eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3244
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688

3244-cz-2

– 3 –
15) ustalenia stanu faktycznego;
16) wskazanie stwierdzonych uchybień wraz ze wskazaniem ich wagiś
17) określenie oraz analiza przyczyn i skutków uchybieńś
18) uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień, ewentualne
rekomendacje;
19) podpisy audytorów sporządzających sprawozdanie.
§ 4. 1. Audytor opracowuje sprawozdanie, w którym informuje o ustaleniach,
przyczynach i skutkach stwierdzonego stanu oraz przedstawia zalecenia w sprawie usunięcia
uchybień lub wprowadzenia usprawnień.
2. Projekt sprawozdania z przeprowadzenia audytu zewnętrznego jest przekazywany
kierownikowi audytowanego podmiotu przed naradą zamykającą.
3. Kierownik audytowanego podmiotu może zgłosić na piśmie, w terminie nie krótszym
niż 7 dni od dnia otrzymania projektu sprawozdania, dodatkowe wyjaśnienia lub
umotywowane zastrzeżenia dotyczące jego treści. Uwagi do ustaleń zawartych w projekcie
sprawozdania zgłoszone mogą być również w trakcie narady zamykającej.
4. Audytor dokonuje analizy złożonych przez kierownika audytowanego podmiotu
wyjaśnień i zastrzeżeń i w miarę potrzeby podejmuje dodatkowe czynności wyjaśniające
w tym zakresie.
5. W przypadku stwierdzenia zasadności całości lub części dodatkowych wyjaśnień lub
zastrzeżeń sprawozdanie wstępne ulega zmianie lub uzupełnieniu. W razie nieuwzględnienia
dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, w całości lub w części, audytor przekazuje swoje
stanowisko wraz z uzasadnieniem, na piśmie, kierownikowi audytowanego podmiotu.
6. Dodatkowe wyjaśnienia lub zastrzeżenia oraz kopię stanowiska audytora włącza się
do bieżących akt audytu.
7. Sprawozdanie z przeprowadzenia audytu (sprawozdanie końcowe) sporządza się po
rozpatrzeniu dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń kierownika komórki audytowanego
podmiotu, co do treści zawartych w projekcie sprawozdania – w przypadku ich wniesienia.
8. Sprawozdanie z przeprowadzenia audytu (sprawozdanie końcowe) przekazuje się
kierownikowi audytowanego podmiotu.
9. W terminie 14 dni od dnia otrzymania przez kierownika audytowanego podmiotu
sprawozdania końcowego – w przypadku braku uwag do sprawozdania sporządza się notatkę
informacyjną o braku uwag i załącza się do akt bieżących audytu.
– 4 –
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ŚRODOWISKA

















– 5 –
UZASADNIENIE

Rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia zawartego art. 71 ustawy z dnia …
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Źz. U. poz. …).
Celem projektowanego rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie audytu
zewnętrznego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz
prowadzącego zakład przetwarzania jest okre lenie zakresu i sposobu przeprowadzania
audytu zewnętrznego oraz zakresu sprawozdania z przeprowadzonego audytu zewnętrznego.
Konieczno ć przeprowadzenia audytu zewnętrznego organizacji odzysku sprzętu
elektrycznego i elektronicznego oraz prowadzącego zakład przetwarzania wynika z przepisu
art. 66 ustawy z dnia … o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Audyt
zewnętrzny ma wykazać zgodno ć z prawem gospodarowania zużytym sprzętem,
w szczególno ci stosowanych procesów przetwarzania.
Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych
skutków finansowych dla budżetu państwa.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i nie podlega notyfikacji.
Projekt rozporządzenia realizuje zobowiązania wynikające z prawa Unii Europejskiej,
dlatego zgodnie z § 1 ust. 2 uchwały nr 20 Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r.
w sprawie zaleceń ujednolicenia terminów wej cia w życie niektórych aktów normatywnych
(M.P. poz. 205) przewidziano termin wej cia w życie przedmiotowego rozporządzenia po
upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.






– 6 –
Nazwa projektu
Źata sporządzenia
Projekt rozporządzenia w sprawie audytu zewnętrznego organizacji
20 stycznia 2015 r.
odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zakładu

przetwarzania
ródło:

art. 71 ustawy z dnia … o zużytym sprzęcie
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
elektrycznym i elektronicznym
Ministerstwo rodowiska


Nr w wykazie prac:
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza

Stanu lub Podsekretarza Stanu
Pan Janusz Ostapiuk – Podsekretarz Stanu

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
(022) 57 92 554, boguslawa.brzdakiewicz@mos.gov.pl

OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?

1. Ocena spełnienia przez zakład przetwarzania wymagań wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
(Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z pó n. zm.), w szczególno ci zgodno ci posiadanych decyzji w zakresie gospodarki
odpadami, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1 lit. a, z prowadzonym procesem przetwarzania w zakładzie
przetwarzania.
2. Ocena spełnienia minimalnych wymagań dla zakładu przetwarzania, o których mowa w art. ... ustawy z dnia ...
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
3. Ocena możliwo ci technicznych, w tym mocy przerobowych instalacji znajdujących się w zakładzie przetwarzania
umożliwiających demontaż oraz przygotowanie do ponownego użycia zebranego zużytego sprzętu, który powstał ze
sprzętu wprowadzonego do obrotu na terytorium kraju przez wprowadzających sprzęt, z którymi zawarł umowy oraz
odpadów powstałych po demontażu zużytego sprzętuś
4. Ocena zgodno ci masy zebranego oraz przetworzonego zużytego sprzętu z dokumentacją wynikającą z ewidencji,
o której mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach oraz za wiadczeń, o których mowa w ustawie
z dnia ... o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt

Wprowadzenie obowiązkowego audytu zewnętrznego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz
prowadzącego zakład przetwarzania. Okre lenie w rozporządzeniu zakresu i sposobu przeprowadzania audytu
zewnętrznego oraz zakresu sprawozdania z przeprowadzonego audytu zewnętrznego.

3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?

Przepisy okre lające sposoby akredytowania działalno ci podmiotów, które zajmują się przetwarzaniem odpadów
w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego istnieją między innymi w Wielkiej Brytanii, gdzie
weryfikacji podlegają również dokumenty potwierdzające odzysk i recykling, które mogą być przedmiotem obrotu
giełdowego.

4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielko ć
ródło danych
Oddziaływanie
Raport o funkcjonowaniu
systemu gospodarki zużytym
Obowiązek przeprowadzenia
Prowadzący zakład
sprzętem elektrycznym
rocznego audytu zewnętrznego,
178
i elektronicznym w 2013 r.
przetwarzania
sporządzony przez Głównego
wyboru audytora oraz
poniesienia kosztów audytu.
Inspektora Ochrony
rodowiska
Obowiązek przeprowadzenia
Organizacja odzysku
sprzętu elektrycznego
rocznego audytu zewnętrznego,
9
j.w.
wyboru audytora oraz
i elektronicznego
poniesienia kosztów audytu.
– 7 –
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia w sprawie audytu zewnętrznego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz
zakładu przetwarzania będzie przedmiotem konsultacji publicznych i opiniowania. Projekt zostanie zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska oraz Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z pó n. zm.).

Podmioty, którym zostanie przesłany projekt rozporządzenia w ramach konsultacji publicznych i opiniowania:

1) Business Centre Club,
2) Forum Związków Zawodowych,
3) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
4) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami,
5) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
6) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
7) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć”,
8) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć” – 80,
9) Wojewodowie,
10) Marszałkowie Województw,
11) Polska Izba Gospodarki Odpadami,
12) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami,
13) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych i Recyklingu,
14) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem,
15) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu,
16) Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji,
17) Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji,
18) Towarowa Giełda źnergii S.A.,
19) Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT,
20) CECED Polska,
21) ZPSO „Pol-lighting”,
22) Stowarzyszenie GPP Ekologia,
23) REMONDIS Electrorecycling Sp. z o. o.,
24) Biosystem źlektrorecykling Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i Elektronicznego S.A.,
25) AURAźKO Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
26) CCR RELECTRA Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i Elektronicznego S.A.,
27) źlektroźko Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
28) TOM Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
29) źuropejska Platforma Recyklingu Polska Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i Elektronicznego S.A.,
30) Electro-System Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
31) ŹROP Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z ...)
Skutki w okresie 10 lat od wej cia w życie zmian [mln zł]
Łącznie
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
(0–10)
Źochody ogółem












budżet państwa












JST












NFO iGW












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Saldo ogółem












strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: