Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia regulacji, która umożliwi wojewodom, na zasadzie porozumienia, powierzenie Straży Pożarnej, Policji lub jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie zadań centrum powiadamiania ratunkowego na terenie nieobsługiwanym przez wojewódzkie centrum powiadamiania ratunkowego lub centrum powiadamiania ratunkowego, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 32
- Data wpłynięcia: 2011-11-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-12-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 288, poz. 1688
32
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać ustawa
Ustawa będzie miała wpływ na działalność służb takich jak Policja czy Państwowa
Straż Pożarna oraz dysponentów zespołów ratownictwa medycznego
i dyspozytorów medycznych. Ustawa będzie oddziaływała również na
przedsiębiorców telekomunikacyjnych, jednakże regulacja nie nakłada nowych
obowiązków na operatorów telekomunikacyjnych.
Na podstawie porozumień zawartych na podstawie obecnie obowiązującego art. 7
ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej
oraz niektórych innych ustaw, podmioty te (w szczególności Policja i Państwowa
Straż Pożarna) wykonują obecnie zadania centrów powiadamiania ratunkowego.
Należy bowiem zaznaczyć, że zgodnie z art. 14a ustawy o ochronie
przeciwpożarowej, zadania systemu powiadamiania ratunkowego polegają na:
1) bieżącej analizie zasobów ratowniczych,
2) przyjmowaniu zgłoszeń alarmowych oraz obsłudze numeru alarmowego 112,
3) kwalifikacji zgłoszeń,
4) podejmowaniu działań zgodnie z określonymi procedurami (…).
Część z ww. zadań powinny wykonywać centra powiadamiania ratunkowego
i wojewódzkie centra powiadamiania ratunkowego – zadania centrów
powiadamiania ratunkowego w rozumieniu ww. ustawy wykonują obecnie
podmioty, którym wojewoda powierzył zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 5 grudnia
2008 r. ich wykonywanie.
2. Konsultacje
społeczne
W ramach konsultacji społecznych, na etapie konsultacji projektu założeń projektu
ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym, projekt przekazano
wojewodom, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz innym
podmiotom, w szczególności: Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu
Pracowników Służb Ratowniczych, Krajowemu Związkowi Zawodowemu
Pracowników Ratownictwa Medycznego, Polskiemu Towarzystwu Medycyny
Stanów Nagłych i Katastrof, a także Związkowi Pracodawców Ratownictwa
3
Medycznego i Transportu Sanitarnego Niepublicznych Zakładów Opieki
Zdrowotnej.
W ramach konsultacji nie zgłoszono uwag w zakresie przepisów przejściowych
będących przedmiotem niniejszej regulacji.
3. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Regulacje zawarte w ustawie nie będą miały wpływu na dochody i wydatki
z budżetu państwa. Wejście w życie ustawy nie będzie skutkować powstaniem
dodatkowych obciążeń finansowych związanych z budową i funkcjonowaniem
systemu powiadamiania ratunkowego, ponieważ projektowana regulacja nie
oznacza realizacji nowych zadań związanych z budową i funkcjonowaniem systemu
powiadamiania ratunkowego na terenie kraju.
4. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało wpływu na
przedsiębiorców oraz na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionów.
09/11/EP
4