Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3697
- Data wpłynięcia: 2015-07-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3697
f)
opis dokonanych w danym roku przeniesień między podmiotami powiązanymi istotnych
ekonomicznie funkcji lub aktywów, lub ryzyk, mających wpływ na dochód (stratę) tych
podmiotów,
g)
opis zachodzących w danym roku między podmiotami powiązanymi istotnych fuzji
i przejęć oraz zbycia inwestycji;
4) opisu posiadanych, tworzonych, rozwijanych i wykorzystywanych w działalności
przez grupę podmiotów powiązanych istotnych wartości niematerialnych, o którym mowa
w art. 25a ust. 2c pkt 5 ustawy, o której mowa w § 1, powinien uwzględniać w szczególności:
a)
strategię grupy podmiotów powiązanych w zakresie opracowania, posiadania oraz
wykorzystania wartości niematerialnych, w tym lokalizacji głównych ośrodków
prowadzących prace badawczo-rozwojowe oraz miejsca i podmiotu zarządzającego
tymi pracami,
b)
listę wartości niematerialnych należących do podmiotów powiązanych w grupie,
istotnych dla działalności prowadzonej przez grupę podmiotów powiązanych, wraz
z informacją na temat własności prawnej tych wartości,
c)
listę istotnych umów lub porozumień między podmiotami powiązanymi dotyczących
wartości niematerialnych, w tym umów o wspólnych przedsięwzięciach, umów
o prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz umów licencyjnych,
d)
informację na temat zmian właściciela prawnego lub ekonomicznego praw własności
lub zmian podmiotu korzystającego z wartości niematerialnych w danym roku
podatkowym, w tym wskazanie kraju ich siedziby oraz wypłaconego z tego tytułu
wynagrodzenia lub kompensaty;
5) opisu sytuacji finansowej podmiotów tworzących grupę, o którym mowa
w art. 25a ust. 2c pkt 6 ustawy, o której mowa w § 1, – w szczególności informacje o
sposobie finansowania grupy podmiotów powiązanych przez podmioty niezależne, w tym
listę otrzymanych istotnych kredytów oraz pożyczek wraz z opisem warunków, na jakich
zostały przyznane.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
MINISTER FINANSÓW
– 5 –
UZASADNIENIE
I. Część ogólna
Przedłożony projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie szczegółowego opisu
elementów stanowiących dokumentację podatkową, o której mowa w art. 25a ust. 2b PIT,
tj. dokumentację sporządzaną przez podatników dokonujących transakcji z podmiotami
powiązanymi lub ujmujących w danym roku podatkowym w księgach rachunkowych inne
zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi
(tzw. local file) oraz, o której mowa w art. 25a ust. 2c PIT, tj. dokumentację zawierającą
informacje o grupie podmiotów powiązanych (tzw. master file).
Rozporządzenie wypełnia delegację Ministra Finansów do określenia, w drodze
rozporządzenia, szczegółowego opisu elementów stanowiących dokumentację podatkową.
Delegacja ta stanowi, iż rozporządzenie ma uwzględniać w szczególności wytyczne
Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w zakresie cen transferowych dla
przedsiębiorstw wielonarodowych i administracji podatkowych. Rekomendacje dotyczące
dokumentacji cen transferowych zawarte są w dokumencie Action 13.
Ponadto, przedłożony projekt rozporządzenia ma na celu wprowadzenie do polskiego
systemu podatkowego ustaleń zawartych w Rezolucji Rady i przedstawicieli rządów Państw
Członkowskich zebranych w Radzie z dnia 27 czerwca 2006 r. dotyczącej kodeksu
postępowania
w
sprawie
dokumentacji
cen
transferowych
dla
przedsiębiorstw
stowarzyszonych w Unii Europejskiej (DCT UE) (2006/C 176/01).
Treść rozporządzenia stanowi szczegółowy opis elementów dokumentacji, o której mowa
w art. 25a ust. 2b PIT oraz art. 25a ust. 2c PIT.
II. Omówienie poszczególnych przepisów
§ 1
Przepis wskazuje zakres regulacji rozporządzenia.
§ 2
Przepis wymienia szczegółowe elementy dokumentacji, o której mowa w art. 25a ust. 2b PIT
(local file), tj. wymagane, szczegółowe informacje w zakresie danych finansowych, w tym
przepływów pieniężnych dotyczących transakcji lub innych zdarzeń, identyfikacji podmiotów
powiązanych, opisu przebiegu transakcji lub innych zdarzeń oraz analizy danych
porównawczych.
§ 3
– 6 –
Przepis wymienia szczegółowe elementy dokumentacji, o której mowa w art. 25a ust. 2c PIT
(master file), tj. wymagane, szczegółowe informacje w zakresie struktury organizacyjnej
grupy podmiotów powiązanych, opisu polityki cen transferowych, opisu działalności
gospodarczej prowadzonej przez grupę podmiotów powiązanych, opisu posiadanych,
tworzonych, rozwijanych i wykorzystywanych w działalności grupy wartości niematerialnych
oraz opisu sytuacji finansowej podmiotów tworzących grupę.
§ 4
Przepis określa datę wejścia w życie rozporządzenia.
– 7 –
Nazwa projektu
Data sporządzenia: czerwiec 2015 r.
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego
opisu elementów stanowiących dokumentację podatkową
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Upoważnienie ustawowe (art. 25a ust. 8
Ministerstwo Finansów
ustawy o podatku dochodowym od osób
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
fizycznych)
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Pan Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pani Ewa Adamiak
Dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych
w Ministerstwie Finansów, (22) 694-3326 e-mail:
ewa.adamiak2@mofnet.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Umożliwienie organom podatkowym i organom kontroli skarbowej pozyskania informacji pozwalających na
weryfikację, czy transakcje lub inne zdarzenia zachodzące pomiędzy podmiotami powiązanymi odbywają się na
warunkach, jakie ustaliłyby podmioty niezależne.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projektowane zmiany mają na celu szczegółowe wymienienie elementów dokumentacji podatkowej (dotyczącej
podmiotów powiązanych, zagranicznego zakładu oraz płatności do krajów/terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję
podatkową), adekwatnie do poszczególnych kategorii, opisów i informacji wymaganych w tej dokumentacji.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Obowiązek sporządzania dokumentacji pomiędzy podmiotami powiązanymi (dotyczącej również zagranicznego zakładu i
płatności do krajów/terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową tj. rajów podatkowych) jest rozwiązaniem
powszechnie stosowanym w krajach członkowskich OECD i UE.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podatnicy podlegający
Liczba przedsiębiorców Baza danych Amadeus –
Obowiązek składania
obowiązkowi sporządzania
(podatników CIT),
opracowana przez firmę Bureau dokumentacji podatkowej na
dokumentacji podatkowej
którzy zawierają
van Dijk
żądanie organu podatkowego
pomiędzy podmiotami
transakcje z
lub organu kontroli skarbowej
powiązanymi, zagraniczny
podmiotami
zakład oraz podatnicy
powiązanymi wynosi
dokonujący płatności
ok. 1 tys.
należności bezpośrednio
lub pośrednio na rzecz
podmiotu z tzw. raju
podatkowego
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Konsultacje nastąpią po uchwaleniu ustawy
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
Dodatkowe
Projekt nie powoduje zwiększenia dochodów lub zmniejszenia wydatków jednostek sektora
informacje, w tym
finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
wskazanie źródeł
w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
– 8 –
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Dodatkowe
Zasada stosowania cen rynkowych przez podmioty powiązane, zagraniczne zakłady oraz w
informacje, w tym
zakresie płatności dokonywanych do tzw. rajów podatkowych, o której mowa w art. 25 ustawy
wskazanie źródeł
o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz obowiązek dokumentacyjny z tym związany,
danych i przyjętych do zapewnia porównywalność warunków transakcji lub innych zdarzeń dotyczących tych
obliczeń założeń
podatników z warunkami transakcji zawieranych między podmiotami niezależnymi.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Projekt nie zmienia obciążeń regulacyjnych – przepisy rozporządzenia mają na celu szczegółowe wymienienie elementów
dokumentacji podatkowej adekwatnie do poszczególnych kategorii, opisów i informacji wymaganych w tej
dokumentacji.
9. Wpływ na rynek pracy
Brak wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Rozporządzenie nie wpływa na ww. obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planuje się, że rozporządzenie będzie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2017 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
W zakresie obowiązku dokumentacyjnego podmiotów powiązanych ewaluacja nastąpi po 3 latach od wejścia w życie – na
podstawie sprawozdań sporządzonych przez organy podatkowe, dotyczących kontroli rzetelności deklarowanych podstaw
opodatkowania u podmiotów powiązanych (w tym zawierające liczbę kontroli zakończonych doszacowaniem w podziale na
różne podstawy prawne szacowania, efekt procedur wzajemnego porozumiewania się pomiędzy administracjami różnych
jurysdykcji podatkowych dotyczących unikania podwójnego opodatkowania w związku z doszacowaniem cen
transferowych).
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
58/07/BS
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3697
› Pobierz plik