eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522


działalności sprawia, iż w ramach jednego procesu równolegle
powstają zarówno wyroby akcyzowe jak i wyroby niepodlegające
opodatkowaniu akcyzą. Równocześnie jego przeprowadzenie
wymaga wykorzystania wielu wyrobów, które w zdecydowanej
większości przypadków nie wchodzą w skład gotowego produktu
handlowego i nie są zaliczane do kategorii wyrobów akcyzowych
w rozumieniu obecnego brzmienia ustawy. Przy czym ze względu
na złoż oność oraz wzajemne zależ ności zachodzące pomiędzy
poszczególnymi elementami procesu produkcyjnego nie jest
moż liwe precyzyjne oddzielenie poszczególnych etapów i
czynności zachodzących w ramach tego procesu.
Spółka wykorzystuje w swojej działalności kilkadziesiąt
wyrobów nieakcyzowych, które magazynuje na terytorium składu
podatkowego, a które w przypadku wejścia w ż ycie
proponowanych rozwiązań, zobligowana będzie dodatkowo
ewidencjonować.
Zdaniem Spółki, trudno jest znaleźć uzasadnienie dla
komentowanego rozwiązania polegającego na wprowadzeniu
obowiązku
ewidencjonowania
wyrobów
nieakcyzowych
znajdujących się na terenie składu podatkowego. Nie sposób
bowiem twierdzić, iż magazynowanie tych wyrobów w
jakikolwiek sposób mogłoby przyczynić się do powstania ryzyka
naduż yć ze strony podmiotu prowadzącego skład podatkowy.
Tym samym, z punktu widzenia prowadzonej działalności
gospodarczej,
wprowadzenie
przedmiotowego
rozwiązania
wydaje się być zbędne.
Równocześnie
należ y
zauważ yć,

wprowadzenie
komentowanego rozwiązania w ż aden sposób nie przyczyni się
również do realizacji celu przedstawionego projektu, tj.
uproszczenia przepisów z zakresu podatku akcyzowego i
zniesienia (ograniczenia) zbędnych i uciąż liwych obowiązków
administracyjnych. Wręcz przeciwnie – dla części podmiotów
spowoduje to istotny wzrost takich obowiązków.

str. 15


16. Art. 48
TERRAMAR
Propozycja obniż enia o 50% minimalnej wartości rynkowej Uwaga nieuwzględniona
Spedycja
poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych wymaganej dla
Międzynarodowa
prowadzenia
usługowego
składu
podatkowego.
Sp. z o.o.

Propozycja
wykracza
poza
Uzasadnienie: Ustawa w obecnym, jak i proponowanym przyjęte Założ enia. Ponadto,
kształcie, praktycznie uniemoż liwia prowadzenie usługowych (tj. projekt w obecnym kształcie
nieprodukcyjnych) składów podatkowych, gdyż narzucone limity przewiduje obniż enie o połowę
są bardzo trudne do osiągnięcia. Tym samym, na rynku nie obecnych progów.
funkcjonują składy podatkowe dostępne dla mniejszych
podmiotów, podczas, gdy na tego typu usługi istnieje duż e
zapotrzebowanie. Zmniejszenie limitów, o których mowa w art.
48 u.p.a. doprowadziłoby do powstania mniejszych usługowych
składów podatkowych, w których moż na by dokonywać
niektórych operacji, na które istnieje duż e zapotrzebowanie na
rynku (np. nanoszenie znaków akcyzy na dostarczane
wewnątrzwspólnotowo alkohole), co ułatwiłoby prowadzenie
działalności gospodarczej w tym segmencie.

17. art. 48 ust. 3
Polska Izba
Postulujemy o dalsze obniż enie o 50% minimalnej wartości Uwaga nieuwzględniona
Spedycji i
rynkowej poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych
Logistyki
wymaganej dla prowadzenia usługowego składu podatkowego.

Uzasadnienie: Choć proponowane w art.48 ust. 3 zmiany mają na Propozycja
wykracza
poza
celu złagodzenie dodatkowych warunków wydania zezwolenia na przyjęte Założ enia. Ponadto,
prowadzenie składu podatkowego to ustawa w obecnym, jak i projekt w obecnym kształcie
proponowanym kształcie, praktycznie uniemoż liwia prowadzenie przewiduje obniż enie o połowę
usługowych (tj. nieprodukcyjnych) składów podatkowych, gdyż obecnych progów.
narzucone limity są bardzo trudne do osiągnięcia. Tym samym, .
na rynku nie funkcjonują składy podatkowe dostępne dla
mniejszych podmiotów, podczas, gdy na tego typu usługi istnieje
duż e zapotrzebowanie. Zmniejszenie limitów, o których mowa w
art. 48 u.p.a. doprowadziłoby do powstania mniejszych
usługowych składów podatkowych, w których moż na by
dokonywać niektórych operacji, na które istnieje duż e
zapotrzebowanie na rynku (np. nanoszenie znaków akcyzy na
dostarczane wewnątrzwspólnotowo alkohole), co ułatwiłoby
str. 16


prowadzenie działalności gospodarczej w tym segmencie.

18. art. 48 ust. 3 pkt 1
British American
Uważ amy, ż e zaproponowany przez Ministerstwo próg jest zbyt Uwaga nieuwzględniona
Tobacco Polska
wysoki. Spowodować moż e to, iż ta instytucja nie będzie
Trading Sp. z o.o.
dostępna dla wszystkich podmiotów z sektora tytoniowego, które
zainteresowane byłyby magazynowaniem wyrobów w innym Propozycja
wykracza
poza
miejscu niż magazyn wyrobów gotowych przy składzie przyjęte Założ enia. Ponadto,
podatkowym o charakterze produkcyjnym. W naszej ocenie projekt w obecnym kształcie
wystarczającym progiem, który powinien być określony we przewiduje obniż enie o połowę
wskazanym przepisie jest wartość rynkowa wyrobów w składzie obecnych progów.
na poziomie 150 milionów złotych.

19. Art 48 ust 3 pkt 2
Związek
W ocenie Związku, minimalny próg wartości rynkowej wyrobów Uwaga nieuwzględniona
Pracodawców
w składzie podatkowym, wymagany dla uzyskania zezwolenia na
Przemysłu
prowadzenie składu podatkowego, jest zbyt wysoki, biorąc pod
Piwowarskiego w
uwagę, iż Ministerstwo Finansów interpretuje ten wymóg jako Propozycja
wykracza
poza
Polsce - Browary
obrót odnoszący się do poszczególnego składu podatkowego a nie przyjęte Założ enia. Ponadto,
Polskie
podatnika jako takiego. Pragniemy zaznaczyć, iż dotychczas projekt w obecnym kształcie
praktyka organów podatkowych była inna, dlatego też przewiduje obniż enie o połowę
wprowadzenie mniejszego progu, ale dla poszczególnych obecnych progów.
składów podatkowych jest nota bene zwiększeniem wysokości
obrotów a nie ich zmniejszeniem. W takiej sytuacji proponujemy,
aby próg obrotów dla branż y napojów alkoholowych został
ograniczony do poziomu 25 milionów złotych lub też
pozostawienie proponowanego przez Ministerstwo poziomu,
jednakż e odnoszącego się do całości obrotów danego podatnika
prowadzącego składy podatkowe.


20. Art 48 ust 3 pkt 3
PKN ORLEN S.A.
Postulat
Uwaga częściowo

uwzględniona
W projektowanym przepisie art. 48 ust. 3 proponujemy
wykreślić: „lub przeładowywaniu” - ewentualnie utrzymując ten
zapis proponujemy zmienić art. 48 ust. 5 i nadać mu następujące W celu umoż liwienia
brzmienie:
prowadzenia składów
str. 17


„W przypadku podmiotów prowadzących w składzie podatkowym podatkowych podmiotom, które
działalność polegającą wyłącznie na przeładowywaniu cystern uzyskały zezwolenia na
kolejowych z wyrobami energetycznymi, nie stosuje się warunków podstawie dotychczasowych
o których mowa w ust. 3 pkt 3 i pkt 5, jeżeli przeładowywane przepisów zaproponowano
wyroby będą przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru przepis przejściowy (art. 17
akcyzy”.
projektu)

Uzasadnienie.

PKN prowadzi skład podatkowy w miejscowości Żurawica
(okolice przejścia granicznego w Medyce). W składzie tym
dokonywane są częste przeładunki benzyny i oleju napędowego
wysyłanego na Ukrainę. Skład podatkowy nie spełnia wymogów
pojemności magazynowych, o których mowa w zmienianym
przepisie. Wprowadzenie przepisu w proponowanej formie
spowoduje konieczność zamknięcia tego składu.
Dlatego w przepisie art. 48 ust. 3 proponujmy wykreślić: „lub
przeładowywaniu”

-
ewentualnie
utrzymując
ten
zapis
proponujemy zmienić art. 48 ust. 5 i nadać mu następujące
brzmienie:

„W przypadku podmiotów prowadzących w składzie podatkowym
działalność polegającą wyłącznie na przeładowywaniu cystern
kolejowych z wyrobami energetycznymi, nie stosuje się warunków
o których mowa w ust. 3 pkt 3 i pkt 5, jeżeli przeładowywane
wyroby będą przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru
akcyzy”.

Nie jest zrozumiałym dlaczego dla wykonywania działalności
przeładunkowej w składzie podatkowym (przy założ eniu, ż e
wyłącznie byłaby prowadzona ta działalność) wymagane są
pojemności magazynowe, tym bardziej, ż e w przypadku
przeładunku cystern kolejowych z gazem płynnym ustawodawca
odszedł od tego wymogu (art. 48 ust. 5 ustawy). Postulujemy
odejście od takiego zaostrzenia w stosunku do podmiotów
str. 18


zamierzających prowadzić w składzie podatkowym wyłącznie
działalność polegającą na przeładunku wyrobów energetycznych.

Dodatkowym argumentem jest daleko posunięta liberalizacja
przepisów w stosunku do „operatorów logistycznych”, które to
podmioty dla spełnienia dodatkowych warunków do prowadzenia
usługowego składu podatkowego stosują wartość rynkową dla
wszystkich towarów będących przedmiotem ich działalności
(również wyrobów nie akcyzowych będących poza składem
podatkowym). Taki przepis stawia w uprzywilejowanej pozycji
operatorów logistycznych w stosunku do innych podmiotów
nienależ ących do tej grupy przedsiębiorców.

21. Art. 48 ust. 3a
Polska Izba
Naszym zdaniem podmiotowi prowadzącemu taki skład , który Uwaga częściowo
Spedycji i
sam nie dokonuje sprzedaż y towarów akcyzowych bardzo trudno uwzględniona
Logistyki

będzie uzyskać informację o „całkowitej kwocie jaką nabywca
musiałby w warunkach uczciwej konkurencji zapłacić za te
wyroby niezależ nemu sprzedawcy na terenie kraju” .Wartość
rynkowa zmienia się w czasie, zatem nasuwa się pytanie: wycena W związku z moż liwymi
z jakiej daty powinna być przyjęta przy ustalaniu czy podmiot wątpliwościami
prowadzący skład podatkowy spełnił wymagania ustawowe. interpretacyjnymi dotyczącymi
Wydaje się ,ż e aby nie powstawały wątpliwości interpretacyjne i ustalenia minimalnej wartości
nie dochodziło do sporów, należ ałoby przyjąć wartość towarów rynkowej wyrobów
na składzie zgodnie z drugą częścią definicji i uznać za wartość akcyzowych w składzie
rynkową kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów a w podatkowym, kryterium
przypadku braku ceny nabycia , koszt ich wytworzenia. Przyjęcie osiągnięcia minimalnej
takiej definicji przemawiałoby za obniż eniem zaproponowanych wartości rynkowej zastąpiono
minimalnych wartości poszczególnych rodzajów wyrobów bardziej neutralnym kryterium,
akcyzowych wymaganych dla prowadzenia usługowego składu jakim jest wysokość akcyzy od
podatkowego.
Najbardziej
jednoznaczne
i
nie
budzące poszczególnych rodzajów
wątpliwości byłoby określenie warunków uzyskania zezwolenia wyrobów
na prowadzenie składu podatkowego, w którym ma być
prowadzona działalność polegająca wyłącznie na magazynowaniu
lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych
w innym składzie, w oparciu o limity ilościowe.

str. 19

strony : 1 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 50 ... 90 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: