eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

2. Omówienie wyników zasięgnięcia opinii, dokonania konsultacji albo uzgodnienia
projektu z właściwymi organami i instytucjami Unii Europejskiej, w tym
Europejskim Bankiem Centralnym
.
Z uwagi na zakres projektu nie zasięgano opinii oraz nie dokonywano konsultacji
i uzgodnień z organami oraz instytucjami Unii Europejskiej.
3. Podmioty, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem w trybie
przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.


Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
oraz § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin
pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979), projekt ustawy został udostępniony w
Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy
Proces Legislacyjny. Zainteresowanie pracami nad projektem w trybie ww. ustawy
zgłosiły podmioty, których zestawienie wg kolejności nadesłanych zgłoszeń zawiera
załącznik nr 3.

4. Podmioty, które zgłosiły uwagi na etapie rozpatrywania projektu ustawy przez
Stały Komitet Rady Ministrów
Po przekazaniu projektu ustawy na Stały Komitet Rady Ministrów uwagi do projektu
zgłosiły następujące podmioty: Scandinavian Tobacco Group, JSW KOKS S.A.,
Imperial Tobacco Polska S.A., Business Centre Club oraz Ogólnopolskie
Porozumienie Związków Zawodowych.






Uwagi zgłoszone w ramach konsultacji publicznych
do projektu z dnia 23 marca 2015 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
(załącznik nr 1 do Raportu z konsultacji)

Lp. Zagadnienie z projektu ustawy

Nazwa podmiotu
Treść uwagi
Stanowisko i uzasadnienie

Ministerstwa Finansów

1.
art. 2 ust. 1 pkt 18
Polska Izba
Po słowie „zawierającą” proponujemy uzupełniająco dodać Uwaga nieuwzględniona
Spedycji i
słowo „zawsze”

Logistyki
Wskazane uzupełnienie pojęcia
faktury nie jest konieczne.



2.
Art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. d i e
Polska Izba
Rozszerzenie definicji ubytków i związana z tym ewentualna Uwaga uwzględniona

Przemysłu
legalizacja zbiorników magazynowych wyrobów objętych

Chemicznego
zerową stawką akcyzy i olejów smarowych.

Uzasadnienie projektu zostanie
W projekcie ustawy przewidziano objęcie definicją ubytków zmienione w taki sposób aby
również strat wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr nie wskazywało na konieczność
2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu zalegalizowania zbiorników,
na ich przeznaczenie, a takż e strat wyrobów akcyzowych ale na fakultatywność tego
niewymienionych w załączniku 2 do ustawy, objętych stawką zalegalizowania. Jednocześnie
akcyzy inna niż zerowa powstałych podczas stosowania w uzasadnieniu dodane zostanie
procedury zawieszenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyjaśnienie, że zbiorniki, w
wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji:
których magazynowane będą
Zgodnie z treścią uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej zgodnie z art. 47a ust. 3 ustawy
objęcie strat ww. wyrobów definicją ubytków wiąż e się z wyroby akcyzowe o różnych
obowiązkiem
ich
magazynowania
w
zalegalizowanych statusach akcyzowych –
zbiornikach (str. 6 uzasadnienia).
obligatoryjnie będą musiały
Pragniemy zwrócić uwagę, ż e takie stanowisko stanowi nałoż enie zostać zalegalizowane.
na podmioty dokonujące obrotu wyrobami z zerową stawką Konieczność zalegalizowania
akcyzy oraz olejami smarowymi bardzo istotnych obciąż eń tych zbiorników spowodowana
finansowych i logistycznych, na których ewentualne poniesienie jest tym, ż e jednym z
bez wątpienia powinny być przygotowane podmioty gospodarcze warunków wspólnego
str. 1


już na etapie opracowywania założ eń do ustawy nowelizującej.
magazynowania w jednym
zbiorniku wyrobów o róż nych
Tymczasem w ostatecznie przyjętym w dniu 18 listopada 2014 statusach jest proporcjonalne
r.
projekcie
założeń
przewidziano
nałożenia
takiego rozliczanie ubytków i innych
obowiązku. Zgodnie z punktem 12 założ eń, zastosowanie strat magazynowanych w
legalizowanych przyrządów pomiarowych jest wymagane jedynie jednym zbiorniku wyrobów.
w celu zwolnienia od akcyzy ubytków tych wyrobów ze stawką 0
zł. W założ eniach nie przewidziano natomiast bezwarunkowego
obowiązku legalizacji zbiorników.
Wyeliminowanie powyż szej niezgodności nie wymaga zmiany
przepisów ustawy. Prosimy jednak o odpowiednią zmianę
uzasadnienia do ustawy, a takż e przygotowanie projektów aktów
wykonawczych zgodnie z treścią założ eń.

3.
Art. 9b ust. 2a
FTK Sp. z o.o.
Propozycja uzupełnienia art. 9b ust 2a, który miałby następujące Uwaga nieuwzględniona
(członek Polskiego
brzmienie:

Stowarzyszenia


Przemysłu
„2a.Sprzedaż suszu tytoniowego grupie producentów oraz przez Pomimo tego, ż e propozycja
Tytoniowego),
grupę producentów suszu tytoniowego na podstawie ustawy z faktycznie ma na celu

dnia 15 września 2000r. o grupach producentów rolnych i ich uszczelnienie systemu, to

związkach oraz zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z poprzez opodatkowanie
uzupełnienie uwag
późn. zm.), zwanej dalej grupą, oraz nabycie lub posiadanie suszu dostawy
zgłoszonych przez
tytoniowego przez grupę, nie podlega opodatkowaniu akcyzą pod wewnątrzwspólnotowej suszu
PSPT
warunkiem:”
tytoniowego przez grupę

producentów suszu, prowadzi
Punkty 1-4 pozostają bez zmian, oraz dodanie pkt 5) w do ograniczenia swobodnego
brzmieniu:
przepływu towarów pomiędzy
„5) Sprzedaż przez grupy producentów wyłącznie do państwami członkowskimi UE
pośredniczących podmiotów tytoniowych lub do składów
podatkowych”

Uzasadnienie:

Zmiana tego artykułu oraz dodanie pkt. 5 spowoduje
uszczelnienie obrotu suszem tytoniowym przez grupy.
str. 2


4.
art. 9b ust. 2a pkt 3
British American
Propozycja aby ze zwolnienia z opodatkowania akcyzą korzystać Uwaga nieuwzględniona
Tobacco Polska
mogli wyłącznie ci rolnicy indywidualni, którzy dokonują
Trading Sp. z o.o.
sprzedaż y suszu tytoniowego na rzecz grupy producentów

rolnych na podstawie umowy dostawy zawieranej w formie Propozycja wykracza poza

pisemnej pod rygorem nieważ ności.
przyjęte Założ enia.
Wprowadzenie wymogu zawierania umów dostawy wyłącznie w Dodatkowo uwzględnienie
sposób przewidziany w ustawie wyeliminuje moż liwość propozycji spowodowałoby
potwierdzania
fikcyjnych
transakcji
pomiędzy
grupami wprowadzanie regulacji
producentów rolnych, a producentami surowca tytoniowego. dotyczącej producentów tytoniu
Rolnicy
indywidualni
decydując
się
na
sprzedaż (rolników) i stricte rynku
wyprodukowanego suszu do podmiotów z szarej strefy nie będą tytoniu, co nie należ y do
mieli
moż liwości
wstecznego
udokumentowania
takich właściwości resortu finansów.
transakcji. Tym samym ilość suszu tytoniowego sprzedawanego
w sposób nielegalny ulegnie zmniejszeniu. Taka zmiana
jednocześnie nie będzie znaczącym utrudnieniem zarówno dla
grup producentów rolnych, jak i pojedynczych gospodarstw,
natomiast zabezpieczy początek łańcucha dostaw surowca
tytoniowego i przyczyni się do wyeliminowania pojawiających
się tam nieprawidłowości. Mając na uwadze powyż sze
proponujemy zmianę treści art. 9b ust. 2a pkt 3 Ustawy na
poniż sze brzmienie:
„2.[...], nie podlega opodatkowaniu akcyzą wyłącznie jeżeli
spełnione są łącznie poniższe warunki:
3) nabywania przez grupę suszu tytoniowego wyłącznie od
zrzeszonych w niej członków i wyłącznie na podstawie umów
dostawy zawieranych w formie pisemnej pod rygorem
nieważności;


5. Art. 9b, 20g i 99a
Polskie
Projekt w proponowanym brzmieniu rodzi wątpliwości w Uwaga uwzględniona
Stowarzyszenie
zakresie warunków sprzedaż y suszu tytoniowego do podmiotów
Przemysłu
zagranicznych. Naszym zdaniem należ y wyłączyć z przedmiotu w zakresie doprecyzowania w
Tytoniowego
opodatkowania sprzedaż suszu tytoniowego do podmiotu art. 9b ustawy, ż e sprzedaż
zagranicznego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i związana z dostawą
eksportu. Dotyczy to Art. 9b, 20g i 99a ustawy. Chociaż projekt wewnątrzwspólnotową i
str. 3


przewiduje pojęcie zagranicznego podmiotu tytoniowego to nie eksportem nie jest
zastosowano w tym przypadku takiego wyłączenia. Przepisy w opodatkowana
proponowanym brzmieniu moż na interpretować w taki sposób, ż e
sprzedaż suszu tytoniowego poza kraj moż liwa byłaby tylko do
składu podatkowego.



W zakresie projektowanych zmian odnośnie funkcjonowania Uwaga częściowo
składów podatkowych chcemy zwrócić uwagę na kwestię uwzględniona
wymogów
ewidencyjnych.
Konieczność
prowadzenia
przewidzianej
ustawą
ewidencji
wszystkich
wyrobów w zakresie ewidencji wyrobów
znajdujących się w składzie podatkowym, w tym również nieakcyzowych –
niebędących wyrobami akcyzowymi, w praktyce moż e nakładać doprecyzowano, ż e obowiązek
takie same obowiązki w zakresie ewidencji na wszystkie prowadzenia tej ewidencji ciąż y
materiały produkcyjne. Uważ amy, ż e obowiązki ewidencyjne dla jedynie na operatorach
wyrobów nieakcyzowych powinny dotyczyć jedynie sytuacji, logistycznych
kiedy są one składowane w jednym pomieszczeniu z wyrobami
akcyzowymi w ramach składu podatkowego.

Uwzględniając
przedstawione
argumenty
zdecydowanie
sprzeciwiamy się wprowadzeniu proponowanych przepisów w
zakresie obrotu suszem tytoniowym. Stoimy na stanowisku, ż e
bezwzględnie konieczne jest zwolnienie z obowiązku złoż enia
zabezpieczenia akcyzowego PPT będących przetwórcami
surowca tytoniowego.



Propozycja,
by
zwolnieniem
z
obowiązku
składania Uwaga nieuwzględniona.
zabezpieczenia
akcyzowego
oprócz
rolników
i
grup
producenckich objąć również przetwórców surowca tytoniowego. Przetwórcy suszu tytoniowego
Sytuacja, w której przetwórcy zostaną zmuszeni do składania będą mieli moż liwość złoż enia
omawianych
zabezpieczeń
będzie
skutkować
likwidacją zabezpieczenia ryczałtowego na
zakładów przetwórczych w Polsce. Ponieważ plantatorzy niż szym poziomie niż 30%
indywidualni oraz grupy producenckie będą zwolnione ze zabezpieczenia generalnego.
składania zabezpieczeń dalszą konsekwencją będzie masowy
wywóz surowca tytoniowego za granicę celem wstępnego
przetworzenia. Krajowi przetwórcy surowca tytoniowego zostaną
postawieni na straconej pozycji względem podmiotów z innych
str. 4

strony : 1 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 50 ... 90 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: