Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3697
- Data wpłynięcia: 2015-07-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3697
10. 1.
Obowiązek
sporządzenia
sprawozdania, o którym mowa w art. 27 ust. 7 ustawy
zmienianej w art. 2, powstaje po raz pierwszy za rok
podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia Przepis przejściowy.
Przepisy art. 10 odnoszą się zasadniczo do projektowanych regulacji w
2015 r., nie pó niej ni przed dniem 1 stycznia 2017 r., zakresie wejścia w życie przepisów zobowiązujących do sporządzania
w przypadku spełnienia warunków wskazanych w art. sprawozdania o wysokości dochodów i zapłaconego podatku oraz
miejscach prowadzenia działalności tzw. country by country reporting.
27 ust. 7 pkt 1-3 ustawy zmienianej w art. 2, je eli za Przepisami art. 10 w sposób szczególny uregulowano powstanie tego
rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia obowiązku w pierwszym roku funkcjonowania przepisu. Obowiązek
ten dotyczyć będzie podmiotów krajowych, spełniających warunki
2015 r. skonsolidowane przychody w rozumieniu określone w przepisie art. 27 ust. 7 pkt 1-3 ustawy o podatku
przepisów o rachunkowości, na terytorium dochodowym od osób prawnych jeżeli za rok podatkowy
rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2015 r. skonsolidowane
art. 10
Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej terytorium, przychody w rozumieniu przepisów o rachunkowości, na terytorium
przekroczyły w tym roku podatkowym równowartość Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej terytorium, przekroczyły w
tym roku podatkowym równowartość 750 000 000 euro. Po raz
750 000 000 euro. Sprawozdanie to jest przekazywane pierwszy, obowiązek ten powstanie za rok podatkowy rozpoczynający
w terminie 12 miesięcy od dnia zakończenia roku się po dniu 31 grudnia 2015 r. , lecz nie później niż przed dniem 1
stycznia 2017 r. Oznacza to między innymi, iż przepis szczególny art.
podatkowego, za który jest składane sprawozdanie.
10 dotyczący pierwszego roku obowiązywania obowiązku
sporządzenia sprawozdania, nie będzie dotyczył roku podatkowego,
2. Wyra oną w euro wielkość, o której mowa w który rozpoczął się przed 1 stycznia 2016 r.
ust. 1, przelicza się na walutę polską po średnim kursie Przepis ten stanowi również o terminie przekazywania tego oraz
sposobie przeliczania wartości wyrażonych w euro.
ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski,
obowiązującym w ostatnim dniu roboczym roku
podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, za
który jest składane sprawozdanie.
54
Art. 12. Ustawa wchodzi w życie z dniem 31
Przepis końcowy
grudnia 2015 r., z wyjątkiem:
Proponowany przepis określa datę wejścia w życie przepisów ustawy
1) art. 1 pkt 1, art. 2 pkt 6 w zakresie dotyczącym art.
zmieniającej na dzień 31 grudnia 2015 r. Data ta jest zgodna z
27 ust. 7-9, art. 6 oraz art. 10, które wchodzą w życie z terminem transpozycji określonym w dyrektywach 2014/86/Uź oraz
dniem 1 stycznia 2016 r.;
2015/121.
art. 12
2) art. 1 pkt 2, 3, 6 i 10, art. 2 pkt 1, 2, 3 i 6 w zakresie
Dla przepisów art. 1 pkt 2, 3, 6 i 10, art. 2 pkt 1, 2, 3 i 6 oraz art. 3
dotyczącym art. 27 ust. 5 i 6 oraz art. 4,art. 8, art.9,
projektu określa się termin wejścia w życie – 1 stycznia 2017 r.
które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
Przepisy te odnoszą się do projektowanych regulacji w zakresie
dokumentacji
podatkowej
transakcji lub zdarzeń pomiędzy
podmiotami powiązanymi.
55
RAPORT Z KONSULTACJI
PROJEKTU USTAWY O ZMIANIE USTAWY O PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB FIZYCZNYCH, USTAWY O PODATKU
DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH ORAZ NIEKTÓRYCH INNYCH USTAW (PROJEKT Z DNIA 27.04.2015 R.), O KTÓRYM MOWA
W § 51 UCHWAŁY - REGULAMIN PRACY RADY MINISTRÓW
1. Omówienie wyników przeprowadzonych konsultacji publicznych i opiniowania.
W ramach konsultacji publicznych i opiniowania projekt ustawy skierowano do: Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Business Centre Club,
Konfederacji Lewiatan, Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-żospodarczych, Związku Banków Polskich, Krajowej Izby Radców Prawnych, Krajowej Izby
Biegłych Rewidentów, Krajowej Rady Doradców Podatkowych, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Związku Rzemiosła Polskiego, Ogólnopolskiego
Porozumienia Związków Zawodowych, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Żorum Związków Zawodowych, Prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej,
Prezesa Zarządu Polskiej Izby Biur Rachunkowych, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Przewodniczącego Komisji Nadzoru Żinansowego, Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Sądu Najwyższego, Przewodniczącej Żederacji Związków Zawodowych
Pracowników Skarbowych, Stowarzyszenia Centrum Cen Transferowych.
Informację zwrotną otrzymano od: Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Business Centre Club, Konfederacji Lewiatan, Związku Banków Polskich,
Przewodniczącego Komisji Nadzoru Żinansowego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Stowarzyszenia
Centrum Cen Transferowych. Ponadto stanowisko do projektu przekazały: Polska Izba Ubezpieczeń, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji oraz
Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego.
Projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego w dniu 27 maja 2015 r.
Omówienie przedstawionych stanowisk oraz opinii wraz z odniesieniem się tych stanowisk/opinii przez Ministra Żinansów, zawiera załącznik do
niniejszego raportu.
W załączniku pominięto stanowisko Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego oraz Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, którzy nie uznali za celowe
opiniowania projektu ustawy.
2. Przedstawienie wyników zasięgnięcia opinii, dokonania konsultacji albo uzgodnienia projektu z właściwymi organami i instytucjami Unii Europejskiej, w
tym Europejskim Bankiem Centralnym.
Zgodnie z opinią Ministra Spraw Zagranicznych (pismo z dnia 1 czerwca 2015 r., nr DPUE.920.552.2015.akr/4) projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej.
1
Projekt nie wymagał przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania
opinii, dokonania konsultacji albo uzgodnienia, w przypadkach określonych w obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepisach Unii
Europejskiej.
3. Wskazanie podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa, wraz ze wskazaniem kolejności dokonania zgłoszeń albo informację o ich braku.
aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
2
Załącznik
Lp
Jednostka
Zgłaszający
Uwagi
Stanowisko MF
.
redakcyjna
uwagi
projektu
1.
Art. 1 pkt 2 Konfederacja Podwyższenie
progu
powiązań Uwaga zasługuje na uwzględnienie.
projektu
Lewiatan,
kapitałowych z 20% do 25%
BCC, CCT
(projektowany art. 25 ust. 5a).
Proponuje się ujednolicenie progu
udziału kapitałowego do 25%, tj. do
poziomu stosowanego w przepisach
dot. niedostatecznej kapitalizacji lub
zagranicznych spółek kontrolowanych.
Poziom 25% lepiej niż 20%
odzwierciedla poziom zaangażowania
kapitałowego, przy którym można
twierdzić, że podmiot dominujący ma
faktyczny wpływ na podmiot zależny.
2.
Art. 1 pkt 3 Lewiatan
1. Wprowadzenie progów dot. Ad 1. Uwaga częściowo zasługuje na uwzględnienie.
lit. a oraz art. ZPPP
obowiązku sporządzania dokumentacji W zakresie progów istotności transakcji, należy podkreślić, iż propozycje
2 pkt 1 lit. a
podatkowej (projektowany art. 25a ust.
BCC
przyjęte w opiniowanym projekcie, dotyczące powstania obowiązku
projektu
1 oraz art. 9a ust. 1).
PIU
sporządzania dokumentacji zakładają dwa podstawowe kryteria dotyczące
CCT
progów powstania obowiązku: ilościowy i jakościowy.
Kryterium progowości powinno się
ZBP
odnosić do istotności przepływów Kryterium istotności ma charakter jakościowy i odnosi się już do
pomiędzy podmiotami powiązanymi. poszczególnych transakcji lub innych zdarzeń mających miejsce pomiędzy
Natomiast w oparciu o proponowane podmiotami powiązanymi. Mianowicie, w treści przepisów ust. 2c pkt 2 lit. a)
w projekcie kryterium, podatnik który
art. 9a oraz odpowiednio art. 25a zobowiązano podatników do wskazania
nie przekroczył 2 000 000 euro rodzaju i przedmiotu transakcji z podmiotami powiązanymi oraz innych
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3697
› Pobierz plik