Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3523
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1434
3523
2. Wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy lub zmiany wewnętrznego planu
operacyjno-ratowniczego, uznaje się za pozytywnie zaopiniowane, jeżeli w terminie 2
miesięcy od dnia ich złożenia, organ, o którym mowa w ust. 1, nie wniesie do nich
sprzeciwu, w drodze decyzji.
Art. 264d. 1. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, na podstawie
informacji podanych przez prowadzących zakłady w zgłoszeniu, o którym mowa
w art. 250 ust. 1, programie zapobiegania awariom, raporcie o bezpieczeństwie lub
wyników kontroli ustala, w drodze decyzji, grupy zakładów, których zlokalizowanie
względem siebie może spowodować efekt domina.
2. W skład grupy zakładów, o której mowa w ust. 1, mogą wchodzić zakłady
o zwiększonym ryzyku, zakłady o dużym ryzyku oraz zakłady niebędące zakładami
o zwiększonym ryzyku lub zakładami o dużym ryzyku.
3. W decyzji, o której mowa w ust. 1, komendant wojewódzki Państwowej Straży
Pożarnej nakłada na prowadzących zakłady obowiązki:
1)
wzajemnej wymiany informacji, które pozwolą na uwzględnienie w programie
zapobiegania awariom, raportach o bezpieczeństwie i w wewnętrznych planach
operacyjno-ratowniczych zwiększonego prawdopodobieństwa wystąpienia awarii
przemysłowej lub zwiększenia skutków jej wystąpienia;
2)
dostarczenia informacji niezbędnych do sporządzenia zewnętrznych planów
operacyjno-ratowniczych oraz do opracowywania informacji o zagrożeniach
awariami przemysłowymi w zakładach o zwiększonym ryzyku lub w zakładach
o dużym ryzyku i przewidywanych środkach bezpieczeństwa;
3) współpracy w zakresie informowania społeczeństwa i zakładów sąsiednich.
4. W przypadku gdy komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej posiada
informacje, o których mowa w art. 250 ust. 2 pkt 7, udostępnia je prowadzącym zakłady,
o których mowa w ust. 1.”;
18) art. 265–267 otrzymują brzmienie:
„Art. 265. 1. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, na podstawie
informacji przedstawionych przez prowadzącego zakład o dużym ryzyku, sporządza
w terminie 2 lat od dnia otrzymania niezbędnych informacji, o których mowa w art. 261
ust. 1 pkt 2, zewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy dla terenu narażonego na skutki
awarii przemysłowej, położonego poza zakładem o dużym ryzyku.
– 17 –
2. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej może żądać danych
niezbędnych do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego od
wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, organów zarządzania kryzysowego,
Policji, podmiotów leczniczych i innych podmiotów, dla których przewidziano zadania
w tym planie.
3. Wysokość kosztów opracowania i zmiany zewnętrznego planu operacyjno-
-ratowniczego określa się następująco:
1)
w przypadku opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego – jako
kwotę równą wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
w roku kalendarzowym poprzedzającym rok przyjęcia zewnętrznego planu
operacyjno-ratowniczego,
ogłaszanej przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1440);
2)
w przypadku zmiany zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego – 50% kwoty,
o której mowa w pkt 1.
4. Koszty, o których mowa w ust. 3, stanowią przychód funduszu wojewódzkiego
będącego częścią Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa
w art. 19e ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1340, z późn. zm.).
5. Zewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy podlega zaopiniowaniu przez organy
i podmioty, o których mowa w ust. 2.
6. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej zapewnia możliwość
udziału społeczeństwa w postępowaniu, którego przedmiotem jest sporządzenie
zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, na zasadach i trybie określonych
w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko.
5)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 1717 i 1734,
2014 r. poz. 496, 567 i 1682 oraz z 2015 r. poz. 552.
6)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz.
1351, z 2014 r.
poz. 502, 616 i 1822 oraz z 2015 r. ...
– 18 –
7. Po przeprowadzeniu postępowania wymagającego udziału społeczeństwa
komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej przyjmuje zewnętrzny plan
operacyjno-ratowniczy.
8. W razie konieczności zmiany treści zewnętrznego planu operacyjno-
-ratowniczego przepisy ust. 1, 2 i 5–7 stosuje się odpowiednio.
9. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej jest obowiązany do
przeprowadzania analizy i przećwiczenia realizacji zewnętrznego planu operacyjno-
-ratowniczego co najmniej raz na 3 lata, w celu wprowadzenia w nim niezbędnych
zmian; w szczególności należy brać pod uwagę zmiany dokonane w instalacji,
w sposobie funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej, stan wiedzy
dotyczącej zapobiegania, zwalczania i usuwania skutków awarii przemysłowej, a także
postęp naukowo-techniczny.
10. Do wykonania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego stosuje się
przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U.
z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.)).”;
Art. 266. 1. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej w razie
zagrożenia awarią przemysłową lub jej wystąpienia niezwłocznie przystępuje do
realizacji zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego.
2. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej może odstąpić od
sporządzenia zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, jeżeli z informacji
dostarczonych przez prowadzącego zakład oraz raportu o bezpieczeństwie wynika
w sposób niebudzący wątpliwości, że nie występuje ryzyko rozprzestrzenienia się
skutków awarii przemysłowej poza zakład.
3. Odstąpienie od sporządzenia zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego
wymaga pisemnego uzasadnienia utrwalonego w postaci papierowej albo elektronicznej.
Art. 267. 1. Właściwe organy Państwowej Straży Pożarnej, na swoich stronach
podmiotowych w Biuletynie Informacji Publicznej udostępniają:
1)
informacje o zatwierdzonych raportach o bezpieczeństwie lub ich zmianach;
2)
informacje o przyjętych zewnętrznych planach operacyjno-ratowniczych lub ich
zmianach;
7)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 57, poz. 353,
z 2012 r. poz. 908 oraz z 2013 r. poz. 1635.
– 19 –
3)
informacje o przedłożonych zgłoszeniach zakładów, o których mowa w art. 250
ust. 1;
4)
informacje o pozytywnie zaopiniowanych programach zapobiegania poważnym
awariom;
5)
informacje o kontrolach planowych w terenie;
6)
informacje o możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu, którego
przedmiotem jest sporządzenie zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego – na
30 dni przed jego przyjęciem;
7)
informacje o decyzjach wydanych na podstawie art. 267a ust. 2 oraz art. 264d
ust. 1;
8)
instrukcje postępowania mieszkańców na wypadek wystąpienia awarii;
9)
informacje o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie, aktualizowanym
corocznie, wykazu substancji niebezpiecznych znajdujących się w zakładach
o dużym ryzyku;
10) uzasadnienie odstąpienia od sporządzenia zewnętrznego planu operacyjno-
-ratowniczego.
2. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, co najmniej raz na 3 lata,
dokonuje analizy dokumentów zawierających informacje, o których mowa w ust. 1
pkt 4–8 i art. 264d ust. 3 pkt 2, co do ich zgodności z wymogami bezpieczeństwa oraz
aktualności, a w razie potrzeby wprowadza w nich odpowiednie zmiany.
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres informacji, o których mowa w ust. 1, formę ich udostępniania oraz
właściwe organy Państwowej Straży Pożarnej obowiązane do ich udostępniania,
kierując się potrzebą zapewnienia społeczeństwu odpowiedniego dostępu do informacji
o zagrożeniach poważnymi awariami oraz koniecznością ujednolicenia zasad
udostępniania społeczeństwu tych informacji.”;
19) po art. 267 dodaje się art. 267a w brzmieniu:
„Art. 267a. 1. Informacje otrzymane przez właściwe organy w związku z realizacją
obowiązków, o których mowa w art. 250 ust. 1 i 9, art. 251 ust. 5, art. 254 ust. 1 oraz
art. 261 ust. 1 pkt 1 i 2, podlegają udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych
w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko.
– 20 –
2. W przypadku gdy prowadzący zakład o zwiększonym ryzyku lub zakład
o dużym ryzyku, realizując obowiązki, o których mowa w ust. 1, złożył wniosek,
o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, wniosek ten
uznaje się za uzasadniony, jeżeli w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania właściwy
organ Państwowej Straży Pożarnej, po uprzednim uzyskaniu opinii wojewódzkiego
inspektora ochrony środowiska, nie zgłosi do niego sprzeciwu, w drodze decyzji.
3. Prowadzący zakład o zwiększonym ryzyku lub zakład o dużym ryzyku, po
uznaniu wniosku, o którym mowa w ust. 2, za uzasadniony, przedkłada niezwłocznie
właściwemu organowi Państwowej Straży Pożarnej oraz wojewódzkiemu inspektorowi
ochrony środowiska, informacje, o których mowa w ust. 1, w postaci nietechnicznego
streszczenia.
4. Właściwy organ Państwowej Straży Pożarnej lub wojewódzki inspektor ochrony
środowiska może udostępnić wszystkie przedłożone mu informacje w przypadku:
1)
niezłożenia przez prowadzącego zakład wniosku, o którym mowa w ust. 2, lub
2)
nieprzedłożenia streszczenia, o którym mowa w ust. 3.”;
20) w art. 268:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Właściwe organy Państwowej Straży Pożarnej, w razie wystąpienia awarii
przemysłowej w zakładzie o zwiększonym ryzyku lub zakładzie o dużym ryzyku,
są obowiązane do:”,
b)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) zebrania informacji niezbędnych do dokonania analizy awarii przemysłowych
i sformułowania zaleceń dla prowadzącego zakład;”;
21) po art. 268 dodaje się art. 268a w brzmieniu:
„Art. 268a. Organy administracji publicznej oraz podmioty wymienione
w zewnętrznym planie operacyjno-ratowniczym, w razie wystąpienia awarii
przemysłowej, są obowiązane do poinformowania o jej wystąpieniu osób narażonych na
jej skutki.”;
22) art. 269 otrzymuje brzmienie:
„Art. 269. 1. Czynności kontrolno-rozpoznawcze w zakresie przestrzegania
przepisów dotyczących przeciwdziałania awarii przemysłowej, obejmujące wszystkie
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3523
› Pobierz plik