eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3369
  • Data wpłynięcia: 2015-05-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320

3369-cz-I

– 15 –
im dokumentów kwalifikacyjnych, z którym minister właściwy do spraw
gospodarki morskiej zawarł porozumienie dotyczące uznawania dyplomów
i świadectw wydanych przez to państwo, może ubiegać się o dyplom lub
świadectwo, jeżeli spełnia wymagania, o których mowa w ust. 1.
7. Osoba, o której mowa w ust. 6, ubiegająca się o dyplom kapitana lub
starszego mechanika, powinna ukończyć szkolenie na poziomie zarządzania
w morskiej jednostce edukacyjnej oraz zdać egzamin kwalifikacyjny na poziomie
zarządzania i na dyplom kapitana lub dyplom starszego mechanika przed Centralną
Morską Komisją Egzaminacyjną.
8. Obywatel państwa trzeciego innego niż państwo, o którym mowa w ust. 6,
może ubiegać się o dyplom lub świadectwo, jeżeli spełnia wymagania, o których
mowa w ust. 1, oraz jeżeli:
1)
w przypadku ubiegania się o świadectwo na poziomie pomocniczym –
ukończył szkolenie w morskiej jednostce edukacyjnej na poziomie
pomocniczym i zdał egzamin na poziomie pomocniczym przed Centralną
Morską Komisją Egzaminacyjną;
2)
w przypadku ubiegania się o dyplom na poziomie zarządzania – ukończył
szkolenie w morskiej jednostce edukacyjnej na poziomie operacyjnym
i poziomie zarządzania oraz zdał egzamin kwalifikacyjny na poziomie
operacyjnym i poziomie zarządzania przed Centralną Morską Komisją
Egzaminacyjną;
3)
w przypadku ubiegania się o dyplom kapitana lub starszego mechanika –
ukończył szkolenie na poziomie operacyjnym i poziomie zarządzania
w morskiej jednostce edukacyjnej oraz zdał egzamin kwalifikacyjny na
poziomie operacyjnym, poziomie zarządzania i na dyplom kapitana lub
dyplom starszego mechanika przed Centralną Morską Komisją
Egzaminacyjną.
9. W przypadku ubiegania się o dyplom lub świadectwo przez osobę, o której
mowa w ust. 6 i 8, weryfikację posiadania i autentyczności dokumentów
potwierdzających spełnianie wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
dokonuje morska jednostka edukacyjna, w której osoba ta odbyła szkolenie.”;
– 16 –
23) w art. 68 w pkt 2 dodaje się przecinek i pkt 3 i 4 w brzmieniu:
„3) wzory zaświadczeń o pełnieniu wachty nawigacyjnej lub maszynowej, wzór
zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, o którym mowa w art. 64 ust. 1 pkt 3,
wzory zaświadczeń potwierdzających odbycie lub zaliczenie praktyki pływania,
4)
rodzaje uprawnień zawodowych wynikających z poszczególnych dokumentów
kwalifikacyjnych”;
24) po art. 68 dodaje się art. 68a w brzmieniu:
„Art. 68a. 1. Dyplomy w żegludze przybrzeżnej wydane przez właściwy organ
państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa trzeciego będącego stroną
Konwencji STCW, zgodnie ze zdefiniowaną przez te państwa żeglugą przybrzeżną,
uznaje się za równoważne z dokumentami, o których mowa w art. 63 pkt 1, jeżeli
zawarte zostało porozumienie między ministrem właściwym do spraw gospodarki
morskiej a państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz państwami trzecimi
będącymi stronami Konwencji STCW określające szczegółowy obszar uprawiania takiej
żeglugi oraz inne warunki dotyczące tej żeglugi.
2. W przypadku potwierdzania kwalifikacji wynikających z dyplomów w żegludze
przybrzeżnej, o których mowa w art. 67 ust. 1, w potwierdzeniu dyplomu wskazuje się
obszary morskie, na których uprawiana jest żegluga przybrzeżna, zgodnie
z porozumieniem, o którym mowa w ust. 1.”;
25) art. 69 otrzymuje brzmienie:
„Art. 69. 1. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania
stanowisk na jachtach komercyjnych, z wyjątkiem jachtów komercyjnych odpłatnie
udostępnianych bez załogi, są:
1)
dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a
ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej albo
2)
dokumenty kwalifikacyjne, o których mowa w art. 63 pkt 1, 2 i 5.
2. Oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 1, członkowie załóg jachtów
komercyjnych powinni posiadać świadectwa przeszkolenia uzyskane, w zależności od
stanowiska oraz długości i rodzaju jachtu, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
art. 70 ust. 4.”;
– 17 –
26) w art. 70:
a)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. W celu uzyskania dyplomu lub świadectwa, o których mowa w ust. 1 pkt 1
i 2, niezbędne jest odbycie szkolenia lub przeszkolenia, a w przypadku dyplomu
dodatkowo praktyki pływania i zdanie egzaminu kwalifikacyjnego przed Centralną
Morską Komisją Egzaminacyjną.
3. Szkolenia i przeszkolenia, o których mowa w ust. 2, są prowadzone przez
ośrodki uznane i nadzorowane w zakresie spraw objętych postanowieniami
Konwencji STCW oraz ustawy przez ministra właściwego do spraw gospodarki
morskiej, posiadające odpowiednią bazę szkoleniową i wykwalifikowaną kadrę
oraz certyfikat systemu zarządzania jakością.”,
b)
w ust. 5:

pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) ramowe programy szkoleń i przeszkoleń,”,

dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6) wzory dokumentów stosowanych podczas prowadzenia audytów
ośrodków szkolących załogi jachtów komercyjnych”;
27) w art. 71:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dokumenty, o których mowa w art. 63, art. 70 ust. 1 oraz art. 78 ust. 2,
wydaje dyrektor urzędu morskiego po złożeniu przez ubiegających się o uzyskanie
tych dokumentów:
1)
zaświadczenia o zdaniu odpowiedniego egzaminu albo dyplomu ukończenia
studiów wyższych w uczelniach, o których mowa w art. 74 ust. 2 pkt 1 lub 2,
w przypadku gdy egzamin na uzyskanie tego dyplomu został uznany za
równoważny, zgodnie z art. 64 ust. 4;
2)
zaświadczeń o ukończeniu szkoleń i praktyk pływania, jeżeli są wymagane;
3)
świadectwa przeszkolenia;
4)
potwierdzenia spełnienia wymagań, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1
i 2.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Dyrektor urzędu morskiego w porozumieniu z przewodniczącym
Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej może wyrazić zgodę na uzyskanie
– 18 –
dokumentu, o którym mowa w art. 63 pkt 1 lub 2, przez osobę, której rodzaj
praktyki pływania w danej specjalności nie odpowiada ściśle określonym
wymaganiom dotyczącym praktyki do uzyskania tego dokumentu, jeżeli okres
posiadanej praktyki pływania jest nie krótszy od wymaganego i zachowany
zostanie poziom bezpiecznego uprawiania żeglugi.
1b. Przepisu ust. 1a nie stosuje się przy ubieganiu się o dyplom kapitana
żeglugi wielkiej na statkach o pojemności brutto (GT) 3000 jednostek i powyżej
oraz starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW
i powyżej.”,
c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„2a. Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia jest ważne przez okres 5 lat od
dnia ukończenia szkolenia.
2b. Dyplom ukończenia studiów wyższych w uczelniach, o których mowa
w art. 74 ust. 2 pkt 1 lub 2, na kierunkach i w specjalnościach wskazanych
w certyfikacie uznania, o którym mowa w art. 75 ust. 8, potwierdzający ukończenie
szkolenia na poziomie operacyjnym lub zarządzania, w przypadku gdy egzamin na
uzyskanie tego dyplomu został uznany za równoważny, zgodnie z art. 64 ust. 4,
uznaje się za zaświadczenie o ukończeniu takiego szkolenia, ważne przez okres
7 lat od daty ukończenia tych studiów.”,
d)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Dyrektor urzędu morskiego przed wydaniem dokumentów, o których
mowa w art. 63, art. 70 ust. 1 i art. 78 ust. 2, sprawdza autentyczność i ważność
dokumentów określonych w ust. 1.”;
28) w art. 74:
a)
w ust. 2 część wspólna otrzymuje brzmienie:
„– uznane przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.”,
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Morską jednostkę edukacyjną uznaje się, jeżeli jej programy szkoleń, baza
szkoleniowa oraz kwalifikacje kadry odpowiadają wymaganiom określonym
w Konwencji STCW, a także jeżeli posiada ważny certyfikat systemu zarządzania
jakością oraz rejestruje szkolenia i przeszkolenia w systemie kontrolno-
-informacyjnym dla portów polskich (PHICS).”,
– 19 –
c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Morska jednostka edukacyjna może zostać uznana w zakresie możliwości
przeprowadzania egzaminów praktycznych, jeżeli jej baza szkoleniowa odpowiada
wymaganiom określonym w przepisach ustawy lub Konwencji STCW.”,
d)
dodaje się ust. 5–7 w brzmieniu:
„5. W przypadku prowadzenia szkoleń na poziomie operacyjnym
z wykorzystaniem książki praktyk, zawierającej informacje i zadania dotyczące
praktyki pływania stanowiącej integralną część szkolenia, morska jednostka
edukacyjna jest obowiązana do nadzorowania praktyki pływania realizowanej
zgodnie z tą książką i dokonania zaliczenia tej książki.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze
rozporządzenia, wzory książek praktyk w dziale pokładowym i maszynowym,
mając na uwadze integralność szkolenia teoretycznego i praktycznego na poziomie
operacyjnym.
7. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki prowadzenia poszczególnych szkoleń
i przeszkoleń
oraz szczegółowe warunki przeprowadzania egzaminów
praktycznych w morskich jednostkach edukacyjnych, mając na uwadze
konieczność zapewnienia wysokiego poziomu kształcenia kadr morskich zgodnie
z postanowieniami Konwencji STCW.”;
29) w art. 75:
a)
ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Uznanie, zmiana zakresu uznania oraz odnowienie ważności uznania
podmiotów, o których mowa w ust. 1, potwierdza się wydaniem certyfikatu uznania
lub certyfikatu zmiany zakresu uznania.”,
b)
po ust. 8 dodaje się ust. 8a i 8b w brzmieniu:
„8a. Potwierdzenie uznania wymaga formy pisemnej.
8b. Za wydanie certyfikatów, o których mowa w ust. 8, pobiera się opłaty
w wysokości określonej w załączniku do ustawy. Opłaty stanowią dochód budżetu
państwa.”;
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: