Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia regulacji, która umożliwi wojewodom, na zasadzie porozumienia, powierzenie Straży Pożarnej, Policji lub jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie zadań centrum powiadamiania ratunkowego na terenie nieobsługiwanym przez wojewódzkie centrum powiadamiania ratunkowego lub centrum powiadamiania ratunkowego, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 32
- Data wpłynięcia: 2011-11-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-12-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 288, poz. 1688
32
Druk nr 32
Warszawa, 23 listopada 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-97-11
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- zmieniającej ustawę o zmianie ustawy
o ochronie przeciwpożarowej oraz
niektórych innych ustaw.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Spraw
Wewnętrznych.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych
innych ustaw
Art. 1. W ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie
przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 59)
wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 7 otrzymuje brzmienie:
„Art. 7. Wojewoda może powierzyć, w drodze porozumienia,
wykonywanie do dnia 31 grudnia 2013 r. zadań centrów
powiadamiania ratunkowego innym podmiotom,
w szczególności jednostkom organizacyjnym
Państwowej Straży Pożarnej, Policji lub jednostkom
samorządu terytorialnego.”;
2) art. 9 – 11 otrzymują brzmienie:
„Art.
9.
Do czasu utworzenia centrów powiadamiania
ratunkowego, jednak nie później niż do dnia 31 grudnia
2013 r., informacje i dane, o których mowa w art. 78
ust. 1 – 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800,
z późn. zm), uzyskują również inne podmioty, którym
właściwy miejscowo wojewoda, zgodnie z art. 7,
powierzył wykonywanie zadań centrum powiadamiania
ratunkowego.
Art.
10. Do czasu utworzenia centrów powiadamiania
ratunkowego, jednak nie później niż do dnia
31 grudnia 2013 r., dostawca publicznie dostępnych
usług telekomunikacyjnych jest obowiązany zapewnić
kierowanie połączeń, o których mowa w art. 77 ust. 2
ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne, do podmiotów, którym właściwy
miejscowo wojewoda, zgodnie z art. 7, powierzył
wykonywanie zadań centrum powiadamiania
ratunkowego.
Art.
11. Do czasu utworzenia wojewódzkiego centrum
powiadamiania ratunkowego, jednak nie później niż
do dnia 31 grudnia 2013 r., lekarze koordynatorzy
ratownictwa medycznego działają w wojewódzkim
centrum zarządzania kryzysowego, w liczbie
niezbędnej do zapewnienia całodobowej realizacji
zadań, o których mowa w art. 29 ust. 2 ustawy z dnia
8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie
Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410,
z późn. zm).”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163,
poz. 1362 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 170, poz. 1217,
Nr 220, poz. 1600, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331
i Nr 82, poz. 556, z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 18, poz. 97
i Nr 85, poz. 716, z 2010 r. Nr 81, poz. 530, Nr 86, poz. 554, Nr 106, poz. 675, Nr 182, poz. 1228,
Nr 219, poz. 1443, Nr 229, poz. 1499 i Nr 238, poz. 1578 oraz z 2011 r. Nr 102, poz. 586 i 587, Nr 134,
poz. 779, Nr 153, poz. 903, Nr 171, poz. 1016, Nr 233, poz. 1381 i Nr 234, poz. 1390.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172,
z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i Nr 237, poz. 1653, z 2009 r. Nr 11, poz. 59 i Nr 122, poz. 1007, z 2010 r.
Nr 107, poz. 679 i Nr 219, poz. 1443 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151, Nr 112, poz. 654 i Nr 208,
poz. 1240 i 1241.
08/11/EP
2
U Z A S A D N I E N I E
Projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej
oraz niektórych innych ustaw opracowano w związku z koniecznością zagwarantowania
podstawy prawnej obsługi zgłoszeń alarmowych (wykonywania zadań centrów
powiadamiania ratunkowego), wobec wygaśnięcia z dniem 31 grudnia 2011 r. mocy
obowiązującej art. 7 i 9 – 11 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy
o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw, stanowiących podstawę
prawną obsługi zgłoszeń alarmowych (wykonywania zadań centrów powiadamiania
ratunkowego) przez inne podmioty niż centra powiadamiania ratunkowego (art. 7), jak
również przekazywania do tych podmiotów informacji o lokalizacji zakończenia sieci,
z którego nastąpiło wywołanie na numer alarmowy (art. 9) oraz kierowania połączeń
alarmowych do ww. podmiotów (art. 10).
Wobec powyższego w projekcie ustawy wprowadzono regulację polegającą na tym, że
wojewoda może, w drodze porozumienia, powierzyć, w szczególności organom
Państwowej Straży Pożarnej, Policji lub jednostkom samorządu terytorialnego,
wykonywanie zadań centrum powiadamiania ratunkowego, na terenie
nieobsługiwanym przez wojewódzkie centrum powiadamiania ratunkowego lub
centrum powiadamiania ratunkowego, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.
Termin obowiązywania stanu przejściowego przewidziany w projekcie ustawy, jeżeli
chodzi o możliwość powierzania przez wojewodę wykonywania zadań centrów
powiadamiania ratunkowego (do dnia 31 grudnia 2013 r.), jest terminem
maksymalnym. Do tego czasu działalność tworzonych centrów powiadamiania
ratunkowego będzie stopniowo rozszerzana o kolejne obszary (powiaty). Jednakże
wobec różnego stopnia zaawansowania projektów teleinformatycznych wdrażanych
obecnie przez MSWiA, w wielu przypadkach wymagających szeregu uzgodnień
i konsultacji na gruncie międzyresortowym i społecznym, cały system nie będzie mógł
być uruchomiony w jednym terminie. Istotną przeszkodę stanowi różnorodna
infrastruktura (bądź jej brak) w zakresie łączności radiowej.
Konsekwencją wprowadzenia ww. regulacji, której istotą jest przedłużenie
obowiązywania stanu przejściowego, jest wprowadzenie stosownych regulacji
w zakresie kierowania połączeń alarmowych oraz w zakresie przekazywania informacji
o lokalizacji dzwoniącego na numer alarmowy.
Konieczność wprowadzenia odnośnych przepisów przejściowych wynika
z odroczenia prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym
oraz niektórych innych ustaw, w którym proponowano całościową i systemową
regulację w zakresie systemu powiadamiania ratunkowego. Obecnie jest konieczne
przedstawienie rozwiązania alternatywnego, zabezpieczającego podstawy prawne
funkcjonowania tymczasowej organizacji powiadamiania ratunkowego.
Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej: Rządowego
Centrum Legislacji (w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny) oraz Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych i Administracji, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.); w trybie ww. ustawy nie zgłoszono żadnych uwag.
2