eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych

projekt dotyczy określenia, w przypadku niewypłacalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego, zadania marszałka województwa w zakresie prowadzenia działań związanych z organizacją powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, jeżeli organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, wbrew obowiązkowi, nie zapewnia tego powrotu

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3384
  • Data wpłynięcia: 2015-05-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach turystycznych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1164

3384

2. Koszty administracyjne organizacji procesu sprowadzania turystów do
kraju przez urzędy marszałkowskie: zadanie będzie realizowane tak jak
dotychczas jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej,
finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji celowej. Środki w ramach
ww. dotacji celowej są przekazywane marszałkom województw przez
ministra właściwego do spraw finansów publicznych za pośrednictwem
wojewodów. Dotychczas ponoszone koszty związane z finansowaniem
realizacji zadania zleconego z zakresu administracji rządowej polegającego
na organizacji sprowadzania turystów (koszty administracyjne pokrywane
z dotacji celowej na realizację zadań zleconych) miały incydentalny wpływ
na budżet państwa. Nie jest możliwe oszacowanie, jak duża będzie
częstotliwość realizacji przez marszałków województw zadania polegającego
na sprowadzaniu turystów.

Jednostki samorządu
Projektowana ustawa w zakresie dotyczącym wyraźnego wskazania
terytorialnego
marszałka województwa jako organu właściwego do realizacji zadania
w zakresie sprowadzania turystów do kraju nie wprowadzi nowego zadania
z zakresu administracji rządowej, tylko usankcjonuje dotychczasową
ośmioletnią praktykę w tym zakresie i usunie wątpliwości interpretacyjne.
W związku z tym projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na budżety
jednostek samorządu terytorialnego, które dotychczas realizowały to zadanie
jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej finansowane z dotacji
celowej na realizację zadań zleconych wynikających z ustawy o usługach
turystycznych. Nie jest możliwe oszacowanie, jak duża będzie częstotliwość
realizacji przez marszałków województw zadania polegającego na
sprowadzaniu turystów.
Niemierzalne
budżet państwa,
Wzrost przejrzystości przepisów prawa powinien usprawnić pracę ministra
jednostki samorządu
właściwego ds. turystyki i marszałków województw (np. zmniejszenie liczby
terytorialnego
problemów związanych z interpretacją przepisów). Przez wyraźne wskazanie
marszałka województwa jako organu odpowiedzialnego za sprowadzanie
turystów do kraju usunięte zostaną wątpliwości interpretacyjne w tym
zakresie.
organizatorzy turystyki Regulacja pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie organizatorów turystyki
i pośrednicy
i pośredników turystycznych. Wzrost przejrzystości prawa przez wyraźne
turystyczni
wskazanie organu odpowiedzialnego za sprowadzanie turystów do kraju
zapewni klientom wyższy poziom bezpieczeństwa. Wskutek tego nastąpi
wzrost zaufania konsumentów usług turystycznych do podmiotów
organizujących imprezy turystyczne i poprawa wizerunku branży
turystycznej. Powyższe wpłynie pozytywnie na sytuację małych i średnich
przedsiębiorstw.

obywatele korzystający Wzrost przejrzystości prawa przez wyraźne wskazanie organu
z imprez turystycznych odpowiedzialnego za sprowadzanie turystów do kraju zapewni klientom
wyższy poziom bezpieczeństwa.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł

danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

9

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:




9. Wpływ na rynek pracy
Ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Ustawa nie będzie miała wpływu na obszary, o których mowa w pkt 10.
Omówienie wpływu




11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Zgodnie z harmonogramem prac 23 lutego 2015 r. przekazano projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach
turystycznych do uzgodnień i opiniowania.
Wejście w życie ustawy planuje się na II kwartał 2015 r. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego nastąpi wraz
z wejściem w życie przedmiotowej ustawy.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów projektu będzie możliwa do przeprowadzenia jedynie w przypadku wystąpienia niewypłacalności
organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego i konieczności podjęcia przez marszałka województwa działań
związanych z organizacją powrotu turystów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu
z imprezy turystycznej, w przypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, wbrew obowiązkowi, nie
zapewni tego powrotu. Na potrzeby ewaluacji zostaną zastosowane kryteria:
1) ilościowe: liczba niewypłacalności organizatorów turystyki lub pośredników turystycznych, w przypadku których
konieczne było podjęcie działań związanych ze sprowadzaniem turystów; koszty realizacji przez urzędy marszałkowskie
działań związanych ze sprowadzaniem turystów;
2) jakościowe: problemy w zakresie funkcjonowania przepisów dotyczących procesu sprowadzania turystów.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
1. Statystyka niewypłacalności organizatorów turystyki i pośredników turystycznych w latach 1999–2014
(liczba niewypłacalności/liczba przypadków sprowadzania turystów).
2. Raport z konsultacji publicznych.












10

Załącznik
Statystyka niewypłacalności organizatorów turystyki i pośredników turystycznych w latach 1999–2014
(liczba niewypłacalności/liczba przypadków sprowadzania turystów)
Województwo
1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
2013
2014
SUMA
Dolnośląskie




1/1

1/1
1/0





1/0
1/0

5/2
Kujawsko-Pomorskie







1/1








1/1
Lubelskie
















0/0
Lubuskie
















0/0
Łódzkie
















0/0
Małopolskie
1/1


1/1




1/0




2/2


5/4
Mazowieckie



4/4
1/1
2/2

1/1


1/1
2/2

5/4
2/2
1/0
19/17
Opolskie



1/0

1/1










2/1
Podkarpackie










1/0





1/0
Podlaskie








1/0







1/0
Pomorskie



1/0
2/0

1/0





1/0
2/0
3/0

10/0
Śląskie
1/1
2/0

2/1



2/0




2/1
3/2
1/1

13/6
Świętokrzyskie
















0/0
Warmińsko-Mazurskie
















0/0
Wielkopolskie




1/1








2/2


3/3
Zachodniopomorskie








1/0



1/0



2/0
SUMA
2/2
2/0
0/0
9/6
5/3
3/3
2/1
5/2
3/0
0/0
2/1
2/2
4/1 15/10
7/3
1/0
62/34
W latach 1999–2014 miały miejsce 62 przypadki uruchamiania środków z zabezpieczeń finansowych (średnia – 4, mediana – 2,5). W 2001 i 2008 r. nie
uruchamiano w ogóle środków z zabezpieczeń finansowych, zaś w latach 2002, 2012 i 2013 odnotowano najwyższą liczbę przypadków uruchamiania
przedmiotowych zabezpieczeń – odpowiednio 9, 15 i 7. W pozostałych latach liczba przypadków rocznie kształtowała się na poziomie od 1 do 5 (średnia – 3,
mediana – 2). W niektórych przypadkach nie zaistniała potrzeba sprowadzania klientów do kraju, ponieważ dany organizator turystyki nie realizował w
danym momencie żadnych imprez turystycznych. W 34 przypadkach uruchamiania zabezpieczeń finansowych konieczne było sprowadzenie turystów do
kraju. W 1999 r. w 1 przypadku sprowadzaniem turystów zajmował się Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, w latach 1999–2005 wojewodowie we współpracy
z ubezpieczycielami sprowadzili do kraju turystów 14 niewypłacalnych biur podróży. Po przejęciu zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych
przez marszałków województw, w latach 2006–2014 sprowadzili oni do kraju klientów 19 niewypłacalnych biur podróży.
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: