eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

projekt dotyczy refundacji pracodawcy części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 12 m-cy za zatrudnienie w pełnym wymierze czasu pracy skierowanych bezrobotnych do 30 roku życia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3465
  • Data wpłynięcia: 2015-06-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
  • data uchwalenia: 2015-09-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1814

3465

34
Druk nr 3465


Warszawa, 27 maja 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja




Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


-
o zmianie ustawy o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Dariusza Cezara Dziadzia.



(-) Elżbieta Achinger; (-) Tadeusz Arkit; (-) Urszula Augustyn; (-) Tadeusz
Aziewicz; (-) Joanna Bobowska; (-) Krzysztof Borkowski; (-) Jerzy
Borowczak;
(-) Artur Bramora; (-) Jacek
Brzezinka;
(-) Beata
Bublewicz; (-) Stanisław Chmielewski; (-) Grażyna Ciemniak; (-) Piotr
Cieśliński; (-) Barbara Czaplicka; (-) Czesław Czechyra; (-) Zofia
Czernow; (-) Ewa Czeszejko-Sochacka; (-) Alicja Dąbrowska; (-) Artur
Dębski;
(-) Ewa Drozd; (-) Artur Dunin; (-) Dariusz Cezar
Dziadzio;
(-) Joanna Fabisiak; (-) Arkady Fiedler; (-) Krzysztof
Gadowski;
(-) Romuald Garczewski; (-) Elżbieta Gelert; (-) Artur
Gierada; (-) Czesław Gluza; (-) John Abraham Godson; (-) Marek
Gos;
(-) Mariusz Grad; (-) Rafał
Grupiński;
(-) Agnieszka
Hanajczyk; (-) Marek Hok; (-) Teresa Hoppe; (-) Maria Małgorzata
Janyska; (-) Leszek Jastrzębski; (-) Mieczysław Kasprzak; (-) Eugeniusz
Kłopotek; (-) Krystyna Kłosin; (-) Henryk Kmiecik; (-) Magdalena
Kochan;
(-) Brygida Kolenda-Łabuś;
(-) Domicela
Kopaczewska; (-) Sławomir Kowalski; (-) Ligia Krajewska; (-) Elżbieta
Królikowska-Kińska; (-) Marek Krząkała; (-) Jan Kulas; (-) Józef
Lassota;
(-) Jan
Łopata;
(-) Robert Maciaszek; (-) Tomasz
Makowski;
(-) Mirosław
Maliszewski;
(-) Katarzyna Matusik-
Lipiec; (-) Rajmund Miller; (-) Aldona Młyńczak; (-) Izabela Katarzyna
Mrzygłocka; (-) Elżbieta Nawrocka; (-) Małgorzata Niemczyk; (-) Tomasz
Piotr Nowak; (-) Janina Okrągły; (-) Andrzej Orzechowski; (-) Konstanty
Oświęcimski; (-) Krystyna Ozga; (-) Michał Tomasz Pacholski; (-) Paweł
Papke; (-) Urszula Pasławska; (-) Mirosław Pawlak; (-) Waldemar
Pawlak; (-) Małgorzata Pępek; (-) Lucjan Marek Pietrzczyk; (-) Józef
Racki; (-) Damian Raczkowski; (-) Grzegorz Raniewicz; (-) Halina
Rozpondek; (-) Beata Rusinowska; (-) Dorota Rutkowska; (-) Marek
Rząsa;
(-) Paweł
Sajak;
(-) Krystyna
Sibińska;
(-) Henryk
Siedlaczek; (-) Krystyna Skowrońska; (-) Bożena Sławiak; (-) Henryk
Smolarz; (-) Zbigniew Sosnowski; (-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Michał
Stuligrosz;
(-) Paweł
Suski;
(-) Michał
Szczerba;
(-) Andrzej
Sztorc; (-) Krystyna Szumilas; (-) Halina Szymiec-Raczyńska; (-) Teresa
Świło; (-) Genowefa Tokarska; (-) Irena Tomaszak-Zesiuk; (-) Aleksandra
Trybuś-Cieślar; (-) Łukasz Tusk; (-) Piotr Walkowski; (-) Ewa
Wolak;
(-) Małgorzata
Woźniak; (-) Ryszard Zawadzki; (-) Piotr
Zgorzelski; (-) Stanisław Żelichowski; (-) Ewa Żmuda-Trzebiatowska.
Projekt


USTAWA
z dnia 2015 r.
o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy


Art. 1. W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149 i 357) po art. 60d dodaje się art. 60e w brzmieniu:

„Art. 60e. 1. Starosta może, na podstawie zawartej umowy, refundować pracodawcy
przez okres 12 miesięcy część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki
na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych do 30 roku życia, w wysokości
uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby
zatrudnionych w miesiącu oraz kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującej
w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia
społeczne od refundowanego wynagrodzenia.
2. Pracodawca jest obowiązany, stosownie do zawartej umowy, do utrzymania
w zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy skierowanego bezrobotnego przez okres,
za który dokonywana jest refundacja, o której mowa w ust. 1, oraz przez okres 12 miesięcy
po zakończeniu tej refundacji.
3. Niewywiązanie się z warunków, o których mowa w ust. 2, powoduje obowiązek
zwrotu uzyskanej pomocy w kwocie proporcjonalnej do okresu, w którym nie utrzymano
zatrudnienia skierowanej osoby, wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia
otrzymania refundacji za pierwszy miesiąc, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania
starosty.
4. W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez skierowanego bezrobotnego,
rozwiązania z nim umowy o pracę na podstawie młodych jest aktywna zawodowo),
niskim wskaźnikiem zatrudnienia (25,9%) i wysoką stopą bezrobocia (22,0%). Należy jednak
zauważyć, że na koniec 2014 r. wskaźnik zatrudnienia młodych wzrósł o 1,6 p. p., a stopa
bezrobocia zmalała o 5,3 p. p.
Zmniejszenie liczby oraz udziału procentowego grupy osób do 25 roku życia odnotowano
także w ogólnej liczbie zarejestrowanych w urzędach pracy bezrobotnych. W końcu 2012 r.
stanowili oni 19,9%, a w końcu 2014 r. 16,5%. Dalszy spadek udziału obserwowany jest
również w bieżącym roku.
Na koniec marca br. zarejestrowanych było 297,9 tys. młodych osób i stanowili oni 16%
bezrobotnych ogółem.

Bezrobotni ogółem
w tym do 25 r. ż.



udział młodych
Lata
w tys.
w tys.
w ogółem

w okresie sprawozdawczym
2012
2 136,8
424,2
19,9%

2013
2 157,9
401,0
18,6%

2014
1 825,2
302,0
16,5%



1 Kwartalna informacja o rynku pracy w IV kwartale 2014 r., GUS, Warszawa, 2015.02.25
2 Począwszy od 2015 r. w sprawozdawczości rynku pracy po ostatniej nowelizacji ustawy o promocji
zatrudnienia (…) wyodrębniona została grupa bezrobotnych do 30 r.ż., natomiast we wcześniejszych okresach
MPiPS nie dysponuje danymi o tej grupie.
Ludzie młodzi stanowią około 1/3 ogółu aktywizowanych przez urzędy pracy bezrobotnych.
Dużym zainteresowaniem cieszą się staże u pracodawcy i szkolenia. Młodzi również chętnie
podejmują działalność gospodarczą oraz pracę w ramach refundacji kosztów zatrudnienia
bezrobotnego.


Zaktywizowani
w tym
bezrobotni ogółem w
do 25 r. ż.
udział młodych

Lata
w ogółem

tys.
w tys.
zaktywizowanych
w okresie sprawozdawczym

2012
440,8
155,2
35,2%

2013
475,7
155,6
32,7%

2014
504,9
177,3
35,1%


W I kwartale br. z aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu skorzystało 30,6 tys.
młodych i stanowili oni 30,7% wszystkich zaktywizowanych bezrobotnych.
Mimo niewielkiej poprawy w zakresie aktywności zawodowej ludzi młodych i niższego
poziomu stopy bezrobocia, nadal co szósty bezrobotny zarejestrowany w urzędzie pracy to
osoba, która nie ukończyła 25 roku życia. Należy jednocześnie podkreślić, że prognozy
demograficzne wyraźnie wskazują, że w najbliższych latach, jak i w dalszej perspektywie
czasowej, czeka nas zmiana struktury wiekowej ludności. Niski poziom dzietności
i towarzyszący mu proces wydłużania się trwania życia będą powodować starzenie się
społeczeństwa i zmniejszanie podaży siły roboczej, nawet mimo podniesienia wieku
emerytalnego. Tym samym notować będziemy wzrost obciążenia demograficznego. Zmiany
te, obok sytuacji gospodarczej, będą miały istotny wpływ na sytuację ludzi młodych na rynku
pracy. Mając na uwadze powyższe, jak i to, że młodzież jest najbardziej elastyczną, reagującą
na zmiany na rynku pracy grupą, na tę grupę nadal powinny być kierowane działania
aktywizacyjne, zmierzające do podniesienia ich aktywności zawodowej.

Nowy instrument, którego wprowadzenie zostało zaproponowane w projekcie ustawy
nowelizującej ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149 i 357), polega na refundacji pracodawcy części kosztów
wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 12 miesięcy za zatrudnienie
w pełnym wymiarze czasu pracy skierowanych bezrobotnych do 30 roku życia. Celem tego
rozwiązania jest zachęcenie pracodawców do zatrudniania osób młodych poprzez
gwarantowanie refundacji części kosztów pracy do wysokości minimalnego wynagrodzenia
za pracę wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od pracodawcy.
Jednocześnie w założeniu instrument ten powinien spowodować zmniejszenie liczby
pozapracowniczych form zatrudnienia i ułatwić przechodzenie do zatrudnienia w ramach
umowy o pracę, w tym w dalszej perspektywie również na umowy o pracę na czas
nieokreślony. Pierwszeństwo w skierowaniu do pracodawcy na stanowisko pracy objęte
refundacją części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne będą mieli
absolwenci wszystkich poziomów szkół, podejmujący po raz pierwszy w życiu zatrudnienie
w ramach umowy o pracę.
Refundacja kosztów pracy z tytułu zatrudnienia osoby młodej obowiązywała będzie
przez pierwsze 12 miesięcy, po których pracodawca będzie zobowiązany do utrzymania
zatrudnienia pracownika przez kolejne 12 miesięcy.
Na koniec marca 2015 r. w rejestrach bezrobotnych znajdowało się 574 159 osób
poniżej 30 roku życia i stanowili oni 30,9% wszystkich zarejestrowanych. Przy założeniu,
że z nowego instrumentu skorzysta 20% spośród uprawnionych młodych bezrobotnych,
tj. znajdzie pracodawcę gotowego zawrzeć z nimi (za pośrednictwem powiatowego urzędu
pracy) 12 miesięczną umowę o pracę, w pierwszym roku funkcjonowania instrumentu
skorzysta z niego ok. 115 tys. osób, spośród których ok. 90% przedłuży umowę
z pracodawcą, co w założeniu jest warunkiem braku konieczności zwrotu uzyskanego
wsparcia. Oznacza to, że ostatecznie wsparcie uzyska ok. 100 tys. osób.

Poniższa tabela zawiera informacje na temat całkowitych kosztów pracy zatrudnienia
jednego pracownika z minimalnym wynagrodzeniem za pracę w latach 2015–2017 w rozbiciu
na poszczególne składowe kosztów pracy. Do oszacowania kwoty minimalnego
wynagrodzenia za pracę przyjęto założenie o podniesieniu tego wynagrodzenia w roku 2016
do 1800 zł oraz stabilnym wzroście w kolejnych latach. Szacunek nie uwzględnia wprost
prognoz dotyczących wzrostu gospodarczego oraz wskaźnika cen konsumpcyjnych,
przyjmując stały wskaźnik waloryzacji równy o 2,86% rocznie.





strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: