eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

krajowego podmiotu reprezentującego przedsiębiorcę zagranicznego umożliwi organom
właściwym w zakresie kontroli skuteczne doręczenie upoważnienia do kontroli.
Art. 20f – w przedmiotowym przepisie określono zasady działania podmiotu
reprezentującego przedsiębiorcę zagranicznego, w tym warunki, które podmiot krajowy
powinien spełnić, żeby zostać wyznaczony jako podmiot reprezentujący przedsiębiorcę
zagranicznego, oraz zasady dotyczące rejestracji tego podmiotu jako podatnika akcyzy.
Zasady działania podmiotu reprezentującego przedsiębiorcę zagranicznego zostały
określone podobnie jak w przypadku obowiązujących zasad działania podmiotu
reprezentującego w przypadku energii elektrycznej i wyrobów gazowych (art. 13 ust. 5
oraz art. 17 ustawy). Mianowicie jako podmiot reprezentujący przedsiębiorcę
zagranicznego będzie mógł zostać wyznaczony podmiot krajowy nieposiadający
zaległości z tytułu cła, podatków oraz składek, niebędący w trakcie postępowania
egzekucyjnego, likwidacyjnego lub upadłościowego, którego działalnością kierują
osoby niekarane za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko
mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i
papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe. Dodatkowo warunkiem
wyznaczenia podmiotu będzie złożenie przez ten podmiot zgłoszenia rejestracyjnego, na
podstawie art. 16 ustawy. Podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego będzie
podatnikiem akcyzy w przypadku powstania zobowiązania podatkowego w akcyzie od
suszu tytoniowego, co umożliwi skuteczne egzekwowanie należności z tytułu akcyzy.
Art. 20g – w przedmiotowym przepisie określono przesłanki odmowy dokonania wpisu
do rejestru PPT. Proponuje się, aby odmowa dokonania wpisu do rejestru PPT
następowała w przypadku negatywnego wyniku weryfikacji danych zawartych we
wniosku lub niespełnienia przez podmiot warunków do dokonania wpisu do rejestru.
Art. 20h – proponuje się określenie przesłanek wykreślenia PPT z rejestru. Wykreślenie
to będzie następowało w przypadku prowadzenia przez PPT działalności niezgodnie z
przepisami prawa podatkowego lub decyzją o wpisie do rejestru, jak również w
przypadku naruszenia warunków, których spełnienie jest wymagane do dokonania
wpisu do rejestru PPT m.in. poprzez nieprowadzenie ewidencji suszu tytoniowego lub
prowadzenie tej ewidencji w sposób nierzetelny oraz brak odnotowywania obciążenia
zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania
podatkowego lub dokonywanie tego odnotowywania nierzetelnie. Wskazanie ww.
26
konkretnych przesłanek wykreślenia PPT z rejestru (przesłanki takie nie zostały wprost
wskazane w przypadku cofania zezwoleń akcyzowych) wynika z faktu, że regulacje
dotyczące PPT, w tym rejestracji PPT, są regulacjami szczególnymi w stosunku do
regulacji dotyczących innych podatników akcyzy i uzasadnionymi z uwagi na skalę
nieprawidłowości w działalności prowadzonej przez te podmioty.
Podobnie jak w dotychczasowych regulacjach dotyczących PPT, w przepisie tym
przewidziano, że ponowne uzyskanie statusu PPT przez wykreślony podmiot jest
możliwe po upływie trzech lat od doręczenia decyzji o wykreśleniu z rejestru.
Art. 20i – w celu usprawnienia postępowania w sprawie dokonania wpisu do rejestru
PPT, w przedmiotowym przepisie przewidziano upoważnienie dla ministra właściwego
do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia wzorów:
wniosku o dokonanie wpisu do rejestru PPT, wniosku o zmianę wpisu do rejestru oraz
dokumentów, które należy dołączyć do tych wniosków. Wykonując to upoważnienie,
minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględni potrzebę uzyskania
dostatecznych informacji o podmiotach i potrzebę prawidłowego działania PPT.
Art. 21 ust. 4 zmiana polega na uchyleniu przepisu, który przewiduje obowiązek
przekazywania kopii deklaracji akcyzowej do naczelnika urzędu celnego właściwego
dla składu podatkowego, z którego wyroby akcyzowe zostały wyprowadzone przez
podmiot dokonujący wyprowadzenia wyrobów z usługowego składu podatkowego na
podstawie zezwolenia wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z cudzego składu
podatkowego (art. 21 ust. 6). Informacja o złożonych przez podatników deklaracjach
dla podatku akcyzowego i o zapłacie tego podatku znajduje się w Systemie ZEFIR, a
zatem dodatkowe informowanie naczelnika urzędu celnego jest zbędne.
Art. 21 ust. 6 uchylenie przepisu oznacza zniesienie obowiązku składania przez
podmioty prowadzące składy podatkowe informacji o wyrobach akcyzowych w
składzie podatkowym, przekazywanej co miesiąc właściwemu naczelnikowi urzędu
celnego. Dane dotyczące wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie
podatkowym są bowiem również ujmowane w ewidencjach wyrobów akcyzowych
prowadzonych przez podmioty prowadzące składy podatkowe. Dodatkowo przewiduje
się obowiązek przekazywania raportów z zamknięcia i podsumowania tych ewidencji.
Art. 24 ust. 1 pkt 2 zmiana przedmiotowego przepisu jest konsekwencją
umożliwienia podatnikowi skorygowania nadpłaconej akcyzy za sprzedaż energii
27
elektrycznej nabywcy końcowemu za dany okres rozliczeniowy w następnym okresie.
W przypadku wystawienia przez podatnika faktury korygującej „in minus”, ze względu
na fakt, że takie faktury nie zawierają terminu płatności, podatnik z tytułu sprzedaży
energii elektrycznej nabywcy końcowemu będzie mógł rozliczyć tę fakturę w deklaracji
podatkowej złożonej w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w
którym taką fakturę korygującą „in minus” wystawiono.
Art. 24b ust. 1 pkt 2 – zmiana przedmiotowego przepisu jest konsekwencją
umożliwienia podatnikowi skorygowania nadpłaconej akcyzy za sprzedaż wyrobów
gazowych finalnemu nabywcy gazowemu za dany okres rozliczeniowy w następnym
okresie. W przypadku wystawienia przez podatnika faktury korygującej „in minus”, ze
względu na fakt, że takie faktury nie zawierają terminu płatności, podatnik z tytułu
sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu będzie mógł rozliczyć tę
fakturę w deklaracji podatkowej złożonej w terminie do 25. dnia miesiąca
następującego po miesiącu, w którym taką fakturę korygującą „in minus” wystawiono.
Art. 26 ust. 1 – zmiana polega na usunięciu delegacji umożliwiającej Ministrowi
Finansów określenie wzoru informacji o wyrobach akcyzowych w składzie
podatkowym i stanowi konsekwencję uchylenia przepisu art. 21 ust. 6, tj. rezygnacji z
obowiązku składania przez podmioty prowadzące składy podatkowe informacji o
wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym.
Art. 27 ust. 1 i ust. 3a – wprowadzane zmiany są związane z wyłączeniem obowiązku
zamieszczania w zgłoszeniu uproszczonym informacji o kwocie należnej akcyzy lub
kwocie akcyzy, która byłaby należna, gdyby wyroby akcyzowe nie zostały objęte
procedurą zawieszenia poboru akcyzy – w sytuacji gdy importowane wyroby
energetyczne bezpośrednio po dopuszczeniu do obrotu są obejmowane procedurą
zawieszenia poboru akcyzy i są przemieszczane z zastosowaniem tej procedury z
miejsca importu do składu podatkowego na terytorium kraju przy użyciu rurociągu,
który łączy miejsce importu ze składem podatkowym.
Obecnie, zgodnie z ustawą, w przypadku stosowania procedur uproszczonych, o
których mowa w art. 76 ust. 1 WKC, podatnik jest obowiązany do obliczenia i
wykazania kwoty akcyzy, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy w:
a) zgłoszeniu niekompletnym lub
b) zgłoszeniu uproszczonym lub
28
c) wpisie do ewidencji
– oraz w zgłoszeniu uzupełniającym, w rozumieniu przepisów prawa celnego.
W przypadku objęcia importowanych wyrobów akcyzowych procedurą zawieszenia
poboru akcyzy podatnik jest obowiązany zamieścić w dokumentach, o których mowa
powyżej, informację o kwocie akcyzy, która byłaby należna, gdyby wyroby akcyzowe
nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. To oznacza obowiązek
określenia w przedmiotowych dokumentach również ilości wyrobów akcyzowych (do
obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty akcyzy niezbędne jest określenie
ilości wyrobu akcyzowego).
W przypadku gdy importowane wyroby energetyczne bezpośrednio po dopuszczeniu do
obrotu są przemieszczane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z
miejsca importu do składu podatkowego na terytorium kraju przy użyciu rurociągu,
który łączy miejsce importu ze składem podatkowym – zapewniony jest dozór i
kontrola nad przemieszczanymi wyrobami. W związku z tym, mając na względzie
ułatwienie obrotu wyrobami energetycznymi w takim przypadku, w dodanym art. 27
ust. 3a pkt 1 proponuje się wyłączenie obowiązku zamieszczania w zgłoszeniu
uproszczonym informacji o kwocie akcyzy, która byłaby należna, gdyby wyroby
akcyzowe nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Powyższe oznacza,
że w przedmiotowych dokumentach określona zostanie jedynie prowizoryczna ilość
wyrobów akcyzowych. Jednocześnie z powyższym wyłączeniem proponuje się
wprowadzenie w art. 27 ust. 3a pkt 2 regulacji, zgodnie z którą zgłoszenie uzupełniające
zawierające informację o kwocie akcyzy, która byłaby należna, gdyby wyroby
akcyzowe nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, powinno zostać
przesłane nie później niż w momencie przesłania do Systemu projektu e-AD. Takie
rozwiązanie jest konieczne w celu zapewnienia, aby dane wynikające z projektu e-AD i
zgłoszenia celnego (w tym przypadku zgłoszenia uzupełniającego) nie były rozbieżne.
W przypadku przemieszczania wyrobów energetycznych przy użyciu rurociągu projekt
e-AD będzie przesyłany do Systemu niezwłocznie po zakończeniu tłoczenia tych
wyrobów – wprowadzenie takiej regulacji proponuje się w art. 41a ust. 4a ustawy
(obecnie zapis taki znajduje się jedynie w instrukcji użytkowania Systemu EMCS).
Wprowadzenie przedmiotowej regulacji spowoduje, że zgłoszenie uzupełniające,
którego obowiązek złożenia przewidują przepisy prawa celnego, będzie musiało zostać
29
złożone nie później niż bezpośrednio po zakończeniu tłoczenia, a nie, jak wynika z
przepisów prawa celnego, w terminie 30 dni od dnia złożenia zgłoszenia
niekompletnego lub po końcu okresu rozliczeniowego w przypadku zgłoszenia
uproszczonego.
Art. 31a ust. 8 i 9 oraz art. 31b ust. 5a, 10a i 10 b umożliwienie korzystania ze
zwolnienia od podatku akcyzowego zakładom energochłonnym w pierwszym roku ich
działalności lub w pierwszym roku działania uruchomionych przez takie zakłady
instalacji. Na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 zwalnia się od akcyzy czynności
podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone
do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe. W
przypadku wyrobów gazowych art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy przewiduje zwolnienie od
akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby
gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący
wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do
osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności
energetycznej. Jednocześnie zgodnie z art. 31a ust. 8 oraz 31b ust. 10 ustawy podstawą
do uznania za zakład energochłonny są dane dotyczące zużycia ww. wyrobów za rok
poprzedzający rok, w odniesieniu do którego jest ustalany status zakładu. W związku z
powyższym ze zwolnienia nie mogą korzystać podmioty rozpoczynające dopiero
działalność z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych, nawet jeżeli w roku
rozpoczęcia działalności będą osiągać limity zużycia tych wyrobów określone dla
zakładów energochłonnych, oraz działające już podmioty gospodarcze, które dopiero
uruchamiają instalacje, w których zużywane będą wyroby węglowe lub gazowe.
Projektowane przepisy umożliwią skorzystanie ze zwolnienia zakładom
energochłonnym także w pierwszym roku ich działalności lub w pierwszym roku
działania instalacji, jednakże przy założeniu, iż w przypadku gdy podmiot nie osiągnie
w pierwszym roku wskaźników energochłonności będzie on zobligowany do zapłaty
zaległej akcyzy wraz z odsetkami.
Art. 31c doprecyzowanie pojęcia systemu prowadzącego do osiągania celów
dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej
poprzez ich wyliczenie w ustawie. Na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 9 oraz art. 31b ust. 1
pkt 5 zwalnia się od akcyzy odpowiednio wyroby węglowe i wyroby gazowe zużywane
przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący
30
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 70 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: