Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W ramach konsultacji publicznych i opiniowania projekt otrzymająŚ Polski Związek Łowiecki, Źyrekcja żeneralna
Lasów Państwowych, żeneralna Źyrekcja Ochrony rodowiska, Państwowa Rada Ochrony Przyrody, Polskie
Towarzystwo Le ne, instytucje naukowe, wojewodowie i marszałkowie oraz wybrane organizacje społeczne działające
na rzecz ochrony przyrody. Projekt zostanie tak e umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wej cia w ycie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
0
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
0
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Regulacja nie ma wpływu na finanse publiczne.
w tym wskazanie
ródeł danych
i przyjętych do obliczeń
zało eń
7. Wpływ na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wej cia w ycie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
0
pienię nym
sektor mikro-, małych
0
(w mln zł,
i rednich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
0
gospodarstwa domowe
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
niepienię nym
sektor mikro-, małych
i rednich
przedsiębiorstw
– 6 –
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
Regulacja nie ma wpływu na konkurencyjno ć gospodarki, rodzinę, obywateli i gospodarstwa
w tym wskazanie
domowe.
ródeł danych
i przyjętych do obliczeń
zało eń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
zgodno ci).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Wej cie w ycie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
rodowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Regulacja nie będzie miała wpływu na pozostałe obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
W obecnie obowiązującym rozporządzeniu ka dy istniejący obwód łowiecki jest zaliczony do jednej z kategorii, w oparciu
o te same, co w proponowanej regulacji kryteria. Wej cie w ycie rozporządzenia spowoduje jedynie ich aktualizację.
Ze względu na konieczno ć zapewnienia ciągło ci gospodarki łowieckiej, kategoryzacja musi zostać wykonana rozsądnym,
w mo liwie najszybszym terminie.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie planuje się ewaluacji. źfektem wprowadzenia będzie zaliczenie ka dego obwodu łowieckiego do danej kategorii, co
umo liwi jego wydzier awienie i prowadzenie gospodarki łowieckiej w ogóle.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
08/02/EP
Projekt
R O Z P O R Z Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A R O Ź O W I S K A 1)
z dnia
w sprawie wska ników przeliczeniowych dla poszczególnych kategorii obwodów
łowieckich oraz sposobu ustalania udziału w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną
Na podstawie art. 30 ust. 9 ustawy z dnia 13 pa dziernika 1995 r. – Prawo łowieckie
(Źz. U. z 2013 r. poz. 1226, z pó n. zm.2)) zarządza się, co następujeŚ
§ 1. Rozporządzenie okre laŚ
1) sposób ustalania udziału dzier awcy albo zarządcy obwodu łowieckiego w kosztach
ochrony lasu przed zwierzyną, poniesionych przez nadle nictwo na terenie obwodu
łowieckiego, w przypadku nieusprawiedliwionego niezrealizowania rocznego planu
łowieckiego w zakresie pozyskaniaŚ łosi, jeleni, danieli i sarenś
2) wysoko ć wska ników przeliczeniowych dla poszczególnych kategorii obwodów
łowieckich stosowanych do ustalenia czynszu za dzier awę obwodu łowieckiego.
§ 2. 1. Wysoko ć udziału w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, poniesionych przez
nadle nictwo na terenie obwodu łowieckiego, jest następującaŚ za ka dy 1% niezrealizowania
planowanego w rocznym planie łowieckim pozyskania łosi, jeleni, danieli i saren – udział
wynosi 1% poniesionych przez nadle nictwo kosztów ochrony lasu przed zwierzyną,
przyjmując, e jeden jeleń = 0,3 łosia = 2 daniele = 5 saren.
2. W przypadku zwiększenia czynszu za dzier awę obwodu łowieckiego o udział
w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, wydzier awiający przedstawia dzier awcy
zestawienie poniesionych kosztów.
§ 3. Do ustalenia czynszu za dzier awę obwodu łowieckiego stosuje się następujące
wska niki przeliczenioweŚ
1) 0,07 q/ha – dla obwodu bardzo dobrego;
2) 0,04 q/ha – dla obwodu dobrego;
3) 0,02 q/ha – dla obwodu redniegoś
1)
Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 wrze nia 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra rodowiska (Źz. U. poz. 1267).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 1247, z 2014 r.
poz. 228 i 951 oraz z 2015 r. ... .
– 2 –
4) 0,01 q/ha – dla obwodu słabegoś
5) 0,004 q/ha – dla obwodu bardzo słabego.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w ycie … .
MINISTźR ROŹOWISKA
– 3 –
UZASADNIENIE
Konieczno ć wydania nowego rozporządzenia ministra wła ciwego do spraw
rodowiska w sprawie wska ników przeliczeniowych dla poszczególnych kategorii
obwodów łowieckich oraz sposobu ustalania udziału w kosztach ochrony lasu przed
zwierzyną wynika z nowelizacji ustawy – Prawo łowieckie, która została przeprowadzona w
celu zapewnienia jej zgodno ci z Konstytucją RP i wprowadzenia nowej delegacji w art. 30
ust. 9. Wcze niej obowiązujące rozporządzenie Ministra rodowiska z 4 grudnia 2002 r.
w sprawie zasad kategoryzacji obwodów łowieckich, szczegółowych zasad ustalania czynszu
dzier awnego oraz udziału dzier awców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed
zwierzyną (Źz. U. Nr 210, poz. 1791, z pó n. zm.) utraciło moc z chwilą wej cia w ycie
ww. nowelizacji ustawy.
Zgodnie z art. 30 ust. 7 ustawy – Prawo łowieckie, czynsz za dzier awę obwodu
łowieckiego ustala się, w zale no ci od kategorii obwodu łowieckiego, mno ąc ilo ć
hektarów obszaru dzier awionego przez rednią cenę yta ustalaną w komunikacie Prezesa
żłównego Urzędu Statystycznego w sprawie redniej ceny skupu yta za okres 11 kwartałów
będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego, stosując wska nik przeliczeniowy, który nie
mo e być wy szy ni 0,07 q yta za 1 hektar. Jednocze nie, w my l art. 30 ust. 1 i 2,
w przypadku nieusprawiedliwionego niezrealizowania rocznego planu łowieckiego
w zakresie pozyskania łosi, jeleni, danieli i saren, w wysoko ci czynszu za dzier awę albo
– odpowiednio – ekwiwalentu uiszczanego przez zarządcę obwodu łowieckiego uwzględnia
się udział w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, poniesionych przez nadle nictwo na
terenie obwodu łowieckiego, przy czym udział ten nie mo e przekroczyć 10% warto ci
wpływów ze sprzeda y tusz wymienionych gatunków w poprzednim roku gospodarczym.
Minister wła ciwy do spraw rodowiska został z kolei upowa niony na mocy art. 30 ust. 9
ustawy, do okre lenia sposobu ustalania ww. udziału w kosztach oraz wska ników
przeliczeniowych do obliczania czynszu za dzier awę. Przedmiotowe rozporządzenie
wprowadza w związku z tym przeliczniki okre lające udział poszczególnych gatunków
zwierzyny płowej stosowane do ustalenia udziału dzier awcy lub zarządcy obwodu
łowieckiego w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną. Podstawą wyznaczenia przeliczników
jest porównanie potrzeb
ywieniowych 4 wymienionych gatunków zwierzyny
przekładających się proporcjonalnie na wysoko ć szkód wyrządzanych w uprawach
i drzewostanach le nych.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3192
› Pobierz plik