eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3433
  • Data wpłynięcia: 2015-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • data uchwalenia: 2015-09-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1607

3433

Założono, że przy zatrudnieniu 2 pracowników z mnożnikiem 2,2 i założeniem 15 lat wysługi,
miesięczny koszt wynosić będzie 11 343,82 zł, roczny koszt wraz z wynagrodzeniem dodatkowym
(13-stka) wynosić będzie 147 469,69 zł. W związku z trudną sytuacją kadrowo-finansową Urzędu
w celu pokrycia wydatków związanych z zatrudnieniem w Urzędzie do Spraw Cudzoziemców
2 pracowników proponuje się zwiększenie budżetu wydatków Urzędu do Spraw Cudzoziemców o
kwotę ok. 148 tys. zł ze środków części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest minister
właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie wynagrodzeń i pochodnych.
Metodologia wyliczenia kosztów związanych z nieodpłatną pomocą prawną została przedstawiona
w załączniku nr 2 do OSR.
W ramach posiadanych środków w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw wewnętrznych, ze środków będących w dyspozycji Szefa Urzędu do
Spraw Cudzoziemców zostaną sfinansowane koszty dotyczące:
1) badań w celu ustalenia, czy cudzoziemiec jest osobą o szczególnych potrzebach (art. 68 ust. 3
ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), wyniosą
rocznie ok. 180 tys. zł. W celu określenia skutków finansowych w zakresie przeprowadzania
badań przyjęto, że badania w celu ustalenia, czy cudzoziemiec jest osobą o szczególnych
potrzebach, będą przeprowadzać 3 psychologowie wykonujący swoje czynności na podstawie
umowy cywilnoprawnej. Koszty związane z zawarciem 3 umów cywilnoprawnych to ok. 15 tys.
zł miesięcznie (koszt jednej umowy cywilnoprawnej ok. 5 tys. zł), co w skali roku wyniesie ok.
180 tys. zł. W 2015 r. koszt wyniesie ok. 45 tys. zł z uwagi na przewidywane wejście
przedmiotowej ustawy w ostatnim kwartale 2015 r.;
2) modernizacji krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców w
celu umożliwienia zamieszczania we właściwym rejestrze informacji o fakcie złożenia
deklaracji zamiaru złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej – ok. 32 tys. zł;
3) tłumaczeń broszur informacyjnych – ok. 24 tys. zł.
Pobyt osób wymagających szczególnego traktowania w zakresie pomocy socjalnej w zakładzie
opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym lub hospicjum będzie również
finansowany z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw
wewnętrznych, ze środków będących w dyspozycji Szefa Urzędu.
Dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa nie będą powodowały następujące
projektowane regulacje:
1) zapewnienie osobom niepełnosprawnym, osobom starszym, kobietom ciężarnym, rodzicom
samotnie wychowującym małoletnie dzieci transport do ośrodka pełniącego funkcje ośrodka
recepcyjnego dla cudzoziemców oraz – w uzasadnionych przypadkach – wyżywienie z
transportem;
2) pełnienie przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców funkcji punktu kontaktowego do
udzielania innym państwom członkowskim UE informacji w sprawach udzielania ochrony
międzynarodowej oraz pozbawiania statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej;
3) wprowadzenie nowej terminologii i zastąpienie zwrotu „ubiegających się o nadanie statusu
uchodźcy” wyrażeniem „ubiegających się o udzielenie ochrony międzynarodowej”. Na skutek
wprowadzenia zmian w tym zakresie nie nastąpi również rozszerzenie kręgu cudzoziemców
uprawnionych do otrzymywania pomocy socjalnej;
4) zapewnienie osobom korzystającym z pomocy socjalnej w postaci świadczenia pieniężnego
finansowania przejazdów środkami transportu publicznego;
5) udzielanie pomocy socjalnej w wysokości połowy świadczenia pieniężnego (w obowiązującym
stanie prawnym w wysokości 1/3) w przypadku dwukrotnego pozbawienia cudzoziemca
pomocy socjalnej.
Należy również wyjaśnić, że zmiany dotyczące przepisów rozdziału 5 w dziale II ustawy o
udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie będą miały wpływu
na maksymalny limit wydatków, jak i mechanizmy korygujące, o których mowa w art. 18 i art. 19
ustawy z dnia 28 lipca 2011 r. o zalegalizowaniu pobytu niektórych cudzoziemców na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i ustawy o cudzoziemcach.
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.

59
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
zmian
W ujęciu
duże
-
-
-
-
-
-
-
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,

-
-
-
-
-
-
ceny stałe
małych i średnich

przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele
-
-
-
-
-
-

oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
-
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
-
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
-
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne -
-
Dodatkowe
informacje, w tym
Wejście w życie projektowanych regulacji nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
wskazanie źródeł
przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i
danych i przyjętych gospodarstwa domowe.
do obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza
nie dotyczy
bezwzględnie wymaganymi przez UE
(szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane
nie dotyczy
do ich elektronizacji.
Komentarz: nie dotyczy
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie projektowanych regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko
demografia
informatyzacja
naturalne
mienie państwowe
zdrowie
sytuacja i rozwój
regionalny
inne:
Omówienie
Brak wpływu
wpływu

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście w życie projektowanej ustawy proponuje się ustalić, co do zasady, na 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
przepisów regulujących kwestie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
60
Taki zabieg pozwoli na wcześniejsze zawarcie porozumień z okręgowymi radami adwokackimi i radami okręgowych izb
radców prawnych oraz stworzenie listy organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego
uprawnionych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej po to, aby w dacie wejścia w życie pozostałych regulacji
objętych projektem cudzoziemcy mieli realną możliwość skorzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Planuje się dokonać ewaluacji efektów zmian po 5 i 10 latach od wejścia w życie proponowanych zmian.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)

Załącznik nr 1 – Zestawienie określające liczbę osób, które w latach 2007–2013 złożyły wniosek o nadanie statusu
uchodźcy w RP, oraz liczbę osób, wobec których Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców w latach 2007–2013 wydał
decyzje w sprawie o nadanie statusu uchodźcy w RP

Załącznik nr 2 – Metodologia wyliczenia kosztów związanych z nieodpłatną informacją prawną i nieodpłatną pomocą
prawną


61
TABźLA ZBIź NO CI

TYTUŁ PROJźKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
niektórych innych ustaw
TYTUŁ WŹRA ANźGO AKTU PRAWNźGO/
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/32/UE z dnia 26 czerwca 2013 r.
WŹRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH:

w sprawie wspólnych procedur udzielania i cofania ochrony międzynarodowej (wersja przekształcona)
Dziennik Urzędowy UE L 180/60 z 29.6.2013 r.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ -
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ


L.p.
Koniecz
ność
Uzasadnienie uwzględnienia
Jedn.
Treść przepisu Uź
wdrożen Jedn.
w projekcie przepisów

Treść przepisu/ów projektu
Red.
ia
Red.
wykraczających poza minimalne

wymogi prawa UE
T/N
Rozdział I
Przepisy ogólne
Art. 1
Cel
1.
Art. 1
Celem niniejszej dyrektywy jest
N





ustanowienie wspólnych procedur
udzielania i cofania ochrony
międzynarodowej na mocy dyrektywy
2011/95/UE.
Art. 2
Definicje
2.
Art. 2
Na użytek niniejszej dyrektywyŚ
T
Art. 2 pkt 8
Art. 2. Użyte w ustawie określenia

lit. a

ustawy z dnia
oznaczająŚ
a) „konwencja genewska” oznacza
13 czerwca
8) Konwencja Genewska –
Konwencję z dnia 28 lipca 1951 r.
2003 r. o
Konwencję dotyczącą statusu
dotyczącą statusu uchodźców,
udzielaniu
uchodźców, sporządzoną w Genewie
zmienioną protokołem nowojorskim z
cudzoziemco
dnia 28 lipca 1951 r. (Dz. U. z 1991 r.

1
dnia 31 stycznia 1967 r.;
m ochrony na
Nr 119, poz. 515 i 516).
terytorium
Rzeczypospoli
tej Polskiej
3.
Art. 2
b) „wniosek o udzielenie ochrony
T
Art. 2 pkt 13
Art. 2. Użyte w ustawie określenia

lit. b
międzynarodowej” lub „wniosek”
ustawy z dnia
oznaczająŚ
oznacza wniosek o ochronę ze strony
13 czerwca
13)
wniosek o udzielenie ochrony
państwa członkowskiego, z którym
2003 r. o
międzynarodowej – wniosek o ochronę
występuje obywatel państwa trzeciego
udzielaniu
ze strony Rzeczypospolitej Polskiej, z
lub bezpaństwowiec, którego można
cudzoziemco
którym występuje cudzoziemiec,
uznać za osobę ubiegającą się o status
m ochrony na
którego można uznać za osobę
uchodźcy lub status ochrony
terytorium
ubiegającą się o status uchodźcy lub
uzupełniającej, i który nie występuje
Rzeczypospoli
ochronę uzupełniającą.
wyraźnie o inny rodzaj ochrony,
tej Polskiej w
pozostający poza zakresem dyrektywy
brzmieniu
2011/95/Uź, o który można osobno
nadanym
wystąpićś
przez projekt
4.
Art. 2
c) „wnioskodawca” oznacza obywatela
T
Art. 25 ust. 1
Art. 25. 1. Cudzoziemiec, który składa
lit. c
państwa trzeciego lub bezpaństwowca,
ustawy z dnia
wniosek
o udzielenie
ochrony
który wystąpił z wnioskiem o
13 czerwca
międzynarodowej,
zwany,
dalej
udzielenie ochrony międzynarodowej,
2003 r. o
„wnioskodawcą”, może złożyć ten
w odniesieniu do którego nie została
udzielaniu
wniosek,
także
w imieniu
jeszcze podjęta ostateczna decyzjaś
cudzoziemco
następujących osób towarzyszących
m ochrony na
mu i zależnych od niego ze względów
terytorium
ekonomicznych, zdrowotnych lub ze
Rzeczypospoli
względu na wiekŚ (…)
tej Polskiej w
brzmieniu
nadanym
przez projekt
5.
Art. 2
d) „wnioskodawca potrzebujący
T
Art. 68 ust. 2
Art. 68. 2. Za osobę wymagającą

lit. d
szczególnych gwarancji
i art. 69
szczególnego
traktowania
w
proceduralnych” oznacza
ustawy z dnia
postępowaniu w sprawie udzielenia
wnioskodawcę, którego możliwość
13 czerwca
ochrony międzynarodowej uważa się
korzystania z praw i wywiązywania się
2003 r. o
wnioskodawcę,
wobec
którego
z obowiązków przewidzianych w
udzielaniu
czynności w postępowaniu w sprawie
niniejszej dyrektywie jest ograniczona
cudzoziemco
udzielenia ochrony międzynarodowej
ze względu na sytuację tej osobyś
m ochrony na
należy wykonywać w sposób określony
terytorium
w art. 69.

2
strony : 1 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 80 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: