Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, mogą być
magazynowane w zbiornikach, które nie posiadają dowodów legalizacji – jednak nie dłużej niż
do dnia 31 grudnia 2016 r.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 lipca 2015 r.
MINISTźR FINANSÓW
– 4 –
UZASADNIENIE
Przedkładany projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie warunków dotyczących
miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz warunków prowadzenia składów podatkowych,
stanowi wykonanie delegacji wynikających z art. 59 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o
podatku akcyzowym (Źz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, zmienionej
na mocy ustawy z dnia ... o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. ...).
Zgodnie z delegacją określoną w art. 59 ust. 7 pkt 1 ustawy minister właściwy do spraw finansów
publicznych został zobowiązany do określenia, w drodze rozporządzenia, warunków
dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez
zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie
na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.
Natomiast delegacja określona w art. 59 ust. 7 pkt. 1a ustawy zobowiązuje ministra właściwego
do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowych
warunków prowadzenia składu podatkowego, w tym miejsca, w którym wyroby akcyzowe będą
magazynowane.
Należy zauważyć, że kwestie dotyczące warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów
akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę oraz
szczegółowych warunków prowadzenia składu podatkowego, w tym miejsca, w którym wyroby
akcyzowe będą magazynowane, były dotychczas uregulowane w dwóch odrębnych
rozporządzeniach, tj.:
– w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków
prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy
podatkowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 353) oraz
– w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2010 r. w sprawie warunków
dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (Źz. U. Nr 156, poz. 1048).
Na mocy ustawy z dnia ... o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych
ustaw, z dniem wejścia w życie tej ustawy (tj. z dniem 31 lipca 2015 r.) uchyla się przepisy
zawierające dwa odrębne upoważnienia dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych
do określenia, w drodze rozporządzenia, warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów
– 5 –
akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę oraz
szczegółowych warunków prowadzenia składu podatkowego, w tym miejsca, w którym wyroby
akcyzowe będą magazynowane. W art. 59 ust. 7 ustawy, na mocy jednej delegacji ustawowej
upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze
rozporządzenia, powyższych warunków dotyczących miejsc prowadzenia działalności przez
zarejestrowanego odbiorcę oraz przez podmiot prowadzący skład podatkowy. W związku z
powyższym, w wyniku zmiany ustawy z dniem 31 lipca 2015 r., zaistniała potrzeba wydania
jednego, nowego rozporządzenia określającego warunki dotyczące miejsca odbioru wyrobów
akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę (z
wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie
wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca) oraz szczegółowe warunki prowadzenia
składu podatkowego, w tym miejsca, w którym wyroby akcyzowe będą magazynowane,
zastępującego dwa ww. rozporządzenia.
W projekcie niniejszego rozporządzenia warunki dotyczące miejsca odbioru wyrobów
akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę określono tak
samo, jak w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu w sprawie warunków dotyczących
miejsca odbioru wyrobów akcyzowych. Natomiast w przypadku warunków prowadzenia
składów podatkowych część regulacji zawartych dotychczas w rozporządzeniu w sprawie
warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące
składy podatkowe została przeniesiona do ustawy. Obecnie w art. 47a określono warunki
magazynowania wyrobów energetycznych z zbiornikach, przy czym dopuszczono możliwość
magazynowania w jednym zbiorniku wyrobów klasyfikowanych do tego kodu CN, ale
posiadających różne parametry fizykochemiczne, pod warunkiem że parametry te nie mają
wpływu na stawkę akcyzy (dotychczas w jednym zbiorniku mogły być magazynowane
wyłącznie wyroby o tym samym kodzie CN oraz posiadające te same parametry
fizykochemiczne). W art. 47a znalazła się również regulacja (zawarta dotychczas w
rozporządzeniu), zgodnie z którą gazy propan-butan (LPG) objęte pozycją CN 2711 mogą być
magazynowane w jednym zbiorniku niezależnie od kodów CN, do których są klasyfikowane i ich
parametrów fizykochemicznych.
W projekcie rozporządzenia przewidziano, tak jak dotychczas, obowiązek magazynowania w
zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej na podstawie odrębnych
– 6 –
przepisów, wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym oraz
gotowych wyrobów energetycznych wyprodukowanych w składach podatkowych, w których
prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych. Należy jednak
zauważyć, że w związku z rozszerzeniem w ustawie definicji ubytków wyrobów akcyzowych o
wszelkie straty:
1) wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych
stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia
poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,
2) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową
stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, powstałe podczas stosowania procedury
zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji, oraz podczas
przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie dokumentu
dostawy
– obowiązek w przedmiocie magazynowania wyrobów akcyzowych z zbiornikach podlegających
prawnej kontroli metrologicznej rozszerzono również na ww. wyroby, w stosunku do których
wprowadzono regulacje dotyczące ubytków.
Jednocześnie przewidziano przepis przejściowy, zgodnie z którym wyroby energetyczne
niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane stawką akcyzy inną niż stawka
zerowa oraz wyroby energetyczne określone w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową
stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, mogą być magazynowane w zbiornikach, które
nie posiadają dowodów legalizacji – jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2016 r.
W projekcie rozporządzenia nie znalazła się dotychczasowa regulacja określona w § 4
rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez
podmioty prowadzące składy podatkowe, która przewidywała, że właściwy naczelnik urzędu
celnego, zatwierdzając regulamin funkcjonowania składu podatkowego, może dopuścić
magazynowanie w składzie podatkowym innych niż wyroby akcyzowe wyrobów służących
bezpośrednio do produkcji finalnej. Należy bowiem zauważyć, że możliwość magazynowania w
składzie podatkowym wyrobów nie będących wyrobami akcyzowymi wynika obecnie z
przepisów ustawy; w ustawie zostały też określone warunki takiego magazynowania (art. 47
ust. 3a).
– 7 –
W projekcie niniejszego rozporządzenia nie ujęto dotychczasowej regulacji określonej w § 5
rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez
podmioty prowadzące składy podatkowe, dotyczącej powiadomienia właściwego naczelnika
urzędu celnego o przerwaniu działalności składu podatkowego na okres dłuższy niż 3 miesiące,
co wynika z faktu, że po zmianie ustawy podmiot nie będzie już obowiązany do takiego
powiadamiania.
W projekcie rozporządzenia brak jest również regulacji, która dotychczas znajdowała się w § 7
rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez
podmioty prowadzące składy podatkowe, z której wynikało co powinien określać regulamin
funkcjonowania składu podatkowego. Powyższe stanowi konsekwencję zmian w ustawie o
podatku akcyzowym, w wyniku których uchylono regulacje, zgodnie z którymi:
– właściwy naczelnik urzędu celnego przy wydawaniu zezwolenia na prowadzenie składu
podatkowego zatwierdza regulamin funkcjonowania składu podatkowego,
– minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony do określenia w drodze
rozporządzenia warunków dotyczących regulaminu funkcjonowania składu podatkowego.
W ustawie o podatku akcyzowym zrezygnowano z obowiązku zatwierdzania regulaminu
funkcjonowania składu podatkowego, gdyż większość danych zawartych w regulaminie składu
podatkowego jest powielana w aktach weryfikacyjnych sporządzanych na podstawie ustawy o
Służbie Celnej, zatwierdzanych przez właściwy organ. W wyniku zmian przepisów z zakresu
kontroli akta weryfikacyjne będą zawierały wszystkie dane i informacje, które obecnie są
zawarte w regulaminie prowadzenia składu podatkowego, np. zasady funkcjonowania składu
podatkowego.
Projekt rozporządzenia nie reguluje, tak jak dotychczas rozporządzenie w sprawie warunków
prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy
podatkowe, kwestii dotyczących ewidencji prowadzonej przez podmioty prowadzące składy
podatkowe. Po zmianie ustawy szczegółowe regulacje dotyczące wszystkich ewidencji
akcyzowych będą bowiem uregulowane w jednym rozporządzeniu (w sprawie ewidencji i innych
dokumentacji wyrobów akcyzowych), wydanym na podstawie art. 138p. ustawy, które wejdzie w
życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Natomiast w okresie przejściowym, tj. od dnia 31 lipca 2015 r.
do dnia 31 grudnia 2015 r., będzie obowiązywało odrębne rozporządzenie w sprawie warunków
prowadzenia ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe, wydane na podstawie
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik