eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3244
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688

3244-cz-2

– 4 –

Nazwa projektu
Źata sporządzenia
Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych stawek opłat
20 stycznia 2015 r.
produktowych dla sprzętu


ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
art. 112 ust. 2 ustawy z dnia ... o zużytym
Ministerstwo rodowiska
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym


Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Nr w wykazie prac:
Stanu lub Podsekretarza Stanu

Pan Janusz Ostapiuk – Podsekretarz Stanu

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
(022) 57 92 554, boguslawa.brzdakiewicz@mos.gov.pl

OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?

Sankcjonowanie braku realizacji przez wprowadzających sprzęt ustawowych obowiązków w zakresie osiągania
minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomów odzysku lub przygotowania do ponownego
użycia i recyklingu zużytego sprzętu.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt

Wprowadzenie opłaty produktowej uiszczanej przez wprowadzającego sprzęt w przypadku nieosiągnięcia poziomu
zbierania zużytego sprzętu, poziomów odzysku lub przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu.
Opłata produktowa ma być wnoszona bez wezwania na rachunek bankowy marszałka województwa do dnia 15 marca
roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy. W przypadku gdy łączna wysoko ć opłaty
produktowej za daną grupę sprzętunie będzie przekraczać 50 zł, wprowadzający sprzęt nie będzie wnosił opłaty
produktowej.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?

Projektowane przepisy nie wynikają z uregulowań Unii źuropejskiej i stanowią wewnętrzne rozwiązanie systemowe
obowiązujące w Polsce. Zatem nie ma obecnie podobnego rozwiązania w krajach członkowskich OźCŹ/Uź, które
mogłyby posłużyć do porównania z systemem krajowym.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielko ć
ródło danych
Oddziaływanie
Raport o funkcjonowaniu
systemu gospodarki zużytym
sprzętem elektrycznym
Uiszczanie na rzecz marszałka
Wprowadzający sprzęt
5 356
i elektronicznym w 2013 r.
województwa opłaty
sporządzony przez Głównego
produktowej
Inspektora Ochrony
rodowiska
W przypadku przejęcia
obowiązków od
Organizacja odzysku
sprzętu elektrycznego
wprowadzającego sprzęt –
9
j.w.
uiszczanie na rzecz marszałka
i elektronicznego
województwa opłaty
produktowej
Gromadzenie na rachunku
bankowym opłaty produktowej
oraz przekazywanie jej,
Marszałkowie województw
w terminie 30 dni po upływie

16

każdego kwartału, na rachunek
bankowy Narodowego
Funduszu Ochrony rodowiska
i Gospodarki Wodnej
– 5 –

Przychód wynikający
Narodowy Fundusz
z przelewanej przez marszałka
Ochrony rodowiska


województwa opłaty
i Gospodarki Wodnej
produktowej
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji

Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych stawek opłat produktowych dla sprzętu będzie przedmiotem konsultacji
publicznych i opiniowania. Projekt zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska
oraz Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.).

Podmioty, którym zostanie przesłany projekt rozporządzenia w ramach konsultacji publicznych i opiniowania:

1) Business Centre Club,
2) Forum Związków Zawodowych,
3) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
4) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami,
5) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
6) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
7) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć”,
8) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć” – 80,
9) Wojewodowie,
10) Marszałkowie Województw,
11) Polska Izba Gospodarki Odpadami,
12) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami,
13) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych i Recyklingu,
14) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem,
15) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu,
16) Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji,
17) Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji,
18) Towarowa Giełda źnergii S.A.
19) Związek Importerów i Producentów Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego Branży RTV i IT,
20) CECED Polska,
21) ZPSO „Pol-lighting”,
22) Stowarzyszenie GPP Ekologia,
23) REMONDIS Electrorecycling Sp. z o. o.,
24) Biosystem źlektrorecykling Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
25) AURAźKO Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
26) CCR RźLźCTRA Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i Elektronicznego S.A.,
27) źlektroźko Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
28) TOM Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
29) źuropejska Platforma Recyklingu Polska Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i Elektronicznego S.A.,
30) Electro-System Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
31) ŹROP Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2013 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wej cia w życie zmian [mln zł]
Łącznie
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
(0–10)
Źochody ogółem












budżet państwa












+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
JST
0
+0,005
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
NFO iGW
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00

0
-0,005
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
Wydatki ogółem












– 6 –

budżet państwa












JST












Saldo ogółem












budżet państwa












+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
+0,00
JST
0
+0,005
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
NFO iGW
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00

0
-0,005
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05

ródła finansowania




Dodatkowe informacje,
Źane pochodzą ze Zbiorczej informacji Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
w tym wskazanie ródeł i Gospodarki Wodnej (NFO iGW) o zgromadzonych wpływach z tytułu opłat, o których mowa
danych i przyjętych do
w art. 64 ust. 2 i 3 oraz art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie
obliczeń założeń
elektrycznym i elektronicznym oraz kar pieniężnych, o których mowa w art. 80 ust. 1–9 tej
ustawy za 2013 rok.

0,005 mln zł – wysoko ć zgromadzonych wpływów z tytułu opłat produktowych
0,0005 mln zł – 10% z 0,005 mln zł stanowiące dochody budżetu samorządu województwa

W związku z tym, iż nie jest możliwe oszacowanie liczby przedsiębiorców, którzy nie
zrealizują w kolejnych latach obowiązków w zakresie osiągnięcia poziomu zbierania, odzysku
oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, do obliczeń w kolumnie JST
i NFO iGW wskazano kwotę na poziomie z 2013 r.

Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa.
Opłata produktowa będzie wnoszona na rachunek bankowy marszałka województwa.
Marszałek województwa przekazuje opłatę produktową, w terminie 30 dni po upływie każdego
kwartału, na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki
Wodnej. Wpływy z tytułu opłaty produktowej oraz dodatkowej opłaty produktowej
w wysoko ci 10% stanowią dochody budżetu samorządu województwa z przeznaczeniem na
koszty egzekucji należno ci z tytułu opłaty produktowej oraz dodatkowej opłaty produktowej
i obsługę administracyjną systemu tych opłat.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wej cia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
0
-0,005
-0,005
-0,005
-0,005
-0,005
-0,05
(w mln zł,
i rednich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z 2013 r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych

i rednich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
– 7 –


Źane pochodzą ze Zbiorczej informacji Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
Dodatkowe informacje,
i Gospodarki Wodnej (NFO iGW) o zgromadzonych wpływach z tytułu opłat, o których mowa
w tym wskazanie
w art. 64 ust. 2 i 3 oraz art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie
ródeł danych
elektrycznym i elektronicznym oraz kar pieniężnych, o których mowa w art. 80 ust. 1–9 tej
i przyjętych do
ustawy za 2013 rok.
obliczeń założeń

0,005 mln zł – wysoko ć zgromadzonych wpływów z tytułu opłat produktowych

W związku z tym, iż nie jest możliwe oszacowanie liczby przedsiębiorców, którzy nie
zrealizują w kolejnych latach obowiązków w zakresie osiągnięcia poziomu zbierania, odzysku
oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, do obliczeń w kolumnie „sektor mikro-,
małych i rednich przedsiębiorstw” wskazano kwotę na poziomie z 2013 r.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
X nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodno ci).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
X nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy

Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

10. Wpływ na pozostałe obszary



X rodowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Stawka opłaty produktowej ze względu na swój sankcyjny charakter skłaniać będzie
Omówienie wpływu
przedsiębiorców do wykonywania obowiązków w zakresie zbierania i przetwarzania zużytego

sprzętu. Tym samym po rednio wpłynie to na stan rodowiska poprzez zwiększenie masy
zebranych i przetworzonych odpadów.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

Przepisy projektowanego rozporządzenia realizowane będą na przestrzeni lat w związku z obowiązkiem corocznego
osiągania poziomów zbierania, odzysku oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

Ocena funkcjonowania systemu gospodarowania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym prowadzona jest
w sposób stały. NFO iGW co roku przekazuje Ministrowi rodowiska informację o zgromadzonych rodkach z tytułu
opłaty produktowej.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.

08/02-kt
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: