Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
bez udziału przedstawiciela organu podatkowego.
Art. 83a ust. 5 – dodawany przepis wymienia elementy, które w szczególności
powinno zawierać oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, tj. datę zniszczenia wyrobów
akcyzowych, ilość zniszczonych wyrobów akcyzowych oraz czytelny podpis
składającego oświadczenie.
Art. 84 ust. 1a – zmiana polega wyłącznie na usunięciu metryki do ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, co wynika z faktu, że odesłanie do tej ustawy,
wraz ze wskazaniem właściwego numeru i pozycji Dziennika Ustaw, zostało zawarte
we wcześniejszych przepisach ustawy.
Art. 84 ust. 2 pkt 1 – zmiana w tym zakresie, która polega na rozszerzeniu delegacji
ustawowej o upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowego sposobu zmiany zezwoleń
akcyzowych, stanowi konsekwencję uchylenia regulacji przewidujących obowiązek
uzyskania nowego zezwolenia akcyzowego w przypadku zmiany grupy wyrobów
akcyzowych wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1. Ponieważ w wyniku zmiany grupy
wyrobów akcyzowych należało będzie, zamiast uzyskania nowego zezwolenia, uzyskać
zmianę zezwolenia, należy określić w przepisach wykonawczych do ustawy
szczegółowy sposób zmiany zezwoleń akcyzowych.
Art. 89 ust. 2 – zmiana tego przepisu ma na celu określenie katalogu przypadków, w
których stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do
ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1–13, przeznaczone do celów innych niż
opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników
spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych – wynosi 0 zł.
Wymienione w tym przepisie przypadki stosowania zerowej stawki akcyzy odnoszą się
do wyrobów energetycznych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru
akcyzy.
Należy zauważyć, że w obecnym stanie prawnym brak jest szczegółowych regulacji
odnoszących się do wyrobów energetycznych określonych w załączniku nr 2 do ustawy,
które opodatkowane są zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów
innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu
silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. W celu
81
usunięcia wątpliwości dotyczących obrotu takimi wyrobami poza procedurą
zawieszenia poboru akcyzy i ujednolicenia praktyki stosowanej przez organy
podatkowe proponuje się uszczegółowienie regulacji prawnych w powyższym zakresie.
Określony katalog przypadków stosowania zerowej stawki akcyzy w przypadku ww.
wyrobów energetycznych umożliwi organom podatkowym monitorowanie
przeznaczenia tych wyrobów, co jest uzasadnione z uwagi na fakt, że przeznaczenie to
może zostać zmienione na każdym etapie obrotu wyrobami, a jego zmiana powoduje
również zmianę stawki akcyzy dla wyrobów.
Opodatkowanie wyrobów energetycznych, o których mowa wyżej, zerową stawką
akcyzy jest uzależnione od ich przeznaczenia do celów innych niż napędowe lub
opałowe. Przeznaczenie wyrobów energetycznych do określonych celów oznacza
zamiar ich zużycia do tych celów i zostaje ostatecznie zrealizowane w momencie
zużycia do wskazanych celów. W związku z tym przyjęto, że stawka akcyzy dla
wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż
określone w art. 89 ust. 1 pkt 1–13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako
dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako
dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, będzie wynosiła 0 zł, gdy wyroby te będą
nabywane przez podmiot, który będzie zużywał je w ramach prowadzonej działalności
gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy (np.
nabycie ze składu podatkowego na terytorium kraju lub w ramach nabycia
wewnątrzwspólnotowego), jak również gdy będą w posiadaniu takiego podmiotu.
Takie przypadki stosowania zerowej stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 2
pkt 1, 2, 4 i 6 ustawy. Zerowa stawka akcyzy będzie miała również zastosowanie w
sytuacji, gdy wyroby energetyczne będą przemieszczane na terytorium kraju poza
procedurą zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego. Będą to przypadki, gdy:
– podmiot, który nabył wyroby poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w celu
zużycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających
do zastosowania zerowej stawki akcyzy i nie zużył ich jednak do tych celów, odeśle
je do składu podatkowego (dokona zwrotu wyrobów do tego samego składu
podatkowego, z którego zostały nabyte, lub dostarczenia do innego składu
podatkowego) (art. 89 ust. 2 pkt 2) oraz
82
– wyroby nie zostaną dostarczone do podmiotu, który miał je zużyć w ramach
prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania
zerowej stawki akcyzy (art. 89 ust. 2 pkt 3).
W pierwszym przypadku wprowadzone do składu podatkowego wyroby zostaną
ponownie objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, natomiast w drugim przypadku
będzie się uznawać, że nie nastąpiło w ogóle zakończenie tej procedury (analogicznie
jak w przypadku wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na
przeznaczenie, niedostarczonych ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego
lub podmiotu zużywającego).
W celu zapewnienia dostatecznego poziomu dokumentowania przeznaczenia wyrobów
energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową
stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, przyjęto, że w przypadku gdy wyroby te
będą dostarczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze
składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je do celów uprawniających do
zastosowania zerowej stawki akcyzy, oraz zwracane lub dostarczane do składu
podatkowego (np. wcześniej nabyte wewnątrzwspólnotowo lub importowane) przez
podmiot, który posiada je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania
zerowej stawki akcyzy i który nie zużyje ich do tych celów, a także przemieszczane do
składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je do
celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy – przemieszczanie tych
wyrobów będzie się odbywało na podstawie dokumentu dostawy. W tym celu
zdefiniowano w ustawie „dokument dostawy” jako dokument, na podstawie którego
przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze
względu na przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do
ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Ponadto w art. 89 ust. 2 przewidziano jeszcze dwa inne przypadki stosowania zerowej
stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do
ustawy, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do
paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do
paliw silnikowych. Zerowa stawka akcyzy będzie miała zastosowanie, gdy wyroby będą
przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności
do 5 l lub wadze do 5 kg (art. 89 ust. 2 pkt 7) oraz gdy wyroby będą importowane lub
83
nabywane wewnątrzwspólnotowo w takich opakowaniach przez osobę fizyczną nie w
celach prowadzonej działalności gospodarczej lub nie w celach handlowych (art. 89
ust. 2 pkt 8).
Art. 89 ust. 2a – w dodanym ust. 2a zawarto regulację, zgodnie z którą dokument
dostawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, na podstawie którego przemieszczane będą
wyroby energetyczne określone w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową
stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny
dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane
dla dokumentu dostawy. Jednocześnie przewidziano, że do dokumentu zastępującego
dokument dostawy będzie się odpowiednio stosowało przepisy o dokumencie dostawy.
Jest to analogiczne rozwiązanie jak w przypadku dokumentu dostawy, na podstawie
którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy
ze względu na przeznaczenie.
Art. 89 ust. 2b – dodany ust. 2b przewiduje, że dla potrzeb przepisów o zabezpieczeniu
akcyzowym oraz przepisów działu VIa dotyczącego ewidencji i innych dokumentacji
przyjmuje się, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2
do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1–13 ustawy, przeznaczone do celów
innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu
silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, będzie
wynosiła 0 zł, jeżeli wyroby te będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy (tj.
gdy będą znajdować się w składzie podatkowym, będą przemieszczane z
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy: pomiędzy składami
podatkowymi na terytorium kraju, w nabyciu wewnątrzwspólnotowym, w dostawie
wewnątrzwspólnotowej, w celu dokonania eksportu lub po dokonaniu importu).
Regulację w powyższym zakresie przyjęto z uwagi na fakt, że w sytuacji gdy wyroby
akcyzowe są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie powstaje jeszcze
zobowiązanie podatkowe (zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy zobowiązanie podatkowe
powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią
inaczej), a zatem nie można jeszcze zastosować właściwej stawki akcyzy. Zobowiązanie
podatkowe, a jednocześnie określenie właściwej dla danych wyrobów energetycznych
stawki akcyzy możliwe jest dopiero po zakończeniu procedury zawieszenia poboru
akcyzy.
84
Art. 89 ust. 2c – w celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych co do
opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych niewymienionych w załączniku nr 2
do ustawy proponuje się zawarcie w ust. 2c regulacji, zgodnie z którą stawka akcyzy na
wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone
w art. 89 ust. 1 pkt 1–13 ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako
dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako
dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi w każdym przypadku 0 zł.
Art. 89 ust. 2d – dodany przepis przewiduje, że stawka akcyzy w przypadku ubytków
lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do
ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie wynosi
1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa
lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny – 2047,00 zł/1000 kilogramów.
Ponieważ ubytki oraz całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych określonych w
załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na
przeznaczenie będą podlegały zwolnieniu od akcyzy, należało przewidzieć dla nich
pozytywną stawkę akcyzy (nie mogą bowiem podlegać zwolnieniu od akcyzy wyroby
opodatkowane zerową stawką akcyzy).
Art. 89 ust. 6 – zmiana przepisu ustawy wynika z konieczności dostosowania jego
brzmienia do znowelizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w
których odstąpiono w zakresie wystawiania faktur od używania dotychczasowych pojęć
oryginału i kopii faktury. Obecnie z przepisów tejże ustawy wynika, iż fakturę
wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca,
a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży. Z uwagi na
to, iż zmieniany przepis odwołuje się do kopii faktury, konieczne jest jego
dostosowanie do nomenklatury obowiązującej w ustawie o podatku od towarów i usług.
Art. 91, art. 91a oraz art. 91b – uchylenie przedmiotowych przepisów wynika z
dodania działu VIa „Ewidencje i inne dokumentacje” i określenia w tym dziale
kompleksowych regulacji dotyczących ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych
na potrzeby podatku akcyzowego (vide uzasadnienie do działu VIa).
Art. 99a ust. 5 – zmiana przepisu polega na dodaniu grupy producentów suszu
tytoniowego do zawartego w tym przepisie katalogu podmiotów, w przypadku których
nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego nie podlega opodatkowaniu akcyzą.
85
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik