Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
krajów
UE.
Polski
rynek
w
konsekwencji
zostanie
zmonopolizowany
przez
silne
finansowo
podmioty
międzynarodowe.
6. art. 10 ust. 12 i 13
Związek
Projekt art. 10 ust. 12 i 13 ustawy akcyzowej odnosi się do kwoty Uwaga nieuwzględniona
Pracodawców
akcyzy zawartej w cenie wyrobów akcyzowych wykazanych na
Przemysłu
fakturze. Takie brzmienie proponowanego przepisu moż e budzić
Piwowarskiego w
wątpliwości czy obowiązek ten dotyczy kwoty uiszczonej przez Nie jest konieczne
Polsce - Browary
podatnika akcyzy na rachunek izby celnej czy też kwoty akcyzy doprecyzowanie przepisu
Polskie
zawartej w cenie sprzedaż y. W tym zakresie należ y również poprzez wskazanie, iż akcyza
podkreślić, ż e pojęcie zawarcia (ujęcia) podatku akcyzowego w zawarta w fakturze została
cenie nie zostało zdefiniowane w prawie podatkowym, co moż e zapłacona przez podatnika
powodować
w
przyszłości
problemy
interpretacyjne.
Z wystawiającego fakturę. Moż e
orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zob. się zdarzyć, iż podmiot w
przykładowo wyrok z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie C-
momencie wystawienia faktury
309/06 Marks & Spencer pic) wynika, ż e kwestia zawarcia nie uiścił jeszcze należ nej
podatku akcyzowego w cenie wymaga każ dorazowego badania akcyzy od sprzedawanych
czynników
ekonomicznych
towarzyszących
konkretnej wyrobów, gdyż pomimo tego,
transakcji. Wymóg złoż enia oświadczenia w zakresie ujęcia iż obowiązek podatkowy
podatku akcyzowego w cenie powoduje niezasadne nałoż enie na powstaje z chwilą wystawienia
podatników obowiązku analizowania ceny wyrobów będący faktury, to zapłata akcyzy
przedmiotem każ dej transakcji. Jednocześnie obowiązek taki powinna nastąpić w terminie do
pozostaje zupełnie niezwiązany z celem regulacji.
dnia 25 dnia następującego
Mając na uwadze, iż celem tych przepisów jest umoż liwienie miesiąca po miesiącu, w
odzyskania czy odliczenia całości akcyzy przez nabywcę którym powstał obowiązek
wyrobów akcyzowych proponujemy, aby art. 10 ust. 2 i 3 ustawy podatkowy. Zatem akcyza
odnosił się do kwoty akcyzy „uiszczonej przez podatnika" zawarta w wartości
wystawiającego fakturę lub fakturę i oświadczenie. Takie sprzedawanego towaru nie
brzmienie przepisu będzie zgodne z celem tej zmiany wyraż onym oznacza, iż została zapłacona,
w uzasadnieniu do projektu.
ale jedynie jej kwota została
uwzględniona w cenie towaru
stanowiąc element kosztu tego
towaru.
str. 5
Projekt przepisu art. 10 ust. 12 ustawy akcyzowej wskazuje, ż e na Uwaga nieuwzględniona
ż ądanie nabywcy, podatnik akcyzy wykazuje kwotę akcyzy na
„fakturze lub oświadczeniu załączanym do faktury".
W ocenie Związku, ten wymóg należ y wyeliminować. Ta kwestia W opinii Ministerstwa
ma charakter czysto organizacyjny i z punktu widzenia celu tego Finansów aktualna propozycja
przepisu, załączanie oświadczenia do faktury nie jest konieczne. przepisu nie wyklucza
Proponujemy zatem wykreślić końcową część przepisu art. 10 moż liwości późniejszego
ust. 12, pozostawiając jedynie obowiązek wykazania kwoty na złoż enia oświadczenie po
„fakturze lub oświadczeniu" (bez konieczności dołączania uprzednim wystawieniu
oświadczenia do faktury, gdyż często zdarza się, iż kontrahenci faktury, które następnie moż e
występują o takie potwierdzenie już po dokonaniu transakcji i być załączone do tej faktury.
wystawieniu oraz wysłaniu przez podatników faktur).
7. art. 14 ust. 4a - 4f
Związek
Projektowane przepisy art. 14 ust. 4a - 4f określają nowe zasady Uwaga nieuwzględniona.
Pracodawców
ustalania właściwości miejscowej organów podatkowych w
Przemysłu
zakresie akcyzy. Przewidują one również moż liwość zmiany
Piwowarskiego w
właściwości
poprzez
złoż enie
organowi
podatkowemu W założ eniu projektodawcy
Polsce - Browary
stosownego oświadczenia. W ocenie Związku należ ałoby przepis będzie dotyczył
Polskie
doprecyzować,
od
którego
momentu
następuje
zmiana wszystkich podatników.
właściwości. W przepisie art. 14 ust. 4b ustawy, wskazano
wprawdzie, ż e następuje to od pierwszego dnia drugiego
miesiąca, od którego dotyczy oświadczenie, ale przepis ten
dotyczy
tylko
podatników
rozpoczynających działalność.
Analogiczne zasady należ ałoby określić również dla pozostałych
podatników.
8. art. 14 ust.4c
Polska Izba
Podatnik, który dokonał wyboru organu podatkowego zgodnie
Uwaga nieuwzględniona.
Spedycji i
z art. 14 ust 4a, o ile nie przewiduje, ż e będzie wykonywał w
Logistyki
terminie następnych dwunastu miesięcy od daty ostatniej
czynności, podlegającej opodatkowaniu akcyzą, takie czynności Projektowane
przepisy
nie
na obszarze właściwości miejscowej wybranego organu zabraniają
podatnikowi
w
podatkowego powinien mieć prawo do złoż enia stosownego każ dej chwili złoż yć ponownie
oświadczenia przed upływem roku.
oświadczenia, o którym mowa
w art. 14a i wybrać inny organ
podatkowy.
str. 6
Wprowadzenie nowych obowiązków informacyjnych, które w W celu wyeliminowania
zasadzie mają potwierdzać, ż e podatnik nie składał deklaracji, wątpliwości co do właściwości
gdyż nie wystąpiły czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą organu podatkowego i w
lub stany faktyczne podlegające opodatkowaniu akcyzą w konsekwencji zapobież enia
ostatnich 12 miesiącach w naszej opinii nie znajduje ewentualnym sporom w tym
uzasadnienia. Brak deklaracji w okresie 12 miesięcy powinien zakresie między podatnikami i
skutkować zmianą właściwości organu podatkowego.
organami podatkowymi,
istnieje konieczność
wprowadzenia regulacji
zgodnie, z którą wskazane
oświadczenie podatnika będzie
miało znaczenie dla ustalenia
właściwego organu
podatkowego.
9. Art. 20b ust. 1
FTK Spółka z o.o.
Ad. Art. 20b uzupełnienie art. 20b ust. 1 poprzez dodanie pkt c w Uwaga częściowo
brzemieniu:
uwzględniona
(członek Polskiego
Stowarzyszenia
„c) w przypadku, gdy wnioskodawca jest jednocześnie
Przemysłu
przetwórcą suszu tytoniowego, we wniosku powinny być zawarte
Tytoniowego),
następujące informacje:
Zaproponowano odrębny
- ilość i rodzaje posiadanych maszyn;
sposób ustalania wysokości
- szkic sytuacyjny, umiejscowienie, rozmieszczenie maszyn;
zabezpieczenia ryczałtowego
uzupełnienie uwag
- miejsce przetwarzania;
dla PPT dokonujących
zgłoszonych przez
- opis procesu technologicznego;
przetworzenia suszu
PSPT
- produkty końcowe wstępnego przetworzenia, tj. tytoń w formie tytoniowego.
strips (tytoń odż yłowany lub częściowo odż yłowany), loose leaf
(cały liść nieodż yłowany), butted loose leaf (liść nieodż yłowany z
odciętą końcówką nasadową) oraz odpady tytoniowe (ż yła długa,
ż yła krótka, wysiewka, fibra, pył);
- zdolności produkcyjne/przetwórcze oraz magazynowe danego
podmiotu.”
Uzasadnienie:
str. 7
Susz tytoniowy w formie, w jakiej jest skupowany od rolników
lub grup producenckich nie nadaje się bezpośrednio do produkcji
wyrobów
tytoniowych.
Niezbędne
jest
jego
wstępne
przetworzenie, tj. fermentacja tytoniu, czyli proces prowadzony
w kontrolowanych warunkach temperatury i wilgotności
w określonym czasie powodujący zmiany fizykochemiczne oraz
biochemiczne
w
tytoniu
oraz
uzyskania
odpowiedniej
wilgotności, celem długotrwałego przechowywania, które
uzdatniają tytoń do produkcji wyrobów tytoniowych. Niezbędne
do tego są maszyny i urządzenia specjalistyczne, takie jak
kondycjonery bębnowe czy tunelowe.
Proponujemy zmiany w zakresie art. 20b poprzez uściślenie
wymagań w stosunku do pośredniczącego podmiotu tytoniowego,
który jest przetwórcą suszu tytoniowego.
Przetwórca suszu tytoniowego musi posiadać maszyny i
urządzenia specjalistyczne, m.in. kondycjonery bębnowe i
tunelowe, które posiadają część suszącą, chłodzącą oraz
nawilż ającą i które są zdolne do uzyskania następujących
parametrów technologicznych:
a) temperatura suszenia w kondycjonerze w trakcie prowadzenia
procesu technologicznego na poziomie min. 100ºC.
Uzasadnienie:
Przy
zastosowaniu
odpowiedniej
temperatury
następuje
ograniczenie rozwoju grzybów i pleśni celem umoż liwienia
przebiegu prawidłowego procesu fermentacji, tzn. zmiany składu
chemicznego, m.in. następuje rozkład białek i aminokwasów.
Wpływa to korzystnie na walory smakowe tytoniu, co moż na
stwierdzić przeprowadzając próbę organoleptyczną.
b) doprowadzenie i wyrównanie wilgotności suszu tytoniowego
do poziomu 12%, przy zachowaniu elastyczności blaszki
liściowej, przy wilgotności wejściowej suszu tytoniowego na
poziomie 19% - 22%.
str. 8
Uzasadnienie:
Susz tytoniowy doprowadzony w procesie przetworzenia do
wilgotności 12% pozwala na zachowanie elastyczności blaszki
liściowej i jego długotrwałe przechowywanie - maturację jako
ostatni etap fermentacji, czyli dojrzewanie tytoniu, podczas
którego
zachodzi
szereg
procesów
chemicznych
i
biochemicznych, które wpływają również pozytywnie na walory
smakowe i aromatyczne tytoniu.
c) zapakowanie suszu tytoniowego przy jednoczesnym jego
zagęszczeniu (sprasowaniu) w kartony lub worki jutowe.
Uzasadnienie:
Zapakowany i sprasowany susz tytoniowy umoż liwia jego
długotrwałe przechowywanie, zabezpiecza przed uszkodzeniami
mechanicznymi. Taki stan zapakowania wskazuje, ż e susz
tytoniowy jest suszem po przetworzeniu i w odróż nieniu od suszu
tytoniowego zakupionego od producenta lub grupy producentów,
który z zasady kupowany jest w belach przewiązanych
sznurkiem.
Podsumowanie:
Spełnienie powyż szych trzech warunków zapewnia, iż susz
tytoniowy
został
poddany
procesowi
technologicznego
przetwarzania
i
jest
pełnowartościowym
produktem
wykorzystywanym do produkcji wyrobów tytoniowych.
10. art. 20d ust. 2 pkt 2 i 3
British American
Zaproponowane
przez
Ministerstwo
Finansów
terminy Uwaga nieuwzględniona
Tobacco Polska
aktualizacji
danych
dotyczących
zarejestrowanych
Trading Sp. z o.o.
pośredniczących podmiotów tytoniowych są za krótkie. W
związku z powyż szym wnosimy o wydłuż enie terminów Na podstawie danych
wskazanych w art. 20d ust. 2 pkt 2 i 3 projektu Ustawy do 14 dni zawartych w rejestrze PPT,
kalendarzowych, biorąc pod uwagę, iż wiodący producenci kontrahenci PPT m.in. oceniają
str. 9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik