Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3697
- Data wpłynięcia: 2015-07-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3697
warunków ekonomicznych, która w
stopniu
znacznym
wpływa na
sporządzoną analizę porównawczą.
Lewiatan
4. Niejasna relacja progu 2 mln euro z Ad pkt 4. Uwaga częściowo zasługuje na uwzględnienie.
CTT
przepisami szczególnymi odnoszącymi
się do umów spółki niebędących osobą
prawną,
umów
wspólnego Intencją projektodawcy było pozostawienie na niezmienionym poziomie
przedsięwzięcia lub innych umów o progów dokumentacyjnych dot. umów spółki niebędących osobą prawną,
umów wspólnego przedsięwzięcia lub innych umów o podobnym charakterze
podobnym charakterze (próg 50 tys. (z uwzględnieniem jednak progu 2 mln euro o którym mowa w art. 9a ust. 1
euro) oraz tzw. transakcji z rajami updop i art. 25a ust. 1 updof) oraz transakcji, o których mowa w art. 9a ust. 3
podatkowymi (próg 20 tys. euro) updop oraz art. 25a ust. 3 updof (bez uwzględnia ww. progu 2 mln euro). W
(projektowany art. 9a ust. 1 i ust.3 oraz związku ze wskazanymi wątpliwościami interpretacyjnymi Minister Żinansów
art. 25a ust.1 i ust. 3).
doprecyzuje w projektowanych przepisach te kwestie.
Lewiatan
5.
Odniesienie
do
progu
dot. Ad pkt 5. Uwaga zasługuje na uwzględnienie.
obowiązku
sporządzania
analizy
CTT
porównawczej (projektowany art. 9a Przepis przewiduje, że dla zidentyfikowanych transakcji oraz innych zdarzeń,
ust. 2b pkt 2 lit. i oraz art. 25a ust.2b podatnik obowiązany będzie przedstawić ocenę zgodności warunków tych
pkt 2 lit. i).
transakcji oraz innych ujętych w księgach zdarzeń z warunkami, które
ustaliłyby między sobą niezależne podmioty. Przepis ten w obecnym kształcie
Art. 25a ust. 2b pkt 2 updof oraz art. ma na celu zapewnienie podatnikom sporządzającym dokumentację podatkową
9a ust. 2b pkt 2 updop - zdanie po
prawa do przedstawienia własnej oceny zgodności warunków ustalonych
myślniku
zawierające
warunek z podmiotem powiązanym z zasadą wartości rynkowej (arm’s length rule),
przekroczenia
10
mln
euro czyli że podmioty niezależne działające na tym samym rynku ustaliłyby
przychodów/kosztów sugeruje w porównywalne warunki.
obecnej redakcji, że warunek ten
dotyczy całego pkt. 2 w ust. 2b, a nie
tylko lit. i) w pkt 2 (obowiązek
dołączenia analizy porównywalności),
co wynikałoby z uzasadnienia do
projektu
ustawy.
Konfederacja
Lewiatan prosi o doprecyzowanie tego
14
zapisu w projekcie ustawy.
Ad pkt 6. Uwaga zasługuje na uwzględnienie.
Lewiatan
6. Wątpliwości interpretacyjne dot.
CCT
pojęcia „opis zgodności warunków”
(projektowany art. 25a ust. 2b pkt 2 lit.
ZBP
b oraz art. 9a ust. 2b pkt 2 lit. b).
Dokumentacja powinna obejmować
opis przyjętych warunków transakcji.
Dopiero z całości dokumentacji a w
szczególności
analizy
danych
porównawczych
może
wynikać
zgodność przyjętych warunków z
zasadą arm's length. Stąd też
proponujemy zmianę tego przepisu na
,,b) opis warunków transakcji oraz
innych zdarzeń, o których mowa w lit.
a,
ustalonych
z
podmiotami
powiązanymi".
15
7. Wątpliwości dot. zapisu „w latach Ad pkt 7. Uwaga częściowo zasługuje na uwzględnienie.
poprzednich” - nieokreślony czasowo
BCC
zapis odnoszący się do strategii Projektowany przepis zostanie odpowiednio doprecyzowany w zakresie
PIU
gospodarczej (projektowany art. 25a informacji dot. realizowanej strategii gospodarczej za lata poprzednie.
CCT
ust. 2b pkt 1 lit. c oraz 9a ust. 2b pkt 1 Niemniej jednak należy wskazać, że okres ten odnosi się do konkretnej
lit. c).
strategii gospodarczej realizowanej przez danego podatnika, która z definicji
jest długookresowym dokumentem. Strategia ta powinna być zawsze
Zgodnie z projektowanym brzmieniem analizowana łącznie, tak aby można było poprawnie ocenić jej przebieg (w
przepisu dokumentacja podatkowa szczególności np. działań w zakresie restrukturyzacji). Przedstawiony element
obejmuje opis „realizowanej strategii dokumentacji tj. realizowana strategia gospodarcza ma istotny i bezpośredni
gospodarczej,
w
tym wpływ na dochód podatnika osiągany w poszczególnych latach.
przeprowadzonych
w
roku
podatkowym lub w latach poprzednich
przeniesień pomiędzy podmiotami
powiązanymi istotnych ekonomicznie
funkcji lub aktywów, lub ryzyk,
mających wpływ na dochód (stratę)".
Zapis ten wprowadza obowiązek
wstecznej
identyfikacji
danych
zdarzeń i to nieokreślonych czasowo.
Stanowiłoby to istotne obciążenie i
trudno sobie nawet wyobrazić formę
oraz obszerność przedmiotowego pkt.
z upływem np. 5 lat. Z uwagi na
powyższe prosimy o doprecyzowanie
przedmiotowego zapisu w projekcie
ustawy, np. poprzez wprowadzenia
obowiązku
odnoszącego
się
konkretnie do roku podatkowego za
który
dokumentacja
jest
przygotowywana.
Ad pkt 8. Uwaga nie zasługuje na uwzględnienie.
16
8.
Identyfikacja
podmiotów
Lewiatan
powiązanych – zakres informacji Kwestie szczegółowe dotyczące poszczególnych elementów dokumentacji
wymaganych
dokumentacją będą przedstawione w rozporządzeniach wydanych na podstawie
(projektowany art. 25a ust. 2b pkt 2 lit. projektowanych delegacji. Należy również wskazać, że projektowane przepisy
d oraz art. 9a ust. 2b pkt 2 lit. d).
przewidują kryterium istotności, które odnosi się już do poszczególnych
transakcji lub innych zdarzeń mających miejsce pomiędzy podmiotami
Konfederacja Lewiatan uważa, że powiązanymi. Mianowicie, w treści przepisów ust. 2c pkt 2 lit. a) art. 9a oraz
należałoby uszczegółowić w projekcie odpowiednio art. 25a zobowiązano podatników do wskazania rodzaju i
zakres wymaganych informacji w przedmiotu transakcji z podmiotami powiązanymi oraz innych zdarzeń,
ramach
przedmiotowego
elementu mających istotny wpływ na wysokość dochodu (straty).
dokumentacji.
W
przypadku
niewprowadzenia
progów
dokumentacyjnych uzależnionych od
wartości transakcji, uzyskanie bardziej
szczegółowych
informacji
identyfikacyjnych dla transakcji o
nikłym znaczeniu dla dochodowości
podatnika
wiązać
się
będzie
obciążeniem
administracyjnym
niewspółmiernym
do
wartości
uzyskanych
danych
dla
analizy
sprawy.
Ad pkt 9. Uwaga częściowo zasługuje na uwzględnienie.
9. Umożliwienie przekazywania kopii
Lewiatan
dokumentów w ramach dokumentacji Należy wskazać, że kwestie te regulowane są przepisami ustawy - Ordynacji
podatkowej, znaczenie pojęcia „inne podatkowej w ramach procedury zbierania materiału dowodowego i w tym
dokumenty” (projektowany art. 25a zakresie zmiany nie są przewidziane. Natomiast kwestie szczegółowe
ust. 2b pkt 2 lit. e oraz art. 9a ust. 2b dotyczące poszczególnych elementów dokumentacji będą przedstawione w
pkt 2 lit. e).
rozporządzeniach wydanych na podstawie projektowanych delegacji.
Oryginały często są przechowywane w Zmiana redakcji przepisu -zastąpienie „kopii” na dokumenty poświadczone.
innym miejscu przez inne osoby lub
funkcje w ramach przedsiębiorstwa niż
osoby
odpowiedzialne
za
17
przygotowanie
dokumentacji.
Proponujemy następującą zmianę w
obecnym brzmieniu punktu ,,e) kopie
lub lista dokumentów mających istotny
wpływ na transakcje (...) - w tym opis
przyjętych
w
umowie
zasad
dotyczących praw wspólników (...)".
Wątpliwości budzi także nieprecyzyjna
i ogólna redakcja tego przepisu, m.in.
sformułowanie „dokumenty mające
istotny wpływ na transakcje lub inne
zdarzenia, o których mowa w lit. a, w
szczególności umowy (...), lub
inne
dokumenty. Nie wiadomo czy ma to
być jakikolwiek dokument np. mail lub Ad pkt 10. Uwaga nie zasługuje na uwzględnienie.
robocze wyliczenia, itp.
Z projektu przepisów wynika wprost, iż analiza aktywów, funkcji i ryzyk
10. Wątpliwość czy analiza funkcji, dotyczy transakcji oraz innych zdarzeń wskazanych przez podatnika, stosownie
Lewiatan
aktywów, ryzyk ma być przygotowana do ust. 2b pkt 2 lit. a). Adekwatna do tej uwagi jest również odpowiedź
w odniesieniu do transakcji (innego dotycząca „istotności transakcji” oraz „innych zdarzeń”.
zdarzenia) czy dla całej działalności
grupy (projektowany art. 25 ust. 2b pkt
3 lit. f oraz art. 9a ust. 2b pkt 2 lit. f)
Wnosimy o doprecyzowanie, czy
analiza funkcji, aktywów i ryzyk
powinna zostać przygotowana per
transakcja / inne zdarzenie czy też dla
całej działalności grupy. Naszym
zdaniem
w
przypadku
niewprowadzenia
progów
dokumentacyjnych uzależnionych od
wartości transakcji, przygotowanie
odrębnych analiz funkcjonalnych dla
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3697
› Pobierz plik