eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

projekt dotyczy refundacji pracodawcy części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 12 m-cy za zatrudnienie w pełnym wymierze czasu pracy skierowanych bezrobotnych do 30 roku życia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3465
  • Data wpłynięcia: 2015-06-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
  • data uchwalenia: 2015-09-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1814

3465


Tabela 1. Całkowite koszty pracy dla jednego zatrudnionego za kwotę minimalnego
wynagrodzenia za pracę w latach 2015-2017.

KOSZTY ZATRUDNIENIA ZA MINIMALNE WYNAGRODZENIE
ZA PRACĘ
2015
2016
2017
wynagrodzenie brutto

1 750
1 800
1 851
składki pracownika
składka emerytalna
9,76%
170,80
175,7
180,7
składka rentowa
1,50%
26,25
27,0
27,8
składka chorobowa
2,45%
42,88
44,1
45,4
razem
13,71%
239,93
246,8
253,8
NFZ
9,00%
135,91
139,8
143,8
Składka zdrowotna do odliczenia
7,75%
117,03
120,4
123,8
podatki
przychód

1 510,08
1 553,22
1 597,60
dochód

1 398,83
1 441,97
1 486,35
podatek
18% dochodu - ulga
205,24
213,00
220,99
zaliczka na podatek
podatek - składka
zdrowotna
88,21
92,63
97,18
wynagrodzenie netto

1 285,96
1 320,80
1 356,64
NETTO rocznie

15 431,53
15 849,6
16 279,62185
składki pracodawcy
składka emerytalna
9,76%
170,80
175,7
180,7
składka rentowa
6,50%
113,75
117,0
120,3
wypadkowe
1,93%
33,78
34,7
35,7
FP
2,45%
1,75
1,8
1,9
FGŚP
0,10%
42,88
44,1
45,4
razem
20,74%
362,95
373,3
384,0
CAŁKOWITE KOSZTY PRACY

2 112,95
2 173,32
2 235,41
KLIN PODATKOWY

0,39
0,39
0,39
KOSZTY PRACY ROCZNE

25 355,40
26 079,84
26 824,98

Źródło: Obliczenia własne MPiPS.


Przyjmując za podstawę minimalne wynagrodzenie za pracę, w 2015 r. całkowite
roczne koszty pracy wyniosą 25 355,40 zł, by w kolejnym roku – przy założeniu,
że wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wzrośnie o 2,86% do 1800 zł – wynieść
26 079,84 zł.
Zgodnie z projektem, możliwość skorzystania z tego instrumentu obejmie okres 2 lat,
tj. od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2017 r. Na jego realizację zabezpieczone
zostaną środki Funduszu Pracy w kwocie 3.000 mln zł określone w planie finansowym
Funduszu Pracy na rok 2016.
Zakładając, że ze wsparcia skorzysta 20% spośród wszystkich uprawnionych osób do 30 roku
życia (114 832 osoby), spośród których z 90% (103 349 osób) pracodawcy przedłużą umowy
o pracę (dzięki czemu nie będą zobowiązani zwrócić uzyskanego wsparcia) – to całkowita
wysokość kosztów Funduszu Pracy z tytułu refundacji kosztów zatrudnienia wyniesie
niespełna 2,7 mld zł (2 695 325 384,2 zł). Należy pamiętać jednak, że 40% spośród
całkowitych kosztów wprowadzenia nowego instrumentu trafi z powrotem do budżetu
państwa, dlatego też realny koszt dla budżetu z tytułu wprowadzenia tego instrumentu to
ok. 1,62 mld zł (60% z 2,7 mld).
Dla uruchomienia środków Funduszu Pracy na zadania określone w art. 60e
zmienianej ustawy od dnia 1 stycznia 2016 r., niezbędne jest określenie limitu wydatków
Funduszu Pracy na 2016 r. przed dniem 31 listopada 2015 r. Dla uruchomienia wydatków
od 1 stycznia 2016 r. niezbędne jest określenie limitu środków w projekcie ustawy
budżetowej (projekcie planu finansowego Funduszu Pracy) lub w tzw. ustawie
okołobudżetowej, tj. ustawie o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy
budżetowej na 2016 rok. Realizacja wydatków będzie dokonywana w latach 2016–2017.
Kwoty środków na realizację w województwie zadania, o którym mowa w art. 60e zmienianej
ustawy, ustalane będą przez ministra właściwego do spraw pracy według algorytmu opartego
o liczbę osób bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy województwa w dniu
30 września 2015 r. Przedmiotowe środki, ustalone dla samorządu województwa, dzielone
będą pomiędzy samorządy powiatów przez zarząd województwa.
Starosta, w terminie do dnia 15 stycznia 2017 r., poinformuje ministra właściwego
do spraw pracy o wysokości limitu wykorzystanego w roku 2016 oraz wysokości zobowiązań
przechodzących na rok 2017. Na tej podstawie minister właściwy do spraw pracy będzie
zobowiązany dokonać zmiany planu finansowego Funduszu Pracy na rok 2017, polegającej
na zwiększeniu kosztów określonych w planie finansowym na rok 2017 o kwotę wydatków
niezrealizowanych w roku 2016 oraz poinformować o dokonanej zmianie planu finansowego
ministra właściwego do spraw finansów.
Projekt ustawy przewiduje możliwość zagospodarowania przez ministra właściwego
do spraw pracy ewentualnych oszczędności z tytułu realizacji zadania, o którym mowa
w art. 60e zmienianej ustawy. Niewykorzystane środki ustalonych limitów minister właściwy
do spraw pracy może przeznaczyć na finansowanie przedmiotowego zadania przez inne
samorządy powiatów, a w przypadku braku zapotrzebowania w tym zakresie, na inne zadania
określone w ustawie o promocji zatrudnienia (…).


Problematyka regulowana w projekcie ustawy jest zgodna z przepisami prawa Unii
Europejskiej i nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej.

Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), gdyż nie zawiera przepisów technicznych.

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: