Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3369
- Data wpłynięcia: 2015-05-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320
3369-cz-I
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz
25.03.2015 r.
niektórych innych ustaw
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Prawo UE – dyrektywa
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu Nr w wykazie prac
lub Podsekretarza Stanu
UC142
Dorota Pyć, Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Katarzyna Krzywda, Departament Transportu Morskiego
i Bezpieczeństwa Żeglugi w MIiR;
tel. 22 630 16 39; e-mail: katarzyna.krzywda@mir.gov.pl
Wojciech Zdanowicz, Departament Transportu Morskiego
i Bezpieczeństwa Żeglugi w MIiR;
tel. 22 630 15 79; e-mail: wojciech.zdanowicz@mir.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Procedowanie projektu wynika z konieczności transpozycji do polskiego porządku prawnego art. 1 pkt 5 dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/35/UE z dnia 21 listopada 2012 r. dotyczącej zmiany dyrektywy 2008/106/WE
w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy (Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 78). Termin transpozycji
tej dyrektywy upłynął 4 stycznia 2015 r.
Ponadto planowana jest zmiana przepisów wynikająca z problemów związanych ze stosowaniem przepisów ustawy
z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, odnotowanych w okresie 2,5 roku od jej wejścia w życie,
dotyczących w szczególności inspekcji państwa bandery oraz Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej.
Projektowane zmiany w zakresie delegacji do wydania aktów wykonawczych umożliwią wydanie rozporządzeń zgodnie
z przygotowanymi przez MIiR projektami i zlikwidowanie opóźnień legislacyjnych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W związku z koniecznością transpozycji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/35/UE z dnia
21 listopada 2012 r. dotyczącej zmiany dyrektywy 2008/106/WE w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy,
w zakresie obowiązku przekazywania do Komisji Europejskiej danych statystycznych dotyczących dokumentów
kwalifikacyjnych wydawanych przez polską administrację morską konieczne będzie dodanie nowego ust. 3 w art. 82
ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.
Państwa członkowskie są zobowiązane do przekazywania danych statystycznych corocznie wg stanu na dzień 31 grudnia
każdego roku. Zakres przekazywanych do Komisji Europejskiej informacji dotyczy wydanych przez państwa członkowskie
dyplomów kwalifikacyjnych oraz potwierdzeń uznania zagranicznych dyplomów lub świadectw i obejmuje między innymi:
niepowtarzalny identyfikator marynarza, imię i nazwisko marynarza, datę urodzenia marynarza, obywatelstwo marynarza,
płeć marynarza, numer potwierdzonego dyplomu, charakter uprawnień. Podmiotem upoważnionym do przekazywania tych
danych do Komisji Europejskiej będzie Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Przekazywane dane powinny być
zanonimizowane za pomocą oprogramowania udostępnionego przez Komisję Europejską. Wyłącznie tak przetworzone
dane będą dalej wykorzystywane przez Komisję Europejską. Opracowane dane statystyczne przygotowane przez Komisję
Europejską będą udostępniane publicznie i w efekcie będą służyć kształtowaniu polityki UE w zakresie szkolnictwa
i transportu morskiego.
Projekt ustawy przewiduje również poprawki w przepisach wdrażających trzy inne dyrektywy UE:
1) dyrektywę 2009/15/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji
dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odpowiednich działań administracji morskich (Dz. Urz. UE L 131
z 28.05.2009, str. 47),
2) dyrektywę 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (Dz. Urz.
UE L 131 z 28.05.2009, str. 57),
3) dyrektywę 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą wspólnotowy
system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 101).
Inne rozwiązania dotyczą inspekcji państwa bandery, upoważniania uznanych organizacji do wykonywania zadań
administracji morskiej, organizacji pilotażu morskiego, funkcjonowania Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej,
wydawania dokumentów kwalifikacyjnych marynarzy. Oczekiwanym efektem jest poprawa jakości, efektywności
i pewności prawa oraz możliwość wydania rozporządzeń wykonawczych do ustawy w planowanym kształcie.
18
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Wszystkie państwa członkowskie UE są obowiązane do wdrożenia jednakowych rozwiązań wynikających z dyrektywy
2012/35/UE. Będą one korzystać z tego samego oprogramowania udostępnionego przez KE.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Pracownicy urzędów
Liczba osób
urzędy morskie, szacunki
Przygotowywanie informacji
morskich, których zakres
zatrudnionych
własne MIiR
statystycznych przy użyciu
obowiązków obejmuje
w wydziałach
oprogramowania
sprawy z zakresu
dokumentów
udostępnionego przez KE oraz
wyszkolenia i kwalifikacji
marynarskich urzędów
przekazywanie ich do KE.
marynarzy
morskich wynosi
ok. 35, z czego do
wykonywania nowych
obowiązków będą
wyznaczone wybrane
osoby.
Administracja morska oraz
MIiR, MAiC, urzędy
szacunki własne MIiR
Zmiana procedur, reorganizacja
uznane organizacje
morskie, Centralna
Morska Komisja
Egzaminacyjna,
7 uznanych organizacji
Armatorzy statków
Liczba statków rocznie
szacunki własne MIiR
Zwolnienie z obowiązku
o długości poniżej 24 m
– ok. 10 statków
poddania statku ocenie stanu
oraz statków polskiej
technicznego przed wpisaniem
przynależności
do polskiego rejestru
zmieniających rejestr
statków
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Nie zostały przeprowadzone konsultacje poprzedzające przygotowanie projektu. Projekt został przekazany w ramach
konsultacji publicznych do wszystkich podmiotów, na które będzie oddziaływała regulacja, oraz podmiotów potencjalnie
zainteresowanych rozwiązaniami przewidzianymi w projekcie. Konsultacje z organizacjami pracodawców i związkami
zawodowymi trwały 30 dni (8 października – 7 listopada 2014 r.), a z pozostałymi zainteresowanymi 16 dni
(13–29 października 2014 r.). Poniżej lista podmiotów, z którymi konsultowano projekt.
Partnerzy społeczni, którym przekazano projekt na podstawie odpowiednio art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r.
o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 167) lub art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach
pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.):
1. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych guz@opzz.org.pl
2. NSZZ „Solidarność” przewodn@solidarnosc.org.pl
3. Forum Związków Zawodowych biuro@fzz.org.pl
4. Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej sekretariat@pracodawcyrp.pl
5. Konfederacja „Lewiatan” lewiatan@konfederacjalewiatan.pl
6. Związek Pracodawców Business Centre Club biuro@bcc.org.pl
7. Związek Rzemiosła Polskiego zrp@zrp.pl
Inne podmioty:
8. Polski Rejestr Statków S.A. w Gdańsku zz@prs.pl
9. Det Norske Veritas Polska Inacio.Golebski@dnv.com
10. Germanischer Lloyd Polska boris.bondarenko@gl-group.com
11. Rosyjski Morski Rejestr Statków Oddział w Polsce poland@rs-class.org
12. RINA Poland gdansk.office@rina.org
13. Lloyd’s Register (Polska) Sp. z o.o. joanna.florek@lr.org
14. Bureau Veritas Polska jan.dabkowski@pl.bureauveritas.com
15. Polska Organizacja Gazu Płynnego biuro@pogp.pl
16. Federacja Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków fedmaryb@fedmaryb.org.pl
17. Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność” szczecin@nms.org.pl
19
18. Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy gdynia@psu-pl.org; szczecin@psu-pl.org; swinoujscie@psu-
pl.org
19. Związek Zawodowy Kapitanów i Oficerów info@zzkptiof.nw.pl
20. Polski Związek Żeglarski pyabiuro@pya.org.pl
21. Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych info@saj.org.pl
22. Stowarzyszenie Armatorów Jachtów Komercyjno-Sportowych SAJKS sportfish@sportfish.pl
23. Akademia Kusznierewicza m.wasik@akademiakusznierewicza.pl
24. Mazowiecki Klub Żeglarski witek@Lentza35.waw.pl
25. Zrzeszenie Rybaków Morskich – Organizacja Producentów w Gdyni zg@zrm-op.org
26. Krajowa Izba Producentów Ryb w Ustce kirustka@poczta.onet.pl
27. Kołobrzeska Grupa Producentów Ryb-OP Sp. z o.o. rynekrybny@interia.pl
28. Stowarzyszenie Rybak w Tolkmicku rybak2007@op.pl
29. Związek Rybaków Polskich w Ustce zrp.ustka@vp.pl
30. Towarzystwo Żeglarskie „Bryfok” hasip@pfz.org.pl andrzej.mazurek@hasip.com.pl
31. Gdańska Federacja Żeglarska gfz@zeglarz.gda.pl
32. Polskie Stowarzyszenie Pilotów Morskich pspm@pspm.pl
33. Związek Armatorów Polskich secretariat@polshipowners.pl
34. Polska Żegluga Bałtycka info@polferries.pl
35. Polska Żegluga Morska – pzmmanagement@polsteam.com.pl
36. Unibaltic unibaltic@unibaltic.pl
37. Rem-Service. Sp. z o.o. remservice@rem-service.pl
38. Unity Line Sp. z o.o. info@unityline.pl
39. Polskie Linie Oceaniczne pol@pol.com.pl
40. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. marketing@port.gdynia.pl
41. Zarząd Morskich Portów Szczecin – Świnoujście S.A. info@port.szczecin.pl
42. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. info@portgdansk.pl
43. Zarząd Portu Elbląg port@port.elblag.pl
44. Zarząd Portu Police portmorski@portpolice.pl
45. Zarząd Portu Darłowo dyrektor@port.darlowo.pl
46. Krajowa Izba Gospodarki Morskiej kigm@kigm.pl
47. Krajowa Izba Gospodarcza kig@kig.pl, kgrzejszczyk@kig.pl
48. Pomorskie Centrum Pilotażu i Przewodnictwa biuro@pcpp.gd.pl
49. Związek Agentów i Przedstawicieli Żeglugowych w Gdyni office@apmar.org.pl
50. Stowarzyszenie Kapitanów Żeglugi Wielkiej proskurnicki@wp.pl
51. Dohle Manning Agency (Poland) Sp. z o.o. office@doehle-poland.com
52. Gdańska Akademia Kształcenia Służb Ochrony i Doskonalenia Zawodowego gakso@gakso.gd.pl
53. Ośrodek Szkolenia Pożarniczego – Fire Port Service sekretariat@fireportservice.pl
54. Ośrodek Szkoleniowy Polsteam s.c. joanna.jedrzejewska@neostrada.pl
55. Studium Doskonalenia Kadr Sp. z o.o. sdk@am.gdynia.pl
56. Ośrodek Szkolenia Ratowniczego, Fundacja Rozwoju WSM osr@frwsm.com.pl
57. Akademia Morska Studium GMDSS gmdss@am.gdynia.pl
58. Szkoła Morska w Gdyni Sp. z o.o. szkola@morska.edu.pl
59. Ośrodek Szkoleniowy Akademia Marynarki Wojennej osamw@amw.gdynia.pl
60. Ośrodek Szkolenia Zawodowego Gospodarki Morskiej oszgm@post.pl
61. Straż Portowa Sp. z o.o. strazportowa@strazportowa.pl
62. Bałtycka Akademia Umiejętności bau@bau.edu.pl
63. MERIDIAN INTERNATIONAL S.C. jwitt@meridianinternational.pl
64. Gdyńska Szkoła Morska sdk@am.gdynia.pl
65. Zespół Szkół Morskich im. Bohaterskich Obrońców Westerplatte w Gdańsku zsmors@tlen.pl
66. Ośrodek Szkoleniowy Ratownictwa Morskiego Akademii Morskiej w Szczecinie osrmwsm@wsm.szczecin.pl
67. Ośrodek Szkolenia Zawodowego Gospodarki Morskiej szczecin@oszgm.pl
68. Ośrodek Szkolenia Morskiego Przy Centrum Kształcenia Zawodowego ckz@uznam.top.pl
69. Centrum Szkolenia Morskiego „ZENIT” mosmanska@zenit.edu.pl
70. Studium Doskonalenia Kadr Oficerskich Akademii Morskiej w Szczecinie sdko@wsm.szczecin.pl
71. Towarzystwo Wiedzy Powszechnej – Oddział Regionalny w Szczecinie wshtwp@wshtwp.szczecin.pl
72. Zespół Szkół Morskich w Świnoujściu sekretariat@zsm.swi.pl
73. Policealna Szkoła Morska w Szczecinie psm@am.szczecin.pl
74. Technikum Morskie w Zespole Szkół Budowy Okrętów w Szczecinie sekretariat@zsbo.szczecin.pl
20
75. Krajowa Izba Gospodarcza kig@kig.pl
76. Krajowa Izba Gospodarki Morskiej kigm@kigm.pl
77. Grupa Lotos S.A. lotos@grupalotos.pl
78. PKN ORLEN SA zarzad@orlen.pl
79. Chipolbrok Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe S.A. shippinginfo@chipolbrok.com.pl
80. Polski Związek Maklerów Okrętowych sz@shipagent.pl
81. Instytut Przemysłu Organicznego ipo@ipo.waw.pl
82. Baltramp baltramp@baltramp.pl
83. Północnoatlantycka Organizacja Producentów Sp. z o.o. paop@paop.org.pl
84. Rada Interesantów Portu Gdańsk office.gdansk@malteurop.com
85. Rada Interesantów Portu Gdynia biuro@rip.gdynia.pl
86. Rada Interesantów Portu Szczecin="mailto:ripszczecin@wp.pl"
W ramach konsultacji publicznych nie otrzymano uwag od organizacji pracodawców w rozumieniu ustawy z dnia 23 maja
1991 r. o organizacjach pracodawców. Natomiast uwagi związków zawodowych, w rozumieniu ustawy z dnia 23 maja
1991 r. o związkach zawodowych, dotyczyły wprowadzenia przepisów projektu ustawy z zakresu prawa pracy marynarzy
wynikających z Konwencji pracy na morzu, przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy
w Genewie dnia 23 lutego 2006 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 845) (Konwencja MLC). Przedmiotowe kwestie nie są jednak
przedmiotem regulacji ustawy o bezpieczeństwie morskim, a ustawy o pracy na morskich statkach handlowych, której
nowy projekt uwzględniający przepisy Konwencji MLC jest obecnie uzgadniany na etapie konsultacji publicznych.
Uwagi zgłoszone przez pozostałe podmioty dotyczyły głównie spraw związanych z kwalifikacjami i wyszkoleniem
marynarzy, jednak ze względu na odmienne koncepcje systemowe w stosunku do tych przyjętych przez ministra
właściwego do spraw gospodarki morskiej oraz fakt, że obecne przepisy w tym zakresie obowiązują dopiero od roku, uwagi
te nie mogły zostać uwzględnione. Druga duża część uwag dotyczyła spraw związanych z jachtami morskimi – uwagi
dotyczące definicji zostały uwzględnione. Jednak większość uwag dotyczyła dalszej liberalizacji w zakresie kwalifikacji,
wyposażenia i inspekcji jachtów zarówno rekreacyjnych i komercyjnych – co jest niezgodne z rozwiązaniami przyjętymi
przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej. MIiR nie może zgodzić się na dalszą liberalizację w zakresie
przepisów bezpieczeństwa jachtów morskich, w szczególności mając na uwadze zalecenia skierowane do ministra przez
PKBWM oraz izby morskie w raportach i orzeczeniach z badania wypadków jachtów morskich, w których wykazywany
jest potencjalny wpływ deregulacji w tym zakresie na wzrost liczby i powagi wypadków jachtów morskich.
Szczegółowe informacje o zgłoszonych uwagach oraz stanowisku MIiR znajdują się w raporcie z konsultacji publicznych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
0,255
0,26
0,267
0,274
0,28
0,287
0,294
0,30
0,308
0,315
2,84
budżet państwa
0
0,255
0,26
0,267
0,274
0,28
0,287
0,294
0,30
0,308
0,315
2,84
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0,255
0,26
0,267
0,274
0,28
0,287
0,294
0,30
0,308
0,315
Saldo ogółem
2,84
budżet państwa
0
0,255
0,26
0,267
0,274
0,28
0,287
0,294
0,30
0,308
0,315
2,84
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Budżet państwa
21
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
Wprowadzenie nowych uregulowań w zakresie zatrudniania przewodniczącego Centralnej Morskiej
źródeł danych
Komisji Egzaminacyjnej i jego dwóch zastępców będzie miało wpływ na skuteczność powoływania
i przyjętych do obliczeń tych osób i zapewnienie obsady stanowisk przez osoby o najwyższych kompetencjach. Koszty, jakie
założeń
będą potrzebne na zapewnienie ww. obsady stanowisk, będą powodowały zwiększenie kosztów
w działania Komisji o 250 tys. zł rocznie. Skutek finansowy dla budżetu państwa spowodowany
takim rozwiązaniem będzie częściowo zmniejszony przez wpływy z tytułu opłat za egzaminy
kwalifikacyjne przed Komisją. W 2013 r. wpływy z tytułu opłat egzaminacyjnych przekroczyły
wydatki Komisji o ponad 350 tys. zł. Natomiast wskutek przyjętych rozwiązań nie przewiduje się
zmiany sposobu finansowania CMKE.
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie powodować wzrostu wydatków zaplanowanych
na ww. cele w ustawie budżetowej na rok 2015. Natomiast w latach następnych powyższe wydatki
będą ponoszone w ramach limitów przyznawanych corocznie ministrowi właściwemu ds.
gospodarki morskiej w cz. 21 – Gospodarka morska, bez konieczności ich dalszego zwiększania.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Komisja Europejska
Możliwość kształtowania polityki UE w zakresie szkolnictwa i transportu
i państwa
morskiego w oparciu o informacje statystyczne dotyczące dokumentów
członkowskie UE
kwalifikacyjnych marynarzy, przekazywane przez państwa członkowskie.
Bezpieczeństwo
Poprawa nadzoru nad stanem technicznym statków morskich oraz
morskie i ochrona
wyszkoleniem i kwalifikacjami członków załóg statków morskich, co
środowiska
przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków i incydentów morskich.
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
Narzędzia informatyczne do przekazywania danych statystycznych zostaną udostępnione
źródeł danych
państwom członkowskim bezpłatnie przez Komisję Europejską.
i przyjętych do obliczeń
założeń
Źródła danych i przyjęte założenia: dane i szacunki własne MIiR.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3369-cz-I
› Pobierz plik
-
3369-cz-II
› Pobierz plik