eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3244
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688

3244-cz-2

– 8 –
udżet państwa












JST












NFO iGW













ródła finansowania




Dodatkowe informacje,
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych, w tym
w tym wskazanie ródeł na budżet państwa.
danych i przyjętych do

obliczeń założeń

7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wej cia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
0
-0,0025
-0,0025
-0,0025
-0,0025
-0,0025
-0,025
(w mln zł,
i rednich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2014 r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych

i rednich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe

0,0025 – koszt audytu zewnętrznego
Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
Koszt audytu zewnętrznego na rynku wynosi od 2 000 do 3 000 zł, w związku z tym, w tabeli
ródeł danych
wskazującej na koszty przedsiębiorców (organizacji odzysku sprzętu elektrycznego
i przyjętych do
i elektronicznego oraz prowadzącego zakład przetwarzania) podano redni koszt audytu
obliczeń założeń
zewnętrznego w wysoko ci 2 500 zł.

8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
X nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli X nie
zgodno ci).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
X nie dotyczy
Komentarz:
Audyt zewnętrzny ustanowiony został w ramach nadzoru i kontroli nad podmiotami prowadzącymi działalno ć
w zakresie gospodarowania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, o czym mowa w art. 23 dyrektywy
2012/19/UE.
9. Wpływ na rynek pracy
Zakłada się, że projektowane rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na rynek pracy. W związku
z wprowadzeniem nowego obowiązku i konieczno cią przeprowadzania audytów zewnętrznych przez weryfikatorów
– 9 –
rodowiskowych (źMAS), projektowane rozporządzenie może wpłynąć na powstanie nowych stanowisk pracy,
związanych z konieczno cią zatrudnienia dodatkowych specjalistów, mogących przeprowadzać audyty rodowiskowe.
10. Wpływ na pozostałe obszary



X środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
X zdrowie
inne:

Przepisy projektowanego rozporządzenia mają na celu nadzór nad prawidłowym przetwarzaniem
Omówienie wpływu
odpadów w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, co ma bezpo redni wpływ
na zdrowie ludzi i jako ć rodowiska naturalnego.

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

Przepisy projektowanego rozporządzenia realizowane będą na przestrzeni lat w związku z obowiązkiem corocznego
przeprowadzania audytu zewnętrznego przez organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz
prowadzących zakłady przetwarzania.

12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

Ocena funkcjonowania systemu gospodarowania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym prowadzona jest
w sposób stały. Ponadto audytor będzie przekazywał uwierzytelnioną kopię sprawozdania z audytu zewnętrznego
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony rodowiska oraz marszałkowi województwa, wła ciwym ze względu na miejsce
prowadzenia działalno ci podmiotów. W związku z tym ocena funkcjonowania przepisów rozporządzenia będzie mogła
nastąpić po analizie sprawozdania przez ww. podmioty.

13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.























01/03-kt
Projekt

R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Ś R O D O W I S K A 1)
z dnia
w sprawie szczegółowych stawek opłaty produktowej dla sprzętu

Na podstawie art. 74 ust. 2 ustawy z dnia … o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym (Dz. U. poz. …) zarządza się, co następujeŚ

§ 1. 1. Ustala się szczegółowe stawki opłaty produktowej dla poszczególnych grup
sprzętu.
2. Szczegółowe stawki, o których mowa w ust. 1, określa załącznik do rozporządzenia.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)


MINISTRER ŚRODOWISKA

W porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW






1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra rodowiska (Dz. U. poz. 1267).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra rodowiska z dnia . . w sprawie
szczegółowych stawek opłaty produktowej dla sprzętu (Dz. U. poz. . .), które zgodnie z art. 131 ust. 2
ustawy z dnia . . o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. . .) traci moc z dniem
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
– 2 –
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra rodowiska
z dnia ... (Dz. U. poz. ...)

SZCZEGÓŁOWE STAWKI OPŁAT PRODUKTOWYCH
DLA POSZCZEGÓLNYCH GRUP SPRZ TU
Szczegółowa stawka w zł

za 1 kg wprowadzonego
Numer i nazwa grupy sprzętu 1)
sprzętu
1. Sprzęt działający na zasadzie wymiany temperatury
1,80
2. Ekrany, monitory i sprzęt zawierający ekrany o powierzchni większej
1,80
niż 100 cm2
3. Lampy
7,50
4. Sprzęt wielkogabarytowy, którego którykolwiek z zewnętrznych
wymiarów przekracza 50 cm, w szczególnościŚ urządzenia
gospodarstwa domowegoś sprzęt informatyczny i telekomunikacyjnyś
sprzęt konsumenckiś oprawy oświetlenioweś sprzęt do odtwarzania
dźwięku lub obrazu, sprzęt muzycznyś narzędzia elektryczne
1,80
i elektroniczneś zabawki, sprzęt rekreacyjny i sportowyś wyroby
medyczneś przyrządy stosowane do monitorowania i kontroliś
automaty wydająceś sprzęt do wytwarzania prądów elektrycznych.
Niniejsza grupa nie obejmuje sprzętu ujętego w grupach sprzętu
nr 1–3.
5. Sprzęt małogabarytowy, którego żaden z zewnętrznych wymiarów
nie przekracza 50 cm, w szczególnościŚ urządzenia gospodarstwa
domowegoś sprzęt konsumenckiś oprawy oświetlenioweś sprzęt do
odtwarzania dźwięku lub obrazu, sprzęt muzycznyś narzędzia
elektryczne i elektroniczneś zabawki, sprzęt rekreacyjny i sportowyś
1,80
wyroby medyczneś przyrządy stosowane do monitorowania
i kontroli; automaty wydająceś sprzęt do wytwarzania prądów
elektrycznych. Niniejsza grupa nie obejmuje sprzętu ujętego
w grupach sprzętu nr 1–3 i 6.
6. Małogabarytowy sprzęt informatyczny i telekomunikacyjny, którego
1,80
żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 50 cm.
ObjaśnieniaŚ
1)
Grupy sprzętu wskazane zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy z dnia … o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym (Dz. U. poz. ...).
– 3 –
UZASADNIENIE

Rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia zawartego art. 74 ust. 2 ustawy
z dnia … o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. ...).
Celem projektowanego rozporządzenia Ministra
rodowiska w sprawie
szczegółowych stawek opłaty produktowej dla sprzętu jest określenie stawek jakie będzie
uiszczał wprowadzający sprzęt, który nie wykona obowiązku osiągnięcia minimalnego
rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomów odzysku lub przygotowania do
ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu. W przypadku braku zrealizowania
ww. obowiązków wprowadzający sprzęt będzie zobowiązany do wniesienia opłaty
produktowej, obliczanej oddzielnie dla każdej grupy sprzętu. Podstawę obliczenia opłaty
produktowej stanowić będzie masa w kilogramach zużytego sprzętu. Należną opłatę
produktową obliczyć należy jako iloczyn stawki opłaty produktowej i różnicy pomiędzy
wymaganym a osiągniętym odpowiednio minimalnym rocznym poziomem zbierania
zużytego sprzętu, poziomem odzysku oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu
zużytego sprzętu.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych
skutków finansowych dla budżetu państwa.
Projekt rozporządzenia zawiera przepisy techniczne w rozumieniu rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597) i podlega notyfikacji.
Projekt rozporządzenia realizuje zobowiązania wynikające z prawa Unii Europejskiej,
dlatego zgodnie z § 1 ust. 2 uchwały nr 20 Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r. w sprawie
zaleceń ujednolicenia terminów wejścia w życie niektórych aktów normatywnych
(M.P. poz. 205) przewidziano termin wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia po
upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: