Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. b) ustawy akcyzowej –
dla takich wyrobów przemieszczanych w procedurze zwolnienia
z akcyzy ze względu na przeznaczenie stosuje się instytucję
ubytków, a tym samym również maksymalnych norm dla takich
ubytków.
Skoro zatem w świetle obowiązujących przepisów istnieje
mechanizm rozliczania dostaw olejów smarowych wysyłanych w
procedurze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie,
który uwzględnia dopuszczalność stosowania norm ubytków dla
takich przemieszczeń (właśnie w oparciu o wskazania
legalizowanych urządzeń pomiarowych – np. legalizowanych
wag samochodowych lub kolejowych), brak jest logicznych
argumentów aby odmówić takiej możliwości dla przemieszczeń
realizowanych pod innymi procedurami akcyzowymi.
Powyższy mechanizm, który sprawdzał się dotychczas w
przypadku wyrobów objętych zwolnieniem z akcyzy, a przy
którym ani organy podatkowe ani projektodawcy nie
sygnalizowali nigdy oczekiwania zalegalizowania zbiorników
magazynowych - stanowi również potwierdzenie braku
konieczności takiej legalizacji przy wprowadzaniu obecnych
rozwiązań.
Dlatego
też
zdecydowanie
postulujemy
odstąpienie
od
wprowadzania
obowiązku
legalizowania
zbiorników
magazynowych dla omawianych wyrobów.
4.
art. 9b ust. 2a pkt 3
Konfederacja
W oparciu o doświadczenia naszych firm członkowskich Uwaga nieuwzględniona
Lewiatan
sugerujemy, aby z wyłączenia z opodatkowania akcyzą korzystać
mogli wyłącznie ci rolnicy indywidualni, którzy dokonują
sprzedaży suszu tytoniowego na rzecz grupy producentów Propozycja wykracza poza
rolnych na podstawie umowy dostawy zawieranej w formie przyjęte Założenia. Dodatkowo
pisemnej pod rygorem nieważności.
uwzględnienie propozycji
spowodowałoby wprowadzanie
str. 8
Wprowadzenie wymogu zawierania umów dostawy wyłącznie w regulacji dotyczącej
sposób przewidziany w ustawie wyeliminuje możliwość producentów tytoniu (rolników)
potwierdzania
fikcyjnych
transakcji
pomiędzy
grupami i stricte rynku tytoniu, co nie
producentów rolnych, a producentami surowca tytoniowego. należy do właściwości resortu
Rolnicy
indywidualni
decydując
się
na
sprzedaż finansów.
wyprodukowanego suszu do podmiotów z szarej strefy nie będą
mieli
możliwości
wstecznego
udokumentowania
takich
transakcji. Tym samym ilość suszu tytoniowego sprzedawanego
w sposób nielegalny ulegnie zmniejszeniu. Taka zmiana
jednocześnie nie będzie znaczącym utrudnieniem zarówno dla
grup producentów rolnych, jak i pojedynczych gospodarstw,
natomiast zabezpieczy początek łańcucha dostaw surowca
tytoniowego i przyczyni się do wyeliminowania pojawiających
się tam nieprawidłowości.
Pracodawcy
Mając na uwadze powyższe proponujemy zmianę treści Uwaga nieuwzględniona
Rzeczypospolitej
projektowanego art. 9b ust. 2a pkt 3 ustawy akcyzowej na Uzasadnienie j.w.
Polskiej
poniższe brzmienie:
„2.[…], nie podlega opodatkowaniu akcyzą wyłącznie jeżeli
spełnione są łącznie poniższe warunki:
3) nabywania przez grupę suszu tytoniowego wyłącznie od
zrzeszonych w niej członków i wyłącznie na podstawie umów
dostawy zawieranych w formie pisemnej pod rygorem
nieważności;[…]”
Jesteśmy świadomi problemów w łańcuchu dostaw suszu
tytoniowego, które dotyczą między innymi skupu surowca
tytoniowego bezpośrednio od producentów przez grupy
przestępcze o charakterze zorganizowanym. Z tego powodu
sugerujemy, aby ze zwolnienia z opodatkowania akcyzą
korzystać mogli wyłącznie ci rolnicy indywidualni, którzy
dokonują sprzedaży suszu tytoniowego na rzecz grupy
producentów rolnych na podstawie umowy dostawy zawieranej w
formie pisemnej pod rygorem nieważności.
Wprowadzenie wymogu zawierania umów dostawy wyłącznie w
str. 9
sposób przewidziany w ustawie wyeliminuje możliwość
potwierdzania
fikcyjnych
transakcji
pomiędzy
grupami
producentów rolnych a producentami surowca tytoniowego.
Rolnicy
indywidualni,
decydując
się
na
sprzedaż
wyprodukowanego suszu podmiotom z szarej strefy, nie będą
mieli
możliwości
wstecznego
udokumentowania
takich
transakcji. Tym samym ilość suszu tytoniowego sprzedawanego
w sposób nielegalny ulegnie zmniejszeniu. Taka zmiana
jednocześnie nie będzie znaczącym utrudnieniem zarówno dla
grup producentów rolnych, jak i dla pojedynczych gospodarstw,
natomiast zabezpieczy początek łańcucha dostaw surowca
tytoniowego i przyczyni się do wyeliminowania pojawiających
się tam nieprawidłowości.
Mając powyższe na uwadze, proponujemy zmianę treści
art. 9b, ust. 2a, pkt 3 ustawy na poniższe brzmienie:
„2.[…], nie podlega opodatkowaniu akcyzą, jedynie, gdy
spełnione są łącznie poniższe warunki:
3) nabywania przez grupę suszu tytoniowego wyłącznie od
zrzeszonych w niej członków i wyłącznie na podstawie umów
dostawy zawieranych w formie pisemnej pod rygorem
nieważności; […]”.
5. art. 9b ust. 2a pkt 3
Business Center
Wprowadzenie wymogu zawierania umów dostawy wyłącznie w Uwaga nieuwzględniona
Club
sposób przewidziany w ustawie wyeliminuje możliwość
potwierdzania
fikcyjnych
transakcji
pomiędzy
grupami
producentów rolnych, a producentami surowca tytoniowego. Propozycja wykracza poza
Rolnicy
indywidualni
decydując
się
na
sprzedaż przyjęte Założenia.
wyprodukowanego suszu do podmiotów z szarej strefy nie będą
mieli
możliwości
wstecznego
udokumentowania
takich Dodatkowo uwzględnienie
transakcji. Tym samym ilość suszu tytoniowego sprzedawanego propozycji spowodowałoby
w sposób nielegalny ulegnie zmniejszeniu. Taka zmiana wprowadzanie regulacji
jednocześnie nie będzie znaczącym utrudnieniem zarówno dla dotyczącej producentów tytoniu
grup producentów rolnych, jak i pojedynczych gospodarstw, (rolników) i stricte rynku
natomiast zabezpieczy początek łańcucha dostaw surowca tytoniu, co nie należy do
tytoniowego i przyczyni się do wyeliminowania pojawiających właściwości resortu finansów.
str. 10
się tam nieprawidłowości. Mając na uwadze powyższe
proponujemy zmianę treści art. 9b ust. 2a pkt 3 Ustawy na
poniższe brzmienie:
„2.[...], nie podlega opodatkowaniu akcyzą wyłącznie jeżeli
spełnione są łącznie poniższe warunki:
3) nabywania przez grupę suszu tytoniowego wyłącznie od
zrzeszonych w niej członków i wyłącznie na podstawie umów
dostawy zawieranych w formie pisemnej pod rygorem
nieważności;
6. art. 10 ust. 12 oraz ust. 13
Konfederacja
W naszej ocenie obowiązek wykazania na fakturze lub na Uwaga nieuwzględniona
Lewiatan
odrębnym oświadczeniu kwoty akcyzy zawartej w cenie
wyrobów akcyzowych powinien dotyczyć zarówno podatnika
akcyzy, jak również podmiotu nie będącego podatnikiem (z Projektowana regulacja
formalnego punktu widzenia), ale który nabył dane wyroby zasadniczo odpowiada regulacji
akcyzowe od podatnika akcyzy.
wynikającej z rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 28
marca 2011 r. w sprawie zwrotu
podatku niektórym podatnikom,
wystawiania faktur, sposobu ich
przechowywania oraz listy
towarów i usług, do których nie
mają zastosowania zwolnienia
od podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2011 r., Nr 68, poz.
360, z późn. zm.). Zgodnie z
tym przepisem podatnik
podatku akcyzowego
zamieszcza kwotę akcyzy na
fakturze. Z uwagi na to, iż ww.
rozporządzenie obowiązywało
do dnia 31 grudnia 2012 r.
regulację w tym zakresie
przeniesiono do ustawy o
podatku akcyzowym.
str. 11
Jednocześnie w treści oświadczenia wydaje się zbytecznym pkt 4 Uwaga nieuwzględniona
– tj. czytelny podpis składającego oświadczenie.
Warunek czytelności podpisu
W naszym przekonaniu wymóg „czytelności” podpisu to przejaw ma znaczenie, gdyż czytelny
administracyjnego archaizmu
podpis ułatwia weryfikację
i potencjalne zarzewie szeregu problemów i sporów co do złożonego oświadczenia.
rozumienia tego pojęcia (na co wskazują dawne spory z Konieczność złożenia
organami).
czytelnego podpisu już
funkcjonuje na gruncie ustawy
Jako Konfederacja Lewiatan proponujemy usunięcie warunku o podatku akcyzowym, gdyż
„czytelności” podpisu z pkt 4.
przewiduje go art. 89 ust. 6 pkt
5 ustawy dotyczący składania
oświadczenia przez nabywcę
oleju opałowego zakupionego
do celów grzewczych.
Dodatkowo postulujemy ograniczenie terminu możliwości Uwaga nieuwzględniona
żądania przez klienta wykazania kwoty podatku akcyzowego
przez podatnika podatku akcyzowego. Racjonalnym terminem Ograniczenie terminu
wydaje się okres trzech miesięcy na złożenie żądania od daty możliwości żądania przez
dokonania sprzedaży wyrobów akcyzowych.
klienta wykazania kwoty
podatku akcyzowego przez
podatnika podatku akcyzowego
nie jest zasadne.
7. art. 14 ust. 4a - 4f
Konfederacja
1. Możliwość wyboru właściwego organu celnego - uwagi Uwaga nieuwzględniona
Lewiatan
techniczne odnośnie zastosowanych spójników
Jako Konfederacja Lewiatan popieramy kierunek proponowanej
zmiany.
Należy uznać za niezasadną
str. 12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik