eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

Przedmiotowa zmiana jest konsekwencją zmian wprowadzonych m.in. w art. 9b ust. 2a
(vide uzasadnienie do zmiany przedmiotowego przepisu).
Art. 100 ust. 6 – w związku z wprowadzeniem nowych regulacji określonych w art. 10
ust. 12 i 13 oraz w art. 18 ust. 2a powstała konieczność uzupełnienia przepisu
określającego, które przepisy z części dotyczącej wyrobów akcyzowych mają
odpowiednie zastosowanie do opodatkowania akcyzą samochodów osobowych.
Art. 116 ust. 1 pkt 1 i 7 – uzupełnienie przepisu ustawy wymieniającego podmioty
objęte obowiązkiem oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy,
poprzez dodanie podmiotu zamierzającego nabyć wyroby akcyzowe objęte tym
obowiązkiem i posiadającego zezwolenie wyprowadzenia tych wyrobów jako właściciel
z cudzego składu podatkowego. W obecnym stanie prawnym podmiot niebędący
właścicielem wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania nie ma
możliwości otrzymania znaków akcyzy na te wyroby. Jednakże istnieje potrzeba
wprowadzenia możliwości otrzymywania znaków akcyzy przez ww. podmiot, który
następnie przekaże te znaki w celu ich naniesienia na wyroby akcyzowe przez
prowadzącego skład podatkowy, który je produkuje. Po naniesieniu znaków akcyzy na
powyższe wyroby zostaną one nabyte oraz wyprowadzone ze składu podatkowego
przez podmiot, który otrzymał znaki akcyzy.
Art. 118 ust. 4, 7 i 8 – uchylenie przedmiotowych przepisów wynika z dodania działu
VIa „Ewidencje i inne dokumentacje” i określenia w tym dziale kompleksowych
regulacji dotyczących ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby
podatku akcyzowego (vide uzasadnienie do działu VIa).
Art. 125 ust. 1 pkt 7 – proponowany przepis ze względów praktycznych poszerza
katalog podmiotów uprawnionych do otrzymania podatkowych znaków akcyzy o
podmiot zamierzający nabyć wyroby akcyzowe i posiadający zezwolenie, o którym
mowa w art. 54 ust. 1. W obecnym stanie prawnym uprawnionymi do otrzymania
znaków akcyzy są: prowadzący skład podatkowy, importer, nabywca
wewnątrzwspólnotowy, przedstawiciel podatkowy, producent lub właściciel wyrobów
akcyzowych.
Art. 126 ust. 2 pkt 6 lit. f – dodanie przedmiotowego zapisu poszerzy katalog
dokumentów, które podmiot winien odpowiednio złożyć wraz z wnioskiem o wydanie
lub sprzedaż banderol, o dokument potwierdzający uprawnienie do wyprowadzenia ze
86
składu podatkowego wyrobów akcyzowych przez podmiot zamierzający nabyć wyroby
akcyzowe. Zapis ten jest konsekwencją wprowadzenia możliwości otrzymywania
znaków akcyzy przez podmioty zamierzające nabyć wyroby akcyzowe objęte
obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy i posiadające zezwolenie wyprowadzenia
tych wyrobów z cudzego składu podatkowego.
Art. 128 ust. 1 i 2 – zmiana przepisu umożliwiająca stosowanie druku upoważnienia do
odbioru banderol wyłącznie w sytuacji wydawania podmiotom znaków akcyzy przez
wytwórcę tych znaków. Obecnie upoważnienia do odbioru banderol stosowane są
również w przypadkach wydawania podmiotom znaków akcyzy przez naczelnika
urzędu celnego właściwego w sprawach znaków akcyzy. Wprowadzane rozwiązanie
ograniczy formalności dokonywane przez urzędy celne właściwe do wydawania
znaków akcyzy, w sytuacji odbioru tych znaków w tym urzędzie. Wniosek o wydanie
banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie
upoważnienia do odbioru banderol, składany w urzędzie celnym, określa osoby
uprawnione do odbioru banderol w tym urzędzie. Nie ma zatem potrzeby stosowania w
powyższym przypadku dodatkowo upoważnienia do odbioru banderol.
Art. 130 ust. 4a – proponowany przepis jest konsekwencją wprowadzenia przepisów
art. 116 ust. 1 pkt 7 oraz art. 125 ust. 1 pkt 7. W związku z tym, iż ze względów
praktycznych wprowadza się możliwość otrzymywania znaków akcyzy przez podmiot
zamierzający nabyć wyroby akcyzowe, który jednocześnie jest obowiązany do
nałożenia tych znaków na wyroby akcyzowe, niezbędne jest wprowadzenie regulacji,
zgodnie z którą podmiot ten przekazywałby te znaki w celu ich naniesienia na
opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe podmiotowi
prowadzącemu skład podatkowy, który produkuje te wyroby. Po naniesieniu na wyroby
akcyzowe znaków akcyzy wyroby te zostałyby nabyte oraz wyprowadzone ze składu
podatkowego przez podmiot, który otrzymał znaki akcyzy.
Art. 131 ust. 1–5 oraz ust. 10 – zmiany w art. 131 polegające na uchyleniu ust. 1–5
oraz nadaniu nowego brzmienia ust. 10 wynikają z dodania działu VIa „Ewidencje i
inne dokumentacje” i określenia w tym dziale kompleksowych regulacji dotyczących
ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby podatku akcyzowego (vide
uzasadnienie do działu VIa).
87
Art. 131 ust. 9 pkt 4 – proponowany przepis jest konsekwencją wprowadzenia
przepisów art. 116 ust. 1 pkt 7 oraz art. 125 ust. 1 pkt 7. W związku z wprowadzeniem
możliwości uzyskania znaków akcyzy przez podmiot zamierzający nabyć wyroby
akcyzowe, który przekazuje te znaki podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy w
celu ich naniesienia na wyroby akcyzowe, brzmienie proponowanego przepisu wymaga
odpowiedniego dostosowania w tym zakresie. W konsekwencji, w rozumieniu
zmienianego przepisu, za utracone znaki akcyzy będą uważane oryginalne znaki akcyzy
otrzymane przez podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych tymi
znakami, który je utracił w następstwie innych okoliczności niż np. przekazanie znaków
akcyzy przez podmiot zamierzający nabyć wyroby akcyzowe i posiadający zezwolenie,
o którym mowa w art. 54 ust. 1, podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy w celu
naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub wyroby
akcyzowe.
Art. 132 ust. 2a – wprowadzenie przepisu jest powiązane z proponowanym brzmieniem
art. 116 ust. 1 pkt 7, który uzupełnia katalog podmiotów obowiązanych do oznaczania
wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy o podmiot zamierzający nabyć
wyroby akcyzowe i posiadający zezwolenie wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z
cudzego składu podatkowego. Obecnie przepisy nie obejmują podmiotu niebędącego
właścicielem wyrobów akcyzowych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy.
Analogicznie podmiot ten powinien zostać objęty obowiązkiem rozliczenia z
otrzymanych znaków akcyzy. Wobec tego projektowany przepis nakłada na ten
podmiot obowiązek uzyskania od podmiotu prowadzącego skład podatkowy rozliczenia
z przekazanych mu znaków akcyzy.
Art. 132 ust. 4 – projektowany przepis przewiduje zmianę terminu z 14 na 30 dni na
zwrot uszkodzonych lub niewykorzystanych znaków akcyzy podmiotowi, który je
wydał. Zmiana terminu dotyczy przypadku, gdy zwrotu uszkodzonych oraz
niewykorzystanych znaków akcyzy dokonuje podmiot, któremu zostały one wydane, a
który przekazał wcześniej ww. znaki akcyzy podmiotowi w celu ich naniesienia na
opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe. Aktualnie
obowiązujące terminy dokonania zwrotu znaków akcyzy w wielu przypadkach okazują
się zbyt krótkie (w szczególności w przypadku znaków akcyzy przekazanych do
producentów zagranicznych). Praktyczne trudności dochowania terminu wynikają
również z czasochłonnego obowiązku przeliczenia i posegregowania znaków akcyzy.
88
Natomiast konsekwencje finansowe dla podmiotów, które nie dochowały terminu
zwrotu znaków akcyzy są znaczące, gdyż nie przysługuje im zwrot wpłaconych kwot
stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy, kwot wpłaconych na pokrycie
kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy ani należności za legalizacyjne
znaki akcyzy.
Art. 133 ust. 3 – nowelizacja przepisu przewiduje zmianę terminu z 14 na 30 dni na
zwrot uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy w przypadku, gdy znaki akcyzy
uszkodzone lub zniszczone przed ich naniesieniem są zwracane podmiotowi, który je
wydał (w zakresie przyczyn uzasadniających wydłużenie terminu na zwrot
niewykorzystanych znaków akcyzy patrz uzasadnienie do art. 132 ust. 4).
Art. 134 ust. 1 – zmiana przepisu zakładająca zmianę terminu zwrotu znaków akcyzy
zastąpionych nowymi wzorami znaków akcyzy z 14 na 30 dni. Jest to przypadek, gdy
po wprowadzeniu nowych wzorów znaków akcyzy podmioty posiadające
dotychczasowe znaki obowiązane są zwrócić niewykorzystane znaki podmiotowi, który
je wydał (w zakresie przyczyn uzasadniających wydłużenie terminu na zwrot
niewykorzystanych znaków akcyzy patrz uzasadnienie do art. 132 ust. 4).
Art. 134 ust. 2 – zmiana przepisu polegająca na wydłużeniu okresu ważności znaków
akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby
akcyzowe z 6 miesięcy do 12 miesięcy w przypadku wprowadzenia nowego wzoru
znaku akcyzy. Zmiana ułatwi podmiotom obowiązanym do oznaczania znakami akcyzy
wyrobów spirytusowych i winiarskich na płynne przejście z oznaczania wyrobów
dotychczasowymi znakami akcyzy na oznaczanie wyrobów nowymi znakami akcyzy.
Przedłużony do 12 miesięcy okres obowiązywania dotychczasowych wzorów znaków
akcyzy, naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na
wyroby akcyzowe, pozwoli także w znacznej mierze producentom, importerom,
podmiotom dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego, hurtownikom i podmiotom
prowadzącym sprzedaż detaliczną na sprzedanie istniejących zapasów wyrobów
oznaczonych dotychczasowym wzorem znaków akcyzy.
Art. 136 ust. 1 – zmiana przepisu polegająca na wydłużeniu z 12 miesięcy do
24 miesięcy terminu, w którym podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy
wyrobów spirytusowych lub winiarskich jest obowiązany od dnia otrzymania znaków
do naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich
lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie, a w przypadku importu i nabycia
89
wewnątrzwspólnotowego – do sprowadzenia na terytorium kraju wyrobów
spirytusowych lub winiarskich, oznaczonych tymi znakami. Obecnie obowiązujący
12-miesięczny termin na nałożenie znaków akcyzy bądź na sprowadzenie wyrobów
spirytusowych lub winiarskich oznaczonych tymi znakami na terytorium kraju jest zbyt
krótki. Podmioty wnioskowały o wydłużenie dotychczasowego terminu na
sprowadzenie ww. wyrobów na terytorium kraju szczególnie w przypadku złożonego i
czasochłonnego procesu importowania lub nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów
spirytusowych lub winiarskich. Wydłużenie przedmiotowego terminu do 24 miesięcy,
zarówno dla krajowych producentów wyrobów spirytusowych i winiarskich, jak i
podmiotów importujących i nabywających wewnątrzwspólnotowo te wyroby, będzie
terminem optymalnym i wystarczającym do dokonania czynności nałożenia znaków
akcyzy bądź na sprowadzenie wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na
terytorium kraju, w przypadku importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Art. 136 ust. 3 – zmiana przepisu polegająca na wydłużeniu terminu na zwrot
niewykorzystanych znaków akcyzy w przypadku wyrobów spirytusowych i winiarskich
z 30 do 60 dni. Znaki te podlegają zwrotowi podmiotowi, który je wydał. Jest to
przypadek, gdy niewykorzystane znaki akcyzy utraciły ważność dla podmiotu, który
otrzymał je na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach
znaków akcyzy i w wyznaczonym terminie nie naniósł ich na opakowania jednostkowe
wyrobów spirytusowych lub winiarskich lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie (w
zakresie przyczyn uzasadniających wydłużenie terminu na zwrot niewykorzystanych
znaków akcyzy patrz uzasadnienie do art. 132 ust. 4).
Art. 136 ust. 7 – zmieniony przepis przewiduje zmianę terminu zwrotu
niewykorzystanych znaków akcyzy w przypadku wyrobów tytoniowych z 31 stycznia
do końca lutego. Jest to przypadek, gdy znaki akcyzy niewykorzystane do dnia
31 grudnia danego roku kalendarzowego, a które z dniem 1 stycznia następnego roku
kalendarzowego straciły ważność, są zwracane podmiotowi, który je wydał (w zakresie
przyczyn uzasadniających wydłużenie terminu na zwrot niewykorzystanych znaków
akcyzy patrz uzasadnienie do art. 132 ust. 4).
Art. 138 ust. 1 – zmiana przepisu polega na poszerzeniu katalogu podmiotów, którym
przysługuje zwrot wpłaconych kwot stanowiących wartość podatkowych znaków
akcyzy albo prawo do otrzymania w zamian nowych znaków akcyzy w razie strat
znaków akcyzy w procesie oznaczania w ramach normatywu strat, o podmiot, o którym
90
strony : 1 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 80 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: