Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3697
- Data wpłynięcia: 2015-07-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3697
finansowaniu terroryzmu2), które, zgodnie z tymi regulacjami, stosują wobec swoich klientów
środki bezpieczeństwa finansowego. Obowiązek zastosowania zasady przełamania
osobowości prawnej dotyczy sytuacji, gdy taka instytucja zobowiązana wypłaca lub
zabezpiecza wypłatę odsetek na rzecz podmiotu lub przedsięwzięcia, mającego siedzibę lub
miejsce faktycznego zarządu poza terytorium UE lub terytorium, z którym RP jest związana
umową w sprawie środków równoważnych (do tych zawartych w dyrektywie 2003/48/WE) i
niepodlegającego faktycznemu opodatkowaniu, a jednocześnie jako faktycznego odbiorcę
odsetek identyfikuje beneficjenta rzeczywistego (w rozumieniu ww. przepisów o
przeciwdziałaniu praniu pieniędzy), który jest rezydentem podatkowym innego państwa
członkowskiego UE.
W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych spoczywających na podmiotach
wypłacających sporządzono orientacyjną listę podmiotów, które uznaje się za niepodlegające
faktycznemu opodatkowaniu na potrzeby tego przepisu. Stanowi ona załącznik 2 do
niniejszego rozporządzenia.
Listy podmiotów i przedsięwzięć, które uznaje się za niepodlegające faktycznemu
opodatkowaniu
–
stanowiące
załączniki
do
przedmiotowego
rozporządzenia
–
odzwierciedlają wykazy podmiotów i konstrukcji prawnych załączone do dyrektywy
2014/48/UE.
Załącznik nr 1
Załącznik nr określa 1 listę podmiotów i przedsięwzięć, które uznaje się za niepodlegające
faktycznemu opodatkowaniu, do celów ustalenia pośredniego odbiorcy. Stanowi on
odpowiednik załącznika II do dyrektywy 2014/48/UE. Obejmuje podmioty i przedsięwzięcia,
których miejsce faktycznego zarządu znajduje się w innym niż Polska państwie
członkowskim Unii Europejskiej, w przypadku których uznaje się, iż nie podlegają
faktycznemu opodatkowaniu.
Załącznik nr 2
Załącznik nr 2 określa listę podmiotów i przedsięwzięć, które uznaje się za niepodlegające
faktycznemu opodatkowaniu, do celów ustalenia podmiotu wypłacającego, o którym mowa w
art. 44c ust. ustawy. Stanowi on odpowiednik załącznika I do dyrektywy 2014/48/WE.
Obejmuje on dwie kategorie podmiotów i przedsięwzięć:
2)
Ustawa z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
(t. j. Dz. U z 2014 r., poz. 455).
– 22 –
1) takie, które mają siedzibę lub miejsce faktycznego zarządu w kraju lub jurysdykcji,
które nie są objęte zakresem stosowania dyrektywy Rady 2003/48/WE z dnia
3 czerwca 2003 r. w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie
wypłacanych odsetek,
2) takie, których siedziba lub miejsce faktycznego zarządu znajdują się w wymienionym
kraju lub jurysdykcji, do czasu przyjęcia przez dany kraj lub jurysdykcję środków
równoważnych do tych zawartych w dyrektywie 2003/48/WE. W tej kategorii
znajdują się terytoria zależne lub stowarzyszone państw członkowskich oraz kraje
(jurysdykcje), które zawarły z Unią Europejską umowy w sprawie stosowania
środków równoważnych do tych zawartych w dyrektywie 2003/48/WE.
Proponuje się, żeby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem 31 grudnia 2015 r.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 ust. 1 uchwały Nr 190
Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P.
poz. 979), projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces
Legislacyjny.
Projekt rozporządzenia dokonuje częściowego wdrożenia dyrektywy Rady nr 2014/48/WE z dnia
24 marca 2014 r. zmieniającej dyrektywę 2003/48/WE w sprawie opodatkowania dochodów z
oszczędności w formie wypłacanych odsetek (Dz. U. UE L 111 z 15.04.2014 str. 50).
Projekt rozporządzenia nie dotyczy funkcjonowania samorządu terytorialnego oraz nie
podlega notyfikacji na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania
konsultacji albo uzgodnienia, w przypadkach określonych w obowiązujących na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej przepisach Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w Wykazie prac legislacyjnych dotyczącym projektów
rozporządzeń Ministra Finansów, sporządzonym stosownie do art. 4 ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, udostępnionym na stronie
internetowej Ministerstwa Finansów.
– 23 –
Nazwa projektu
Data sporządzenia: 06 lipca 2015 r.
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia listy
podmiotów i przedsięwzięć, które uznaje się za niepodlegające
Źródło:
faktycznemu opodatkowaniu
Upoważnienie ustawowe (art. 44c ust. 5
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ustawy o podatku dochodowym od osób
Ministerstwo Finansów
fizycznych)
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Nr w wykazie prac legislacyjnych dotyczący
Stanu lub Podsekretarza Stanu
projektów rozporządzeń Ministra Finansów
Pan Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pan Dariusz Zasada
Zastępca Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych
w Ministerstwie Finansów, (22) 694 33 26 e-mail:
dariusz.zasada@mf.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Ustalanie pośredniego odbiorcy, jak również możliwość uznania, w określonych okolicznościach, podmiotu
gospodarczego za podmiot wypłacający na potrzeby stosowania przepisów regulujących zasady przekazywania przez
podmioty wypłacające informacji o wypłatach odsetek dokonanych lub zabezpieczonych na rzecz właścicieli odsetek,
mogłoby skutkować dodatkowymi obciążeniami administracyjnymi po stronie podmiotów wypłacających.
W związku z powyższym projekt częściowo wdraża do krajowego porządku prawnego dyrektywę Rady 2014/48/UE z
dnia 24 marca 2014 r. zmieniającą dyrektywę 2003/48/WE w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w
formie wypłacanych odsetek, która zawiera orientacyjny wykaz kategorii podmiotów i konstrukcji prawnych, które
uznaje się za niepodlegające faktycznemu opodatkowaniu na potrzeby stosowania dyrektywy 2003/48/WE w sprawie
opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych spoczywających na podmiotach wypłacających sporządzono orientacyjne
listy podmiotów (przedsięwzięć), które uznaje się za niepodlegające faktycznemu opodatkowaniu na potrzeby stosowania
przepisów rozdziału 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, regulującego zasady przekazywania informacji
o wypłatach odsetek. Dzięki temu możliwe jest przyjęcie domniemania, iż podmiot (przedsięwzięcie) wymienione w
załączniku do rozporządzenia nie podlega faktycznemu opodatkowaniu – bez konieczności badania tej okoliczności.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Orientacyjny wykaz kategorii podmiotów i konstrukcji prawnych, które uznaje się za niepodlegające faktycznemu
opodatkowaniu na potrzeby stosowania dyrektywy 2003/48/WE w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w
formie wypłacanych odsetek ma jednolicie obowiązywać na całym terytorium UE.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podmioty wypłacające,
Ok. 100 podmiotów
system informatyczny
W celu zmniejszenia obciążeń
które składają IFT-3/IFT-
POLTAX
administracyjnych
3R
spoczywających na podmiotach
wypłacających, sporządzony
zostanie orientacyjny wykaz
podmiotów i konstrukcji
prawnych, które uznaje się za
niepodlegające faktycznemu
opodatkowaniu – co będzie
– 24 –
miało skutek pozytywny.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Nie prowadzono konsultacji poprzedzających przygotowanie projektu. Jednocześnie proponuje się nie poddawać projektu
rozporządzenia konsultacjom publicznym, z uwagi na fakt, iż wprowadzane zmiany ograniczają się do określenia list
podmiotów i przedsięwzięć, które uznaje się za niepodlegające faktycznemu opodatkowaniu, co będzie stanowić ułatwienie
dla podmiotów zobowiązanych do przekazywania informacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
Dodatkowe
Projekt nie powoduje zwiększenia dochodów lub zmniejszenia wydatków jednostek sektora
informacje, w tym
finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Dodatkowe
informacje, w tym
Przyjmuje się, że zmniejszenie obciążeń administracyjnych spoczywających na podmiotach
wskazanie źródeł
wypłacających będzie miało pozytywny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
x
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli X nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
X nie dotyczy
Komentarz:
Przyjmuje się, iż orientacyjne listy podmiotów (przedsięwzięć), które uznaje się za niepodlegające faktycznemu
opodatkowaniu wpłyną na zmniejszenie obciążeń administracyjnych spoczywających na podmiotach wypłacających.
9. Wpływ na rynek pracy
Brak wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Rozporządzenie nie wpływa na ww. obszary.
– 25 –
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planuje się, że rozporządzenie będzie obowiązywać od dnia 31 grudnia 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
W zakresie transpozycji dyrektywy Rady 2014/48/UE ewaluacja efektów nastąpi poprzez dokonanie przez Komisję
Europejską analizy informacji gospodarczych, technicznych i fakultatywnych dostarczanych corocznie przez państwa
członkowskie. Na tej podstawie, zgodnie z art. 18 dyrektywy 2003/48/WE w sprawie opodatkowania dochodów z
oszczędności, Komisja co trzy lata przedstawia Radzie sprawozdanie dotyczące jej funkcjonowania.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
57/07/BS
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3697
› Pobierz plik