Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3697
- Data wpłynięcia: 2015-07-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3697
ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.
z 2012 r. poz. 361, z późn. zm. 7)).”;
2)
w art. 80 § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Płatnik, podmiot, o którym mowa w art. 41 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
podatku dochodowym od osób fizycznych, niepełniący funkcji płatnika, podmiot
wypłacający, podmiot gospodarczy lub pośredni odbiorca, który wbrew obowiązkowi
nie składa w terminie podatnikowi lub właściwemu organowi wymaganej informacji
podatkowej lub informacji, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lub art. 44d ust. 1, 3
lub 5 powołanej ustawy,
podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.”.
Art. 6. Przepisy art. 21 ust. 1 pkt 77 i 82 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia
2016 r.
Art. 7. 1. Przepisy art. 30a ust. 10, art. 30b ust. 5c, art. 42 ust. 7 oraz art. 44c–44e
ustawy zmienianej w art. 1, art. 22c i art. 26 ust. 1f i ust. 3aa ustawy zmienianej w art. 2, oraz
art. 53 § 30b i art. 80 § 2 ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą
mają zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2016 r. Do dochodów
osiągniętych przed dniem 1 stycznia 2016 r. mają zastosowanie przepisy ustawy zmienianej
w art. 1, art. 3 i art. 5 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 31 grudnia 2015 r.
2. Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny
niż kalendarzowy, stosują przepisy art. 22c i art. 26 ust. 1f i ust. 3aa ustawy zmienianej w
art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do dochodów osiągniętych od pierwszego dnia
roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2015 r.
Art. 8. Przepisy art. 25 ust. 5a, art. 25a ust. 1–1f, 2b–2g, 3d, 4, 4a, 5, 7 i 8, art. 30d ust. 1
i art. 45 ust. 9–11 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, oraz
art. 9a ust. 1–1f, 2b–2g, 3d, 4, 4a, 5, 7 i 8, art. 11 ust. 5a, art. 19 ust. 4 i art. 27 ust. 5 i 6
ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od roku
podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2016 r.
Art. 9. Do transakcji lub innych zdarzeń rozpoczętych i niezakończonych przed dniem 1
stycznia 2017 r., stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i 2, w brzmieniu nadanym
7)
Patrz odnośnik 3.
– 36 –
niniejszą ustawą, w zakresie tej części transakcji lub innych zdarzeń, które są realizowane po
dniu 31 grudnia 2016 r.
Art. 10. 1. Obowiązek sporządzenia sprawozdania, o którym mowa w art. 27 ust. 7
ustawy zmienianej w art. 2, powstaje po raz pierwszy za rok podatkowy rozpoczynający się
po dniu 31 grudnia 2015 r., nie później niż przed dniem 1 stycznia 2017 r., w przypadku
spełnienia warunków wskazanych w art. 27 ust. 7 pkt 1–3 ustawy zmienianej w art. 2, jeżeli
za rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2015 r. skonsolidowane przychody
w rozumieniu przepisów o rachunkowości, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza
jej terytorium, przekroczyły w tym roku podatkowym równowartość 750 000 000 euro.
Sprawozdanie to jest przekazywane w terminie 12 miesięcy od dnia zakończenia roku
podatkowego, za który jest składane sprawozdanie.
2. Wyrażoną w euro wielkość, o której mowa w ust. 1, przelicza się na walutę polską po
średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski, obowiązującym w ostatnim dniu
roboczym roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, za który jest składane
sprawozdanie.
Art. 11. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 42c ust. 9
ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 31 grudnia 2015 r.,
zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 44d ust. 9
ustawy zmienianej w art. 1, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r.
Art. 12. Ustawa wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2015 r., z wyjątkiem:
1)
art. 1 pkt 1, art. 2 pkt 6 w zakresie dotyczącym art. 27 ust. 7–9, art. 6 oraz art. 10, które
wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.;
2)
art. 1 pkt 2, 3, 6 i 10, art. 2 pkt 1, 2, 3 i 6 w zakresie dotyczącym art. 27 ust. 5 i 6 oraz
art. 4, art. 8, art. 9, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
UZASADNIENIE
I. Część ogólna
Celem projektowanej nowelizacji ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.1)) (dalej:
updof) oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.2)) (dalej: updop) jest dostosowanie polskich
przepisów podatkowych do – wprowadzonych w 2014 r. i 2015 r. – zmian w prawie
Unii Europejskiej (dalej: UE), w zakresie opodatkowania dochodów z oszczędności
oraz w zakresie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w
przypadku spółek powiązanych. Zmiany wprowadzają również wspólne dla krajów Unii
Europejskiej podejście w zakresie wymogów związanych z dokumentacją transakcji
pomiędzy podmiotami powiązanymi.
Ustawa dokonuje wdrożenia do krajowego porządku prawnego trzech dyrektyw Rady
Unii Europejskiej:
1) dyrektywy Rady 2014/48/UE z dnia 24 marca 2014 r. zmieniającej dyrektywę
2003/48/WE w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie
wypłacanych odsetek (Dz. Urz. UE L 111 z 15.04.2014, str. 50),
2) dyrektywy Rady 2014/86/UE z dnia 8 lipca 2014 r. zmieniającej dyrektywę Rady
2011/96/UE w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie
w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw
członkowskich (Dz. Urz. UE L 219 z 25.07.2014, str. 40),
3) dyrektywy Rady (UE) 2015/121 z dnia 27 stycznia 2015 r. zmieniającej dyrektywę
Rady 2011/96/UE w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego
zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw
członkowskich (Dz. Urz. UE L 21 z 28.01.2015, str. 1).
Dyrektywa 2014/48/UE powstała w efekcie dokonanej przez Komisję Europejską
(dalej: Komisja lub KE) ewaluacji obowiązywania dyrektywy 2003/48/WE w sprawie
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 362, 596,
769, 1278, 1342, 1448, 1529 i 1540, z 2013 r. poz. 21, 888, 1027, 1036, 1287, 1304, 1387 i 1717,
z 2014 r. poz. 223, 312, 567, 598, 773, 915, 1052, 1215, 1328, 1563, 1644, 1662 i 1863 oraz z 2015 r.
poz. 73, 211, 251, 478, 693, 699, 860, 933 i 978.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 915, 1138,
1146, 1215, 1328, 1457, 1563 i 1662 oraz z 2015 r. poz. 73, 211, 933 i 978.
opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek (EUSD).
Przegląd wykazał, iż zakres EUSD nie uwzględnia ewolucji innowacyjnych produktów
oszczędnościowych, jak również nie obejmuje płatności odsetek w ramach struktur
wykorzystujących podmioty pośredniczące. W celu zapewnienia skutecznego
opodatkowania dochodów z oszczędności dyrektywa 2014/48/UE wprowadza zmiany
dotyczące m.in.:
− definicji pojęć „właściciela odsetek”, „wypłaty odsetek” oraz „podmiotu
wypłacającego” stosowanych w dyrektywie EUSD – w celu objęcia jej zakresem
innowacyjnych produktów finansowych oraz niektórych produktów w zakresie
ubezpieczeń na życie, jak również wypłat odsetek z wykorzystaniem podmiotów
pośredniczących;
− poprawy jakości przedstawianych informacji;
− sporządzenia orientacyjnego wykazu podmiotów i konstrukcji prawnych, które
uznaje się za niepodlegające faktycznemu opodatkowaniu – w celu zmniejszenia
obciążeń administracyjnych spoczywających na podmiotach wypłacających.
Wdrożenie dyrektywy 2014/48/UE nastąpi w drodze zmian w ustawie o podatku
dochodowym od osób fizycznych, ujętych w art. 1 niniejszego projektu ustawy.
Dyrektywa 2014/86/UE – w zakresie wymagającym implementacji – dokonuje
aktualizacji, na wniosek Rumunii, części A w załączniku I do dyrektywy 2011/96/UE,
zawierającym wykaz spółek, do których stosuje się jej przepisy. Wdrożenie nastąpi w
drodze zmiany załącznika 4 do updop.
Dyrektywa Rady (UE) 2015/121 wprowadza ogólną klauzulę zapobiegającą
nadużyciom na potrzeby stosowania dyrektywy 2011/96/UE. Klauzula ma służyć
wyeliminowaniu fikcyjnych uzgodnień, które nie odzwierciedlają rzeczywistości
gospodarczej i stosowane są wyłącznie w celu uzyskania korzyści podatkowej,
naruszającej istotę tej dyrektywy. Zmiana ta wpisuje się w realizowany na forum UE
plan działania zakładający poprawę skuteczności walki z oszustwami podatkowymi i
uchylaniem się od opodatkowania3).
Wdrożenie dyrektywy 2015/121 nastąpi w drodze zmian w ustawie o podatku
dochodowym od osób prawnych, ujętych w art. 2 niniejszego projektu ustawy.
3) KOMUNIKAT KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY Plan działania
zakładający poprawę skuteczności walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od
opodatkowania (COM (2012) 722).
2
W zakresie dokumentacji transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi, państwa
członkowskie UE przyjęły zobowiązanie polityczne do wdrażania wspólnego podejścia
w zakresie wymogów związanych z tą dokumentacją. Propozycja takiego wspólnego
podejścia znalazła wyraz w Kodeksie postępowania w zakresie dokumentacji transakcji
pomiędzy podmiotami powiązanymi w Unii Europejskiej (dalej: Kodeks postępowania),
który został ogłoszony w Rezolucji Rady i przedstawicieli rządów Państw
Członkowskich zebranych w Radzie (Dz. Urz. UE C z 27.06.2006). W preambule
Rezolucji stwierdzono, iż dokumentacja cen transakcyjnych w Unii Europejskiej musi
być postrzegana w ramach Wytycznych Organizacji Współpracy Gospodarczej i
Rozwoju (OECD) dotyczących Cen Transakcyjnych. We wrześniu 2014 r. OECD
opublikowało nowe wytyczne w zakresie dokumentacji. Rekomendacje te są wynikiem
prac prowadzonych przez OECD i państwa tworzące grupę G20 w ramach projektu
dotyczącego przeciwdziałaniu negatywnym skutkom powodującym erozję podstawy
opodatkowania i zjawisko przerzucania dochodów przez podmioty powiązane (z ang.
base erosion and profit shifting, BEPS). Opublikowane zostały jako tzw. rezultat
działania 13 (Action 13).
Projekt zmian w zakresie obowiązku sporządzania dokumentacji transakcji pomiędzy
podmiotami powiązanymi realizuje również uwagi końcowe i wnioski wskazane w
Informacji Prezesa Najwyższej Izby Kontroli z dnia 20 kwietnia 2015 r. o wynikach
kontroli nadzoru organów podatkowych i organów kontroli skarbowej nad
prawidłowością rozliczeń z budżetem państwa podmiotów z udziałem kapitału
zagranicznego. Mianowicie, w Informacji stwierdza się, iż powinien zostać rozszerzony
zakres informacji przekazywanych dla organów podatkowych przez największych
przedsiębiorców na temat transakcji z podmiotami powiązanymi.
Wdrożenie postanowień obu dokumentów nastąpi poprzez zmiany przepisów
zaproponowanych w art. 1 i art. 2 niniejszego projektu ustawy.
Projektowana nowelizacja przewiduje:
1. Wprowadzenie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nowego
rozdziału 7a regulującego w sposób kompleksowy zasady przekazywania informacji
o wypłatach odsetek.
2. Wprowadzenie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej
klauzuli zapobiegającej nadużyciom w przypadku stosowania zwolnienia z
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3697
› Pobierz plik