Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3697
- Data wpłynięcia: 2015-07-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3697
wszystkich transakcji wiązać się
będzie
z
obciążeniem
administracyjnym niewspółmiernym
do wartości uzyskanych danych dla
analizy sprawy.
Ad pkt 11. Uwaga zasługuje na uwzględnienie.
11. Brak różnicy między elementami
dokumentacji dot. opis metody i
Lewiatan
sposób
kalkulacji
a
algorytm
kalkulacji (projektowany art. 25a ust.
2b pkt 2 lit. g i h oraz art. 9a ust. 2b
pkt 2 lit. g i h).
12. Uzupełnienie dokumentacji o Ad pkt 12. Uwaga zasługuje na uwzględnienie.
Lewiatan
informacje
dot.
uprzednich
porozumień cenowych w tym
dostosowanie zakresu informacji w
tym zakresie w przypadku raportu
masterfile (projektowany art. 25 a ust.
2b pkt 1 oraz art. 9a ust. 2b pkt 1).
Propozycja dodania po lit. d)
dodatkowego punktu ,,e) zawartych
porozumień w sprawach podatku
dochodowego z administracjami
podatkowymi państw, w których
podatnik prowadzi działalność
gospodarczą, a w szczególności
uprzednich porozumień cenowych,
mających istotny wpływ na
wysokość
dochodu
(straty)".
19
Jednocześnie w art. 9a ust. 2c pkt. 7
należy wprowadzić następującą
zmianę „7) opis zawartych
porozumień w sprawach podatku
dochodowego z administracjami
podatkowymi innych państw, w
szczególności
jednostronnych
uprzednich
porozumień
cenowych.". Celem zmian jest
dostosowanie tych przepisów do
wytycznych OECD dot. Action 13
BźPS w zakresie zawartości tzw.
Local File i Master File.
Ad pkt 13. Uwaga częściowo zasługuje na uwzględnienie.
13.
Doprecyzowanie
momentu
kiedy
powstaje
obowiązek Dołączane będą informacje wynikające ze sprawozdania finansowego.
CCT
dołączenia
sprawozdania
(zob. również pkt 16).
finansowego po jego zatwierdzeniu
(projektowany art. 25a ust. 2b pkt 3
oraz art. 9a ust. 2b pkt 3).
Z uwagi na fakt, że termin
zatwierdzenia
sprawozdania
finansowego jest późniejszy niż termin
konieczności
sporządzenia
dokumentacji podatkowej, wnosimy o
doprecyzowanie,
kiedy
powinno
zostać
dołączone
sprawozdanie
finansowe. Wnosimy również o
doprecyzowanie,
jakie
informacje
finansowe powinny zostać podane w
tej części dokumentacji skoro należy
20
jeszcze uzupełnić je sprawozdaniem
finansowym.
14.
Wątpliwości
dot.
zakresu Ad pkt 14. Uwaga nie zasługuje na uwzględnienie.
informacji
zawartych
w
raporcie
CCT
masterfile,
obciążenie
związane Wytyczne OźCD w zakresie obowiązku dokumentacyjnego nie przewidują
wymagania informacji w tym zakresie innego zakresu informacji zawartych w tzw. raporcie masterfile, niż te
w języku polskim - często będzie on przedstawione w projektowanych przepisach. Natomiast obowiązek
przygotowywany w języku angielskim sporządzenia dokumentacji na poziomie grupy (master file) – dotyczyć będzie
(projektowany art. 25a ust. 2c oraz art. podatników, których przychody lub koszty w roku obrotowym przekroczyły 20
9a ust. 2c).
mln euro lub którzy uzyskują przychody z udziału w spółkach niebędących
osobą prawną osiągających przychody lub koszty powyżej 20 mln euro i który
(która) tworzy wraz z podmiotami powiązanymi grupę kapitałową w
rozumieniu przepisów o rachunkowości co najmniej dwóch podmiotów
powiązanych. Trudno zgodzić się z twierdzeniem, że przy zastosowaniu progu
w tej wysokości, obowiązkiem sporządzenia tego raportu objęte byłyby
podmioty prowadzące działalność w małej skali. Należy również zauważyć, że
przepisy ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (tj. z dnia 2
lutego 2011 r., Dz. U. Nr 43, poz.224, z późn. zm.) nakazują wszystkim
podmiotom realizującym zadania publiczne na terenie Polski dokonywania
wszystkich czynności urzędowych w języku polskim, chyba że przepisy
szczególne stanowią inaczej (art. 5 ust. 1 tej ustawy). Przepisy szczególne, tak
jak i zobowiązania międzynarodowe, nie mogą, z uwagi na treść art. 27
Konstytucji, przewidywać podejmowania przez organy podatkowe czynności
urzędowych w języku obcym. Ustawa o języku polskim wymaga zatem
przeprowadzenia czynności dowodowych oraz utrwalenia materiału
dowodowego w języku polskim.
Ad pkt 15. Uwaga nie zasługuje na uwzględnienie.
15. Element dokumentacji – opis Informacje te są objęte tajemnicą skarbową, zgodnie z przepisami ustawy –
otoczenia konkurencyjnego
21
CCT
Ordynacja podatkowa.
Kodeks postępowania nie przewiduje
przedstawiania
opisu
otoczenia
konkurencyjnego
w
dokumentacji
lokalnej. Rozumiemy, że zostało to
wykazane w rekomendacjach OECD,
jednakże zgłaszamy obawy dotyczące
ujawniania tajemnic przedsiębiorstwa
oraz informacji wrażliwych dla
prowadzenia działalności.
Ad pkt 16. Uwaga zasługuje na uwzględnienie.
16.
Obowiązek
dołączenia
sprawozdania
finansowego
do
dokumentacji (projektowany art. 25a
CCT
ust. 2b pkt 3 oraz art. 9a ust. 2b pkt 3).
Wątpliwość dot. zasadności załączenia
do
dokumentacji
sprawozdania
finansowego, skoro na podstawie
odrębnych
przepisów
podatnicy
przedkładają to sprawozdanie do
właściwego urzędu.
Ad pkt 17. Uwaga zasługuje na uwzględnienie.
17. Różnica między elementami
dokumentacji między updop a updof
(projektowany art. 25a art. 2b pkt 2 lit.
f oraz art. 9a art. 2b pkt 2 lit. f).
W innych przypadkach (art. 9a ust. 2b
pkt 2 lit. f ustawy o pdop. oraz art. 25a
ust. 2b pkt 2 lit. f ustawy o pdof.) ten
sam element dokumentacji podatkowej
zredagowany jest w sposób odmienny
22
w ustawie o pdop. oraz ustawie o
pdof., co nie znajduje absolutnie
żadnego uzasadnienia, mając na
względzie identyczny w przypadku
obu ustaw cel takiego opracowania.
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3697
› Pobierz plik