eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3433
  • Data wpłynięcia: 2015-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • data uchwalenia: 2015-09-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1607

3433

w art. 29 ust. 1 zdanie trzecie rozporządzenia 604/2013, samego przekazania pod
eskortą.
W art. 394 dokonuje się zmian w przepisach dotyczących zatrzymania w celu
przygotowania procedury przekazania cudzoziemca do innego państwa członkowskiego
Unii Europejskiej na podstawie rozporządzenia 604/2013.
Konieczność dokonania zmian w art. 398 wynika z brzmienia art. 28 rozporządzenia
604/2013, zgodnie z którym, jeżeli istnieje znaczne ryzyko ucieczki danej osoby,
państwa członkowskie mogą ją zatrzymać (w rozumieniu umieszczenia w strzeżonym
ośrodku) w celu zabezpieczenia przekazania zgodnie z tym rozporządzeniem (…). Ta
zmiana jest analogiczna do zmiany dokonywanej w art. 87 ustawy o udzielaniu
cudzoziemcom ochrony na terytorium RP w odniesieniu do cudzoziemców
ubiegających się o udzielenie ochrony międzynarodowej. Należy jednak zauważyć, że
rozporządzenie 604/2013 dotyczy nie tylko cudzoziemców ubiegających się o
udzielenie ochrony międzynarodowej na terytorium w danym państwie członkowskim,
ale także tych nielegalnie przebywających na tym terytorium, jeżeli złożyli wniosek o
udzielenie takiej ochrony w innym państwie członkowskim. Konsekwencją powyższej
zmiany są zmiany w art. 403 i art. 406 ustawy o cudzoziemcach.
W art. 403 dodaje się ust. 2a, który stanowić będzie podstawę dla sądu do przedłużenia
okresu pobytu w strzeżonym ośrodku lub w areszcie dla cudzoziemców, gdy
cudzoziemcowi przebywającemu w tym ośrodku lub areszcie została wydana ostateczna
decyzja kończąca postępowanie w sprawie o udzielenie ochrony międzynarodowej, w
której nie nadano mu statusu uchodźcy i nie udzielono ochrony uzupełniającej, albo do
wydania ostatecznej decyzji, o której mowa w art. 393b ust. 1. Zmiana art. 403
polegająca na dodaniu ust. 2a jest konsekwencją dokonania zmiany w art. 89 ust. 4,
który to przepis został znowelizowany w celu dostosowania do dyrektywy 2013/33/UE.
Zważywszy na to, że regulował on dotychczas sytuację cudzoziemca tak w toku
postępowania w sprawie nadania statusu uchodźcy, jak i po zakończeniu tego
postępowania decyzją negatywną i w tej części odnosił się do decyzji o zobowiązaniu
cudzoziemca do powrotu, należało tę część uregulowania przenieść do ustawy o
cudzoziemcach, dostosowując jej treść do rozwiązań art. 403. Należy nadmienić, że
przepis ust. 2a jest zgodny z art. 15 ust. 1 dyrektywy 2008/115/WE.
W art. 403 ust. 7a oraz w art. 406 ust. 1a–1c określono przypadki możliwości
zastosowania środków alternatywnych przy orzekaniu w zakresie przedłużenia pobytu
49
cudzoziemca w strzeżonym ośrodku, zwolnienia z urzędu cudzoziemca ze strzeżonego
ośrodka lub aresztu dla cudzoziemców oraz rozpatrywania wniosku o zwolnienie
cudzoziemca ze strzeżonego ośrodka. Wprowadzona regulacja ma na celu
implementację do porządku prawnego orzeczenia w sprawie C-146/14 Mahdi.
W art. 406 ust. 5 nowe brzmienie pkt 1 uwzględnia obowiązek zwolnienia cudzoziemca
umieszczonego w strzeżonym ośrodku lub w areszcie dla cudzoziemców, gdy upłynie
okres pobytu określony w art. 89 ust. 1 lub 6 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o
udzielaniu cudzoziemcom ochrony. Przepis ten jest zgodny z art. 9 ust. 3 dyrektywy
2013/33/UE. Nowe brzmienie pkt 3 jest dostosowaniem prawa krajowego do
rozporządzenia 604/2013, a ponadto służy wdrożeniu art. 9 ust. 3 dyrektywy
2013/33/UE. Natomiast dodanie nowej przesłanki zwolnienia w ust. 5 w pkt 3a jest
dostosowaniem prawa krajowego do rozporządzenia 604/2013, tj. art. 28 ust. 3 zdanie
szóste.
Proponowane zmiany w art. 415 mają na celu wdrożenie art. 23 ust. 2 dyrektywy
2013/32/UE, zgodnie z którym „państwa członkowskie zapewniają, aby doradca lub
zastępca prawny, który udziela pomocy wnioskodawcy lub go reprezentuje, miał dostęp
do obszarów zamkniętych, takich jak ośrodki zatrzymań lub strefy tranzytowe, w celu
konsultowania się z wnioskodawcą, zgodnie z art. 10 ust. 4 oraz art. 18 ust. 2 lit. b) i c)
dyrektywy 2013/33/UE”.
Zmiana w art. 437 polega na dodaniu ust. 1a, w którym przewidziano, że w przypadku
gdy wobec cudzoziemca toczy się postępowanie w sprawie udzielenia mu ochrony
międzynarodowej, obowiązywania wpisu do wykazu nie zawiesza się, jeżeli
postępowanie w sprawie udzielenia ochrony międzynarodowej zostało wszczęte
wskutek złożenia przez cudzoziemca kolejnego wniosku o udzielenie ochrony
międzynarodowej. Wprowadzana regulacja jest konsekwencją przyjętych w ustawie o
udzielaniu cudzoziemcom ochrony rozwiązań dotyczących postępowania organów w
przypadku złożenia przez cudzoziemca kolejnego wniosku o udzielenie ochrony
międzynarodowej.
Zmiany w art. 449 i art. 462 mają charakter porządkujący i dotyczą dostosowania do
przyjętej w projekcie terminologii, tj. wniosku i sprawy o udzielenie ochrony
międzynarodowej oraz wskazania nowego rozporządzenia 604/2013.
50
W projekcie przyjęto, że tymczasowe zaświadczenia tożsamości wydane cudzoziemcom
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowają ważność przez okres, na
który zostały wydane.
Ponadto w przepisach przejściowych przyjęto zasadę, że do postępowań
administracyjnych, których nie zakończono do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy
decyzją ostateczną, a które zostały wszczęte przed tym dniem, powinny mieć
zastosowanie przepisy dotychczasowe.
Zaprojektowane zostały także przepisy pozwalające na dalsze przetwarzanie danych
zgromadzonych na podstawie dotychczasowych przepisów w rejestrze spraw o
udzielenie lub pozbawienie ochrony międzynarodowej oraz o udzielenie pomocy
cudzoziemcom ubiegającym się o udzielenie ochrony międzynarodowej oraz w rejestrze
spraw prowadzonych na podstawie rozporządzenia 604/2013.
Pozostawia się w mocy akty wykonawcze wydane na podstawie art. 81 ust. 5 i art. 86
ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 do czasu wydania nowych aktów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 81 ust. 5 i art. 86 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy od
dnia wejścia w życie projektowanej ustawy.
Zgodnie z art. 50 ustawy z dnia 20 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w art. 19
został określony maksymalny limit wydatków jednostek sektora finansów publicznych
wynikający ze zmian wprowadzanych projektowaną ustawą oraz mechanizmy
korygujące mające zastosowanie w przypadku przekroczenia lub zagrożenia
przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków.
Organem odpowiedzialnym za monitowanie wykorzystania wskazanego limitu
wydatków oraz wdrożenie mechanizmów korygujących będzie minister właściwy do
spraw wewnętrznych.
Wejście w życie projektowanej ustawy proponuje się ustalić, co do zasady, na 30 dni od
dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów regulujących kwestie udzielania nieodpłatnej
pomocy prawnej. Taki zabieg pozwoli na wcześniejsze zawarcie porozumień z
okręgowymi radami adwokackimi i radami okręgowych izb radców prawnych oraz
stworzenie listy organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku
publicznego uprawnionych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej po to, aby w
dacie wejścia w życie pozostałych regulacji objętych projektem cudzoziemcy mieli
realną możliwość skorzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej.
51
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji,
zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy nie wymaga przedłożenia go właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.
52
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom
6 maja 2015 r.
ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz

niektórych innych ustaw
Źródło
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Wdrożenie prawa unijnego w zakresie udzielania
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
ochrony cudzoziemcom
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,

Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu

Piotr Stachańczyk – Sekretarz Stanu
Nr w wykazie prac UC145
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu

Andrzej Karpiak

Dyrektor Departamentu Postępowań Uchodźczych
Urząd do Spraw Cudzoziemców
tel. 22 6017407
Andrzej.Karpiak@udsc.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Nowelizacja ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej będzie transponowała do polskiego porządku prawnego przepisy prawa unijnego w zakresie Wspólnego
Europejskiego Systemu Azylowego II generacji, tj. dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/32/UE z dnia
26 czerwca 2013 r. w sprawie wspólnych procedur udzielania i cofania ochrony międzynarodowej (wersja
przekształcona) (Dz. Urz. UE L 180 z 29.06.2013, str. 60) i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/33/UE z
dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie ustanowienia norm dotyczących przyjmowania wnioskodawców ubiegających się o
ochronę międzynarodową (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE L 180 z 29.06.2013, str. 96) oraz dostosowywała prawo
krajowe do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 604/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w
sprawie ustanowienia kryteriów i mechanizmów ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie
wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa
trzeciego lub bezpaństwowca (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE L 180 z 29.06.2013, str. 31).
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Sprawy, które będą uregulowane w przedmiotowym projekcie, wymagają regulacji na poziomie ustawowym.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Projektowany akt normatywny stanowi wdrożenie postanowień prawa unijnego, dlatego też przedmiotowa ocena może
odnosić się wyłącznie do państw członkowskich Unii Europejskiej. Jednak z uwagi na fakt, iż termin transpozycji
przepisów prawa unijnego jeszcze nie upłynął, brak jest miarodajnych informacji na temat sposobu ich wdrożenia w innych
państwach członkowskich.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
cudzoziemcy
Dane przedstawione w
Dane zostały wygenerowane z
Korzystanie z ochrony

załączniku nr 1 do OSR
krajowego zbioru rejestrów,
międzynarodowej.
ewidencji i wykazu
w sprawach cudzoziemców.
Szef Urzędu do 1 urząd administracji
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o
Udzielanie ochrony
Spraw
rządowej
cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650
międzynarodowej.
Cudzoziemców
oraz z 2014 r. poz. 463 i 1004)
Rada do Spraw
1 organ administracji
Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o Rozpatrywanie odwołań w sprawach
Uchodźców
publicznej
udzielaniu cudzoziemcom ochrony
o udzielenie ochrony
na terytorium Rzeczypospolitej
międzynarodowej.
Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 680,
z 2013 r. poz. 1650 oraz z 2014 r.
poz. 1004)
53
strony : 1 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 40 ... 80 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: