Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3244
- Data wpłynięcia: 2015-03-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
- data uchwalenia: 2015-09-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688
3244-cz-1
Europejskiej w celu ułatwienia rejestracji wprowadzającym sprzęt oraz autoryzowanym
przedstawicielom w całej Unii Europejskiej. Obecnie przedsiębiorcy wymienieni
w rozdziale 12 projektu ustawy, poza nową grupą, jaką stanowią autoryzowani
przedstawiciele, są wpisywani, do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, do rejestru prowadzonego przez
Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na podstawie przepisów ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, obowiązujących
przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Przepisy
przejściowe w projekcie ustawy warunkują natomiast, że do czasu utworzenia rejestru
podmiot będący autoryzowanym przedstawicielem również będzie wpisywany do
rejestru prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Należy
zaznaczyć także, że podmioty zbierające zużyty sprzęt wpisane do rejestru
prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska niebędące
zbierającymi zużyty sprzęt, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 20 projektu ustawy,
podlegają wykreśleniu z urzędu z rejestru prowadzonego przez Głównego Inspektora
Ochrony Środowiska w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Projektowana ustawa stanowi, że wojewódzki inspektor ochrony środowiska, co
najmniej raz w roku, przeprowadza kontrolę zakładu przetwarzania oraz sporządza
i przekazuje Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, w terminie do dnia
15 lutego za poprzedni rok kalendarzowy, zbiorczą informację o wynikach kontroli
przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym. Kontrolę przestrzegania przez
sprzedawców detalicznych i sprzedawców hurtowych przepisów art. 37 i art. 39
projektu ustawy będzie sprawować Inspekcja Handlowa. Główny Inspektor Ochrony
Środowiska będzie sporządzać i przekazywać co roku ministrowi właściwemu do spraw
środowiska raport o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem.
Projektowana ustawa, wdrażając postanowienia art. 16 ust. 5 dyrektywy 2012/19/UE,
określa również, że minister właściwy do spraw środowiska sporządza i przekazuje
Komisji Europejskiej sprawozdanie o wykonywaniu ustawy zawierające
w szczególności informacje o:
1) masie sprzętu wprowadzonego do obrotu wraz z podaniem grupy sprzętu;
2) masie zużytego sprzętu poddanego odzyskowi oraz przygotowanego do ponownego
użycia i poddanego recyklingowi;
3) masie wywiezionych z terytorium kraju odpadów powstałych ze zużytego sprzętu.
17
Sprawozdanie będzie przekazywane Komisji Europejskiej co trzy lata, w terminie
9 miesięcy od końca trzyletniego okresu, którego dotyczy.
W rozdziale 14 projektowanej ustawy zostały zamieszczone regulacje dotyczące
przepisów karnych i administracyjnych kar pieniężnych. Projektowana ustawa zmienia
dotychczasowy reżim odpowiedzialności za naruszenie przepisów ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Za naruszenia
przepisów, za które obecnie grozi kara grzywny, projektowana ustawa przewiduje
administracyjne kary pieniężne. Oznacza to tym samym, że do rozpoczętych przed
dniem wejścia w życie a niezakończonych postępowań w tych sprawach będą miały
zastosowanie przepisy art. 5 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks
postępowania w sprawach o wykroczenia. Projektowana ustawa przewiduje za
poszczególne naruszenia administracyjne kary pieniężne w wysokości od 5000 zł do
500 000 zł oraz do 1 000 000 zł za nieprzeznaczenie przez organizację odzysku sprzętu
elektrycznego i elektronicznego na publiczne kampanie edukacyjne co najmniej 5%
przychodów uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym albo nierozliczenie tego
obowiązku, w terminie, o którym mowa w art. 62 ust. 4 projektu ustawy.
W rozdziale 15 projektowanej ustawy zostały zawarte zmiany w:
1) ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska;
2) ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
3) ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych;
4) ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
5) ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej;
6) ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska;
7) ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko;
8) ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach;
9) ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
10) ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami
opakowaniowymi.
Zmiany te są konsekwencją wprowadzenia do porządku prawnego projektowanej
ustawy.
18
W rozdziale 16 projektowanej ustawy zostały zamieszczone przepisy przejściowe,
dostosowujące i końcowe, w tym dotyczące spraw związanych z grupami sprzętu, które
obwiązywać będą do dnia 31 grudnia 2017 r., a także osiągania do końca 2017 r.
poziomów zbierania, poziomów odzysku, poziomów przygotowania do ponownego
użycia i recyklingu zużytego sprzętu oraz związanych z rejestrowaniem
autoryzowanych przedstawicieli. Rejestr ten będzie prowadzony przez Głównego
Inspektora Ochrony Środowiska do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy zawiera przepisy techniczne w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.),
w związku z tym podlega notyfikacji technicznej.
Przepisy ustawy podlegają notyfikacji zgodnie z przepisami art. 15 ust. 7 i art. 39 ust. 5
dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r.
dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, które zobowiązują państwa członkowskie do
powiadomienia Komisji Europejskiej i innych państw członkowskich o projektowanych
przepisach ustanawiających wymóg przyjęcia przez usługodawcę określonej formy
prawnej, wymogi dotyczące własności akcji w spółce oraz wprowadzających
ograniczenia w swobodnym świadczeniu usług.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Środowiska oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. W trakcie prac nad
projektem ustawy Towarowa Giełda Energii S.A. zgłosiła zainteresowanie pracami nad
projektem ustawy w trybie art. 7 tej ustawy.
Projekt ustawy znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Przepis końcowy określa, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2015 r.,
z wyjątkiem art. 2 ust. 3 i art. 48 ust. 2–5, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia
2016 r., art. 66–71 i art. 96 pkt 47–49, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia
2017 r., oraz art. 2 ust. 2 pkt 4–10 i art. 5 ust. 2, które wchodzą w życie z dniem
1 stycznia 2018 r. Przewiduje się, że część przepisów niniejszej ustawy wejdzie w życie
19
w późniejszych terminach, co jest związane z koniecznością stopniowego
wprowadzania zmian. Zaproponowane vacatio legis tych przepisów pozwoli na
odpowiednie przygotowanie się do nowych przepisów zarówno administracji
publicznej, jak i wszystkim innym podmiotom objętym przepisami zawartymi
w niniejszym projekcie.
20
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
17 lutego 2015 r.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło
Ministerstwo Środowiska
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego
i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r.
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego
Stanu lub Podsekretarza Stanu
i elektronicznego (WEEE)
Pan Janusz Ostapiuk – Podsekretarz Stanu
Nr w wykazie prac UC 107
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
(022) 57 92 554, boguslawa.brzdakiewicz@mos.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Realizowanie zasady rozszerzonej odpowiedzialności producenta za odpady, które powstają z użytkowania produktów,
przez zwiększenie poziomu zrównoważonej produkcji sprzętu elektrycznego i elektronicznego (wytwarzany
i wprowadzany do obrotu sprzęt należy projektować w sposób ułatwiający ponowne użycie, demontaż oraz odzysk
powstałego z niego zużytego sprzętu oraz jego części składowych i materiałów) oraz prawidłowe zagospodarowanie
zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (w pierwszej kolejności ograniczenie liczby wytwarzanego zużytego
sprzętu, a ponadto przygotowanie go do ponownego użycia, recykling oraz inne niż recykling procesy odzysku w celu
ograniczenia liczby unieszkodliwianych odpadów przed poddaniem ich przetwarzaniu) w celu wydajnego
wykorzystywania zasobów oraz odzyskiwania surowców wtórnych.
Niedostatecznie ekologiczny charakter działalności wszystkich podmiotów zaangażowanych w cykl życia sprzętu
elektrycznego i elektronicznego, tj. wprowadzających sprzęt do obrotu, dystrybutorów i konsumentów oraz podmiotów
bezpośrednio zaangażowanych w zbieranie i przetwarzanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Brak osiągania wymaganego poziomu zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego w kontekście
zwiększających się poziomów od 2016 r. Zgodnie z raportami Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ)
o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym w 2012 r. wprowadzono
do obrotu łącznie 481 230 926,87 kg sprzętu elektrycznego i elektronicznego, a zebrano 175 306 850,00 kg (4,34 kg
zużytego sprzętu na mieszkańca), zaś w roku 2013 wprowadzono do obrotu łącznie 486 179 954,74 kg sprzętu
elektrycznego i elektronicznego, a zebrano 171 727 608,94 kg (4,25 kg zużytego sprzętu na mieszkańca). Możliwość
bezpłatnego pozostawienia przez konsumentów małogabarytowego zużytego sprzętu w jednostkach sprzedaży
detalicznej i hurtowej bez konieczności zakupienia nowego towaru.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Transpozycja postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie
zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) do polskiego porządku prawnego.
Nałożenie na wprowadzających sprzęt do obrotu obowiązku zorganizowania i sfinansowania zbierania zużytego sprzętu
i jego przetwarzania (recyklingu i innych niż recykling procesów odzysku).
Zobowiązanie zbierających zużyty sprzęt do przyjęcia przekazywanego do nich zużytego sprzętu, w tym do
nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych.
Ustanowienie obowiązku nieodpłatnego przyjęcia przez dystrybutorów zużytego sprzętu, w liczbie nie większej niż
sprzedawany nowy sprzęt, jeżeli zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju co sprzedawany sprzęt, oraz nieodpłatnego
przyjęcia w jednostkach o powierzchni handlowej, w której jest sprzedawany sprzęt, wynoszącej co najmniej 400 m2 lub
w ich bezpośredniej bliskości zużytego sprzętu, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 25 cm,
bez konieczności nabycia nowego sprzętu.
Określenie minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego wynoszącego:
1) do dnia 31 grudnia 2015 r. – nie mniej niż 35% średniorocznej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu na terytorium
kraju, a w przypadku sprzętu z podgrupy nr 5.1 załącznika nr 1 – nie mniej niż 45% średniorocznej masy sprzętu
wprowadzonego do obrotu na terytorium kraju;
2) od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. – nie mniej niż 40% średniorocznej masy sprzętu
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3244-cz-2
› Pobierz plik
-
3244-cz-1
› Pobierz plik