Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
Przedmiotowa regulacja powiela rozwiązania obowiązujące na gruncie rozporządzenia
z 2002 r., które sprawdziły się w praktyce. Projekt zostanie rozesłany do konsultacji
publicznych i zaopiniowania podmiotom zainteresowanym gospodarką łowiecką i ochroną
zwierzyny.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii źuropejskiej. Projekt
rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597)
i w związku z tym nie wymaga notyfikacji. Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414,
z pó n. zm.) projekt rozporządzenia, z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych,
zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
– 5 –
Źata sporządzenia:
Nazwa projektu:
11 lutego 2015 r.
rozporządzenie Ministra
rodowiska w sprawie wska ników
przeliczeniowych dla poszczególnych kategorii obwodów łowieckich
oraz sposobu ustalania udziału w kosztach ochrony lasu przed
zwierzyną.
ródłoŚ
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
upowa nienie ustawowe zawarte w art. 30 ust. 9
ustawy z dnia 13 pa dziernika 1995 r. – Prawo
Ministerstwo rodowiska
łowieckie (Źz. U. z 2013 r. poz. 1226,
z pó n. zm.).
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Piotr Otawski– Podsekretarz Stanu,
Nr w wykazie prac leg. M :
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Anna ornaczuk-Łuba – Z-ca Dyrektora Źepartamentu Le nictwa
i Ochrony Przyrody, tel. 22 579-2550, e-mail: anna.zornaczuk-
luba@mos.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Regulacja okre la sposób ustalania udziału w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną w przypadku
nieusprawiedliwionego niezrealizowania rocznego planu łowieckiego przez dzier awcę lub zarządcę obwodu
łowieckiego. Źrugim elementem rozporządzenia jest okre lenie wska ników przeliczeniowych opartych na
równowarto ci pienię nej yta do ustalania czynszu dzier awnego płaconego przez dzier awców obwodów łowieckich
podmiotom wydzier awiającym te obwody.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Konieczno ć wydania nowego rozporządzenia wynika z faktu zmiany delegacji w ustawie Prawo łowieckie oraz
przeniesieniu czę ci jego tre ci do samej ustawy.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególno ci krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Wyliczanie czynszu za dzier awę obwodów łowieckich oraz konieczno ć udziału w kosztach ochrony lasu, w przypadku
nierealizowania rocznego planu łowieckiego wynika z przyjętego w Polsce modelu łowiectwa, innego ni w innych krajach
źuropy. Obwody wydzier awia się kołom łowieckim, które prowadzą gospodarkę łowiecką. W Uź dominuje model,
w którym prawo do polowania związane jest z własno cią gruntu. Wła ciciel terenu mo e sam wykonywać polowanie lub
sprzedać taką mo liwo ć zainteresowanym podmiotom.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielko ć
ródło danych
Oddziaływanie
Polski Związek Łowiecki
Członkowie Polskiego
Regulacja wpływa na wysoko ć
Związku Łowieckiego
wypłacanego czynszu
(ponad 2,5 tys. kół
Publikacje GUS
dzier awnego.
łowieckich)
Państwowe żospodarstwo 17 dyrekcji
Regulacja wpływa na wysoko ć
Le ne Lasy Państwowe
regionalnych
otrzymywanego czynszu
dzier awnego oraz wysoko ć
udziału w kosztach ochrony
lasu przed zwierzyną.
Starostwa powiatowe
380
Regulacja wpływa na wysoko ć
rozliczanego czynszu
dzier awnego między gminy
i nadle nictwa.
– 6 –
Gminy
2476
Regulacja wpływa na wysoko ć
otrzymywanego czynszu
dzier awnego.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W ramach konsultacji publicznych i opiniowania projekt otrzymająŚ Polski Związek Łowiecki, Źyrekcja żeneralna
Lasów Państwowych, żeneralna Źyrekcja Ochrony rodowiska, Państwowa Rada Ochrony Przyrody, Polskie
Towarzystwo Le ne, instytucje naukowe, wojewodowie i marszałkowie oraz wybrane organizacje społeczne działające
na rzecz ochrony przyrody. Projekt zostanie tak e umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wej cia w ycie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
0
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
0
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Regulacja nie ma wpływu na finanse publiczne.
w tym wskazanie
ródeł danych
i przyjętych do obliczeń
zało eń
7. Wpływ na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wej cia w ycie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
0
pienię nym
(w mln zł,
sektor mikro-, małych
0
ceny stałe
i rednich
z … r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
0
gospodarstwa domowe
– 7 –
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
niepienię nym
sektor mikro-, małych
i rednich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
Regulacja nie ma wpływu na konkurencyjno ć gospodarki, rodzinę, obywateli i gospodarstwa
w tym wskazanie
domowe.
ródeł danych
i przyjętych do obliczeń
zało eń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
zgodno ci
nie
).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Wej cie w ycie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
rodowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Regulacja nie będzie miała wpływu na pozostałe obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
W obecnie obowiązującym rozporządzeniu obowiązują te same wska niki przeliczeniowe oraz w ten sam sposób obliczany
jest udział w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, dla wydzier awiających nic się nie zmienia.
– 8 –
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie planuje się ewaluacji. Proponowana regulacja powiela przepisy obecnego rozporządzenia.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
36/02/KC
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3192
› Pobierz plik