eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3352
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333

3352

a projektu
w zakresie
sprawozdawczości
przewidziane w dyrektywie
2013/34.
11. Art. 3
8. Państwa członkowskie zezwalają, aby T
Art. 56
1.
Jednostka dominująca może nie
ust. 8
przy obliczaniu limitów określonych
ust. 1
/ sporządzać skonsolidowanego sprawozdania
w ust. 5-7
niniejszego artykułu nie
Art. 1
finansowego, jeżeli na dzień bilansowy roku
dokonywano kompensowania, o którym
pkt 22
obrotowego oraz na dzień bilansowy roku
w art. 24
ust. 3,
i żadnej
eliminacji
lit. a
poprzedzającego rok obrotowy łączne dane
wynikającej z art. 24 ust. 7. W takich
projektu jednostki
dominującej oraz wszystkich
przypadkach limity dotyczące kryteriów
jednostek zależnych każdego szczebla:
odnoszących się do sumy bilansowej
1)
z
uwzględnieniem
wyłączeń
i przychodów netto ze sprzedaży zwiększa
konsolidacyjnych, o których mowa w art. 60
się o 20 %
ust. 2 i 6, nie przekroczyły co najmniej dwóch
z następujących trzech wielkości:
a) 32 000 000 zł w przypadku sumy aktywów
bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 64 000 000 zł w przypadku przychodów
netto ze sprzedaży towarów i produktów za
rok obrotowy,
c) 250 osób w przypadku średniorocznego
zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty;
2)
bez
uwzględnienia
wyłączeń
konsolidacyjnych, o których mowa w art. 60
ust. 2 i 6, nie przekroczyły co najmniej dwóch
z następujących trzech wielkości:
a) 38 400 000 zł – w przypadku sumy
aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 76 800 000 zł – w przypadku przychodów
netto ze sprzedaży towarów i produktów za
rok obrotowy,
c) 250 osób – w przypadku średniorocznego
zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.”,
12. Art. 3
9. W przypadku państw członkowskich, N
-
Progi dla jednostek mikro i jednostek małych Transpozycja
dyrektywy
ust. 9
które dotychczas nie przyjęły euro, kwotę
zostały przyjęte w polskiej walucie. Parlamentu Europejskiego i

12
w walucie krajowej równoważną kwotom
Przeliczenia
dokonano
po
kursie Rady 2013/34/UE z dnia 26
określonym w ust. 1-7 oblicza się przy
1 euro=4,2468 zł.
czerwca 2013 r. w sprawie
zastosowaniu
kursu
walutowego

rocznych
sprawozdań
opublikowanego w Dzienniku Urzędowym

finansowych,
Unii Europejskiej w dniu wejścia w życie

skonsolidowanych
jakiejkolwiek dyrektywy ustanawiającej te

sprawozdań finansowych i
kwoty.

powiązanych sprawozdań
W celu przeliczenia na waluty krajowe
Skorzystano z zaokrąglenia wobec przyjęcia niektórych
rodzajów
państw członkowskich, które dotychczas
w projekcie progów wyrażonych w polskiej jednostek
odnośnie
do
nie przyjęły euro, kwoty w euro
walucie.
jednostek mikro.
wyszczególnione w ust. 1, 3, 4, 6 i 7 mogą

być zwiększone lub zmniejszone o nie
więcej niż 5 %, aby otrzymać zaokrąglone
kwoty wyrażone w walutach krajowych.
13. Art. 3
10. Jeżeli na dzień bilansowy jednostka lub
Art. 3
1d. Jednostkami małymi w rozumieniu
ust. 10
grupa przekracza lub przestaje przekraczać
ust. 1d
/ ustawy są również jednostki, o których mowa
limity
dwóch
z trzech
kryteriów
Art. 1 pkt w ust. 1c, które:
wskazanych w ust. 1-7, fakt ten wpływa na
2 lit. c 1) za poprzedni rok obrotowy sporządziły
zastosowanie odstępstw ustanowionych
projektu
sprawozdanie finansowe z zastosowaniem
niniejszą dyrektywą wyłącznie wtedy, gdy
art. 46 ust. 5 pkt 5, art. 47 ust. 4 pkt 5, art. 48
ma to miejsce w ciągu dwóch kolejnych lat
ust. 4, art. 48a ust. 4, art. 48b ust. 5 lub art. 49
obrotowych.
ust. 5 oraz
2) w roku obrotowym, za który sporządzają
sprawozdanie
finansowe
albo
w roku
poprzedzającym
ten
rok
obrotowy
przekroczyły dwie z wymienionych w ust. 1c
pkt 1 wielkości.

Art. 56
1a. Jednostka dominująca, która jest
ust. 1a
/ zwolniona ze sporządzania skonsolidowanego
Art. 1
sprawozdania finansowego na podstawie ust.
pkt 22
1 pkt 1 lub 2, traci to prawo, jeżeli w
lit. b
poprzednim i bieżącym roku obrotowym
projektu przekroczyła dwie z określonych w ust. 1 pkt
1 lub 2 wielkości, ze skutkiem dla bieżącego

13
roku obrotowego.

Art. 3 ust. 1a. Jednostkami mikro w rozumieniu ustawy Transpozycja
dyrektywy
1a pkt 1 i są:
Parlamentu Europejskiego i
ust. 1b
1) spółki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt Rady 2013/34/UE z dnia 26

1, inne osoby prawne, a także oddziały czerwca 2013 r. w sprawie

przedsiębiorców
zagranicznych,
w rocznych
sprawozdań
rozumieniu
przepisów
o
swobodzie finansowych,
działalności gospodarczej – z wyłączeniem skonsolidowanych
jednostek, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt sprawozdań finansowych i
3, jednostek zamierzających ubiegać się albo powiązanych sprawozdań
ubiegających
się
o
zezwolenie
na niektórych
rodzajów
wykonywanie działalności na podstawie jednostek
odnośnie
do
przepisów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt jednostek mikro.
3, oraz jednostek sektora finansów
publicznych – jeżeli jednostki te w roku
obrotowym,
za
który
sporządzają
sprawozdanie finansowe, oraz w roku
poprzedzającym ten rok obrotowy, a w
przypadku
jednostek
rozpoczynających
działalność w roku obrotowym, w którym
rozpoczęły działalność, nie przekroczyły co
najmniej dwóch z następujących trzech
wielkości:
a) 1 500 000 zł – w przypadku sumy aktywów
bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 3 000 000 zł – w przypadku przychodów
netto ze sprzedaży towarów i produktów za
rok obrotowy,
c) 10 osób – w przypadku średniorocznego
zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty,
(…)
1b. Jednostkami mikro w rozumieniu ustawy
są również jednostki, o których mowa w ust.
1a pkt 1, które:

14
1) za poprzedni rok obrotowy sporządziły
sprawozdanie finansowe z zastosowaniem
art. 46 ust. 5 pkt 4, art. 47 ust. 4 pkt 4, art. 48
ust. 3, art. 48a ust. 3, art. 48b ust. 4 lub art. 49
ust. 4 oraz
2) w roku obrotowym, za który sporządzają
sprawozdanie finansowe, albo w roku
poprzedzającym
ten
rok
obrotowy
przekroczyły dwie z wymienionych w ust. 1a
pkt 1 wielkości.

Art. 3 ust. spółki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1,
1a pkt 1 inne osoby prawne, a także oddziały
wprowad
przedsiębiorców
zagranicznych,
w
zenie do rozumieniu
przepisów
o
swobodzie
wyliczeni działalności gospodarczej, jeżeli jednostki te
a / Art. 1 w roku obrotowym, za który sporządzają
pkt 2
sprawozdanie finansowe, oraz w roku
lit. b
poprzedzającym ten rok obrotowy, a w
projektu
przypadku
jednostek
rozpoczynających

działalność w roku obrotowym, w którym

rozpoczęły działalność, nie przekroczyły co
najmniej dwóch z następujących trzech
wielkości:
14. Art. 3
12. Przy obliczaniu progów w ust. 1-7 N
-
Nie skorzystano z opcji.
Nie skorzystano z opcji , aby
ust. 12
państwa członkowskie mogą wymagać

wymagać od jednostek przy
uwzględnienia
przychodów
z innych
obliczaniu progów w ust. 1-
źródeł w przypadku jednostek, których nie
7
art. 3
dyrektywy
dotyczy pozycja „przychody netto ze
uwzględniania przychodów
sprzedaży”. Państwa członkowskie mogą
z innych źródeł w przypadku
wymagać, by jednostki dominujące
tych jednostek, których nie
obliczały
swoje
progi
w ujęciu
dotyczy pozycja „przychody
skonsolidowanym, a nie indywidualnym.
netto ze sprzedaży” z uwagi
Państwa członkowskie mogą również
na brak przesłanek do jej
wymagać, by jednostki powiązane
zastosowania.
obliczały
swoje
progi
w ujęciu
Nie skorzystano z opcji, aby

15
skonsolidowanym
lub
zagregowanym,
wymagać od jednostki
w przypadku gdy jednostki takie zostały
dominującej
obliczania
ustanowione w wyłącznym celu uniknięcia
progów
w ujęciu
prezentowania określonych informacji.
skonsolidowanym,
a nie
indywidualnym, gdyż jej
zastosowanie byłoby zbyt
restrykcyjne dla jednostek.
Nie skorzystano z opcji, aby
jednostki
powiązane
obliczały
swoje
progi
w ujęciu skonsolidowanym
lub
zagregowanym,
w przypadku gdy jednostki
takie zostały ustanowione
w wyłącznym
celu
uniknięcia
prezentowania
określonych
informacji,
z uwagi na brak przesłanek
do zastosowania tej opcji.
15. Art. 4
1.
Roczne
sprawozdanie
finansowe N
Art. 48a
4. Jednostka mała może nie sporządzać Wprowadzono
zmiany
ust. 1
stanowi złożoną całość składającą się –
ust. 4
/ zestawienia zmian w kapitale (funduszu) w treści
art. 48a
ustawy
w przypadku każdej jednostki – co
Art. 1
własnym, o którym mowa w ust. 1.
o rachunkowości
poprzez
najmniej
z następujących
elementów:
pkt 17
dodanie
ust. 4,
który
bilansu, rachunku zysków i strat oraz
projektu
umożliwia jednostce małej
informacji dodatkowej do sprawozdania
niesporządzanie zestawienia
finansowego.
zmian w kapitale (funduszu)
Państwa członkowskie mogą wprowadzić
własnym.

wymóg, aby jednostki niebędące małymi
Art. 48b
5. Jednostka mała może nie sporządzać Wprowadzono
zmiany
jednostkami włączały do rocznych
ust. 5
/ rachunku przepływów pieniężnych, o którym w treści
art. 48b
ustawy
sprawozdań finansowych także inne
Art. 1
mowa w ust. 1.
o rachunkowości
poprzez
sprawozdania
oprócz
dokumentów,
pkt 18
dodanie
ust. 5,
o których mowa w akapicie pierwszym.
projektu
umożliwiającego jednostce
małej
niesporządzanie
rachunku
przepływów
pieniężnych.

16
strony : 1 ... 40 ... 45 . [ 46 ] . 47 ... 60 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: