Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
każ demu podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, co
wynika bezpośrednio z art. 48 ust. 1 ustawy. Przy czym
naruszenie/ zaprzestanie spełniania powyż szych wymagań przez
podmiot prowadzący skład podatkowy skutkuje cofnięciem
zezwolenia na prowadzenie składu (art. 54 ust. 11 pkt 3 ustawy).
Tym samym ewentualne nieregulowanie na czas zobowiązań
publiczno-prawnych
moż e
skutkować
u podatników
poważ niejszymi, niż odmowa udzielenie zwolnienia z obowiązku
składania zabezpieczenia, konsekwencjami w postaci cofnięcia
zezwolenia na prowadzenie składu. Jednocześnie oznacza to, iż
w przypadku podmiotów prowadzących skład podatkowy (a w
praktyce to właśnie do tych podmiotów adresowana jest
moż liwość zwolnienia z obowiązku składania zabezpieczenia)
spełnienie wymagań niezbędnych dla uzyskania zwolnienia z
obowiązku składania zabezpieczenia podlega bież ącej kontroli
przez kompetentne organy. Tym samym, zdaniem Spółki,
wydłuż enie okresu, na który udzielane jest zwolnienie z
obowiązku złoż enia zabezpieczenia akcyzowego nie będzie miało
realnego wpływu na moż liwość kontroli podmiotów, które takie
zezwolenie uzyskały, ani na powstanie i wykrycie ewentualnych
naduż yć w tym zakresie.
47. Inne
Polska
Proponujemy dodatkowe zapisy, których celem byłoby Uwaga nieuwzględniona
zagadnienia/wnioski/postulaty
Organizacja
uszczelnienie systemu obrotu paliwami płynnymi, a co za tym
Przemysłu i
idzie ograniczenie szarej strefy w tym obszarze, w szczególności
Handlu Naftowego
dodanie w ustawie o podatku akcyzowym po art. 18 – art. 18a w Propozycja wykracza poza
brzmieniu:
założ enia przyjęte przez Radę
Ministrów.
„Art. 18a. 1.
Właściwy naczelnik urzędu celnego powiadamia
Prezesa Agencji Rezerw Materiałowych o dokonaniu przez
podmiot
zarejestrowany
pierwszego
nabycia
wewnątrzwspólnotowego lub pierwszego importu paliw objętych
systemem
zapasów
interwencyjnych,
określonych
w
rozporządzeniu Ministra Gospodarki, wydanym na podstawie art.
3 ust. 5 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej,
str. 40
produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach
postępowania
w
sytuacjach
zagrożenia
bezpieczeństwa
paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z
2014 r. poz. 1695), w terminie 30 dni od dnia dokonania tych
czynności.
2. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 1 powinno zawierać:
1) firmę podmiotu zarejestrowanego, oznaczenie siedziby i adresu
oraz NIP i REGON;
2) datę dokonania przez podmiot zarejestrowany czynności, o
której mowa w ust. 1;
3) rodzaj wyrobu akcyzowego oraz jego kod CN.”
Uzasadnienie: Proponowany przepis ma na celu skuteczniejsze
przeciwdziałanie szarej strefie w obrocie paliwami. Dzięki
informacjom przekazywanym przez urzędy celne Agencja
Rezerw Materiałowych będzie mogła podejmować działania
mające na celu egzekwowanie od przedsiębiorców obowiązków
określonych w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy
naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach
postępowania
w
sytuacjach
zagroż enia
bezpieczeństwa
paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z
2014 r. poz. 1695), dotyczących w szczególności:
• złoż enia wniosku o wpis do Rejestru Systemu Zapasów
Interwencyjnych prowadzonego przez Prezesa ARM,
• tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy
naftowej i paliw,
• wpłacania opłaty zapasowej przeznaczonej na tworzenie i
utrzymywanie zapasów agencyjnych.
Proponowany zapis przyczyni się do dalszego zacieśnienia
współpracy między służ bami celnymi a Agencją Rezerw
Materiałowych
w
identyfikowaniu
nieuczciwych
przedsiębiorców, a co za tym idzie ograniczeniu szarej strefy
w
obrocie
paliwami.
W
ocenie
branż y
współpraca
poszczególnych służ b i resortów ma na obecnym etapie kluczowe
str. 41
znaczenie dla rozwiązania tego palącego problemu.
48. Dotyczy obrotu suszem
FTK Sp. z o.o.
Proponujemy dodać w ustawie zapisy dotyczące obrotu suszem Uwaga częściowo
tytoniowym przez składy
tytoniowym przez składy podatkowe. Nabycie suszu tytoniowego uwzględniona
podatkowe
przez składy podatkowe powinno być tylko moż liwe jedynie
(członek Polskiego w sytuacji zuż ycia tego suszu do produkcji wyrobów
Stowarzyszenia
tytoniowych, a nie do dalszej odsprzedaż y. Ewentualne nadwyż ki Zmieniono art. 9b poprzez
Przemysłu
mogłyby zostać sprzedane, ale tylko na wniosek składu wprowadzenie regulacji,
Tytoniowego),
podatkowego do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego lub zgodnie z którymi
w momencie rejestracji składów podatkowych jako PPT i nieopodatkowany obrót suszem
uiszczenia zabezpieczenia generalnego.
tytoniowym moż liwy będzie
uzupełnienie uwag
tylko z udziałem składów
zgłoszonych przez
Uzasadnienie:
podatkowych, które zuż ywają
PSPT
susz tytoniowy do produkcji
Z obecnych przepisów wynika, ż e w składzie podatkowym moż e wyrobów tytoniowych.
się znajdować duż a ilość suszu tytoniowego nieobjęta
jakimkolwiek zabezpieczeniem i moż e być dalej odsprzedawana
innym podmiotom niż PPT i składy podatkowe, przez co mogą
powstać zobowiązania podatkowe, na które nie ma pokrycia w
zabezpieczeniu generalnym. Proponowane zmiany pomogą na
uszczelnienie
obrotu
suszem
tytoniowym
w
składach
podatkowych.
str. 42
Uwagi organizacji związkowych (związków zawodowych, organizacji pracodawców) zgłoszone w ramach opiniowania
do projektu z dnia 23 marca 2015 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
(Załącznik nr 2 do Raportu z konsultacji)
Lp. Zagadnienie z projektu ustawy
Nazwa podmiotu
Treść uwagi
Stanowisko i uzasadnienie
Ministerstwa Finansów
1.
art. 2 ust. 1 pkt 18
Konfederacja
Zgodnie z dotychczasowymi regulacjami, fakturą VAT na Uwaga nieuwzględniona
Lewiatan
potrzeby akcyzy była faktura VAT
w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. W
świetle projektu nowelizacji, fakturą VAT na potrzeby akcyzy ma Z uwagi na to że przepisy
być z kolei faktura VAT w rozumieniu przepisów o podatku od ustawy o podatku akcyzowym
towarów i usług, ale spełniająca dodatkowe wymagania odnośnie w pewnych przypadkach
ujętych w niej informacji.
odwołują się do faktury na
której powinna być
W ocenie Konfederacji Lewiatan, z punktu widzenia spójności wyszczególniona kwota akcyzy
uregulowań dotyczących zasad wystawiania, obiegu oraz treści zasadnym jest wprowadzenie
faktur, bardziej wskazane wydaje się uregulowanie powyższej powyższej regulacji w ustawie
materii w treści przepisów o podatku od towarów i usług.
o podatku akcyzowym. Skoro
ustawa o podatku od towarów i
usług zezwala na odstąpienie od
zamieszczania w określonych
sytuacjach obligatoryjnych
danych, które powinna
zawierać faktura, w celu
pozyskania tych danych dla
potrzeb podatku akcyzowego,
konieczne jest wprowadzenie
regulacji umożliwiającej
zamieszczenie na fakturze
takich danych, co jest
niezbędne z punktu widzenia
potrzeby zapewnienia
prawidłowego poboru podatku
akcyzowego, jak i sprawowania
str. 1
kontroli nad wyrobami
akcyzowymi i samochodami
osobowymi.
Dodatkowo, poza ewentualnym przeniesieniem proponowanego Uwaga nieuwzględniona
zapisu do treści przepisów VAT-owskich, zasadne byłoby
doprecyzowanie, iż pod pojęciem „miary wyrobów akcyzowych”
należy rozumieć „jednostkę miary” tychże wyrobów.
W ustawie o podatku od
towarów i usług w art. 106e ust.
1 pkt 8 występuje pojęcie miary
dostarczanych towarów.
2.
art. 2 ust. 1 pkt 18a oraz Konfederacja
Jednym z głównych obszarów nowych uregulowań jest Uwzględniono częściowo
propozycja zmiany art. 2 ust. 1 Lewiatan
doprecyzowanie zasad stosowania stawki zerowej akcyzy do
pkt 22 ustawy
wyrobów energetycznych wymienionych oraz niewymienionych
w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej.
Termin wskazany w art. 5
projektu (obecnie do dnia 15
Nie polemizując zatem w tym miejscu z celowością takiego lipca 2015 r.) nie jest terminem
kierunku zmian, pragniemy jednak dostrzec, iż przewidziana w na rejestrację, ale jest terminem
projekcie nowelizacji konstrukcja opodatkowania wyrobów na złożenie zgłoszenia
akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zerową rejestracyjnego. W związku z
stawką akcyzy jest bardzo zbliżona do konstrukcji obecnego uwagą wydłużono termin o 15
zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie. W dni, tj. do dnia 30 lipca 2015 r.
szczególności dotyczy to „zamkniętego” katalogu przemieszczeń
uprawniających do stosowania stawki zerowej oraz stosowanego
wymogu dokumentacyjnego – tzw. dokumentu dostawy (nowy
art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy).
Dodatkowo należy mieć na uwadze krótki termin na rejestracje
podmiotów nabywających wyroby ze stawką zero ze względu na
przeznaczenie. W obecnym projekcie termin na rejestrację
określony został na 15 lipca 2015 r., przy założeniu wejścia w
życie przepisów z dniem 30 czerwca 2015 r.
W naszym przekonaniu termin jest zbyt krótki, racjonalnym
str. 2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik