Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
W art. 57 proponujemy dodać delegację dla Ministra Finansów,
który powinien precyzyjnie określić warunki, jakie powinno
spełniać
miejsce
odbioru
wyrobów
akcyzowych,
z uwzględnieniem charakteru odbieranych wyrobów.
Mógłby to być zapis o treści w rodzaju:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w
drodze rozporządzenia szczegółowe warunki, jakie powinno
spełniać miejsce odbioru wyrobów akcyzowych, o którym mowa
w art. 57 ust. 2a.
Uzasadnienie:
Brak jednoznacznych wytycznych w ww. zakresie powoduje Uwaga uwzględniona
obecnie stan, w którym każ dy Naczelnik UC indywidualnie
interpretuje zapisy ustawy. W efekcie, wymogi dot. miejsc
odbiorów wyrobów akcyzowych są niekiedy diametralnie róż ne
w przypadku róż nych lokalizacji (róż nych właściwości
miejscowych), zaś niektórzy Naczelnicy UC wykorzystują
nieprecyzyjne zapisy, stawiając podmiotom niewspółmierne do
realnych potrzeb wymogi, aby zniechęcić podmiot do
prowadzenia działalności w ich właściwości miejscowej.
22. Art. 48 ust. 4b
Stowarzyszenie
PVA zwraca uwagę, ż e podmioty z branż y logistycznej nie Uwaga nieuwzględniona
Polska Wódka
zawsze wykonują wszystkie z czynności, które są wymienione w
proponowanej definicji operatora logistycznego, tym bardziej nie
wszystkie z tych czynności muszą być wykonywane na rzecz Propozycja wykracza poza
podmiotów, których wyroby akcyzowe będą przechowywane w przyjęte Założ enia
składzie
podatkowym
prowadzonym
przez
operatora
logistycznego. Przykładowo, operator moż e odpowiadać za
magazynowanie i konfekcjonowanie, ale już nie za transport
wyrobów. Z ww. względów proponujemy zastąpienie w
przedmiotowej definicji spójnika „i” spójnikiem „lub”.
str. 20
23. art. 50 ust. 2 ustawy o Służbie Imperial Tobacco
Uzupełnienie treści art. 50 ust. 2 ustawy o Służ bie Celnej o Uwaga nieuwzględniona
Celnej
Polska S.A.
następujący pkt 4):
„Art. 50 ust. 2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1,
minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględni w Propozycja wykracza poza
szczególności:
przyjęte Założ enia
(…) 4) specyfikę magazynowania i produkcji, a także istniejące
przepisy ustawy o rachunkowości dotyczące inwentaryzacji.”
Uzupełnienie zapisu delegacji dla Ministra Finansów o przepisy o
inwentaryzacji wynikające z ustawy o rachunkowości przy
wydawaniu przez Ministra Finansów rozporządzenia o kontroli
wyrobów akcyzowych jest istotne, gdyż kwestie inwentaryzacji
są omówione w ustawie o rachunkowości i brak tego odniesienia
w ustawie o podatku akcyzowym rodzi nieporozumienia w
trakcie kontroli celnych i akcyzowych, jakoby przepisy ustawy o
rachunkowości nie miały powiązania z ustawą akcyzową i ustawą
o Służ bie celnej i przepisach wykonawczych do tej ustawy.
Przepisy art. 26 i 27 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości (j.t. Dz. U. 2013 poz.330) w zakresie
inwentaryzacji określają sposób i częstotliwość przeprowadzenia
inwentaryzacji, czyli spisu z natury aktywów każ dego podmiotu
gospodarczego, w tym zapasów wyrobów akcyzowych.
Powołanie się na przepisy ustawy o rachunkowości w przepisach
innej ustawy jest w tym wypadku konieczne. Przewidują one, ż e
każ dy zapas powinien być w okresie 2 lat przynajmniej raz
sprawdzony drogą spisu z natury i porównany ze stanem
ewidencyjnym w księgowości, tzw. „inwentaryzacja ciągła”.
24. Art. 57
TERRAMAR
Propozycja dodania delegacji dla Ministra Finansów, który Uwaga uwzględniona
Spedycja
powinien precyzyjnie określić warunki, jakie powinno spełniać
Międzynarodowa
miejsce odbioru wyrobów akcyzowych, z uwzględnieniem
Sp. z o.o.
charakteru odbieranych wyrobów. Mógłby to być zapis o treści w
rodzaju:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi,
w drodze rozporządzenia szczegółowe warunki, jakie powinno
str. 21
spełniać miejsce odbioru wyrobów akcyzowych, o którym mowa
w art. 57 ust. 2a.
Uzasadnienie: Brak jednoznacznych wytycznych w ww. zakresie
powoduje obecnie stan, w którym każ dy Naczelnik UC
indywidualnie interpretuje zapisy ustawy. W efekcie, wymogi
dot. miejsc odbiorów wyrobów akcyzowych są niekiedy
diametralnie róż ne w przypadku róż nych lokalizacji (róż nych
właściwości miejscowych), zaś niektórzy Naczelnicy UC
wykorzystują nieprecyzyjne zapisy, stawiając podmiotom
niewspółmierne do realnych potrzeb wymogi, aby zniechęcić
podmiot do prowadzenia działalności w ich właściwości
miejscowej.
25. Art. 57
Polska Izba
Proponujemy dodać delegację dla Ministra Finansów, który Uwaga uwzględniona
Spedycji i
powinien precyzyjnie określić warunki, jakie powinno spełniać
Logistyki
miejsce odbioru wyrobów akcyzowych, z uwzględnieniem
charakteru odbieranych wyrobów.
Mógłby to być zapis o treści w rodzaju:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w
drodze rozporządzenia szczegółowe warunki, jakie powinno
spełniać miejsce odbioru wyrobów akcyzowych, o którym mowa
w art. 57 ust. 2a.
Uzasadnienie: Brak jednoznacznych wytycznych w ww. zakresie
powoduje obecnie stan, w którym każ dy Naczelnik UC
indywidualnie interpretuje zapisy ustawy. W efekcie, wymogi
dot. miejsc odbiorów wyrobów akcyzowych są niekiedy
diametralnie róż ne w przypadku róż nych lokalizacji (róż nych
właściwości miejscowych), zaś niektórzy Naczelnicy UC
wykorzystują nieprecyzyjne zapisy, stawiając podmiotom
niewspółmierne do realnych potrzeb wymogi, aby zniechęcić
podmiot do prowadzenia działalności w ich właściwości
miejscowej.
str. 22
26. Art. 65
FTK Sp. z o.o.
Uzupełnienie art. 65 poprzez dodanie ust. 3c w brzmieniu:
Uwaga częściowo
uwzględniona
„3c. Dla podmiotów o których mowa w art. 20b ust. 1 pkt. c
(członek Polskiego
wysokość zabezpieczenia generalnego ustala się w kwocie 2 mln
Stowarzyszenia
Przetwórcy suszu tytoniowego
zł.” ( art. 20b ust. 1 pkt c proponowany powyż ej)
Przemysłu
będą mieli moż liwość złoż enia
Tytoniowego),
Uzasadnienie:
zabezpieczenia ryczałtowego na
obniż onym poziomie, którego
Pozwoli to na uiszczenie minimalnego zabezpieczenia, nie
wysokość będzie uzależ niona
uzupełnienie uwag
obciąż ając zbytnio wiarygodnych podmiotów.
od ilości nabywanego suszu
zgłoszonych przez
tytoniowego w ciągu roku (1
PSPT
mln zł od każ dego pełnego
tysiąca ton nabytego suszu).
27. Art. 65 ust. 2
TERRAMAR
Propozycja zmiany w art. 65 ust. 2.
Uwaga nieuwzględniona
Spedycja
Międzynarodowa
Jest:
Sp. z o.o.
Szczegółowy sposób ustalania
Właściwy
naczelnik
urzędu
celnego
ustala
wysokość wysokości zabezpieczenia
zabezpieczenia generalnego, z uwzględnieniem ust. 3 lub 3a, na generalnego jest określony w
poziomie równym:
rozporządzeniu MF w sprawie
zabezpieczeń akcyzowych.
1) wysokości zobowiązań podatkowych, gdy kwota ta może zostać Przepisy rozporządzenia, co do
dokładnie obliczona przy przyjmowaniu zabezpieczenia;
zasady, określają wysokość
zabezpieczenia generalnego de
facto na poziomie kwoty
2) szacunkowej kwocie maksymalnej wynikającej z mogących maksymalnego obciążenia
powstać zobowiązań podatkowych.
zabezpieczenia generalnego,
(czyli w wysokości
Propozycja:
zapobiegającej „zablokowaniu”
zabezpieczenia z powodu za
Właściwy
naczelnik
urzędu
celnego
ustala
wysokość niskiej wysokości) w okresie 6
zabezpieczenia generalnego, z uwzględnieniem ust. 3 lub 3a, na miesięcy. Kwestię ew. zmiany
poziomie kwoty wskazanej przez podmiot we wniosku o złożenie okresu, w którym jest badana
zabezpieczenia generalnego, oszacowanej przez ten podmiot na pow. wielkość maksymalnego
poziomie pozwalającym na pokrycie w każdym czasie zobowiązań
str. 23
podatkowych, które mają być objęte tym zabezpieczeniem.
obciąż enia moż na rozważ yć w
trakcie prac nad projektem ww.
Uzasadnienie:
rozporządzenia. Ponadto
prawidłowe określenie
wysokości zabezpieczenia
a) Istotą zabezpieczenia jest zagwarantowanie pokrycia w generalnego ma istotne
każ dym czasie zobowiązań podatkowych, które mają być objęte znaczenie dla ustalenia
tym zabezpieczeniem. W interesie podmiotu leż y zatem złoż enie wysokości zabezpieczenia
zabezpieczenia w takiej wysokości, która pozwoli na pokrycie ryczałtowego.
tychż e należ ności - jeż eli zabezpieczenie zostanie złoż one w zbyt
niskiej wysokości, nie będzie moż liwe zabezpieczenie kolejnych
zobowiązań podatkowych.
b) Obecne brzmienie przepisu oraz aktu wykonawczego (rozp. Zgodnie z art. 65 ust. 2 ustawy
MF z 30.08.2010 w sprawie zabezpieczeń akcyzowych) nakładają wysokość zabezpieczenia
na podmioty gospodarcze obowiązek składania zabezpieczenia w generalnego ustala właściwy
niewspółmiernej do ich potrzeb oraz interesu Skarbu Państwa naczelnik urzędu celnego.
wysokości. Składanie bowiem np. przez zarejestrowanego Naczelnik urzędu celnego
odbiorcę zabezpieczenia w wysokości największej kwoty akcyzy ustalając wysokość
wykazanej w deklaracji z ostatnich 6 miesięcy, nie uwzględnia zabezpieczenia generalnego
moż liwości wcześniejszego regulowania zobowiązań przez ten szacuje jego wysokość tylko
podmiot i odblokowywania zabezpieczenia, które następnie moż e w przypadku, gdy jego kwota
być ponownie uż yte.
moż e zostać dokładnie
obliczona przy przyjmowaniu
zabezpieczenia. Naczelnik
Urzędu celnego dokonuje
c) Obecne brzmienie art. 65 ust. 2 powoduje chaos szacunku kwoty maksymalnej
interpretacyjny w zestawieniu z ust. 5 tegoż artykułu, który wynikającej z mogących
mówi: „W przypadku gdy jest przyjmowane zabezpieczenie powstać zobowiązań
generalne zobowiązań podatkowych, których wysokość może ulec podatkowych oraz opłat
zmianie z upływem czasu, podmioty, o których mowa w ust. 1 lub paliwowych, których
1a, są obowiązane wstępnie oszacować wysokość takiego obowiązek zapłaty może
zabezpieczenia na poziomie pozwalającym na pokrycie w każdym powstać, na podstawie
czasie tych zobowiązań podatkowych”
wielkości przewidywanych.
str. 24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik