eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522


terminem wydaje się termin 30 września 2015 r. i wprowadzenie
okresu przejściowego, w którym to okresie możliwe będzie
funkcjonowanie modelu dualnego. Możliwe będzie dostarczanie
wyrobów zarówno do podmiotów zarejestrowanych jak i takich,
którzy nie zdążyli się zarejestrować lub nie mieli takiej
świadomości.

Z jednej strony okres przejściowy pozwoli na rejestrację
wszystkich zainteresowanych podmiotów oraz nie ograniczy
realizacji zamówień wynikających z uprzednich zobowiązań
kontraktowych.



Dlatego też, w naszej ocenie, zasadne byłoby objęcie podmiotów Nie uwzględniono
zużywających wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2
do ustawy akcyzowej do celów uprawniających do stosowania Propozycja wykracza poza
zerowej stawki akcyzy – statusem podmiotów zużywających w przyjęte Założenia
rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Konsekwencją powyższej zmiany powinny być również dalsze
dostosowania treści projektu, tj. m.in.:
-
zmiana definicji podmiotów zużywających;
-
objęcie podmiotów uzyskujących ten status obowiązkiem
rejestracyjnym;
- odpowiednie dostosowania kierunków przemieszczeń
uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy (w
projektowanym art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej).

Jednakże,
w
naszej
ocenie,
w
przypadku
podmiotów
zużywających omawiane wyroby do celów uprawniających do
stosowania zerowej stawki akcyzy – nie należy wprowadzać
obowiązku prowadzenia dodatkowych ewidencji. Taki
obowiązek stanowiłby zbytnie obciążenie administracyjne dla
podmiotów nieobjętych dotychczas koniecznością dopełniania
tego rodzaju wymogów.

Innymi słowy, w naszej ocenie, status i zakres obowiązków
str. 3


podmiotów zużywających wyroby akcyzowe wymienione w
załączniku nr 2 do ustawy do celów uprawniających do
zastosowania zerowej stawki akcyzy powinien być zbliżony do
podmiotów, które obecnie zużywają do celów opałowych gaz
płynny (zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3, obowiązek prowadzenia
ewidencji nie dotyczy podmiotów zużywających do celów
opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711
12 11 do 2711 19 00).

W ocenie Konfederacji Lewiatan, proponowane rozwiązanie
powinno przełożyć się na większą spójność systemu akcyzy
(zbliżenie zasad zwolnień z akcyzy ze względu na przeznaczenie
do stosowania zerowej stawki akcyzy ze względu na
przeznaczenie), a tym samym zmniejszyć ryzyko ewentualnych
nadużyć.

3.
Art. 2 ust. 1 pkt 20
Konfederacja
1. Rozszerzenie definicji ubytków wyrobów akcyzowych i Uwaga uwzględniona
Lewiatan
kwestia legalizacji zbiorników magazynowych wyrobów
objętych zerową stawką akcyzy i olejów smarowych



W projekcie nowelizacji przewidziano zmianę art. 2 ust. 1 pkt 20 Uzasadnienie projektu zostanie
poprzez objęcie definicją ubytków również strat wyrobów zmienione w taki sposób aby
akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, nie wskazywało na konieczność
opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich zalegalizowania zbiorników,
przeznaczenie,
a
także
strat
wyrobów
akcyzowych ale na fakultatywność tego
niewymienionych w załączniku 2 do ustawy, objętych stawką zalegalizowania. Jednocześnie
akcyzy inna niż zerowa powstałych podczas stosowania w uzasadnieniu dodane zostanie
procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat wyjaśnienie, że zbiorniki, w
powstałych podczas produkcji.
których magazynowane będą

zgodnie z art. 47a ust. 3 ustawy
Jednocześnie zgodnie z treścią uzasadnienia do nowelizacji wyroby akcyzowe o różnych
objęcie strat ww. wyrobów definicją ubytków ma wiązać się z statusach akcyzowych –
obowiązkiem
ich
magazynowania
w
zalegalizowanych obligatoryjnie będą musiały
zbiornikach (str. 6 uzasadnienia).
zostać zalegalizowane.

Konieczność zalegalizowania
str. 4


Pragniemy zwrócić uwagę, że takie stanowisko stanowi nałożenie tych zbiorników spowodowana
na podmioty dokonujące obrotu wyrobami z zerową stawką jest tym, że jednym z
akcyzy oraz olejami smarowymi bardzo istotnych obciążeń warunków wspólnego
finansowych i logistycznych, na których ewentualne poniesienie magazynowania w jednym
bez wątpienia powinny być przygotowane podmioty gospodarcze zbiorniku wyrobów o różnych
już na etapie opracowywania założeń do ustawy nowelizującej.
statusach jest proporcjonalne

rozliczanie ubytków i innych
Tymczasem w ostatecznie przyjętym w dniu 19 listopada 2014 r. strat magazynowanych w
projekcie założeń w żaden sposób nie wskazywano na zamiar jednym zbiorniku wyrobów.
nałożenia na przedsiębiorców takiego obowiązku.



Zgodnie z punktem 12 założeń, zastosowanie legalizowanych
przyrządów pomiarowych miało być wymagane jedynie w celu
zwolnienia od akcyzy ubytków tych wyrobów w oparciu o
przepisy wykonawcze do ustawy akcyzowej.



W założeniach tych wskazano, iż: „Objęcie definicją ubytków
strat ww. wyrobów umożliwi zastosowanie zwolnienia od akcyzy
strat (ubytków), które będą się mieściły w granicach określonych
norm. Normy te zostaną określone w rozporządzeniu wydanym
na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy. Warunkiem zastosowania
zwolnienia
będzie
stosowanie
przy
określaniu
ilości
przedmiotowych
wyrobów
zalegalizowanych
przyrządów
pomiarowych. Zatem aby skorzystać ze zwolnienia od akcyzy
ubytków ww. wyrobów powstałych w czasie magazynowania,
podatnik będzie musiał, co do zasady, magazynować te wyroby w
zalegalizowanych zbiornikach. W przypadku magazynowania
wyrobów w niezalegalizowanych zbiornikach i braku możliwości
ustalenia rzeczywistych strat przy pomocy innych przyrządów
pomiarowych – ubytki ww. wyrobów powstałe w trakcie
magazynowania będą w całości opodatkowane.

W związku z powyższym wprowadzenie przedmiotowych
regulacji nie wiąże się z wprowadzeniem bezwzględnego
obowiązku magazynowania ww. wyrobów w zalegalizowanych
zbiornikach.”.

str. 5




W oparciu o powyższą treść założeń, przedstawiciele branży
olejowej nie zgłaszali zastrzeżeń do kształtu proponowanych
zapisów.



Tymczasem,
przy
braku
zmiany
brzmienia
samych
proponowanych zmian w przepisach (proponowane art. 2 ust. 1
pkt 20 lit c) oraz d) – są zgodne z brzmieniem z założeń z 19
listopada 2014 r.) – w uzasadnieniu nowelizacji czytamy, iż:



„Objęcie
wymienionych
wyrobów
akcyzowych
definicją
ubytków wiąże się z jednej strony z wprowadzeniem obowiązku
magazynowania tych wyrobów w zalegalizowanych zbiornikach,

a z drugiej strony z możliwością zwolnienia od akcyzy strat
(ubytków), które będą mieściły się granicach określonych norm.”.


Jako Konfederacja Lewiatan wierzymy, iż powyższa zmiana
treści uzasadnienia stanowi efekt ilości modyfikacji, którym jako
całość podlegał w ostatnich tygodniach oczekiwany projekt
nowelizacji,

a nie celowej zmiany podejścia Ministerstwa Finansów do
powyższego zagadnienia.



W naszej ocenie istnieją dwie możliwości usunięcia powyższej
rozbieżności między treścią zaaprobowanych przez stronę
społeczną założeń, a samym projektem nowelizacji.



W pierwszej kolejności może być to zmiana polegająca na
wyłączeniu
z
zakresu
definicji
ubytków
wyrobów
niewymienionych
w
załączniku
nr
2
do
ustawy
a
opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa oraz
wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 a opodatkowanych
stawką
zerową
akcyzy

strat
powstających
podczas
magazynowania tych wyrobów.



str. 6


Alternatywnie, wskazane byłoby doprecyzowanie obecnego
brzmienia uzasadnienia do nowelizacji poprzez oddanie treści
wynikającej z uzgodnionych założeń z dnia 19 listopada 2014 r.
(tj. aby ewentualną konsekwencją braku legalizacji zbiorników
było opodatkowanie jako ubytków strat powstających podczas
magazynowania tych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru
akcyzy).



Zwracamy się tym samym o wyeliminowanie powyższej
niezgodności
oraz
o
przygotowanie
projektów
aktów
wykonawczych zgodnie z treścią założeń.



2. Możliwość stosowania norm dopuszczalnych ubytków przy Uwaga bezprzedmiotowa, w
przemieszczaniu wyrobów akcyzowych niewymienionych w związku z uwzględnieniem
załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, ale opodatkowanych poprzedniej uwagi
stawką akcyzy inną niż stawka zerowa oraz wyrobów
wymienionych w załączniku nr 2 opodatkowanych zerową
stawką akcyzy]



Dodatkowo wobec uwag przedstawionych w poprzednim punkcie
pragniemy również zwrócić uwagę, iż niezależnie od kwestii
legalizacji zbiorników magazynowych, w odniesieniu do
ubytków
transportowych
wyrobów
akcyzowych
niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej
opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (olejów
smarowych) ale również wyrobów akcyzowych wymienionych w
załączniku nr 2, ale opodatkowanych zerową stawką akcyzy

– w sytuacji, w której ilość wyrobów wyprowadzonych ze składu
podatkowego jest określona przez zalegalizowane urządzenia
pomiarowe (np. wagi).



Przyjęcie odmiennego założenia skutkowałoby odmiennym
traktowaniem ubytków tych samych przemieszczanych wyrobów
(tym samym środkiem transportu) w zależności od tego w jakiej
procedurze dany wyrób został przemieszczony.

str. 7

strony : 1 ... 40 ... 46 . [ 47 ] . 48 ... 60 ... 100 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: