Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3352
- Data wpłynięcia: 2015-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333
3352
3.
Roczne
sprawozdanie
finansowe T
Art. 4
1a.
W
celu
rzetelnego
i
jasnego
ust. 3
przedstawia
w sposób
prawdziwy
ust. 1a
/ przedstawienia
sytuacji majątkowej i
i rzetelny
stan aktywów i pasywów
Art. 1
finansowej
oraz
wyniku
finansowego
jednostki, jej sytuację finansową oraz
pkt 3 lit. jednostka jest obowiązana przedstawiać
wynik finansowy. W przypadku gdy
a projektu wszelkie dodatkowe informacje konieczne do
stosowanie niniejszej
dyrektywy jest
spełnienia tego obowiązku w informacji
niewystarczające
do
przedstawienia
dodatkowej
w sposób prawdziwy i rzetelny stanu
aktywów i pasywów jednostki, jej sytuacji
finansowej oraz wyniku finansowego,
wszelkie takie dalsze informacje konieczne
do spełnienia tego wymogu podaje się
w informacji dodatkowej do sprawozdania
finansowego.
17. Art. 4
4. Jeżeli w wyjątkowych przypadkach T
Art. 4
1b. Jeżeli, w wyjątkowych przypadkach,
ust. 4
stosowanie
któregokolwiek
przepisu
ust. 1b
/ stosowanie określonego przepisu ustawy nie
niniejszej
dyrektywy
jest
sprzeczne
Art. 1
pozwoliłoby
na
rzetelne
i jasne
z obowiązkiem
określonym
w ust. 3,
pkt 3 lit. przedstawienie
sytuacji
majątkowej
należy nie stosować takiego przepisu
a projektu i finansowej
oraz
wyniku
finansowego,
w celu
prawdziwego
i rzetelnego
jednostka
nie
stosuje
tego
przepisu,
przedstawienia stanu aktywów i pasywów
a w informacji
dodatkowej
uzasadnia
jednostki, jej sytuacji finansowej i wyniku
przyczyny jego niezastosowania oraz określa
finansowego.
Niezastosowanie
wpływ, jaki niezastosowanie przepisu
któregokolwiek z tych przepisów jest
wywiera na obraz sytuacji majątkowej
ujawniane w informacji dodatkowej do
i finansowej oraz wynik finansowy jednostki
sprawozdania
finansowego
wraz
ze
stosownym
uzasadnieniem
oraz
określeniem wpływu na aktywa i pasywa
jednostki, jej sytuację finansową i wynik
finansowy.
Państwa członkowskie mogą określić
wspomniane
wyjątkowe
przypadki
i ustanowić stosowne zasady szczególne,
które
mają
w takich
przypadkach
zastosowanie.
17
18. Art. 4
6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 5 N
-
Nie skorzystano z opcji.
Opcja w ramach tzw. „single
ust. 6
państwa członkowskie mogą wymagać
filing system” – dla krajów,
sporządzania, ujawniania i ogłaszania
które
mają
połączoną
przez małe jednostki informacji zawartych
sprawozdawczość finansową
w sprawozdaniach finansowych, które to
i podatkową
informacje wykraczają poza wymogi
Nie skorzystano z opcji,
niniejszej dyrektywy, pod warunkiem że
z uwagi
na
brak
wszelkie takie informacje są gromadzone
funkcjonowania
w ramach
jednego
zintegrowanego
zintegrowanego
systemu
systemu sprawozdawczości, a wymóg
sprawozdawczości.
dotyczący ujawniania informacji jest
zawarty
w krajowych
przepisach
podatkowych wyłącznie do celów poboru
podatków. Informacje wymagane zgodnie
z niniejszym
ustępem wykazuje się
w stosownej
części
sprawozdania
finansowego.
19. Art. 4
7. Państwa członkowskie przekazują
ust. 7
Komisji wszelkie dodatkowe informacje,
których wymagają na mocy ust. 6 przy
transpozycji
niniejszej
dyrektywy
i
wprowadzeniu
do
prawa
krajowego
nowych wymogów na mocy ust. 6.
20. Art. 6
j)
wymogi określone w niniejszej
Art. 4
4a. Stosując przepisy ustawy jednostka
ust.
1 dyrektywie
w odniesieniu
do T
ust. 4a
/ kieruje się zasadą istotności. Informacje
lit. j
ujmowania,
wyceny,
prezentacji,
Art. 1 pkt wykazywane w sprawozdaniu finansowym
lit. j
ujawniania i konsolidacji nie muszą być
3 lit. b oraz
skonsolidowanym
sprawozdaniu
stosowane, gdy ich przestrzeganie jest
projektu
finansowym należy uznać za istotne, gdy ich
nieistotne.
pominięcie lub zniekształcenie może wpływać
na decyzje podejmowane na ich podstawie
przez użytkowników tych sprawozdań. Nie
można uznać poszczególnych pozycji za
nieistotne, jeżeli wszystkie nieistotne pozycje
o podobnym charakterze łącznie uznaje się za
istotne.
18
21. Art. 6
3. Państwa członkowskie mogą zwolnić N
-
Nie skorzystano z opcji.
Nie
skorzystano
z opcji,
ust. 3
jednostki z wymogów ust. 1 lit. h).
gdyż – zasada wyższości
(h) pozycje rachunku zysków i strat oraz
treści nad formą ma
bilansu są ujmowane i prezentowane
zastosowanie do wszystkich
z uwzględnieniem treści ekonomicznej
jednostek
stosujących
danej transakcji lub umowy;)
przepisy
ustawy
o rachunkowości – art. 4
ust. 2.
22. Art. 6
4. Państwa członkowskie mogą ograniczyć N
-
Nie skorzystano z opcji.
Nie
skorzystano
z opcji,
ust. 4
zakres
ust. 1
lit. j)
do
prezentacji
gdyż zasada istotności ma
i ujawnień.
ogólne
zastosowanie
(j)
wymogi określone w niniejszej
zgodnie z art. 4 ust. 1, art. 8
dyrektywie w odniesieniu do ujmowania,
ust. 1, art. 4 ust. 4 oraz
wyceny,
prezentacji,
ujawniania
art. 50
ust. 3
ustawy
i konsolidacji nie muszą być stosowane,
o rachunkowości oraz art. 4
gdy ich przestrzeganie jest nieistotne.)
ust. 2a projektu ustawy
23. Art. 7
1. W drodze odstępstwa od art. 6 ust. 1 N
-
Nie skorzystano z opcji.
Nie skorzystano z opcji -
ust. 1
lit. i)
państwa członkowskie mogą
zgodnie
z art. 31
ust. 3
zezwolić lub nakazać, aby w odniesieniu
ustawy
o rachunkowości
do wszystkich jednostek lub określonych
wartość
początkowa
kategorii jednostek wycena aktywów
i dotychczas dokonane od
trwałych odbywała się według wartości
środków trwałych odpisy
zaktualizowanej. W przypadku gdy prawo
umorzeniowe
podlegają
krajowe przewiduje wycenę według
aktualizacji wyceny tylko na
wartości zaktualizowanej, definiuje także
podstawie
odrębnych
jej zakres przedmiotowy oraz granice
przepisów. Ostatnią taką
i zasady jej stosowania.
aktualizację jednostki mogły
dokonać
na
podstawie
rozporządzenia
Ministra
Finansów z dnia 20 stycznia
1995 r.
w sprawie
amortyzacji
środków
trwałych
i wartości
niematerialnych i prawnych,
a także aktualizacji wyceny
19
środków trwałych (Dz.U.
Nr 7, poz. 34 ze zm.).
Jest
to
aktualizacja
urzędowa
na
mocy
przepisów podatkowych.
24. Art. 7
2. W przypadku gdy stosowany jest ust. 1, N
-
Nie skorzystano z opcji.
Opcja dotycząca rezerwy
ust. 2
kwota różnicy między wyceną według
z przeszacowania
jest
ceny zakupu lub kosztu wytworzenia
powiązana z opcją z art. 7
a wyceną według wartości zaktualizowanej
ust. 1
dyrektywy,
co
zostaje wpisana w bilansie do kapitału
w konsekwencji
powoduje
z aktualizacji wyceny w rubryce „Kapitał
nie skorzystanie z tej opcji
własny”.
Kapitał z aktualizacji wyceny może być
kapitalizowany
w całości
lub części
w dowolnym
momencie.
Kapitał z aktualizacji wyceny jest
zmniejszany, gdy przeniesione do niego
kwoty nie są już potrzebne do
zastosowania aktualizacji wyceny jako
podstawy
księgowania.
Państwa
członkowskie mogą ustanowić przepisy
regulujące
wykorzystanie
kapitału
z aktualizacji wyceny, z zastrzeżeniem że
z kapitału z aktualizacji wyceny można
dokonywać przenoszenia kwot do
rachunku zysków i strat tylko wtedy, gdy
przenoszone kwoty zostały uprzednio ujęte
jako koszty w rachunku zysków i strat lub
odzwierciedlają wzrost wartości, który
został faktycznie zrealizowany. adna
z części kapitału z aktualizacji wyceny nie
podlega podziałowi, bezpośrednio ani
pośrednio, chyba że część ta stanowi
faktycznie
zrealizowane
zyski.
Z
wyjątkiem
sytuacji
opisanych
20
w akapitach
drugim
i trzecim
niniejszego ustępu kapitał z aktualizacji
wyceny
nie
może
zostać
zmniejszony.
25. Art. 7
3. Korekty wartości obliczane są co roku N
-
Nie skorzystano z opcji.
Opcja powiązana z opcją
ust. 3
na podstawie wartości zaktualizowanej.
z art.7 ust. 1 dyrektywy, co
Jednakże w drodze odstępstwa od art. 9
w konsekwencji
powoduje
i 13 państwa członkowskie mogą zezwolić
nie skorzystanie z tej opcji.
lub nakazać, aby w odpowiednich
pozycjach,
zgodnie
z wzorami
określonymi w załącznikach V i VI,
wykazywana była jedynie kwota korekt
wartości wynikających z zastosowania
ceny zakupu lub kosztu wytworzenia jako
podstawy wyceny oraz aby różnica
wynikająca z wyceny według wartości
zaktualizowanej
zgodnie
z niniejszym
artykułem była wykazywana osobno
w tych wzorach.
26. Art. 8
1. W drodze odstępstwa od art. 6 ust. 1 N
-
Nie skorzystano z opcji zawartej w ostatnim Nie
skorzystano
z opcji
ust. 1
lit. i) oraz z zastrzeżeniem warunków
akapicie.
zawężenia zezwolenia lub
lit. b
określonych
w niniejszym
artykule:
nakazu wyceny wg wartości
ostatni
b) państwa członkowskie mogą zezwolić
godziwej
instrumentów
akapit
lub nakazać, aby w odniesieniu do
finansowych
oraz
wszystkich jednostek lub określonych
określonych
kategorii
kategorii jednostek wycena określonych
aktywów
tylko
do
kategorii aktywów innych niż instrumenty
skonsolidowanych
finansowe odbywała się według kwot
sprawozdań.
określonych przez odniesienie do wartości
godziwej.
Zgodnie
z art. 28
ust. 1
Tego rodzaju zezwolenie lub nakaz może
pkt 1a, 3, 5, 7a, 8a, ust. 5
ograniczać się do skonsolidowanych
ust. 6, art. 35a ustawy o
sprawozdań finansowych.
rachunkowości
oraz
rozporządzeniem Ministra
Finansów z dnia 12 grudnia
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3352
› Pobierz plik