Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3697
- Data wpłynięcia: 2015-07-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3697
brak takiego
oświadczenia w
dniu
dokonywania
płatności będzie
dla płatnika
podstawą do
odmowy
niepobrania
podatku,
zwłaszcza w
sytuacji gdy
będzie on
dysponował
wiedzą o fakcie
dokonania przez
podatnika
czynności
prawnej
nierzeczywistej,
objętej zakresem
stosowania
ogólnej klauzuli
zapobiegającej
nadużyciom.
4. Niniejsza dyrektywa nie uniemożliwia
N
Nie wymaga implementacji.
stosowania przepisów krajowych lub
postanowień umownych niezbędnych do
zapobiegania uchylaniu się od
opodatkowania, oszustwom podatkowym
lub nadużyciom.”
Art. 2
1. Państwa członkowskie wprowadzą w
T
Art. 12
Art. 12. Ustawa wchodzi w życie z dniem
życie przepisy ustawowe, wykonawcze i
31 grudnia 2015 r., z wyjątkiem:
administracyjne niezbędne do wykonania
1) art. 1 pkt 1, art. 2 pkt 6 w zakresie
niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31
dotyczącym art. 27 ust. 7-9, art. 6 oraz art.
grudnia 2015 r. Niezwłocznie przekazują
10, które wchodzą w życie z dniem 1
53
Komisji tekst tych przepisów.
stycznia 2016 r.;
Przepisy przyjęte przez państwa
2) art. 1 pkt 2, 3, 6 i 10, art. 2 pkt 1, 2, 3 i 6
członkowskie zawierają odniesienie do
w zakresie dotyczącym art. 27 ust. 5 i 6 oraz
niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie
art. 4, art. 8, art. 9, które wchodzą w życie z
towarzyszy ich urzędowej publikacji.
dniem 1 stycznia 2017 r.
Metody dokonywania takiego odniesienia
określane są przez państwa członkowskie.
2. Państwa członkowskie przekazują
Komisji teksty podstawowych przepisów
prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie
objętej niniejszą dyrektywą
Art. 3
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie
N
Nie wymaga implementacji.
dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w
Dzienniku Urzędowym Unii źuropejskiej.
Art. 4
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do
N
Nie wymaga implementacji.
państw członkowskich.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii źuropejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step ="http://www.e-step.pl/urzednik". W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa Uź, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia
projektów implementujących prawo Uź do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu Uź potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy
54
Załącznik
Tabelaryczne zestawienie projektowanych przepisów ustawy, które wykraczają poza cel wdrożenia prawa Unii
Europejskiej.
Tytuł projektu
Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych oraz niektórych innych ustaw
Jedn. red.
Treść przepisu projektu
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
1
2
3
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r.
poz. 361, z pó n. zm.1)) wprowadza się następujące
zmiany:
a) W zakresie pkt 77) zmiana uwzględnia postulat Ministerstwa
1) w art. 21 w ust. 1
Obrony Narodowej dotyczący zrównania sytuacji prawnopodatkowej
funkcjonariuszy służb mundurowych, otrzymujących takie same
a) pkt 77 otrzymuje brzmienie:
świadczenia na podstawie odrębnych przepisów ustawowych, tj. w
postaci równoważnika pieniężnego za brak kwatery;
"77) równowa niki pienię ne za brak lokalu
mieszkalnego, wypłacone: funkcjonariuszom Policji i
b) W zakresie pkt 82) zmiana uwzględnia postulat Ministerstwa Spraw
art. 1 pkt 1
Słu by Więziennej, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, Słu by
Zagranicznych dotyczący odstąpienia od obowiązku prowadzenia
Kontrwywiadu Wojskowego, Słu by Wywiadu
przez
ten
resort
wykazu
funkcjonariuszy
organizacji
Wojskowego, Stra y żranicznej, Słu by Celnej, Biura międzynarodowych.
Ochrony Rządu oraz stra akom Państwowej Stra y
W wyniku zmiany stosowanie zwolnienia od podatku uposażenia
Po arnej, do wysokości nieprzekraczającej kwoty 2
otrzymywanego przez funkcjonariusza organizacji międzynarodowej
280 zł"
uzależnione będzie od posiadania przez niego dokumentów
stwierdzających, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji.
b) pkt 82 otrzymuje brzmienie:
82) uposa enia funkcjonariuszy Organizacji Narodów
Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz
innych międzynarodowych instytucji i organizacji,
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 362, 596, 769, 1278, 1342, 1448, 1529 i 1540, z 2013 r. poz. 21, 888, 1027,
1036, 1287, 1304, 1387 i 1717, z 2014 r. poz. 223, 312, 567, 598, 773, 915, 1052, 1215, 1328, 1563, 1644, 1662 i 1863 oraz z 2015 r. poz. 73, 211, 251 i 478.
których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i
których statuty przewidują zwolnienie od podatku
wypłacanych przez nie uposa eń, pod warunkiem
posiadania przez podatnika dokumentów
stwierdzających, e jest funkcjonariuszem takiej
organizacji lub instytucji;"
Zmiana wynikająca z implementacji do polskiego porządku prawnego
postanowień Kodeksu postępowania w zakresie dokumentacji
2) w art. 25 ust. 5a otrzymuje brzmienie:
transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi w Unii źuropejskiej
„5a. Posiadanie udziału w kapitale oraz wytycznych OECD w zakresie dokumentacji, dalej: „Zmiana
związana z implementacją postanowień Kodeksu UE”.
innego podmiotu, o którym mowa w ust. 1 i
Ust. 5a – zmiana polega na zwiększeniu progu powiązań kapitałowych
art. 1 pkt 2
4, oznacza sytuację, w której dany podmiot z 5% do 25%, tak aby powiązania nie dotyczyły tzw. inwestycji
bezpośrednio lub pośrednio posiada w portfelowych. Należy zauważyć, iż poziom powiązań 25% jest
kapitale innego podmiotu udział nie wykorzystywany w ustawie o podatku dochodowym od osób
prawnych w zakresie przepisów dotyczących problematyki tzw.
mniejszy ni 25%.”;
cienkiej kapitalizacji między podmiotami powiązanymi oraz regulacji
dotyczących tzw. kontrolowanych spółek zagranicznych (CŻC).
3) w art. 25a:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Zmiana związana z implementacją postanowień Kodeksu Uź.
„1. Podatnicy:
W
zakresie dokumentacji transakcji pomiędzy podmiotami
1) prowadzący pozarolniczą działalność powiązanymi, państwa członkowskie Uź przyjęły zobowiązanie
art. 1 pkt 3 lit. a
gospodarczą lub działy specjalne polityczne do wdrażania wspólnego podejścia w zakresie wymogów
związanych z tą dokumentacją. Propozycja takiego wspólnego
produkcji rolnej, którzy w roku podejścia znalazła wyraz w Kodeksie postępowania w zakresie
podatkowym
oraz
w
roku dokumentacji transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi w Unii
Europejskiej (dalej: Kodeks postępowania), który został ogłoszony w
poprzedzającym
rok
podatkowy Rezolucji Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich
2
prowadzą
i
prowadzili
księgi zebranych w Radzie (Dz. U. UE C z dnia 27 czerwca 2006r.). W
preambule Rezolucji, stwierdzono, iż dokumentacja cen
rachunkowe:
transakcyjnych w Unii źuropejskiej musi być postrzegana w ramach
a) dokonujący w roku podatkowym Wytycznych Organizacji Współpracy żospodarczej i Rozwoju
transakcji z podmiotami powiąz
(OECD) dotyczących Cen Transakcyjnych (we wrześniu 2014 r.
anymi OźCD opublikowało nowe wytyczne w zakresie dokumentacji).
w rozumieniu art. 25 ust. 1 i 4,
mających istotny wpływ na wysokość Postanowienia Kodeksu postępowania zostały wypracowane podczas
spotkań powołanego przez Komisję źuropejską Wspólnego Żorum Uź
ich dochodu (straty), lub
ds. cen transferowych (które także monitoruje ich wdrażanie w UE).
b) ujmujący w roku podatkowym w
księgach
rachunkowych
inne
Pkt - 1 Zmiana polega na nowym zdefiniowaniu zakresu
zdarzenia, których warunki zostały podmiotowego i przedmiotowego obowiązku sporządzania
ustalone (lub narzucone) z podmiotami dokumentacji podatkowej. Celem niniejszej regulacji jest wyłączenie z
powiązanymi w rozumieniu art. 25 ust. obowiązku sporządzania dokumentacji podatników prowadzących
1 i 4, mające istotny wpływ na działalność w skali mikro, tj. o przychodach albo kosztach do 2 mln
wysokość ich dochodu (straty)
euro. Podatnicy objęci zakresem podmiotowym są obowiązani do
- których przychody lub koszty, w dokumentowania transakcji dokonywanych z jednym lub z wieloma
rozumieniu
przepisów
o podmiotami powiązanymi, a także innych zdarzeń ujętych w księgach
rachunkowości, ustalone na podstawie rachunkowych, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z
prowadzonych ksiąg rachunkowych podmiotem lub podmiotami z nimi powiązanymi. Obowiązek
przekroczyły
sporządzania dokumentacji spoczywa na podatnikach prowadzących
w roku poprzedzającym pozarolniczą działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji
rok podatkowy równowartość 2 000
000 euro lub
rolnej, którzy w roku podatkowym prowadzą i prowadzili w roku
poprzedzającym rok podatkowy księgi rachunkowe oraz przekroczyli
2) dokonujący,
bezpośrednio
lub w roku poprzedzającym rok podatkowy ustawowo określone progi
pośrednio,
zapłaty
należności wartości przychodów lub kosztów w ustalone na podstawie przepisów
o rachunkowości (obejmujących również międzynarodowe standardy
wynikających z transakcji lub innego rachunkowości). Mianowicie, podatnicy będą mieli obowiązek
zdarzenia, o którym mowa w pkt 1 lit. sporządzania dokumentacji, jeżeli przychody lub koszty przekroczyły
w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 mln euro.
b, na rzecz podmiotu mającego Dokumentacja podatkowa będzie obejmowała transakcje pomiędzy
miejsce zamieszkania, siedzibę lub podmiotami powiązanymi oraz zdarzenia ujęte w księgach
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3697
› Pobierz plik