eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt dotyczy umożliwienia wykonywania, z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa, operacji lotniczych cywilnym zarówno polskim, jak i obcym statkom powietrznym na polskie lotniska wojskowe, które nie są wpisane do rejestru lotnisk cywilnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3228
  • Data wpłynięcia: 2015-03-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1221

3228


Druk nr 3228


Warszawa, 6 marca 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-54-14




Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy - Prawo lotnicze.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Obrony
Narodowej.

Z poważaniem

(-) Ewa Kopacz
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo lotnicze
Art. 1. W ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393
oraz z 2014 r. poz. 768) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 1 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Przepisów prawa lotniczego nie stosuje się do lotnictwa państwowego,
z wyjątkiem przepisów art. 1 ust. 6, art. 2–9, art. 14, art.17 ust. 15 i 16, art. 33, art. 35
ust. 2, art. 43, art. 44, art. 59a ust. 6, art. 60, art. 66 ust. 1a–1d i ust. 3, art. 66a, art. 66b,
art. 68 ust. 2 i 2f, art. 69 ust. 1–3, art. 74–76, art. 82 pkt 7, art. 89, art. 92, art. 93a pkt 5,
art. 104 ust. 4–9, art. 119–126, art. 128, art. 130, art. 133, art. 134 ust. 1–1f, art. 135
ust. 3 pkt 3, art. 135a ust. 1 pkt 8, art. 136, art. 137 ust. 1–4, art. 140, art. 140a–140d,
art. 149, art. 149a, art. 150, art. 153a ust. 2 i 3, art. 153b, art. 193 ust. 1b i 1c oraz
art. 207 ust. 8 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 5.”;
2)
w art. 60 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do lotnisk wojskowych wykorzystywanych do
startu i lądowania cywilnego statku powietrznego wykonującego loty, o których mowa
w art. 66a ust. 1.”;
3)
w art. 66 po ust. 1 dodaje się ust. 1a–1d w brzmieniu:
„1a. Cywilne statki powietrzne, wykonujące loty, o których mowa w art. 66a ust. 1,
mogą startować z lotnisk wojskowych i lądować na tych lotniskach, których dane
techniczne i eksploatacyjne są opublikowane w Zintegrowanym Pakiecie Informacji
Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3.
1b. Aktualne dane techniczne i eksploatacyjne lotnisk, o których mowa w ust. 1a,
są przekazywane do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych przez
Ministra Obrony Narodowej.
1c. W przypadku wykonywania lotów realizujących zadania na potrzeby Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie przewozu żołnierzy, funkcjonariuszy
Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego i Biura Ochrony
Rządu oraz pracowników wojska, Minister Obrony Narodowej oprócz danych,
o których mowa w ust. 1a, przekazuje do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie
– 2 –
Informacji Lotniczych także potwierdzenie spełnienia przez lotniska wojskowe
wymogów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 59a ust. 6.
1d. Do danych technicznych i eksploatacyjnych, o których mowa w ust. 1a, stosuje
się przepisy wydane na podstawie art. 59a ust. 6 oraz przepisy rozporządzenia Komisji
(UE) nr 73/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiającego wymagania dotyczące
jakości danych i informacji lotniczych dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
(Dz. Urz. UE L 23 z 27.01.2010, str. 6).”;
4)
po art. 66 dodaje się art. 66a i art. 66b w brzmieniu:
„Art. 66a. 1. Cywilne statki powietrzne mogą wykonywać starty z lotnisk
wojskowych i lądować na tych lotniskach w przypadku wykonywania lotów:
1)
krajowych wyłącznie przez:
a)
samoloty z napędem śmigłowym o maksymalnej masie startowej (MTOM) do
5700 kg włącznie lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 10,
b)
śmigłowce,
c)
statki powietrzne bez napędu,
d)
aerostaty;
2)
realizujących zadania na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
w zakresie przewozu ładunków;
3)
realizujących zadania na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
w zakresie przewozu żołnierzy, funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego i Biura Ochrony Rządu oraz
pracowników wojska, gdy lotniska te spełniają wymogi określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 59a ust. 6.
2. Potwierdzenia spełnienia przez lotniska wojskowe wymogów określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 59a ust. 6 dokonuje Minister Obrony
Narodowej na wniosek jednostki organizacyjnej lub związku organizacyjnego Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, którym przekazano lotnisko wojskowe do
użytkowania.
3. Lotniska wojskowe, z których startują i na których lądują wojskowe statki
powietrzne lub cywilne statki powietrzne, w przypadkach, o których mowa w ust. 1
pkt 2 i 3, są lotniskami wykorzystywanymi jedynie do celów wojskowych.
4. Jednostka organizacyjna lub związek organizacyjny Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, którym przekazano lotnisko wojskowe do użytkowania,
– 3 –
informują zarządzającego lotniskiem cywilnym, na którym ma lądować cywilny statek
powietrzny wykonujący lot z lotniska użytkowanego przez tę jednostkę lub związek, iż
lotnisko wojskowe jest wykorzystywane jedynie do celów wojskowych i nie jest portem
lotniczym lub częścią portu lotniczego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca
2008 r. w sprawie zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającego
rozporządzenie (WE) nr 2320/2002, zwanego dalej „rozporządzeniem
nr 300/2008/WE”. Informacja dotycząca wykorzystywania lotniska wojskowego jedynie
do celów wojskowych jest potwierdzona odpowiednią uwagą w planie lotu.
5. Jednostka organizacyjna lub związek organizacyjny Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, którym przekazano lotnisko wojskowe do użytkowania,
zapewniają we własnym zakresie ochronę przed aktami bezprawnej ingerencji
zagrażającymi bezpieczeństwu lotów, o których mowa w ust. 1.
Art. 66b. 1. W przypadku wykorzystywania lotnisk wojskowych do startu
i lądowania cywilnego statku powietrznego wykonującego loty, o których mowa
w art. 66a ust. 1:
1)
służby żeglugi powietrznej są zapewniane na podstawie art. 7 ust. 5 rozporządzenia
(WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r.
w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej
Przestrzeni Powietrznej, zwanego dalej „rozporządzeniem nr 550/2004/WE”;
2)
stosuje się przepisy art. 27 i art. 155 w zakresie kontroli przewoźników lotniczych
lub innych użytkowników cywilnych statków powietrznych oraz osób
posiadających licencję personelu lotniczego i podmiotów posiadających certyfikat
agenta obsługi naziemnej.
2. Wojskowe służby żeglugi powietrznej zapewnione na podstawie art. 7 ust. 5
rozporządzenia nr 550/2004/WE, spełniają wspólne wymogi dotyczące zapewniania
służb żeglugi powietrznej określone na podstawie art. 6 rozporządzenia
nr 550/2004/WE.
3. Minister właściwy do spraw transportu może określić, w drodze rozporządzenia,
środki, które należy podjąć w celu zapewnienia zgodności działań wojskowych służb
żeglugi powietrznej ze wspólnymi wymogami dotyczącymi zapewniania służb żeglugi
powietrznej określonymi na podstawie art. 6 rozporządzenia nr 550/2004/WE,
z uwzględnieniem zasad współpracy instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego
– 4 –
z odpowiednimi służbami i organami wojskowymi oraz innymi organami
państwowymi.”;
5)
w art. 68 po ust. 2d dodaje się ust. 2e i 2f w brzmieniu:
„2e. W przypadku wykonywania lotów międzynarodowych przez cywilny statek
powietrzny w celu realizacji zadań na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
w zakresie przewozu ładunków lub osób, o których mowa w art. 66a ust. 1 pkt 3,
jednostka organizacyjna lub związek organizacyjny Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej, którym przekazano lotnisko do użytkowania:
1) zawiadamiają z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem najbliższego
komendanta placówki Straży Granicznej, naczelnika urzędu celnego oraz
kierownika placówki granicznej kontroli sanitarnej, weterynaryjnej i fitosanitarnej
o planowanym przekroczeniu granicy państwowej przez statek powietrzny
przewożący ładunek lub osoby nienależące do załogi w celu kontroli tego statku,
ładunku lub osób;
2)
zapewniają funkcjonariuszom i pracownikom placówki Straży Granicznej, urzędu
celnego oraz placówki granicznej kontroli sanitarnej, weterynaryjnej
i fitosanitarnej dojazd i powrót do miejsca dokonywania kontroli.
2f. Przepisu ust. 2e nie stosuje się w przypadku wykonywania międzynarodowych
lotów w granicach obszaru Schengen.”;
6)
w art. 93a w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) wykonywania przez cywilny statek powietrzny lotów, o których mowa w art. 66a
ust. 1 pkt 2 i 3.”;
7)
w art. 135 w ust. 3 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3
w brzmieniu:
„3) polskich lub obcych cywilnych statków powietrznych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i w polskiej przestrzeni powietrznej, wykonujących loty,
o których mowa w art. 66a ust. 1.”;
8)
w art. 135a w ust. 1 w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8
w brzmieniu:
„8) jednostka
organizacyjna lub związek organizacyjny Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, którym przekazano lotnisko wojskowe do użytkowania,
przyjmujące polski lub obcy cywilny statek powietrzny, wykonujący lot, o którym
mowa w art. 66a ust. 1.”;
strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: