Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3433
- Data wpłynięcia: 2015-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2015-09-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1607
3433
Komendant Główny
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o
Kontrola legalności pobytu
Policji, Komendanci
cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650
cudzoziemców na terytorium
Wojewódzcy Policji,
oraz z 2014 r. poz. 463 i 1004)
Rzeczypospolitej Polskiej. Udział w
Komendanci Powiatowi
konsultacjach.
(Miejscy), Komendant
Stołeczny Policji
organy Straży
Komendant Główny
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o
Kontrola legalności pobytu
Granicznej
Straży Granicznej,
cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650
cudzoziemców na terytorium
Komendanci oddziałów
oraz z 2014 r. poz. 463 i 1004)
Rzeczypospolitej Polskiej. Udział w
Straży Granicznej,
konsultacjach.
Komendanci placówek
Straży Granicznej
Szef Agencji
1 Agencja
Ustawa z dnia 24 maja 2002 r. o
Udział w konsultacjach.
Bezpieczeństwa
Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego
Wewnętrznego oraz Agencji
Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29,
poz. 154, z późn. zm.)
sądy
ok. 404
Mały rocznik statystyczny 2013
Orzekanie o sytuacji małoletniego.
(dane za rok 2012) – udostępniony
na stronie internetowej
Ministerstwa Sprawiedliwości
minister
1 urząd administracji
Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o Zwiększenie budżetu wydatków
właściwy do
rządowej
działach administracji rządowej (z Urzędu do Spraw Cudzoziemców
spraw
2013 r. poz. 743, z późn. zm.)
ze środków części 42 – Sprawy
wewnętrznych
wewnętrzne, której dysponentem
jest minister właściwy do spraw
wewnętrznych w celu pokrycia
wydatków związanych z
zatrudnieniem w Urzędzie do
Spraw Cudzoziemców
dodatkowych pracowników oraz
kosztów tłumaczeń ustnych podczas
indywidualnych spotkań z
cudzoziemcami w ramach
nieodpłatnej pomocy prawnej.
adwokaci,
ok. 13 485 adwokatów,
Dane MS
Udzielanie pomocy prawnej.
radcy
prawni ok. 27 706 radców
(wykonujący
prawnych
zawód)
organizacje
ok. 300
Na podstawie badania
Udzielanie pomocy prawnej.
pozarządowe
przeprowadzonego w ramach
projektu „Opracowanie
kompleksowych i trwałych
mechanizmów wsparcia dla
poradnictwa prawnego i
obywatelskiego w Polsce” przez
Instytut Spraw Publicznych w
2012 r.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy o zmianie ustawy udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
niektórych innych ustaw został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych. W celu wykonania wynikającego z
przepisów obowiązującego prawa obowiązku zasięgnięcia opinii projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania
następującym podmiotom:
1) Prokuratorowi Generalnemu – art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 2011 r.
Nr 270, poz. 1599, z późn. zm.);
2) Prezesowi Naczelnej Rady Adwokackiej – art. 58 pkt 9 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze
54
(Dz. U. z 2015 r. poz. 615);
3) Prezesowi Krajowej Rady Radców Prawnych – art. 60 pkt 2 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych
(Dz. U. z 2015 r. poz. 507);
4) Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego – art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym
(Dz. U. z 2013 r. poz. 499, z późn. zm.);
5) Prezesowi Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa – art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 1150 i 1247);
6) Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych – art. 12 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1182 i 1662);
7) Radzie do Spraw Uchodźców – art. 89p ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 680, z 2013 r. poz. 1650 oraz z 2014 r.
poz. 1004).
Ponadto projekt został przekazany do konsultacji publicznych Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Rzecznikowi Praw
Dziecka, Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu, Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych oraz wojewodom.
W ramach konsultacji publicznych projekt został przekazany:
1) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka;
2) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
3) Europejskiej Unii Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Klasy Średniej UNICORN;
4) Międzynarodowej Organizacji do Spraw Migracji (IOM);
5) Wysokiemu Komisarzowi Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR);
6) Sekcji Praw Człowieka Uniwersyteckiej Poradni Prawnej UJ;
7) Stowarzyszeniu Amnesty International;
8) Polskiej Akcji Humanitarnej;
9) Instytutowi na Rzecz Państwa Prawa;
10) Stowarzyszeniu Interwencji Prawnej;
11) Stowarzyszeniu Uchodźców w Rzeczypospolitej Polskiej;
12) Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć;
13) Stowarzyszeniu „Emigrant”;
14) Stowarzyszeniu Promocji Wielokulturowości – Interkulturalni PL;
15) Caritas Polska;
16) Fundacji Panoptykon;
17) Fundacji Ocalenie;
18) Fundacji Rozwoju Oprócz Granic;
19) Fundacja Multiocalenie;
20) Fundacja Polskie Forum Migracyjne;
21) Komisji Dialogu Społecznego ds. Cudzoziemców działającej przy Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu
m.st. Warszawy;
22) Polskiej Organizacji Turystycznej;
23) Polskiej Izbie Turystyki.
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. W trybie tym do projektu uwag nie zgłoszono.
Dodatkowo projekt został opublikowany także na stronie Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces
Legislacyjny.
Konsultacje publiczne zostały przeprowadzone w czasie trwania uzgodnień międzyresortowych przedmiotowego projektu.
Omówienie wyników konsultacji publicznych i opiniowania zostało przedstawione w Raporcie z konsultacji.
Projekt podlegał również ponownym konsultacjom publicznym z następującymi podmiotami:
1) Helsińska Fundacja Praw Człowieka;
2) Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców;
3) Stowarzyszenie Amnesty International;
4) Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć;
5) IOM Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji;
6) Sekcja Praw Człowieka Uniwersyteckiej Poradni Prawnej UJ;
55
7) Stowarzyszenie Interwencji Prawnej;
8) Stowarzyszenie Uchodźców w Rzeczypospolitej Polskiej;
9) Fundacja Polskie Forum Migracyjne;
10) Komisja Dialogu Społecznego ds. Cudzoziemców działająca przy Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu
m.st. Warszawy.
Stanowisko przedstawili: Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do Spraw
Uchodźców, Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej.
Projekt został również przekazany ponownie do zaopiniowania Prezesowi Naczelnej Rady Adwokackiej oraz Prezesowi
Krajowej Rady Radców Prawnych. Stanowisko przedstawił Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej.
Omówienie wyników konsultacji publicznych i opiniowania zostało przedstawione w Raporcie z ponownych konsultacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian
z … r.)
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Łącznie (0–10)
Dochody
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe
jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
101 tys. zł 3.123 tys. 3.191 tys. 3.273
3.354
3.436
3.520
3.607
3.692
3.780
31.077 tys. zł
zł
zł
tys. zł
tys. zł
tys. zł
tys. zł
tys. zł
tys. zł
tys. zł
budżet państwa
24 tys. zł
-
-
-
-
-
-
-
-
-
24 tys. zł
jednorazowy
koszt tłumaczenia
broszur
informacyjnych
budżet państwa
-
734 tys. zł 734 tys. zł 750 tys. zł 769 tys. zł 788 tys. zł 807 tys. zł 827 tys. zł 847 tys. zł 867 tys. zł
7.276 tys. zł
zatrudnienie 5
* 102,1% = * 102,5% = * 102,4% = * 102,4% = * 102,4% = * 102,4% = * 102,3% = * 102,3% =
pracowników w
750 tys. zł 769 tys. zł 788 tys. zł 807 tys. zł 827 tys. zł 847 tys. zł 867 tys. zł 887 tys. zł
urzędzie
obsługującym
Szefa Urzędu do
Spraw
Cudzoziemców w
związku ze
wzmożonym
zapotrzebowaniem
na udzielanie
informacji prawnej
i proceduralnej
cudzoziemcom
budżet państwa
-
131 tys. zł 131 tys. zł 134 tys. zł 138 tys. zł 142 tys. zł 146 tys. zł 150 tys. zł 154 tys. zł 158 tys. zł
1.315 tys. zł
koszt tłumaczeń
* 102,1% = * 102,5% = * 102,4% = * 102,4% = * 102,4% = * 102,4% = * 102,3% = * 102,3% =
ustnych podczas
134 tys. zł 138 tys. zł 142 tys. zł 146 tys. zł 150 tys. zł 154 tys. zł 158 tys. zł 162 tys. zł
spotkań
indywidualnych z
cudzoziemcami w
ramach
nieodpłatnej
informacji
prawnej w ramach
postępowania
uchodźczego w
pierwszej instancji
budżet państwa
-
1.925 tys. zł 1.925
1.966
2.016
2.065
2.115
2.166
2.218
2.270
19.064 tys. zł
nieodpłatna
tys. zł *
tys. zł *
tys. zł *
tys. zł *
tys. zł *
tys. zł *
tys. zł *
tys. zł *
pomoc prawna w
102,1% =
102,5% =
102,4% =
102,4% =
102,4% =
102,4% =
102,3% =
102,3% =
ramach
1.966
2.016
2.065
2.115
2.166
2.218
2.270
2.323
postępowania
tys. zł
tys. zł
tys. zł
tys. zł
tys. zł
tys. zł
tys. zł
tys. zł
odwoławczego –
usługi udzielania
pomocy prawnej
wraz z
tłumaczeniami
budżet państwa
-
148 tys. zł 148 tys. zł 152 tys. zł 156 tys. zł 160 tys. zł 164 tys. zł 168 tys. zł 173 tys. zł 177 tys. zł
1.480 tys. zł
zatrudnienie 2
* 102,1% = * 102,5% = * 102,4% = * 102,4% = * 102,4% = * 102,4% = * 102,3% = * 102,3% =
pracowników z
152 tys. zł 156 tys. zł 160 tys. zł 164 tys. zł 168 tys. zł 173 tys. zł 177 tys. zł 182 tys. zł
mnożnikiem 2,2 w
56
związku z
realizacją zadań
dotyczących
rozliczeń z tytułu
udzielonej
pomocy prawnej
w postępowaniu
odwoławczym
przez adwokatów,
radców prawnych
i organizacje
pozarządowe
budżet państwa
45 tys. zł 180 tys. zł 185 tys. zł 189 tys. zł 194 tys. zł 199 tys. zł 204 tys. zł 209 tys. zł 215 tys. zł 220 tys. zł
1.886 tys. zł
badania w celu
(kwota
* 102,3% = * 102,1% = * 102,5% = * 102,4% = * 102,4% = * 102,4% = * 102,4% = * 102,3% = * 102,3% =
ustalenia, czy
na ostatni 185 tys. zł 189 tys. zł 194 tys. zł 199 tys. zł 204 tys. zł 209 tys. zł 215 tys. zł 220 tys. zł 226 tys. zł
cudzoziemiec jest
kwartał
osobą o
2015 r.)
szczególnych
potrzebach
budżet państwa
32 tys. zł
-
-
-
-
-
-
-
-
-
32 tys. zł
modernizacja
krajowego zbioru
rejestrów,
ewidencji i
wykazu w
sprawach
cudzoziemców w
celu umożliwienia
zamieszczania we
właściwym
rejestrze
informacji o
fakcie złożenia
deklaracji zamiaru
złożenia wniosku
o udzielenie
ochrony
międzynarodowej
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem - 101 tys. zł -3.123 tys. zł -3.191 tys. zł -3.273 tys. zł -3.354 tys. zł -3.436 tys. zł - 3.520 tys. zł - 3.607 tys. zł - 3.692 tys. zł - 3.780 tys. zł - 31.077 tys. zł
budżet
państwa
JST
pozostałe
jednostki
(oddzielnie)
Budżet państwa
Źródła
Budżet państwa w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest minister właściwy do
spraw wewnętrznych
finansowania
Budżet państwa w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest minister właściwy do
spraw wewnętrznych, ze środków będących w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców
Dodatkowe
Wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń
informacje, w tym
wskazanie źródeł
Skutki oszacowano na podstawie „Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników
danych i przyjętych makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych
do obliczeń założeń ustaw. Aktualizacja – październik 2014 r.”. Podstawą szacunku były informacje przedstawione
przez komórki organizacyjne Urzędu do Spraw Cudzoziemców oraz Straż Graniczną.
Kwotę wydatków dla budżetu państwa w kolejnych latach obliczono w oparciu o wskaźnik CPI –
dynamika średnioroczna.
Skutki finansowe związane z wejściem w życie projektowanej regulacji wyniosą:
Nieodpłatna informacja prawna i nieodpłatna pomoc prawna w ramach postępowania uchodźczego
Postępowanie w pierwszej instancji – informacji prawnej w zakresie wymaganym przez art. 19
dyrektywy 2013/32/UE udzielać będzie Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców, prowadzący w
pierwszej instancji postępowania w sprawie udzielenia ochrony międzynarodowej. W praktyce
wykonanie tego obowiązku będzie polegało na opracowaniu obszernej broszury informacyjnej
57
skierowanej do cudzoziemców ubiegających się o udzielenie ochrony międzynarodowej opisującej
tryb postępowania, jak też na indywidualnych spotkaniach z cudzoziemcami. W związku z tym,
konieczne jest zatrudnienie 5 pracowników w urzędzie obsługującym Szefa Urzędu do Spraw
Cudzoziemców w związku ze wzmożonym zapotrzebowaniem na udzielanie informacji prawnej i
proceduralnej cudzoziemcom oraz zapewnienie tłumaczenia opracowanej broszury informacyjnej
oraz tłumaczeń ustnych podczas spotkań indywidualnych.
Skutki finansowe związane z wejściem w życie regulacji w zakresie nieodpłatnej informacji
prawnej w ramach postępowania uchodźczego w pierwszej instancji:
1) koszt tłumaczeń ustnych podczas spotkań indywidualnych z cudzoziemcami w ramach
nieodpłatnej pomocy prawnej w ramach postępowania uchodźczego w pierwszej instancji –
ok. 131 tys. zł rocznie;
2) zatrudnienie 5 pracowników w urzędzie obsługującym Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców
w związku ze wzmożonym zapotrzebowaniem na udzielanie informacji prawnej i proceduralnej
cudzoziemcom – 734 tys. zł;
3) jednorazowy koszt tłumaczenia broszur informacyjnych – ok. 24 tys. zł.
W celu pokrycia wydatków związanych z zatrudnieniem w Urzędzie do Spraw Cudzoziemców
5 pracowników oraz kosztów tłumaczeń ustnych podczas indywidualnych spotkań z
cudzoziemcami proponuje się zwiększenie budżetu wydatków Urzędu do Spraw Cudzoziemców o
kwotę ok. 865 tys. zł ze środków części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest minister
właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie wynagrodzeń i środków bieżących.
Z kolei koszt tłumaczeń broszur informacyjnych zostanie sfinansowany w ramach posiadanych
środków w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest minister właściwy do spraw
wewnętrznych, ze środków będących w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców.
Postępowanie odwoławcze – pomoc prawna w ramach postępowań odwoławczych będzie polegała
na sporządzeniu odwołania od decyzji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców oraz działaniu w
charakterze pełnomocnika strony w postępowaniu przed organem II instancji. W tym zakresie
konieczne jest również zapewnienie tłumaczeń ustnych.
Skutki finansowe związane z wejściem w życie regulacji w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej
w ramach postępowania uchodźczego w drugiej instancji:
1) koszty udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej przez adwokata, radcę prawnego lub osobę
niebędącą adwokatem lub radcą prawnym zatrudnioną w organizacji pozarządowej prowadzącej
działalność pożytku publicznego (wraz z kosztami przejazdów) – ok. 965 tys. zł rocznie;
2) koszty tłumaczeń ustnych – ok. 960 tys. zł rocznie.
Przedstawione powyżej skutki finansowe w wysokości ok. 1925 tys. zł rocznie w zakresie
nieodpłatnej pomocy prawnej w ramach postępowania uchodźczego w drugiej instancji będą
finansowane z budżetu państwa części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest minister
właściwy do spraw wewnętrznych, ze środków będących w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw
Cudzoziemców. Skutki te będą stanowiły podstawę do ubiegania się o zwiększenie limitów
wydatków w tej części i o dodatkowe środki z budżetu państwa.
Ponadto, w związku z nowymi zadaniami nałożonymi na Szefa Urzędu, niezbędne jest zasilenie
kadrowe i finansowe Urzędu w tym zakresie. Do nowych zadań Szefa Urzędu w ramach
projektowanej ustawy należeć będą:
– przechowywanie dokumentacji przekazanej po zakończeniu postępowania odwoławczego,
– administrowanie danych,
– prowadzenie listy organizacji pozarządowych uprawnionych do udzielania nieodpłatnej pomocy
prawnej,
– wydawanie decyzji administracyjnych o odmowie wpisu na listę organizacji pozarządowych
uprawnionych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej,
– wydawanie decyzji o skreśleniu z listy organizacji pozarządowych uprawnionych do udzielania
nieodpłatnej pomocy prawnej,
– wypłata wynagrodzeń z tytułu udzielonej pomocy prawnej,
– zwrot kosztów przejazdów
i spowodują konieczność zatrudnienia co najmniej 2 pracowników do korpusu służby cywilnej z
mnożnikiem 2,2.
58
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3433
› Pobierz plik