Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
tytoniowego. Z uwagi na fakt, że przepisy te wprowadzają obowiązek prowadzenia
ewidencji suszu tytoniowego przez pośredniczące podmioty tytoniowe – mogą i
powinny wejść w życie jednocześnie z pozostałymi regulacjami dotyczącymi
pośredniczących podmiotów tytoniowych, tzn. z dniem 31 lipca 2015 r.
Zmiany w zakresie przepisu umożliwiającego stosowanie druku upoważnienia do
odbioru banderol wyłącznie w sytuacji wydawania podmiotom znaków akcyzy przez
wytwórcę tych znaków wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Jest to spowodowane
koniecznością dostosowania systemu informatycznego Zefir do nowych regulacji.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 229, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy jest ujęty w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów (numer
projektu UD 207).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 4 i § 52 uchwały
nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. z 2013 r. poz. 979), projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces
Legislacyjny. Zgłoszenia zainteresowania pracami nad tym projektem w trybie
przewidzianym w ustawie o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
zostały udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej jako dokument dotyczący prac
nad projektem.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
106
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz
13 maja 2015 r.
niektórych innych ustaw
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Ministerstwo Finansów
– Założenia przyjęte przez Radę Ministrów w
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
dniu 18 listopada 2014 r.
Stanu lub Podsekretarza Stanu
– Prawo UE – dyrektywa Rady 2013/61/UE
Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu
z dnia 17 grudnia 2013 r. zmieniająca dyrektywy
w Ministerstwie Finansów
2006/112/WE i 2008/118/WE w odniesieniu do
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
francuskich regionów najbardziej oddalonych,
Wojciech Bronicki, Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego, a w szczególności Majotty
tel. 22 694 31 39,
e-mail: Wojciech.Bronicki@mofnet.gov.pl
Agnieszka Zaręba
Nr w wykazie prac – UD 207
-Bielenik, p.o. Naczelnika Wydziału
Opiniowania, Legislacji i Orzecznictwa, tel. 22 694 52 31
e-mail: Agnieszka.Zareba-Bielenik@mofnet.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów
prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych. Proponowane regulacje obejmą
uproszczenie procedur związanych z prowadzeniem działalności w zakresie wyrobów akcyzowych, wprowadzenie
regulacji doprecyzowujących obowiązujące przepisy oraz dostosowanie przepisów ustawy o podatku akcyzowym do
regulacji określonych w innych ustawach (np. zmiany dostosowujące przepisy akcyzowe do regulacji w zakresie
faktur wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług). Celem nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym jest
także zamiar udoskonalenia obowiązującego prawa i ułatwienie stosowania przepisów przez ich adresatów.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rekomendowane rozwiązanie – dokonanie zmian w ustawie o podatku akcyzowym.
Zakres przewidywanej regulacji obejmuje:
– dostosowanie przepisów ustawy do dyrektywy Rady 2013/61/UE, która zmieniła status prawny Majotty,
– doprecyzowanie pojęcia faktury oraz ujednolicenie nomenklatury w zakresie wystawiania faktur i jej dostosowanie
do aktualnych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług,
– ograniczenie obowiązków informacyjnych podatników wobec organów podatkowych,
– zmiany w zakresie stosowania celnych procedur uproszczonych w stosunku do wyrobów akcyzowych,
– doprecyzowanie regulacji związanych z ewidencjami i innymi dokumentacjami prowadzonymi na potrzeby kontroli,
– zmiany w zakresie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego,
– umożliwienie korzystania ze zwolnienia od akcyzy przysługującego zakładowi energochłonnemu przez podmioty
rozpoczynające działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub wyrobów gazowych, w
pierwszym roku ich działalności, oraz podmioty, które już działają na rynku, ale uruchamiają nową instalację
wykorzystującą wyroby węglowe lub wyroby gazowe,
– zmiany w zakresie regulacji dotyczących znaków akcyzy,
– doprecyzowanie regulacji dotyczących obrotu wyrobami energetycznymi opodatkowanymi zerową stawką akcyzy,
– doprecyzowanie regulacji w zakresie opodatkowania strat olejów smarowych,
– doprecyzowanie regulacji w zakresie dokumentowania zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych
z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,
– ograniczenie konsekwencji prawnych naruszenia przez podatnika warunków formalnych określonych w przepisach
ustawy o podatku akcyzowym,
– doprecyzowanie przepisów dotyczących warunków magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą
zawieszenia poboru akcyzy,
– doprecyzowanie regulacji dotyczących przeładunku olejów smarowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,
– uproszczenia w sposobie stosowania zabezpieczeń akcyzowych,
– odstąpienie od wymogu obligatoryjnej obecności funkcjonariusza celnego podczas niszczenia niektórych wyrobów
akcyzowych z zapłaconą akcyzą zwróconych w wyniku reklamacji,
– zmianę przepisów z zakresu podatku akcyzowego i kontroli mającą na celu uproszczenie procedur związanych z
prowadzeniem działalności w zakresie wyrobów akcyzowych,
– wprowadzenie regulacji umożliwiającej korektę ilości wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu od akcyzy,
107
określonej w umowie stanowiącej warunek ich zwolnienia od akcyzy, jeżeli sprzedaż tych wyrobów jest rozliczana
okresowo, a umowa dotyczy również wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu,
– wprowadzenie regulacji umożliwiającej wybór przez podatnika właściwego organu podatkowego w zakresie akcyzy,
w sytuacji gdy czynności prawne podlegające opodatkowaniu akcyzą są dokonywane lub stany faktyczne
podlegające opodatkowaniu akcyzą występują na obszarze właściwości miejscowej dwóch lub więcej organów
podatkowych,
– wprowadzenie regulacji odnoszących się do pośredniczących podmiotów tytoniowych, które przyczynią się do
skutecznego zwalczania działalności przestępczej w zakresie obrotu suszem tytoniowym, w szczególności
wprowadzenie obowiązku rejestracji oraz obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego,
– doprecyzowanie regulacji dotyczącej składania deklaracji podatkowych w zakresie wyrobów gazowych i energii
elektrycznej w przypadku faktur korygujących „ujemnych”,
– rozszerzenie zakresu informacji zawartych w wydawanych przez naczelników urzędów celnych potwierdzeniach i
zaświadczeniach dotyczących rejestracji podatników akcyzy.
Oczekiwany efekt zmian
Spodziewanym efektem zmian będzie ułatwienie przedsiębiorcom wykonywania działalności gospodarczej związanej
z obrotem wyrobami akcyzowymi. Ograniczenie obciążeń zmniejszy koszty dopełniania procedur administracyjnych,
a tym samym koszty wykonywanej działalności. Dokonanie zmian w przedmiotowej ustawie udoskonali
obowiązujące prawo i ułatwi przedsiębiorcom stosowanie przepisów i prowadzenie działalności gospodarczej.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Zwolnienie od podatku akcyzowego dla zakładów energochłonnych w pierwszym roku działalności jest stosowane
w niektórych krajach UE, np. w Belgii, Estonii, Finlandii i we Francji (wg PGNiG TERMIKA). Brak danych odnośnie
do rozwiązań istniejących w innych krajach UE w pozostałym zakresie.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Dyrektorzy Izb
16
Ministerstwo Finansów
Zniesienie obciążeń
Celnych
administracyjnych będzie
ułatwieniem także dla organów
podatkowych, gdyż ulegnie
redukcji ilość dokumentacji, którą
podatnicy przekazują do organów.
45
Naczelnicy Urzędów
Celnych
Podatnicy podatku
41.967 (stan na koniec
Okresowe sprawozdania
Zniesienie obciążeń
akcyzowego
2013 roku) –
przekazywane do MF przez
administracyjnych ułatwi
zarejestrowani
izby celne
podatnikom prowadzenie
podatnicy podatku
działalności gospodarczej w
akcyzowego (łącznie z
zakresie obrotu wyrobami
podatnikami
akcyzowymi (skrócenie procedur
prowadzącymi
administracyjnych, ograniczenie
działalność
dokumentacji, obniżenie kosztów
gospodarczą w zakresie
działalności).
samochodów
osobowych)
2.351 (stan na koniec
2013 roku) –
zarejestrowani
podatnicy podatku
akcyzowego (bez
podatników
prowadzących
działalność
gospodarczą w zakresie
samochodów
osobowych)
108
8 – Producenci
Dane dotyczące członków
Wzrost obrotów podmiotów
wyrobów tytoniowych
Krajowego Stowarzyszenia
działających legalnie na rynku
Przemysłu Tytoniowego,
wyrobów tytoniowych w związku
Polskiego Stowarzyszenia
z ograniczeniem szarej strefy w
Przemysłu Tytoniowego
obrocie wyrobami tytoniowymi.
Wprowadzenie trybu rejestracji
pośredniczących podmiotów
tytoniowych oraz obowiązku
składania przez te podmioty
zabezpieczenia akcyzowego i
prowadzenia ewidencji suszu
tytoniowego.
212 – pośredniczące
Lista pośredniczących
podmioty tytoniowe
podmiotów tytoniowych
dokonujące obrotu
opublikowana na BIP MF
suszem tytoniowym,
(dane z 20 lutego 2015 r.)
wpisane na listę
pośredniczących
podmiotów
tytoniowych, z
wyłączeniem grup
producentów suszu
tytoniowego
Zakłady
Możliwość skorzystania ze
energochłonne, które
zwolnienia z podatku akcyzowego
będą korzystały ze
przez większą grupę zakładów
zwolnienia z tytułu
energochłonnych umożliwi im
wykorzystywania w
dokonanie oszczędności w tym
prowadzonej
zakresie, które będą mogły zostać
działalności wyrobów
przeznaczone na działalność
węglowych lub
inwestycyjną.
wyrobów gazowych
(z uwagi na to, iż z
wprowadzanego
zwolnienia będą mogły
korzystać podmioty,
które do tej pory nie
mogły z niego
korzystać, aktualnie
brak jest możliwości
określenia liczby
podmiotów, które będą
beneficjentami
projektowanej
regulacji)
Kontrahenci
Brak danych
Zniesienie obciążeń
podatników podatku
administracyjnych wobec
akcyzowego
podatników prowadzących
działalność gospodarczą ułatwi
wywiązywanie się przez
podatników z ich obowiązków w
stosunku do kontrahentów, np.
odbiorców wyrobów akcyzowych.
109
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 167) oraz ustawy z
dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. z 1991 r. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.) został przekazany do
zaopiniowania następującym podmiotom: Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie
Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Rzemiosła
Polskiego, Business Centre Club – Związek Pracodawców, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
Komisja Trójstronna do Spraw Społeczno Gospodarczych.
Na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.), projekt został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Uwagi, które zgłosiły podmioty zainteresowane przedmiotowym projektem, zostały poddane analizie, a część z nich
została uwzględniona.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem
budżet państwa
-20
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
Ok. 0,2
Ok. 0,2
-0,01 -0,01 -0,01
-0,01 -0,01 -0,01 -0,01 -0,01 -0,01 -0,01 -0,1
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
Ok. -19,9
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Źródła finansowania
Dodatkowe
1. Budżet państwa odniesie korzyści wynikające ze zmniejszenia kosztów funkcjonowania
informacje, w tym
systemu znaków akcyzy z uwagi na zmniejszenie liczby stosowanych upoważnień do
wskazanie źródeł
odbioru banderol, których koszt produkcji ponosi budżet państwa. Podstawą do
danych i przyjętych
oszacowania zmniejszenia kosztów funkcjonowania systemu znaków akcyzy, z uwagi na
do obliczeń założeń
zmniejszenie liczby stosowanych upoważnień do odbioru banderol, których koszt produkcji
ponosi budżet państwa, są raporty udostępniane przez wytwórcę znaków akcyzy. Resort
finansów zakłada, że w przyszłości liczba podmiotów odbierających banderole
bezpośrednio od ich wytwórcy będzie kształtować się na zbliżonym poziomie, zatem
szacowane oszczędności z tytułu przedmiotowej zmiany w kolejnych latach będą wynosiły
około 10 tys. zł rocznie.
2. Źródłem korzyści dla budżetu państwa będzie również ograniczenie szarej strefy w obrocie
suszem tytoniowym. Brak jest natomiast wystarczających danych do oszacowania korzyści
dla budżetu państwa w związku z ograniczeniem szarej strefy w obrocie suszem tytoniowym.
Oszacowano natomiast, że straty dla budżetu państwa w 2013 r. i w I połowie 2014 r.
wyniosły 337 mln zł.
3. Koszty związane z dostosowaniem systemu teleinformatycznego EMCS oraz innych
systemów do zakresu wprowadzanych regulacji przypuszczalnie wyniosą ok. 0,2 mln zł.
Podana kwota kosztów związanych z dostosowaniem do zakresu wprowadzanych regulacji
krajowego systemu teleinformatycznego służącego do obsługi przemieszczania wyrobów
akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (EMCS) oraz innych
110
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik