eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3244
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688

3244-cz-2


Druk nr 3244 cz.2


Warszawa, 12 marca 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-77-13



Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zużytym sprzęcie elektrycznym i
elektronicznym
z projektami aktów
wykonawczych.

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że ww. projekt ustawy został
notyfikowany Komisji Europejskiej w dniu 6 marca 2015 r. pod numerem
2015/111/PL.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Środowiska.

Z poważaniem

(-) Ewa Kopacz
Projekt

R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Ś R O D O W I S K A 1)
z dnia
w sprawie minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu

Na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia … o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym (Dz. U. poz. …) zarządza się, co następujeŚ

§ 1. Rozporządzenie określa minimalne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu
w poszczególnych latach do końca 2020 r.
§ 2. 1. Minimalny roczny poziom zbierania, o którym mowa w § 1, dla grup sprzętu
z załącznika nr 1 do ustawy z dnia … o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
wynosi:
1) w 2018 r. – 50%,
2) w 2019 r. – 55%,
3) w 2020 r. – 60%
– średniorocznej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu na terytorium kraju.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ŚRODOWISKA





1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra rodowiska (Dz. U. poz. 1267).
– 2 –


UZASADNIENIE

Rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia zawartego art. 20 ust. 4 ustawy
z dnia … o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Źz. U. poz. ...).
Celem projektowanego rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie minimalnych
rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu jest okre lenie minimalnych rocznych
poziomów zbierania zużytego sprzętu w poszczególnych latach do końca 2020 r.
Projektowane przepisy wynikają z konieczno ci osiągania przez Polskę minimalnego
poziomu zbierania zużytego sprzętu, który powstał ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego
wprowadzonego do obrotu na terytorium kraju. Okre lenie minimalnych poziomów zbierania
zużytego sprzętu, jakie zobowiązani są corocznie osiągać wprowadzający sprzęt przyczynić
ma się do wypełniania przez Polskę zobowiązań wynikających z postanowień dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/Uź z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego
sprzętu elektrycznego i elektronicznego (Wźźź). Należy wskazać, że od 2016 r. poziom
zbierania zużytego sprzętu odnosi się do cało ci zużytego sprzętu, a nie jak to jest obecnie
tylko do zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych. Wskazane w projekcie
rozporządzenia poziomy zbierania stanowią okre lony procent redniorocznej masy sprzętu
wprowadzonego do obrotu na terytorium kraju. W ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i
elektronicznym wyja niono, że przez rednioroczną masę sprzętu wprowadzonego do obrotu
na terytorium kraju rozumie się rednioroczną masę sprzętu wprowadzonego do obrotu na
terytorium kraju w trzech poprzednich latach przez danego wprowadzającego sprzęt. Jeżeli
wprowadzający sprzęt nie wprowadzał do obrotu sprzętu na terytorium kraju przez trzy lata,
rednioroczną masę sprzętu wprowadzonego do obrotu na terytorium kraju liczy się za cały
okres, w którym nastąpiło wprowadzenie sprzętu do obrotu na terytorium kraju.
Wej cie w życie przedmiotowego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych
skutków finansowych dla budżetu państwa.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i nie podlega notyfikacji.
Projekt rozporządzenia realizuje zobowiązania wynikające z prawa Unii źuropejskiej,
dlatego zgodnie z § 1 ust. 2 uchwały nr 20 Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r.
w sprawie zaleceń ujednolicenia terminów wej cia w życie niektórych aktów normatywnych
– 3 –

(M.P. poz. 205) przewidziano termin wej cia w życie przedmiotowego rozporządzenia po
upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.


– 4 –

Nazwa projektu
Źata sporządzenia
Projekt rozporządzenia w sprawie minimalnych rocznych poziomów
20 stycznia 2015 r.
zbierania zużytego sprzętu


ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
art. 20 ust. 4 ustawy z dnia ... o zużytym
Ministerstwo rodowiska
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym


Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Nr w wykazie prac:
Stanu lub Podsekretarza Stanu

Pan Janusz Ostapiuk – Podsekretarz Stanu

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
(022) 57 92 554, boguslawa.brzdakiewicz@mos.gov.pl

OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?

Konieczno ć osiągania od 2018 r. wyższych niż obecnie poziomów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego, tym samym wypełnienie zobowiązań wynikających dla Polski z postanowień dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego
(WEEE). Ponadto, stworzenie przez wprowadzających sprzęt do obrotu efektywnego systemu zbierania zużytego sprzętu
na terenie kraju.

2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt

Okre lenie minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (koniecznego do
osiągnięcia przez wprowadzających sprzęt) wynoszącego:
1) od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. – nie mniej niż 40% redniorocznej masy sprzętu
wprowadzonego do obrotu, a w przypadku sprzętu należącego do grupy sprzętu nr 3 okre lonej w załączniku nr 1 do
ustawy nie mniej niż 50% redniorocznej masy sprzętu wprowadzonego do obrotuś
2) od dnia 1 stycznia 2021 r. – nie mniej niż 65% redniorocznej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu.
Przez rednioroczną masę sprzętu wprowadzonego do obrotu rozumie się rednioroczną masę sprzętu wprowadzonego
do obrotu w 3 poprzednich latach przez danego wprowadzającego sprzętś jeżeli wprowadzający sprzęt nie wprowadził
do obrotu sprzętu przez 3 lata, rednioroczną masę sprzętu liczy się za cały okres, w którym nastąpiło wprowadzenie do
obrotu sprzętu.

3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?

W państwach członkowskich Unii źuropejskiej podstawą systemu gospodarowania zużytym sprzętem elektrycznym
i elektronicznym jest dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego
sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE). W każdym państwie członkowskim realizowana jest zasada rozszerzonej
odpowiedzialno ci producenta. Cele w zakresie zbierania zużytego sprzętu są okre lone jednolicie dla wszystkich
państwach członkowskich. Niemniej jednak, w związku z tym, iż w Polsce system gospodarowania zużytym sprzętem
elektrycznym i elektronicznym nie jest dostatecznie zaawansowany nasz kraj oraz 9 innych państw członkowskich
o podobnym stopniu rozwoju tego sektora (Bułgaria, Republika Czeska, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Rumunia, Słowenia
i Słowacja) otrzymały tzw. derogację w zakresie osiągnięcia okre lonego dyrektywą poziomu zbierania zużytego sprzętu.
Pomimo podobnych systemów pozyskiwania zużytego sprzętu z gospodarstw domowych w innych krajach poziom
zbierania tych odpadów jest osiągany, jednakże należy tu podkre lić fakt większej wiadomo ci społeczeństwa
o konieczno ci prawidłowego zagospodarowania tych odpadów oraz mniejszej skali „szarej strefy”.

4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielko ć
ródło danych
Oddziaływanie
Raport o funkcjonowaniu
Obowiązek finansowania
Wprowadzający sprzęt
systemu gospodarki zużytym
systemu zbierania zużytego

5 356
sprzętem elektrycznym
sprzętu oraz osiągania
i elektronicznym w 2013 r.
minimalnych rocznych
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: