eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt dotyczy umożliwienia wykonywania, z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa, operacji lotniczych cywilnym zarówno polskim, jak i obcym statkom powietrznym na polskie lotniska wojskowe, które nie są wpisane do rejestru lotnisk cywilnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3228
  • Data wpłynięcia: 2015-03-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1221

3228



Wykonywanie operacji lotniczych cywilnych zarówno polskich, jak i obcych statków powietrznych na polskich
lotniskach wojskowych jako lotów realizowanych na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej. Gotowość operacyjna
lotnisk wojskowych jest utrzymywana przez całą dobę i o każdej porze roku.
Uniknięcie problemów z transportem ładunków wielkogabarytowych i ładunków niebezpiecznych na miejsce
załadunku/wyładunku.
Ważna w deficycie czasu ułatwiona procedura udzielania wymaganego zezwolenia na wykonywanie lotów
międzynarodowych przez obce cywilne statki powietrzne na lotnisko wojskowe.
Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa przy formowaniu i zgrywaniu dowództw oraz sił wydzielonych do Polskiego
Kontyngentu Wojskowego/Polskich Jednostek Wojskowych (PKW/PJW) w porcie wylotu bazy lotniczej do przerzutu
w rejon misji/operacji.
Zmniejszenie nakładów finansowych ponoszonych na transport do/z miejsca załadunku/wyładunku.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Eksploatacja cywilnych statków powietrznych przez siły zbrojne innych państw, z możliwością wykonywania operacji
lotniczych na lotniska wojskowe, jest powszechnie stosowana w państwach sojuszu NATO.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie



Gwarancja zachowania
Siły Zbrojne
ok. 100 000 żołnierzy
System ewidencji wojskowej
właściwego poziomu
Rzeczypospolitej Polskiej
bezpieczeństwa w obszarze
zabezpieczenia logistycznego
podczas formowania na terenie
kraju sił wydzielonych do
Polskiego Kontyngentu
Wojskowego/Polskich
Jednostek Wojskowych
(PKW/PJW) oraz
zabezpieczenia
międzynarodowych ćwiczeń
wojskowych
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy został opracowany na podstawie założeń projektu ustawy – Prawo lotnicze. Przedmiotowy projekt założeń
w trakcie przeprowadzonych konsultacji społecznych został uzgodniony z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Źródła finansowania


Dodatkowe

9


informacje, w tym
Szacuje się, że wejście w życie projektowanej regulacji spowoduje w latach 2015 i 2016
wskazanie źródeł
oszczędności w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej rzędu ok. 37 mln zł rocznie.
danych i przyjętych do Będą to kwoty zaoszczędzone na kosztach operacji logistycznych przy użyciu wyłącznie
obliczeń założeń
wojskowego sprzętu lotniczego i transportu kołowego oraz wynikające z obniżenia
ewentualnych kosztów eksploatacyjnych własnych samolotów transportowych.

Przy wyliczaniu wskazanych oszczędności posłużono się następująca formułą:

Całkowity koszt operacji lotniczej = Koszt Wewnętrzny (KW) + Koszt Zewnętrzny (KZ)
A. Całkowity koszt operacji lotniczej = Koszt Wewnętrzny (KW) + Koszt Zewnętrzny (KZ)
(dla samolotu An –124 100 Rusłan)
a) KW = czas wykonywania operacji lotniczej (długotrwałość lotu) w przestrzeni powietrznej
kraju
z miejsca bazowania samolotu (bazy lotniczej) do portu wylotu poza granice kraju * koszt
godziny lotu typu statku powietrznego * ilość wykonanych operacji lotniczych w kraju
samolotami C – 295M Casa i/lub C – 130 Hercules (w celu załadunku samolotu An –
124 100 Rusłan);
b) KZ = czas wykonywania operacji lotniczej (długotrwałość lotu) w przestrzeni powietrznej
państw
z portu wylotu (w kraju) do miejsca przeznaczenia (PKW/PJW) * koszt godziny lotu
statku powietrznego * ilość wykonanych operacji lotniczych rocznie.
B. Całkowity koszt operacji = Koszt Wewnętrzny (KW) + Koszt Zewnętrzny (KZ)
(dla samolotów C – 295M Casa i C – 130 Hercules)
a) KW = czas wykonywania operacji lotniczej (długotrwałość lotu) w przestrzeni powietrznej
kraju
z miejsca bazowania samolotu (bazy lotniczej) do portu wylotu poza granice kraju * koszt
godziny lotu typu statku powietrznego * ilość wykonanych operacji lotniczych w kraju;
b) KZ = czas wykonywania operacji lotniczej (długotrwałość lotu) w przestrzeni powietrznej
państw
z portu wylotu (w kraju) do miejsca przeznaczenia (PKW/PJW) * koszt godziny lotu typu
statku powietrznego * ilość wykonanych operacji lotniczych rocznie.
 Koszt godziny lotu wynika z podzielenia całkowitych kosztów dla danego typu samolotu
(koszty paliwa, części zamienne, obsługa bieżąca, opłaty nawigacyjne (trasowe i
lotniskowe), opłaty terminalowe) – przez liczbę wylatanych godzin w danej operacji
lotniczej.
C. Całkowity koszt operacji naziemnej dla poszczególnych typów sprzętu logistycznego:
czas użytkowania samochodu (sprzętu) specjalistycznego = stawka godzinowa * stawka
za kilometr.

Jednakże ze względu na brak możliwości przewidzenia konieczności wykorzystania cywilnych
statków powietrznych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w perspektywie wieloletniej nie zachodzi
logiczna możliwość precyzyjnego wyliczenia sumy środków finansowych, które zostaną
zaoszczędzone przez resort obrony narodowej.

Niemniej jednak projektowany zakres regulacji pomimo wskazanych oszczędności będzie miał
faktyczny zerowy wpływ na sektor finansów publicznych, ponieważ zaoszczędzone środki
finansowe zostaną spożytkowane w ramach budżetu resortu obrony narodowej na zapewnienie
realizacji innych potrzeb Sił Powietrznych.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa






pieniężnym
sektor mikro-, małych






Nie dotyczy
(w mln zł,
i średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe
rodzina, obywatele






Nie dotyczy
10


z ... r.)
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych Nie dotyczy
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
Nie dotyczy
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
zwiększony dopływ

wysoko
wykwalifikowanej
lekarzy i lekarzy
specjalistów

Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
Projektowana regulacja ze względu na swój merytoryczny zakres nie będzie miała wpływu na
danych i przyjętych do konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
obliczeń założeń
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
Biorąc pod uwagę fakt, iż operacje wykonywane przez cywilne statki powietrzne na lotniskach wojskowych będą
operacjami na potrzeby Sił Zbrojnych RP, zasadne jest przekazanie nadzoru nad transportem materiałów
niebezpiecznych cywilnymi statkami powietrznymi na lotniska wojskowe do Ministra Obrony Narodowej. Tym samym
uzasadnione jest wprowadzenie kompetencji Ministra Obrony Narodowej do wydawania zgody na lot statku
powietrznego na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej z materiałami niebezpiecznymi na pokładzie, wraz
z jego odpowiedzialnością w tym zakresie (zgoda Prezesa Urzędu dla tych operacji nie będzie już wymagana).
Dodatkowo ze względu na to, że loty cywilnych statków powietrznych na lotniska wojskowe realizują potrzeby Sił
Zbrojnych RP, a tym samym nie naruszają konkurencji między przewoźnikami (w zakresie, za który odpowiada Prezes
Urzędu), zasadne jest odstąpienie od zgody Prezesa Urzędu na wykonywanie przez obcego przewoźnika lotniczego
przewozów lotniczych do lub z Rzeczypospolitej Polskiej. Zezwolenie Prezesa Urzędu dotyczące tego rodzaju
przewozów realizujących potrzeby Sił Zbrojnych RP proponuje się zastąpić zezwoleniem Dowódcy Operacyjnego
Rodzajów Sił Zbrojnych działającego w porozumieniu z dowódcą jednostki organizacyjnej albo związku
organizacyjnego Sił Zbrojnych RP, któremu przekazano dane lotnisko wojskowe do użytkowania.
Przewiduje się, że zakładana zmiana ustawy – Prawo lotnicze może mieć pozytywny wpływ na redukcję obciążenia
regulacyjnego, będącego efektem uproszczonej procedury udzielania wymaganego zezwolenia na wykonywanie lotów
międzynarodowych przez obce cywilne statki powietrzne na lotniska wojskowe.
9. Wpływ na rynek pracy
Przedmiotowy projekt ustawy nie wywiera wpływu na rynek pracy.


11


10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:

Omówienie wpływu
Nie dotyczy.

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

O terminie wdrożenia projektu decyduje realizacja interesów narodowych i zobowiązań sojuszniczych.
Przewidywany, planowy termin wejścia w życie znowelizowanej ustawy uwarunkowany jest postępem prac
w finalizowaniu procesu legislacyjnego.

12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

Wymierne efekty przeprowadzonej nowelizacji będzie można zaobserwować po upływie 2 lat od dnia wejścia w życie
tych regulacji. W celu określenia rezultatów projektu nastąpi porównanie stanu wyjściowego z liczbą wykonanych
operacji lotniczych.

13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)

Brak.





















02/69rch
12
strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: