Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3352
- Data wpłynięcia: 2015-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333
3352
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe informacje,
Projektowane zmiany mogą w efekcie doprowadzić do poprawy warunków przedsiębiorczości
w tym wskazanie
i wzrostu konkurencyjności gospodarki. Zniesienie barier administracyjnych i wprowadzenie
źródeł danych
bardziej przyjaznych przepisów o rachunkowości może w znacznym stopniu poprawić warunki
i przyjętych do obliczeń funkcjonowania mniejszych jednostek.
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla małych jednostek poprzez wprowadzenie uproszczeń dotyczących zakresu
informacyjnego sprawozdania finansowego oraz możliwość niesporządzania sprawozdania z działalności będzie
skutkowało m.in. zmniejszeniem liczby sporządzanych dokumentów dla celów sprawozdawczych. Wprowadzenie
powyższych uproszczeń powinno spowodować zmniejszenie liczby procedur przy wykonywaniu tychże czynności przez
służby finansowo-księgowe. Zmniejszenie zakresu informacyjnego sprawozdania finansowego powinno skutkować także
skróceniem ilości czasu potrzebnego do jego sporządzenia.
Zmiany dotyczące sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych nie będą miały istotnego wpływu w zakresie
obciążeń regulacyjnych.
Wprowadzenie sprawozdania dotyczącego płatności na rzecz administracji publicznych dla dużych jednostek oraz
jednostek określonych w projektowanym art. 3 ust 1e pkt 1–6 w sektorze wydobywczym i eksploatacji lasów jest
obowiązkiem dla państwa członkowskiego.
Wprowadzenie zmian wykraczających poza zakres dyrektywy nie wpłynie na zwiększenie obciążeń regulacyjnych dla
jednostek. Zniesienie obowiązku publikacji sprawozdań finansowych spółdzielni w Monitorze Spółdzielczym zmniejszy
obciążenia z zakresu rachunkowości. Natomiast zmiany w zakresie leasingu, odroczonego podatku dochodowego oraz
wyceny instrumentów finansowych wprowadzone w odniesieniu do jednostek małych wpłyną korzystnie na zmniejszenie
tych obciążeń.
Uproszczenie zasad rachunkowości ww. organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 2
ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dzięki wprowadzeniu obowiązku
prowadzenia jedynie zestawienia kosztów i przychodów, usprawni działalność podmiotów przez zmniejszenie procedur
oraz obciążeń administracyjnych. Dodatkowo obniży też koszty prowadzenia działalności statutowej przez organizacje
pozarządowe.
32) Patrz przypis 21.
68
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie projektowanych przepisów może oddziaływać na rynek pracy poprzez powstawanie nowych jednostek,
dla których prowadzenie pełnej księgowości nie będzie stanowiło tak dużego obciążenia jak w chwili obecnej.
Zmniejszenie nadmiernych obciążeń powinno pozytywnie oddziaływać na poprawę konkurencyjności jednostek,
przyczyniać się do rozwoju przedsiębiorstw, w konsekwencji do wzrostu zatrudnienia.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne: konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Zmiana ustawy o rachunkowości może pozytywnie wpłynąć na konkurencyjność gospodarki
Omówienie wpływu
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, poprzez zniesienie barier
administracyjnych i wprowadzenie bardziej przyjaznych przepisów.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Państwa członkowskie zobowiązane są do implementacji postanowień dyrektywy do dnia 20 lipca 2015 r.
Państwa członkowskie mogą przewidzieć, że implementowane przepisy będą miały zastosowanie po raz pierwszy do
sprawozdań finansowych za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2016 r. lub w trakcie roku kalendarzowego
2016.
Polska planuje skorzystać z tej możliwości.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Projekt wdraża prawo UE.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Przy opracowywaniu Oceny Skutków Regulacji skorzystano m.in. z Raportu Ministerstwa Gospodarki „Pomiar obciążeń
administracyjnych w przepisach prawa gospodarczego” (www.mg.gov.pl).
69
RAPORT Z KONSULTACJI
projektu z dnia 30 września 2014 r. ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
1. Omówienie wyników przeprowadzonych konsultacji publicznych
Projekt ustawy (przy pismach z dnia 1 października 2014 r., znak: DR1/0301/37-30/CGHL/2014 oraz DR1/0301/37-31/CGHL/2014) został
poddany konsultacjom publicznym. Projekt przekazano do 27 podmiotów, tj.: Komitetu Standardów Rachunkowości, Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Stowarzyszenia Biegłych Rewidentów, Księgowych, Doradców Podatkowych, Prawników
i Ekonomistów „LIBERTAS”, Krajowej Izby Doradców Podatkowych, Związku Banków Polskich, Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Izby
Biur Rachunkowych, Związku Rzemiosła Polskiego, Polskiego Instytutu Dyrektorów, Krajowej Rady Spółdzielczej, Krajowej Rady Izb
Rolniczych, Prezesa Zarządu Izby Domów Maklerskich, Prezesa Zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych, Prezesa Zarządu
Związku Maklerów i Doradców, Prezesa Zarządu Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej, Prezesa Zarządu Organizacji
Polskiego Przemysłu Poszukiwawczo-Wydobywczego, Prezesa Zarządu Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Prezesa Zarządu Polskiej
Izby Ubezpieczeń, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Forum Związków
Zawodowych, Izby Pracodawców Polskich, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”, Business Centre Club, Polskiej Rady Biznesu.
Do przedmiotowego projektu uwagi zgłosiły następujące podmioty: Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami, Konfederacja Lewiatan,
Krajowa Rada Spółdzielcza, Krajowy Związek Banków Spółdzielczych, Polska Izba Ubezpieczeń, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce,
Tomasz Konieczny (członek Komitetu Standardów Rachunkowości), Zdzisław Fedak (członek Komitetu Standardów Rachunkowości), Związek
Banków Polskich.
Omówienie ww. uwag zostało przedstawione w
1
Projekt ustawy (przy pismach z dnia 1 października 2014 r., znak: DR1/0301/37-28/CGHL/2014, DR1/0301/37-29/CGHL/2014 oraz
DR1/0301/37-32/CGHL/2014) został przedstawiony do zaopiniowania przez następujące podmioty: Prezesa Zarządu Narodowego Banku
Polskiego, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Prezesa Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, Rzecznika Praw
Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów, Prezesa Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Główny Urząd Statystyczny, Trójstronną Komisję ds. Społeczno-
Gospodarczych, Komisję Wspólną Rządu i Samorządu.
Uwagi zgłosiły następujące podmioty: Prezes Zarządu Narodowego Banku Polskiego, Prezes Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, Prezes
Najwyższej Izby Kontroli, Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, Główny Urząd Statystyczny, Komisja Wspólna Rządu i Samorządu.
Omówienie ww. uwag zostało przedstawione w
2. Omówienie wyników zasięgnięcia opinii, dokonania konsultacji albo uzgodnienia projektu z właściwymi organami i instytucjami
Unii Europejskiej, w tym Europejskim Bankiem Centralnym.
Z uwagi na zakres projektu nie zasięgano opinii oraz nie dokonywano konsultacji i uzgodnień z organami oraz instytucjami Unii Europejskiej.
3. Podmioty, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz.
1414, z późn. zm.) oraz § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. poz. 979),
projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Zainteresowania pracami nad projektem w ww.trybie nie zgłosił żaden podmiot.
Do projektu ww. ustawy nie zostały zgłoszone uwagi przez podmioty nieumieszczone w rozdzielnikach.
2
RAPORT Z KONSULTACJI
projektu z dnia 8 grudnia 2014 r. ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw1
1. Omówienie wyników przeprowadzonych konsultacji publicznych
Projekt ustawy (przy pismach z dnia 8 grudnia 2014 r., znak: DR1/0301/37-37/WBN/2014 oraz DR1/0301/37-39/WBN/2014) został poddany
konsultacjom publicznym. Projekt przekazano do 37 podmiotów, tj.: Komitetu Standardów Rachunkowości, Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Stowarzyszenia Biegłych Rewidentów, Księgowych, Doradców Podatkowych, Prawników
i Ekonomistów „LIBERTAS”, Krajowej Izby Doradców Podatkowych, Związku Banków Polskich, Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Izby
Biur Rachunkowych, Związku Rzemiosła Polskiego, Polskiego Instytutu Dyrektorów, Krajowej Rady Spółdzielczej, Krajowej Rady Izb
Rolniczych, Prezesa Zarządu Izby Domów Maklerskich, Prezesa Zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych, Prezesa Zarządu
Związku Maklerów i Doradców, Prezesa Zarządu Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej, Prezesa Zarządu Organizacji
Polskiego Przemysłu Poszukiwawczo-Wydobywczego, Prezesa Zarządu Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Prezesa Zarządu Polskiej
Izby Ubezpieczeń, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Forum Związków
Zawodowych, Izby Pracodawców Polskich, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”, Business Centre Club, Polskiej Rady Biznesu, Stowarzyszenia Klon/Jawor, Caritas Polska, Ogólnopolskiej Federacji Organizacji
Pozarządowych, Głównej Kwatery Związku Harcerstwa Polskiego, Sieci Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT, Biura Zarządu
Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża, Forum Darczyńców w Polsce, Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, Polskiego Stowarzyszenia na
Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Zarząd Główny, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
Do przedmiotowego projektu uwagi zgłosiły następujące podmioty: Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Polska Izba Ubezpieczeń,
Stowarzyszenie Klon/ Jawor.
Omówienie ww. uwag zostało przedstawione w
1 W związku z uwagą Ministerstwa Pracy i Polityki społecznej zgłoszoną pismem z dnia 29 października 2014 r. odnośnie wprowadzenia uproszczeń dla najmniejszych
organizacji pozarządowych przeprowadzono ponowne uzgodnienia i konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3352
› Pobierz plik