Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3352
- Data wpłynięcia: 2015-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333
3352
mowa
w niniejszym
artykule,
ust. 3
/ uwzględniać pojedynczych płatności lub
odzwierciedlają istotę, a nie formę
Art. 1 pkt płatności sum powiązanych , niższych od
odnośnej płatności lub działalności.
25
wskazanej w ust. 1 wartości. Informacje na
Płatności lub rodzaje działalności nie mogą
projektu
temat płatności dokonywanych w związku z
być sztucznie dzielone lub agregowane,
prowadzeniem działalności w przemyśle
aby
unikać
stosowania
niniejszej
wydobywczym lub polegającej na wyrębie
dyrektywy.
lasów pierwotnych odzwierciedlają istotę, a
nie formę tych płatności lub działalności.
Płatności lub rodzaje działalności nie mogą
być sztucznie dzielone lub agregowane w celu
uniknięcia ich wykazywania w sprawozdaniu
z płatności.
110. Art. 43 5. W przypadku państw członkowskich, T
Art. 63f
Art. 63f. 1. Jednostka działająca w przemyśle Wielkości zostały przyjęte
ust. 5
które nie przyjęły euro, próg w euro
ust. 1
/ wydobywczym lub zajmująca się wyrębem w walucie
polskiej.
określony w ust. 1 przelicza się na walutę
Art. 1 pkt lasów pierwotnych sporządza na dzień Przeliczenia dokonano po
krajową
poprzez:
25
bilansowy, wraz z rocznym sprawozdaniem kursie 1 euro=4,2468 zł
a)
zastosowanie
kursu
walutowego
projektu
finansowym, sprawozdanie z płatności, jeżeli z dnia 19 lipca2013.
opublikowanego w Dzienniku Urzędowym
jest:
Unii Europejskiej w dniu wejścia w życie
1) jednostką, o której mowa w art. 3 ust. 1e
jakiejkolwiek dyrektywy ustanawiającej
pkt 1–6, będącą spółką kapitałową, spółką
ten
próg;
oraz
komandytowo–akcyjną lub taką spółką jawną
b) zaokrąglenie do najbliższej setki.
lub komandytową, której wszystkimi
wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną
odpowiedzialność są spółki kapitałowe lub
spółki komandytowo–akcyjne bądź spółki z
innych państw o podobnej do tych spółek
formie prawnej, lub
2) spółką kapitałową, spółką komandytowo–
akcyjną lub taką spółką jawną lub
komandytową,
której
wszystkimi
wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną
odpowiedzialność są spółki kapitałowe lub
spółki komandytowo–akcyjne bądź spółki z
innych państw o podobnej do tych spółek
formie prawnej, pod warunkiem, że w roku
127
obrotowym, za który sporządza sprawozdanie
finansowe oraz w roku poprzedzającym ten
rok
przekracza
co
najmniej
dwie
z
następujących trzech wielkości:
a) 85 000 000 zł – w przypadku sumy
aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b)
170 000 000 zł – w przypadku
przychodów netto ze sprzedaży towarów i
produktów za rok obrotowy,
c) 250 osób – w przypadku średniorocznego
zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
– oraz jeżeli pojedyncza płatność lub suma
płatności powiązanych dokonanych przez tę
jednostkę stanowiła w roku obrotowym co
najmniej równowartość kwoty 424 700 zł.
111. Art. 44 1. Państwo członkowskie nakazuje, aby T
Art. 63g
1. Jednostka, o której mowa w art. 63f ust. 1,
ust. 1
każda duża jednostka lub każda jednostka
ust. 1
/ będąca jednostką dominującą określoną w
interesu
publicznego
działające
Art. 1 pkt art. 55,
sporządza
skonsolidowane
w przemyśle wydobywczym lub zajmujące
25
sprawozdanie z płatności na zgodnie z art. 63f
się
wyrębem
lasów
pierwotnych
projektu
ust. 2–4.
i podlegające
przepisom jego prawa
Przepis zdania pierwszego stosuje się
krajowego sporządzały skonsolidowane
odpowiednio do jednostki dominującej
sprawozdania dotyczące płatności na rzecz
określonej w art. 55, jeżeli spełnia ona
administracji rządowych zgodnie z art. 42
przesłanki z art. 63f ust. 1 pkt 1 lub 2 i
i 43, jeżeli jednostka dominująca ma
którakolwiek z jej jednostek zależnych działa
obowiązek
sporządzania
w przemyśle wydobywczym lub zajmuje się
skonsolidowanych
sprawozdań
wyrębem lasów pierwotnych a pojedyncza
finansowych określony w art. 22 ust. 1-6.
płatność lub suma płatności powiązanych
Uznaje się, że jednostka dominująca działa
dokonanych przez jej jednostkę zależną
w przemyśle wydobywczym lub zajmuje
stanowiła w roku obrotowym co najmniej
się wyrębem lasów pierwotnych, jeżeli
równowartość kwoty 424 700 zł.
którakolwiek z jej jednostek zależnych
działa w przemyśle wydobywczym lub
zajmuje się wyrębem lasów pierwotnych.
Skonsolidowane sprawozdanie zawiera
128
wyłącznie płatności wynikające z operacji
wydobywczych
lub
związanych
z wyrębem lasów pierwotnych.
112. Art. 44 2.
Obowiązek
sporządzania T
Art. 63h / 1. Jednostka, o której mowa w art. 63f ust. 1,
ust. 2
skonsolidowanego sprawozdania, o którym
Art. 1 pkt będąca
jednostką zależną, może nie
mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do:
25
sporządzać sprawozdania z płatności, jeżeli
a) jednostki dominującej małej grupy,
projektu jej jednostka dominująca mająca siedzibę lub
zdefiniowanej w art. 3 ust. 5, z wyjątkiem
miejsce sprawowania zarządu na terytorium
sytuacji, gdy którakolwiek jednostka
Europejskiego
Obszaru
Gospodarczego
powiązana
jest
jednostką
interesu
sporządza skonsolidowane sprawozdanie z
publicznego;
płatności zgodnie z przepisami prawa państwa
b) jednostki dominującej średniej grupy,
członkowskiego, któremu podlega, a płatności
zdefiniowanej w art. 3 ust. 6, z wyjątkiem
dokonane przez tę jednostkę zależną na rzecz
sytuacji, gdy którakolwiek jednostka
administracji publicznych są uwzględnione w
powiązana
jest
jednostką
interesu
tym
skonsolidowanym
sprawozdaniu
z
publicznego;
oraz
płatności. Jednostka dominująca może nie
c) jednostki dominującej podlegającej
sporządzać sprawozdania z płatności, jeżeli
przepisom prawa państwa członkowskiego,
sporządza ona skonsolidowane sprawozdanie
będącej równocześnie jednostką zależną,
z płatności zgodnie z zasadami określonymi w
jeżeli jej własna jednostka dominująca
art. 63g, a płatności dokonane przez tę
podlega przepisom prawa państwa
jednostkę dominującą na rzecz administracji
członkowskiego.
publicznych są uwzględnione w tym
skonsolidowanym sprawozdaniu z płatności.
2. Jednostka, o której mowa w art. 63g ust. 1,
będąca jednostką dominującą niższego
szczebla,
może
nie
sporządzać
skonsolidowanego sprawozdania z płatności,
jeżeli jej jednostka dominująca wyższego
szczebla mająca siedzibę lub miejsce
sprawowania
zarządu
na
terytorium
Europejskiego
Obszaru
Gospodarczego
sporządza skonsolidowane sprawozdanie z
płatności zgodnie z przepisami prawa państwa
członkowskiego, któremu podlega, a płatności
dokonane przez tę jednostkę dominującą
129
niższego szczebla na rzecz administracji
publicznych są uwzględnione w tym
skonsolidowanym sprawozdaniu z płatności.
113. Art. 44 3. Jednostka, w tym jednostka interesu T
Art. 63g
2. Skonsolidowane sprawozdanie z płatności
ust. 3
publicznego, nie musi być uwzględniana
ust. 2
/ na, obejmuje dane jednostki dominującej
w skonsolidowanym
sprawozdaniu
Art. 1 pkt i jednostek od niej zależnych wszystkich
dotyczącym
płatności
na
rzecz
25
szczebli. Skonsolidowanym sprawozdaniem z
administracji rządowych, jeżeli spełniony
projektu
płatności na można nie obejmować danych
jest co najmniej jeden z następujących
jednostki, która nie została objęta
warunków:
konsolidacją na podstawie art. 57.
a) poważne długoterminowe ograniczenia
znacząco utrudniają jednostce dominującej
wykonywanie jej praw do aktywów tej
jednostki lub sprawowanie zarządu nad tą
jednostką;
b) wyjątkowo rzadkie przypadki, gdy bez
ponoszenia niewspółmiernie wysokich
kosztów lub bez nieuzasadnionej zwłoki
nie można uzyskać informacji niezbędnych
do
sporządzenia
skonsolidowanego
sprawozdania dotyczącego płatności na
rzecz administracji rządowych zgodnie
z niniejszą
dyrektywą;
c) akcje lub udziały tej jednostki znajdują
się w posiadaniu wyłącznie w celu ich
późniejszej
odsprzedaży.
Wyżej wymienione zwolnienia mają
zastosowanie
wyłącznie,
jeśli
są
wykorzystywane również do celów
skonsolidowanych
sprawozdań
finansowych.
114. Art. 45 1. Sprawozdanie, o którym mowa w T
Art. 69
1g. Kierownik jednostki, o której mowa
ust. 1
art. 42,
oraz
skonsolidowane
ust. 1g
/ odpowiednio w art. 63f ust. 1 lub 63g ust. 1,
sprawozdanie, o którym mowa w art. 44,
Art. 1
składa we właściwym rejestrze sądowym
dotyczące płatności na rzecz administracji
pkt 29
odpowiednio sprawozdanie z płatności na
130
rządowych, są ogłaszane w trybie
lit. b
rzecz
administracji
publicznych
lub
określonym przepisami prawa każdego
projektu
skonsolidowane sprawozdanie z płatności, na
państwa
członkowskiego
zgodnie
rzecz administracji publicznych wraz z
z rozdziałem 2 dyrektywy 2009/101/WE.
rocznym sprawozdaniem finansowym w
terminie określonym w ust. 1.
115. Art. 46 1. Jednostki określone w art. 42 i 44, które T
Art. 63i / Art. 63i. Jednostki określone w art. 63f ust. 1
ust. 1
sporządzają i ogłaszają sprawozdanie
Art. 1 pkt lub art. 63g ust. 1, które sporządzają i
spełniające
wymogi
sprawozdawcze
25
ogłaszają sprawozdanie z płatności lub
państwa trzeciego ocenione, zgodnie z
projektu
skonsolidowane sprawozdanie z płatności
art. 47, jako równoważne z wymogami
według przepisów państwa trzeciego
niniejszego rozdziału, są zwolnione
uznanych przez Komisję Europejską za
z wymogów
niniejszego
rozdziału,
równoważne z przepisami unijnymi, mogą nie
z wyjątkiem
obowiązku
ogłaszania
stosować przepisów niniejszej ustawy w
przedmiotowego sprawozdania stosownie
zakresie sporządzania tych sprawozdań, pod
do
przepisów
każdego
państwa
warunkiem złożenia sprawozdania z płatności
członkowskiego zgodnie z rozdziałem 2
lub
skonsolidowanego
sprawozdania
z
dyrektywy 2009/101/WE.
płatności we właściwym rejestrze sądowym.
116. Art. 51 Państwa członkowskie przewidują sankcje T
Art. 77
Art. 77. Kto wbrew przepisom ustawy
mające
zastosowanie
w przypadku
pkt 2
/ dopuszcza do:
naruszenia
przepisów
krajowych
Art. 1
2)
niesporządzenia
sprawozdania
przyjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą
pkt 32
finansowego,
skonsolidowanego
oraz podejmują wszelkie niezbędne środki
projektu
sprawozdania finansowego, sprawozdania z
w celu
zapewnienia
ich
wykonania.
działalności, sprawozdania z działalności
Przewidziane sankcje są skuteczne,
grupy kapitałowej, sprawozdania z płatności
proporcjonalne i odstraszające.
na
rzecz
administracji
publicznych,
skonsolidowanego sprawozdania z płatności
na
rzecz
administracji
publicznych,
sporządzenia ich niezgodnie z przepisami
ustawy lub zawarcia w tych sprawozdaniach
nierzetelnych danych;
- podlega grzywnie lub karze pozbawienia
wolności do lat 2, albo obu tym karom
łącznie.
Art. 79
Art. 79. Kto wbrew przepisom ustawy:
pkt 4
/ 4) nie składa sprawozdania finansowego,
131
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3352
› Pobierz plik