eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o książce

Poselski projekt ustawy o książce

projekt dotyczy uregulowania rynku książek poprzez określenie praw i obowiązków wydawców, importerów i sprzedawców końcowych, związanych z określeniem stałej ceny książek oraz określeniem zasad jej ustalania

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3477
  • Data wpłynięcia: 2015-04-08
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3477


Druk nr 3477


Warszawa, 8 kwietnia 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja





Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o książce.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Artura Dębskiego.



(-) Bartłomiej Bodio; (-) Krzysztof Borkowski; (-) Artur Bramora; (-) Jan
Bury; (-) Artur Dębski; (-) Dariusz Cezar Dziadzio; (-) Romuald Garczewski;
(-) John Abraham Godson; (-) Marek Gos; (-) Artur Górczyński;
(-) Eugeniusz Tomasz Grzeszczak; (-) Stanisław Kalemba; (-) Mieczysław
Kasprzak; (-) Eugeniusz Kłopotek; (-) Henryk Kmiecik; (-) Jan Łopata;
(-) Tomasz Makowski; (-) Elżbieta Nawrocka; (-) Krystyna Ozga;
(-) Michał Tomasz Pacholski; (-) Urszula Pasławska; (-) Mirosław Pawlak;
(-) Waldemar Pawlak; (-) Janusz Piechociński; (-) Józef Racki; (-) Paweł
Sajak; (-) Marek Sawicki; (-) Henryk Smolarz; (-) Zbigniew Sosnowski;
(-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Andrzej Sztorc; (-) Halina Szymiec-
Raczyńska; (-) Genowefa Tokarska; (-) Piotr Walkowski; (-) Piotr
Zgorzelski; (-) Józef Zych; (-) Stanisław Żelichowski.
Projekt

USTAWA
z dnia ……….… 2015 r.
o książce


Rozdział 1
Przepisy ogólne

Art. 1.
Ustawa określa:
1) zasady uregulowania rynku wydawniczego i dystrybucji książek;
2) zasady ustalania jednolitej ceny książki;
3) prawa i obowiązki wydawców, importerów oraz sprzedawców końcowych, związane z
dystrybucją książek.

Art. 2.
Przepisów ustawy nie stosuje się do sprzedaży książek w ramach ponadgranicznego handlu
elektronicznego, chyba że książka jest odbierana przez nabywcę końcowego na terytorium
kraju w punkcie wskazanym przez sprzedawcę końcowego lub wysyłka do nabywcy
końcowego następuje z terytorium kraju.

Art. 3.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) książce - należy przez to rozumieć publikację objętą symbolem 58.11.1 lub 58.11.2 Polskiej
Klasyfikacji Wyrobów i Usług, z wyłączeniem ulotek;
2) nabywcy końcowym - należy przez to rozumieć osobę, która nabywa książki w celach
innych niż ich dalsza odsprzedaż, w szczególności w ramach wykonywanej przez siebie
działalności gospodarczej;
3) sprzedawcy końcowym - należy przez to rozumieć podmiot wykonujący działalność
gospodarczą w zakresie obrotu gospodarczego książkami, który sprzedaje książki nabywcy
końcowemu;
4) terytorium kraju - należy przez to rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 2
Obowiązki określenia ceny książki

Art. 4.
1. Wydawca i importer są obowiązani do ustalenia, przed wprowadzeniem książki do obrotu,
jednolitej ceny książki obowiązującej przy sprzedaży nabywcy końcowemu, obejmującej
wartość podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ceną”.
2. Cena książki obejmuje wszelkie dodatki sprzedawane wraz z książką, w szczególności
zdjęcia, taśmy magnetyczne oraz inne nośniki utworów muzycznych i audiowizualnych.
3. Obowiązek ustalenia ceny nie ma zastosowania do książek:
1) w wydaniach bibliofilskich, charakteryzujących się wysoką jakością wydania, mających
przeznaczenie kolekcjonerskie i wydanych w numerowanym nakładzie, nieprzekraczającym
500 egzemplarzy;
2) artystycznych, których wydanie wymagało wykorzystania metod rękodzielniczych;
3) wydanych na zamówienie, w łącznym nakładzie nieprzekraczającym 150 egzemplarzy;
4) wydanych przez zagranicznego wydawcę w języku innym niż polski i importowanych na
terytorium kraju.

Art. 5.
1. Cena oraz informacja o roku i miesiącu wprowadzenia książki do obrotu powinny zostać
trwale umieszczone na książce lub zamieszczone w internetowym katalogu wydawcy.
2. Wydawca i importer są obowiązani do przekazania do Biblioteki Narodowej w Warszawie,
przed wprowadzeniem książki do obrotu, informacji o jej cenie.

Art. 6.
1. Cena sprzedaży książki w ramach subskrypcji lub w ramach jednorazowej sprzedaży całej
serii lub kolekcji książek oraz wielotomowych encyklopedii i słowników może być różna od
sumy cen ich poszczególnych części lub tomów.
2. Jeżeli sprzedaż książki nabywcy końcowemu odbywa się na raty, suma rat nie może być
niższa niż określona uprzednio cena.
3. Wydawca lub importer mogą ustalić różne ceny książki w poszczególnych jej standardach
edytorskich, w szczególności wydania w twardej lub miękkiej oprawie.
4. Wydawca lub importer mogą ustalić cenę inną niż jednolita cena dla prenumeratorów
czasopism w przypadku sprzedaży książki wydanej przez wydawcę danej gazety lub
czasopisma.

Art. 7.
1. Stosowanie ceny jest obowiązkowe w okresie 12 miesięcy od końca miesiąca, w którym
wprowadzono książkę do obrotu.
2. Po upływie 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym wprowadzono książkę do obrotu,
wydawca i importer są uprawnieni do wycofania z rynku całego nakładu książki i ustalenia
nowej ceny na okres pozostały do upływu okresu, o którym mowa w ust. 1.
3. W przypadku podwyższenia stawki podatku od towarów i usług na książki w okresie, o
którym mowa w ust. 1, wydawca i importer są uprawnieni do zmiany ceny uwzględniającej tę
podwyżkę.
4. W przypadku importu na terytorium kraju książki wydanej w Polsce, a następnie objętej
eksportem, cena sprzedaży nie może, w okresie obowiązywania jednolitej ceny, być niższa niż
cena ustalona przez wydawcę.
5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się w przypadku importowania książek z państw należących do
Europejskiego Obszaru Gospodarczego, chyba że obiektywne czynniki, a w szczególności brak
rzeczywistej sprzedaży w tym państwie, pozwalają stwierdzić, że działanie to miało na celu
obejście przepisów ustawy.

Art. 8.
1. Do stosowania ceny jest obowiązany sprzedawca końcowy.
2. Obowiązek sprzedaży książki po jednolitej cenie nie ma zastosowania do sprzedaży
wysyłkowej z terytorium kraju za granicę.

Art. 9.
Obowiązek sprzedaży książki po określonej cenie nie ma zastosowania do jej sprzedaży:
1) wydawcy książki,
2) importerowi książki,
3) przedsiębiorcom wykonującym działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji książek,
4) pracownikom podmiotów, o których mowa w pkt 1-3,
5) autorowi książki
- pod warunkiem zakupu książki na własny użytek.
Art. 10.
Sprzedawca końcowy jest obowiązany do oferowania książki do sprzedaży nabywcy
końcowemu po cenie wynoszącej nie mniej niż 95% i nie więcej niż 100% ceny.

Art. 11.
1. Sprzedawca końcowy jest uprawniony do sprzedaży książki w cenie stanowiącej między
80% a 100% ceny, jeżeli książka jest nabywana przez:
1) bibliotekę w rozumieniu ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach;
2) instytucję kultury w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i
prowadzeniu działalności kulturalnej;
3) jednostki organizacyjne określone w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie.
2. Przepis ust. 1 stosuje się także w przypadku nabywania książek na potrzeby funkcjonowania
podmiotów, o których mowa w ust. 1.
3. Sprzedawca końcowy jest uprawniony do sprzedaży książki w cenie stanowiącej między
85% a 100% ceny podczas trwających nie dłużej niż 4 dni targów książki, podczas których
książki do sprzedaży oferuje co najmniej 10 sprzedawców końcowych.
4. Sprzedawca końcowy jest uprawniony do sprzedaży książki w cenie stanowiącej między
85% a 100% ceny, jeżeli książką tą jest podręcznik kupowany przez stowarzyszenie rodziców
uczniów danej szkoły korzystających z danego podręcznika, którego cele statutowe przewidują
podejmowanie działań w tym zakresie.
5. Książki używane, wybrakowane, wadliwe lub uszkodzone mogą być sprzedawane po cenach
innych niż określona cena, pod warunkiem poinformowania nabywcy końcowego o wadach
danego egzemplarza.

Art. 12.
1. Jeżeli w punkcie sprzedaży nabywca końcowy nie ma możliwości zakupu książki objętej
ofertą handlową wydawcy lub importera, sprzedawca końcowy ma obowiązek, na żądanie
nabywcy końcowego i pod warunkiem dostępności książki u wydawcy lub importera, po
zapłaceniu przez nabywcę końcowego ceny książki, zamówić bezpłatnie jeden egzemplarz
takiej książki dla nabywcy końcowego. Kosztami związanymi wyłącznie z dostarczeniem
książki sprzedawca końcowy może obciążyć nabywcę końcowego.
2. Przepisów ust. 1 nie stosuje się do punktów sprzedaży, w których główna działalność nie
polega na sprzedaży książek, w szczególności punktów sprzedaży prasy i sklepów
wielobranżowych.
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: