Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
kwotą szacunkową. Podstawą do oszacowania tej kwoty w podanej wysokości są poniesione
koszty dotychczasowych modyfikacji systemu związanych ze zmianami przepisów w
zakresie podatku akcyzowego. Prace związane z dostosowaniem systemu
teleinformatycznego EMCS do zakresu wprowadzanych regulacji zostaną sfinansowane za
pomocą środków budżetowych przeznaczonych na utrzymanie i rozwój systemów
informatycznych. Środki te zawierają się w części 19 budżetu na 2015 r.
4. Zmniejszenie wpływów do budżetu państwa z tytułu akcyzy na skutek objęcia zakładów
energochłonnych zwolnieniem od podatku w pierwszym roku działalności oraz podmiotów,
które już działają na rynku, ale uruchamiają nową instalację wykorzystującą wyroby
węglowe lub wyroby gazowe, przypuszczalnie wyniesie 20 mln zł. Kwotę zmniejszonych
wpływów do budżetu na skutek objęcia zakładów energochłonnych zwolnieniem od podatku
akcyzowego w pierwszym roku działalności przyjęto wg informacji Izby Gospodarczej
Ciepłownictwo Polskie. Z uzyskanych danych wynika, iż szacowany skutek finansowy we
wstępnej wysokości 20 mln zł dotyczy wszystkich inwestycji obecnie realizowanych,
planowanych czy też przewidywanych przez przedsiębiorstwa energetyczne, których okresu
realizacji nie można dokładnie określić. Niemniej jednak należy przyjąć, że będzie to okres
dłuższy niż jeden rok i z pewnością nie dłuższy niż 10 lat. Należy jednak również założyć,
że w tak długim okresie mogą się pojawić kolejne inwestycje skutkujące zmniejszeniem
dochodów podatkowych, które obecnie nie są przez przedsiębiorstwa energetyczne
przewidywane, a tym bardziej planowane. Ponadto wprowadzone rozwiązania mogą
przynieść zmniejszenie dochodów budżetu państwa o ok. 20 mln zł w okresie kilku
najbliższych lat.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
zmian
W ujęciu
duże
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
Korzyści w
ceny stałe
małych i średnich
wysokości
przedsiębiorstw
z … r.)
20 mln zł (wg
inwestycji
realizowanych,
planowanych i
przewidywanych,
których termin
realizacji nie
został jeszcze
potwierdzony i z
tego względu nie
można aktualnie
przedstawić
korzyści dla
przedsiębiorców
rozłożonych w
czasie)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
1. Proponowane regulacje umożliwią większej liczbie podmiotów prowadzenie
małych i średnich
działalności w formie magazynowego składu podatkowego. Propozycja ta
111
przedsiębiorstw
uwzględnia postulaty podmiotów oraz potrzebę ułatwienia przedsiębiorcom
prowadzenia działalności w zakresie wyrobów akcyzowych w formie
usługowych składów podatkowych typu magazynowego. Zmiana przepisów w
tym zakresie poprawi rentowność zwłaszcza operatorów logistycznych, tj.
podmiotów prowadzących działalność polegającą na kompleksowej obsłudze
innych podmiotów w zakresie magazynowania, przeładowywania, przewozu
i konfekcjonowania towarów należących do obsługiwanych podmiotów.
Obecnie wymogów ustawowych w zakresie możliwości uzyskania zezwolenia
na prowadzenie składów podatkowych typu magazynowego nie spełniają
dystrybutorzy wyrobów akcyzowych, co powoduje szereg utrudnień
logistycznych dla tych podmiotów. W rezultacie po zmianach podmioty te
będą mogły inaczej kształtować swoje systemy logistyczne, co będzie miało
wpływ na obniżenie kosztów transportu, a tym samym na poprawę
rentowności tych branż, które zajmują się obrotem wyrobami akcyzowymi.
2. Zmniejszenie obciążeń finansowych z tytułu akcyzy na skutek objęcia
zakładów energochłonnych zwolnieniem od podatku akcyzowego
przysługującym
w
pierwszym
roku
działalności
podmiotom
rozpoczynającym działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów
węglowych lub wyrobów gazowych oraz podmiotom działającym już na
rynku, ale uruchamiającym nową instalację wykorzystującą wyroby
węglowe lub wyroby gazowe, będzie przeciwdziałać dekapitalizacji majątku
ciepłowniczego i będzie miało pozytywny wpływ na konkurencyjność
gospodarki.
rodzina, obywatele
Zmniejszenie obciążeń finansowych z tytułu akcyzy na skutek objęcia zakładów
oraz gospodarstwa
energochłonnych zwolnieniem od podatku akcyzowego przysługującym w
domowe
pierwszym roku działalności podmiotom rozpoczynającym działalność
gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub wyrobów gazowych
oraz podmiotom działającym już na rynku, ale uruchamiającym nową instalację
wykorzystującą wyroby węglowe lub wyroby gazowe, będzie gwarantować
stabilność dostaw ciepła do gospodarstw domowych, dzięki nowym
inwestycjom.
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe
Korzyści dla przedsiębiorstw
informacje, w tym
1. Zmniejszenie obciążeń finansowych z tytułu akcyzy na skutek objęcia zakładów
wskazanie źródeł
energochłonnych zwolnieniem od podatku przysługującym w pierwszym roku
danych i przyjętych
działalności podmiotom rozpoczynającym działalność gospodarczą z wykorzystaniem
do obliczeń założeń
wyrobów węglowych lub wyrobów gazowych oraz podmiotom już działającym na
rynku, ale uruchamiającym nową instalację wykorzystującą wyroby węglowe lub
wyroby gazowe. Szacuje się, że zmniejszenie obciążeń wyniesie według wstępnych
danych 20 mln zł wg inwestycji realizowanych, planowanych i przewidywanych,
których termin realizacji nie został jeszcze potwierdzony. Z uwagi na fakt, iż realizacja
inwestycji przez zainteresowane podmioty, w tym także termin ich realizacji nie zostały
jeszcze we wszystkich przypadkach potwierdzone, aktualnie nie można wskazać
rozłożenia w czasie korzyści, jakie odniosą przedsiębiorstwa z tytułu wprowadzenia
przedmiotowego zwolnienia.
2. W celu ułatwienia obrotu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy
wyrobami energetycznymi opodatkowanymi zerową stawką akcyzy ze względu na
przeznaczenie odstąpiono od obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego.
Rozwiązanie to przyniesie przedsiębiorcom wymierne korzyści finansowe, gdyż
zniesienie obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego pozwoli im środki finansowe
dotychczas przeznaczane na zabezpieczenie akcyzowe wykorzystać na realizację innych
celów.
3. Oszczędność czasu i kosztów w związku z:
– zniesieniem odrębnego druku INF – możliwością wykorzystywania na potrzeby
podatku akcyzowego ewidencji prowadzonych do innych celów,
– wyeliminowaniem podwójnej dokumentacji dotyczącej składu podatkowego,
112
– wprowadzeniem jednego wniosku o wydanie zezwolenia i o urzędowe sprawdzenie,
– wyeliminowaniem podwójnej weryfikacji podmiotów przed wydaniem zezwolenia
akcyzowego,
– odstąpieniem od przeprowadzania urzędowego sprawdzenia po wznowieniu
działalności.
4. Zwiększenie obrotów podmiotów działających legalnie na rynku wyrobów tytoniowych
w związku z ograniczeniem szarej strefy w obrocie wyrobami tytoniowymi.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
X nie dotyczy
X zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
X zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
X skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
X nie dotyczy
Komentarz:
Przedstawione rozwiązania przyczynią się do ułatwienia większości przedsiębiorców wykonywania działalności
gospodarczej związanej z obrotem wyrobami akcyzowymi. Ograniczenie obciążeń zmniejszy koszty dopełniania
procedur administracyjnych, a tym samym koszty wykonywanej działalności. Wśród korzystnych zmian, które
doprowadzą do ograniczenia dokumentacji oraz zmniejszenia liczby procedur, należy wymienić np. zniesienie
odrębnego druku INF – informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, możliwość wykorzystywania na
potrzeby podatku akcyzowego ewidencji prowadzonych do innych celów, np. ewidencji księgowej, wyeliminowanie
podwójnej dokumentacji dotyczącej składu podatkowego, wprowadzenie jednego wniosku o wydanie zezwolenia
i o urzędowe sprawdzenie, wyeliminowanie podwójnej weryfikacji podmiotów przed wydaniem zezwolenia
akcyzowego, odstąpienie od przeprowadzania urzędowego sprawdzenia po wznowieniu działalności. Rozwiązania,
których celem jest ograniczenie szarej strefy w obrocie suszem tytoniowym i wyrobami tytoniowymi, związane są ze
zwiększeniem obciążeń w przypadku pośredniczących podmiotów tytoniowych, które dokonują obrotu suszem
tytoniowym. Zwiększenie obciążeń związane jest z nałożeniem na pośredniczące podmioty tytoniowe obowiązku
rejestracji, złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego. Przewidywane
zmiany, w tym zmiany związane z wprowadzeniem regulacji w celu ograniczenia szarej strefy w obrocie suszem
tytoniowym i wyrobami tytoniowymi, w dużej części stanowią realizację postulatów kierowanych do Ministerstwa
Finansów przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w branżach związanych z obrotem wyrobami
akcyzowymi, a zatem jako rozwiązania oczekiwane z pewnością przyczynią się do ułatwienia prowadzenia
działalności gospodarczej.
9. Wpływ na rynek pracy
Zmniejszenie obciążeń finansowych z tytułu akcyzy na skutek objęcia zakładów energochłonnych zwolnieniem od
podatku akcyzowego przysługującym w pierwszym roku działalności podmiotom rozpoczynającym działalność
gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub wyrobów gazowych oraz podmiotom działającym już na
rynku, ale uruchamiającym nową instalację wykorzystującą wyroby węglowe lub wyroby gazowe, będzie stanowić
istotny impuls dla rynku pracy, w związku z podejmowaniem nowych inwestycji skutkujących wzrostem zatrudnienia.
Ponadto wprowadzenie pozostałych regulacji może zachęcić przedsiębiorców do podejmowania działalności
gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych lub też zachęcić do poszerzenia już prowadzonej działalności
i zatrudnienia nowych pracowników.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
113
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane wejście w życie ustawy – III kwartał 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów projektu oraz zastosowanie bezpośrednich mierników są ograniczone. Celem projektu jest
zmniejszenie obciążeń administracyjnych związanych z obrotem wyrobami akcyzowymi. W przypadku przepisów
wprowadzających dla zakładów energochłonnych zwolnienie od akcyzy przysługujące w pierwszym roku działalności
podmiotom rozpoczynającym działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub wyrobów
gazowych oraz podmiotom działającym już na rynku, ale uruchamiającym nową instalację wykorzystującą wyroby
węglowe lub wyroby gazowe, miernikiem ewaluacji będzie obserwacja poziomu zmniejszenia dochodów z akcyzy od
wyrobów gazowych oraz liczby nowych inwestycji. Przewidywane są pośrednie badania efektów nowej regulacji na
podstawie następujących danych:
– liczba postępowań wszczętych w celu cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie wyrobów
akcyzowych według stanu na dzień wejścia w życie nowych przepisów oraz po roku od ich pełnego wdrożenia (lipiec
2016 r.).
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Opracowanie Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie (pismo nr IGCP/249/2014 z dnia 15 kwietnia 2014 r.).
114
RAPORT Z KONSULTACJI
projektu z dnia 23 marca 2015 r. projektu ustawy
o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
1. Omówienie wyników przeprowadzonych konsultacji publicznych i opiniowania.
Projekt ustawy został poddany konsultacjom publicznym równolegle z uzgodnieniami
międzyresortowymi i przekazaniem projektu do zaopiniowania związkom zawodowym i
organizacjom związkowym.
W wyniku udostępnienia projektu ustawy w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, do projektu uwagi zgłosiły
następujące podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów
akcyzowych: AGRO Krzysztof Knap, BECKER Farby Przemysłowe Sp. z o.o., Besttobacco
Sp. z o.o., British American Tobacco Polska Trading Sp. z o.o., Związek Pracodawców
Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie, Burley Tobacco Trading Poland
Sp. z o.o., FPHU EURO-TRANS Piotr Bosak, Burley Tobacco Trading Poland Sp. z o.o.,
FTK Sp. z o.o., Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A., Imperial Tobacco Polska
S.A., JBT Sp. z o.o., JWS KOKS S.A., LUXTAB Sp. z o.o., Łukowa Tobacco Company
s.c., PKN ORLEN S.A., Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego w Lublinie,
Polska Izba Spedycji i Logistyki, Polska Izba Przemysłu Chemicznego, Polska Organizacja
Przemysłu i Handlu Naftowego, Okręgowy Związek Plantatorów Tytoniu w Biłgoraju,
SŁOMEX TOBACCO s.c., Stowarzyszenie Polska Wódka - Polish Vodka Association,
TERRAMAR Spedycja Międzynarodowa Sp. z o.o., Tobacco of Mazovia Sp. z o.o. Związek
Plantatorów w Krasnymstawie, Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy,
Omówienie ww. uwag zostało przedstawione w załączniku nr 1.
Na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r.
poz. 167) oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. z 1991
r., Nr 55, poz. 235, z późn. zm.) pismem nr PA6.8100.11.GON.2015 z dnia 24 marca 2015 r.
projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania następującym podmiotom: Komisja
Krajowa NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
Forum Związków Zawodowych, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Związek
Rzemiosła Polskiego, Business Centre Club – Związek Pracodawców, Polska Konfederacja
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” oraz Komisja Trójstronna do Spraw Społeczno-
Gospodarczych. Na podstawie przepisów ww. ustaw uwagi zgłosiły następujące podmioty:
Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Business
Centre Club – Związek Pracodawców oraz Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”.
Uwagi oraz stanowisko Ministerstwa Finansów zostały przedstawione w załączniku nr 2.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik