Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
art. 55 ust. 2 ustawy. Rozporządzenie to utraci moc obowiązującą z dniem wejścia w życie
rozporządzenia w sprawie ewidencji i innych dokumentacji wyrobów akcyzowych.
Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 31 lipca 2015 r., jednocześnie z ustawą z
dnia ... o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
Przedmiotowy projekt nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597), w związku z czym nie podlega notyfikacji.
Projekt rozporządzenia z chwilą skierowania do uzgodnień zostanie zamieszczony na stronie
internetowej Rządowego Centrum Legislacji="http://www.rcl.gov.pl/"
Źata sporządzenia:
Nazwa projektu:
05.2015 r.
rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie warunków
dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz ródło:
warunków prowadzenia składów podatkowych
.
upoważnienie ustawowe: art. 59 ust. 7
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
Ministerstwo Finansów
akcyzowym (Dz. U. z 2015 r. poz. ...).
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac:
Podsekretarz Stanu Jarosław Neneman
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Anna Maciak, Źep. PA, Ministerstwo Finansów, tel. 694 37 66
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
W chwili obecnej kwestie dotyczące miejsc prowadzenia działalności przez zarejestrowanego odbiorcę oraz
przez podmiot prowadzący skład podatkowy uregulowane są w dwóch odrębnych rozporządzeniach, tj.:
– w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów
podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Źz. U. z 2014 r. poz. 353) oraz
– w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2010 r. w sprawie warunków dotyczących miejsca
odbioru wyrobów akcyzowych (Źz. U. Nr 156, poz. 1048).
W wyniku nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, zostały uchylone przepisy art. 55 ust. 1 i 2 będące
podstawą prawną rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji
przez podmioty prowadzące składy podatkowe. Jednocześnie zmieniona została regulacja w art. 59 ust. 7
ustawy upoważniająca ministra właściwego do spraw finansów publicznych, na mocy jednej delegacji
ustawowej, do określenia, w drodze rozporządzenia, powyższych kwestii dotyczących miejsc prowadzenia
działalności przez zarejestrowanego odbiorcę (z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego
zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca) oraz przez podmiot
prowadzący skład podatkowy.
Ponadto, w wyniku nowelizacji ustawy wprowadzone zostały zastępujące zmiany w odniesieniu do warunków
prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe:
1) kwestie dotyczące warunków magazynowania wyrobów energetycznych w zbiornikach, które dotychczas
były uregulowane w rozporządzeniu w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz
ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe, zostały zawarte w art. 47a znowelizowanej
ustawy o podatku akcyzowym,
2) kwestie dotyczące magazynowania w składzie podatkowym innych niż wyroby akcyzowe wyrobów
służących bezpośrednio do produkcji finalnej dotychczas były uregulowane w ww. rozporządzeniu zostały
zawarte w art. 47 ust. 3a znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym,
3) definicja ubytków wyrobów akcyzowych została rozszerzona, a zatem należy odpowiednio dostosować
katalog wyrobów akcyzowych magazynowanych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli
metrologicznej,
4) został zniesiony obowiązek powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o przerwaniu
działalności składu podatkowego na okres dłuższy niż 3 miesiące,
5) zrezygnowano z obowiązku zatwierdzania regulaminu funkcjonowania składu podatkowego przy
wydawaniu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, ponieważ większość danych zawartych w
przedmiotowym regulaminie zawarta jest w aktach weryfikacyjnych sporządzanych na podstawie ustawy
o Służbie Celnej, zatwierdzanych przez właściwy organ,
6) zasady prowadzenia ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe zostaną zawarte w
– 10 –
odrębnym rozporządzeniu, wydanym na podstawie delegacji z art. 138p znowelizowanej ustawy, która
zobowiązuje ministra do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, zakresu
wszystkich ewidencji akcyzowych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Proponuje się, aby rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków
prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U.
z 2014 r. poz. 353) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2010 r. w sprawie warunków
dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (Źz. U. Nr 156, poz. 1048), zostały zastąpione jednym
rozporządzeniem, regulującym kwestie dotyczące miejsc prowadzenia działalności przez zarejestrowanego
odbiorcę oraz przez podmiot prowadzący skład podatkowy.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Materia regulowana w niniejszym rozporządzeniu zależna jest wyłącznie od decyzji zainteresowanych państw.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Podmioty prowadzące
786
Baza danych SEED (System
Wejście w życie rozporządzenia
działalność jako
Wymiany Informacji
nie wpłynie na zakres
obowiązków bądź uprawnień
zarejestrowany odbiorca
dotyczących Podatku
podmiotów prowadzących
Akcyzowego) – stan na
dzień 03.03.2015 r.
działalność jako zarejestrowany
odbiorca.
Podmioty prowadzące
890
Baza danych SEED (System
1. Zwiększenie liczby
składy podatkowe
Wymiany Informacji
wyrobów akcyzowych,
dotyczących Podatku
które powinny być
Akcyzowego) – stan na
magazynowane w
dzień 03.03.2015 r.
zbiornikach
podlegających kontroli
metrologicznej.
2. Brak konieczności
powiadamiania
właściwego naczelnika
urzędu celnego o
przerwaniu działalności
składu podatkowego na
okres dłuższy niż 3
miesiące.
3. Zmniejszenie liczby
dokumentów
wymaganych do
uzyskania zezwolenia na
prowadzenie składu
podatkowego.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
– 11 –
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2013 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Nie dotyczy.
Dodatkowe informacje,
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i
w tym wskazanie
budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Pozostaje również bez wpływu na wzrost wydatków
źródeł danych i
sektora finansów publicznych.
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
Nie dotyczy
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
Nie dotyczy
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
Rozporządzenie nie będzie wywierało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
przyjętych do obliczeń
założeń
– 12 –
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
rozporządzenie implementuje przepisy znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym znoszące obowiązek
powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o przerwaniu działalności składu podatkowego na okres
dłuższy niż 3 miesiące, a także przepisy dotyczące rezygnacji z obowiązku zatwierdzania regulaminu
funkcjonowania składu podatkowego przy wydawaniu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.
9. Wpływ na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu Rozporządzenie nie będzie miało wpływu pozostałe obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane wejście w życie rozporządzenia to 31 lipca 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ze względu na zakres regulacji nie zachodzi potrzeba ewaluacji efektów projektu.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
05/58rch
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik