Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
wyrobów tytoniowych w Polsce są organizacjami o charakterze
międzynarodowym i część z nich zapewne będzie reprezentować
również zagraniczne podmioty tytoniowe. Wprowadzenie
obowiązku notyfikacji zmian do właściwego naczelnika UC w
zaledwie 3 dni od daty zaistnienia zmiany powodować będzie
ryzyko
odpowiedzialności
karnoskarbowej,
w
świetle
zaproponowanego brzmienia art. 56 § 2 kks również dla
rzetelnych płatników podatku akcyzowego.
Pracodawcy
Zaproponowane
przez
Ministerstwo
Finansów
terminy Uwaga nieuwzględniona
Rzeczypospolitej
aktualizacji
danych
dotyczących
zarejestrowanych Uzasadnienie j.w.
Polskiej
pośredniczących podmiotów tytoniowych są za krótkie.
Rozumiemy, iż zwalczanie istnienia sieci powiązanych i często
fikcyjnych przedsiębiorców, którzy dokonują pomiędzy sobą
obrotu suszem tytoniowym, wymaga penalizacji w przypadku
braku zgłaszania istotnych zmian dotyczących prowadzonej
działalności, jednakże terminy trzydniowe stanowią zagrożenie
również dla rzetelnych podatników. W związku z powyższym
wnosimy o wydłużenie terminów wskazanych w art. 20d, ust. 2,
pkt 2 i 3 projektu ustawy do 14 dni kalendarzowych. Należy
bowiem wziąć pod uwagę to, iż wiodący producenci wyrobów
tytoniowych w Polsce są organizacjami o charakterze
międzynarodowym i część z nich zapewne będzie reprezentować
również zagraniczne podmioty tytoniowe. Wprowadzenie
obowiązku notyfikacji zmian do właściwego naczelnika Urzędu
Celnego w zaledwie 3 dni od daty zaistnienia zmiany powodować
będzie ryzyko odpowiedzialności karnoskarbowej, w świetle
zaproponowanego brzmienia art. 56, § 2 kks – również dla
rzetelnych płatników podatku akcyzowego.
11. art. 20d ust. 2 pkt 2 i 3
Business Center
Zaproponowane
przez
Ministerstwo
Finansów
terminy Uwaga nieuwzględniona
Club
aktualizacji
danych
dotyczących
zarejestrowanych
pośredniczących podmiotów tytoniowych są za krótkie. W
związku z powyższym wnosimy o wydłużenie terminów Na podstawie danych
wskazanych w art. 20d ust. 2 pkt 2 i 3 projektu Ustawy do 14 dni zawartych w rejestrze PPT,
str. 18
kalendarzowych, biorąc pod uwagę, iż wiodący producenci kontrahenci PPT m.in. oceniają
wyrobów tytoniowych w Polsce są organizacjami o charakterze czy susz tytoniowy może zostać
międzynarodowym i część z nich zapewne będzie reprezentować sprzedany bez akcyzy. W
również zagraniczne podmioty tytoniowe. Wprowadzenie związku z tym dane zawarte w
obowiązku notyfikacji zmian do właściwego naczelnika UC w rejestrze powinny być aktualne
zaledwie 3 dni od daty zaistnienia zmiany powodować będzie w najwyższym możliwym
ryzyko
odpowiedzialności
karnoskarbowej,
w
świetle stopniu.
zaproponowanego brzmienia art. 56 § 2 kks również dla
rzetelnych płatników podatku akcyzowego.
12. art. 20e ust. 3
Konfederacja
W treści wskazanego przepisu wnosimy o doprecyzowanie, iż Uwaga uwzględniona
Lewiatan
domniemanie prawne dotyczące prowadzenia działalności
gospodarczej przez pośredniczący podmiot tytoniowy, który
reprezentuje zagraniczny podmiot tytoniowy dotyczy wyłącznie
podatku akcyzowego.
Celem przepisu jest egzekucja należności podatkowych
bezpośrednio od lokalnych podatników – co rozumiemy i w pełni
popieramy. Jednakże instytucja pośredniczącego podmiotu
tytoniowego została przewidziana wyłącznie dla celów
zabezpieczenia należności Skarbu Państwa w zakresie płatności
podatku akcyzowego od dopuszczonych do obrotu wyrobów
tytoniowych. Ten cel wymaga uwypuklenia już w treści projektu
ustawy, gdyż w obecnym kształcie przepis ma charakter nieostry.
Opierając się na zasadzie pewności prawa podatkowego istotnym
jest by uczestnicy rynku suszu tytoniowego wiedzieli, że
obowiązki
związane
z
prowadzeniem
działalności jako
reprezentant zagranicznego podmiotu tytoniowego dotyczą
wyłącznie sfery przewidzianej treścią ustawy akcyzowej.
Mając na uwadze powyższe proponujemy zmianę treści art. 20e
ust. 3 nowelizacji na poniższe brzmienie:
„3. Dla celów podatku akcyzowego działalność gospodarczą w
zakresie suszu tytoniowego prowadzoną przez zagraniczny
podmiot
tytoniowy
za
pośrednictwem
podmiotu
go
str. 19
reprezentującego uznaje się za działalność prowadzoną przez
podmiot reprezentujący zagraniczny podmiot tytoniowy. W
przypadku powstania zobowiązania podatkowego w stosunku do
suszu
tytoniowego
podatnikiem
akcyzy
jest
podmiot
reprezentujący zagraniczny podmiot tytoniowy.”
Pracodawcy
W treści wskazanego przepisu wnosimy o doprecyzowanie tego, Uwaga uwzględniona
Rzeczypospolitej
iż domniemanie prawne w sprawie prowadzenia działalności
Polskiej
gospodarczej przez pośredniczący podmiot tytoniowy, który
reprezentuje zagraniczny podmiot tytoniowy, dotyczy podatku
akcyzowego. Celem przepisu jest egzekucja należności
podatkowych bezpośrednio od lokalnych podatników – co
rozumiemy i w pełni popieramy. Jednakże instytucja
pośredniczącego podmiotu tytoniowego została przewidziana
wyłącznie dla celów zabezpieczenia należności Skarbu Państwa
w zakresie płatności podatku akcyzowego od dopuszczonych do
obrotu wyrobów tytoniowych. Cel ten wymaga więc uwypuklenia
już w treści projektu ustawy. W obecnym kształcie przepis ma
charakter nieostry. Zgodnie z zasadą pewności prawa
podatkowego, istotne jest to, by uczestnicy rynku suszu
tytoniowego wiedzieli, że obowiązki związane z prowadzeniem
działalności w funkcji reprezentanta zagranicznego podmiotu
tytoniowego dotyczą wyłącznie sfery przewidzianej treścią
ustawy akcyzowej.
Mając powyższe na uwadze, proponujemy zmianę treści art. 20e,
ust. 3 ustawy na poniższe brzmienie:
„3. Dla celów podatku akcyzowego działalność gospodarczą w
zakresie suszu tytoniowego prowadzoną przez zagraniczny
podmiot
tytoniowy
za
pośrednictwem
podmiotu
go
reprezentującego uznaje się za działalność prowadzoną przez
podmiot reprezentujący zagraniczny podmiot tytoniowy. W
przypadku powstania zobowiązania podatkowego w stosunku do
suszu
tytoniowego
podatnikiem
akcyzy
jest
podmiot
reprezentujący zagraniczny podmiot tytoniowy”.
str. 20
13. art. 24 ust. 1 pkt 2 oraz art. 24b Konfederacja
Jako Konfederacja Lewiatan popieramy kierunek proponowanej Uwaga nieuwzględniona
ust. 1 pkt 2
Lewiatan
zmiany. Stanowi on odpowiedź na liczne postulaty branży
energetycznej oraz gazowej.
Zgodnie z przyjętymi
Pragniemy jednak zwrócić uwagę, iż o ile obecne brzmienie art. Założeniami w projekcie
24 ust. 1 pkt 2 oraz art. 24b ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej ustawy zostanie doprecyzowana
odnoszą się do terminu płatności wynikającego z faktury lub regulacja dotycząca składania
innego dokumentu wystawionego przez podatnika, o tyle deklaracji podatkowej w
proponowana modyfikacja (umożliwienie bieżącego rozliczenia) przypadku wystawienia przez
odnosi się jedynie do faktury (ale już nie do „innego dokumentu podatnika faktury korygującej
wystawionego przez podatnika, z którego również może wynikać in minus. Ze względu na fakt,
termin płatności”).
że takie faktury nie zawierają
terminu płatności, przepis
Proponujemy doprecyzowanie projektowanego zapisu, tak by nie umożliwi podatnikowi
było wątpliwości, iż również przy korekcie dokumentów innych rozliczenia tej faktury w
niż faktury nie pojawia się obowiązek wstecznego korygowania deklaracji podatkowej złożonej
deklaracji akcyzowych ani prowadzonych ewidencji.
w terminie do 25. dnia miesiąca
następującego po miesiącu, w
którym taką fakturę korygującą
in minus wystawiono.
14. art. 31b ust. 5a
Konfederacja
Jako Konfederacja Lewiatan popieramy kierunek proponowanej Uwaga nieuwzględniona
Lewiatan
zmiany.
Dopuszczenie
możliwości
korygowania
wcześniejszych Propozycja poza Założeniami
szacowanych wstępnie proporcji zużycia wyrobów gazowych przyjętymi przez Radę
zwolnionych
z
akcyzy
stanowi
zmianę
odpowiadającą Ministrów.
oczekiwaniom przedsiębiorców z branży gazowej.
Niemniej jednak powyższe uprawnienie zostało ograniczone do
„sprzedaży rozliczanej okresowo”, podczas gdy w naszej ocenie
te same argumenty przemawiają również za dopuszczeniem
możliwości analogicznej korekty dla transakcji nie mających
charakteru sprzedaży rozliczanej okresowo.
str. 21
Przykładowo może to dotyczyć istotnych wolumenowo, ale nie
mających charakteru cyklicznego transakcji na wyrobach
gazowych. W naszej ocenie zasadne jest wykreślenie z zapisu
warunku „okresowości” sprzedaży dla możliwości skorzystania z
tego uprawnienia.
15. Art. 40 ust. 1 pkt 1a
Konfederacja
Zgodnie z projektowanym art. 40 ust. 1 pkt 1a ustawy akcyzowej, Uwaga nieuwzględniona
Lewiatan
procedurą zawieszenia poboru akcyzy mają być objęte m.in.
wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy
akcyzowej podlegające zerowej stawce akcyzy.
Stosowanie procedury
zawieszenia poboru akcyzy do
Należy jednak zwrócić uwagę, iż zerowa stawka akcyzy wyrobów opodatkowanych
uzależniona jest od przeznaczenia wyrobów akcyzowych, które zerową stawka akcyzy ze
najczęściej nie jest jeszcze znane na etapie magazynowania tych względu na przeznaczenie
wyrobów
w
składzie
podatkowym.
W
szczególności wynika wprost z dyrektywy
przeznaczenie wyrobów, które potencjalnie mogą zostać 2008/118/WE
wykorzystane do różnych celów – najczęściej nie jest jeszcze
znane na etapie ich magazynowania.
Dlatego też nie wydaje się uzasadnione, aby oczekiwać
określenia przeznaczenia takich wyrobów na tak wczesnej fazie
obrotu, gdzie ostateczne ich przeznaczenie może zmieniać się, w
zależności od uwarunkowań rynkowych – niezależnych od
podmiotów magazynujących dany wyrób.
Z tym powodów postulujemy odstąpienie od konieczności
wyodrębniania objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy
wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy.
16. Art. 47 ust. 3 oraz art. 47a ust. 3
Konfederacja
Porównanie treści art. 47 ust. 3 z art. 47a ust. 3 prowadzi do Uwaga nieuwzględniona
Lewiatan
wniosku, iż intencją projektodawców jest z jednej strony brak
możliwości wspólnego magazynowania wyrobów akcyzowych o
różnych statusach akcyzowych w składzie podatkowym w Nie jest intencją
jednym pomieszczeniu, ale jednocześnie umożliwienie takiego projektodawców „brak
wspólnego magazynowania w odniesieniu do wyrobów możliwości wspólnego
str. 22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik