eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

– 6 –

Nazwa projektu:
Źata sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przypadków, w których 11.05.2015 r.
podmioty nie muszą spełniać dodatkowych warunków uzyskania
zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.
ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące


Ministerstwo Finansów



Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Nr w wykazie prac:
lub Podsekretarza Stanu

Minister Finansów

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Dyrektor Źep. PA, Ministerstwo Finansów tel. 22 694 31 39
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowane rozporządzenie jest wydawane w związku z wejściem w życie ustawy z dnia … zmieniającej ustawę o
podatku akcyzowym (Źz. U. poz. …), która wprowadza zmiany m.in. w art. 48 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o
podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.). Źo regulacji zawartych we wskazanym art. 48 ust. 3
odsyła przepis art. 55 ust. 4, stanowiący upoważnienie ustawowe dla ministra właściwego do spraw finansów
publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, sytuacji innych niż określona w art. 48 ust. 5, w których nie muszą
być spełnione warunki, o których mowa w art. 48 ust. 3 pkt 1–5.
Stosowanie zatem rozwiązań prawnych, uregulowanych na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 55
ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, wymaga uwzględnienia nowych ustawowych warunków, jakie muszą być spełnione
przez podmioty występujące z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności
polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym
składzie podatkowym. Skutkuje to „pośrednią” zmianą przepisu art. 55 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
akcyzowego. Wydane na tej podstawie obowiązujące rozporządzenie w przedmiotowej sprawie, tj. rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie przypadków, w których podmioty nie muszą spełniać
dodatkowych warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego (Źz. U. Nr 32, poz. 232), utraci moc
z dniem wejścia w życie ww. ustawy zmieniającej, stąd konieczne jest wydanie nowego rozporządzenia w tej sprawie.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projektowane rozporządzenie stanowi powtórzenie dotychczas obowiązujących rozwiązań prawnych zawartych w
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie przypadków, w których podmioty nie muszą
spełniać dodatkowych warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego (Źz. U. Nr 32, poz. 232),
które utraci moc z chwilą wejścia w życie przepisów ustawy z dnia … zmieniającej ustawę o podatku akcyzowym
(Dz. U. poz. …).
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Brak tożsamych rozwiązań w krajach Uź.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Podmioty prowadzące



składy podatkowe w
których prowadzona jest
działalność polegająca na
magazynowaniu i
przeładowywaniu wyrobów
akcyzowych
wyprodukowanych w
innym składzie
podatkowym, w
szczególności przewoźnicy
lotniczy
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji do … .
Projekt zostanie przekazany działającym w Służbie Celnej związkom zawodowym oraz zamieszczony na stronie
– 7 –

internetowej Rządowego Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl)
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2013 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












ródła finansowania



Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na sektor finansów publicznych ze względu na fakt, iż jego
źródeł danych i
wydanie jest związane ze zmianami, jakie zostały wprowadzone w ustawie z dnia 6 grudnia 2008
przyjętych do obliczeń r. o podatku akcyzowym.
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa






Nie dotyczy
pieniężnym
sektor mikro-, małych i






Nie dotyczy
(w mln zł,
średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe z … r.) rodzina, obywatele oraz






Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
Nie dotyczy
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
Niemierzalne


Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie

źródeł danych i
Nie dotyczy
przyjętych do obliczeń
założeń


8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
– 8 –

Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na pozostałe obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wykonanie przepisów projektowanego rozporządzenia jest planowane po jego wejściu w życie.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
źwaluacja będzie możliwa po zrealizowaniu uprawnień przyznanych projektowanym rozporządzeniem przez podmioty
wskazane w projektowanych przepisach.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)















52/05/KC
Projekt

ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz warunków
prowadzenia składów podatkowych

Na podstawie art. 59 ust. 7 pkt 1 i 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
(Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.2) ) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki dotyczące miejsca odbioru wyrobów akcyzowych nabywanych
wewnątrzwspólnotowo
przez
zarejestrowanego
odbiorcę,
z
wyłączeniem
zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów
akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
2) szczegółowe warunki prowadzenia składu podatkowego, w tym miejsca, w którym
wyroby akcyzowe będą magazynowane.

§ 2. Miejsce odbioru wyrobów akcyzowych, o którym mowa w § 1 pkt 1, powinno:
1) być właściwie dostosowane do bezpiecznego wprowadzenia tych wyrobów;
2) spełniać warunki zapewniające możliwość wykonywania kontroli wyrobów akcyzowych,
na podstawie odrębnych przepisów;
3) być odpowiednio oznaczone i wydzielone, w szczególności za pomocą trwałego
oznaczenia.

§ 3. 1. Miejsce magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym powinno:

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Źz. U. poz. 1256).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 1559, 1662 i 1877 oraz
z 2015 r. poz. 18, 211 i ... .
– 2 –

1) być właściwie dostosowane do bezpiecznego składowania tych wyrobów;
2) spełniać warunki zapewniające możliwość wykonywania kontroli wyrobów
akcyzowych na podstawie odrębnych przepisów;
3) być odpowiednio oznaczone i oddzielone od pozostałej części terenu lub pomieszczenia,
w szczególności za pomocą ogrodzenia lub innego trwałego oznaczenia.
§ 4. Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany oznaczyć skład podatkowy przez
umieszczenie tablicy zawierającej wyrazy „Skład podatkowy” oraz imię i nazwisko lub nazwę
podmiotu prowadzącego skład podatkowy.
§ 5. 1. W składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca
wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie
podatkowym, magazynowanie:
1) wyrobów energetycznych określonych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia
2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”,
2) wyrobów energetycznych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa,
3) napojów alkoholowych
– odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie
odrębnych przepisów.
2. W składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji
wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych, o których mowa
w ust. 1 pkt 1 i 2, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej,
na podstawie odrębnych przepisów. Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych
wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w
takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do
odbiorcy nawet, jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie
podatkowym.
§ 6. W przypadku wystąpienia braków ilościowych wyrobów akcyzowych podmiot
prowadzący skład podatkowy informuje o tym fakcie niezwłocznie, nie później niż w terminie
3 dni, licząc od dnia stwierdzenia braków, właściwego naczelnika urzędu celnego.
§ 7. Wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane
stawką akcyzy inną niż stawka zerowa oraz wyroby energetyczne określone w załączniku nr 2 do
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 88 . [ 89 ] . 90 ... 100 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: