Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
b)
powierzchnię obszarów obsianych lub obsadzonych ro linami stanowiącymi er dla
zwierzyny na pniu (poletek łowieckich),
c)
powierzchnię zagospodarowanych przez dzier awców lub zarządców łąk
ródle nych i przyle nych,
d)
liczbę pasów zaporowych oraz ich łączną długo ć wyra oną w kilometrachś
4)
zadania w zakresie zagospodarowania obwodów łowieckich, o którym mowa w pkt 3, na
okres obowiązywania planuś
5)
docelową liczbę łosi, jeleni, jeleni sika, danieli, muflonów, dzików na 1 000 ha oraz
docelową liczbę saren, zajęcy, kuropatw na 100 ha, w tym łosi i jeleni równie na
1 000 ha powierzchni le nej, a zajęcy i kuropatw równie na 100 ha powierzchni polnej.
2. Źane, o których mowa w ust. 1, podaje się oddzielnie dla ka dego z obwodów
łowieckich tworzących rejon hodowlany.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
MINISTźR ROŹOWISKA
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra rodowiska z dnia 13 listopada 2007 r.
w sprawie rocznych planów łowieckich i wieloletnich łowieckich planów hodowlanych (Źz. U. Nr 221,
poz. 1646, z 2013 r. poz. 95 oraz z 2014 r. poz. 1900), które zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia . . o zmianie
ustawy – Prawo łowieckie (Źz. U. . .) traci moc z dniem wej cia w ycie niniejszego rozporządzenia.
– 6 –
UZASADNIENIE
Delegacja zawarta w art. 8 ust. 23 ustawy z dnia 13 pa dziernika 1995 r. – Prawo
łowieckie (Źz. U. z 2013 r. poz. 1226, z pó n. zm.) zobowiązuje ministra wła ciwego do
spraw rodowiska, po zasięgnięciu opinii Polskiego Związku Łowieckiego, do okre lenia,
w drodze rozporządzenia, szczegółowego zakresu danych, które powinny zawierać roczne
plany łowieckie i wieloletnie łowieckie plany hodowlane, uwzględniając potrzebę
optymalnego gospodarowania populacjami zwierząt łownych oraz ochrony lasów i u ytków
rolnych przed szkodami wyrządzanymi przez te zwierzęta.
Obecnie kwestie te reguluje rozporządzenie Ministra rodowiska z dnia 13 listopada
2007 r. w sprawie rocznych planów łowieckich i wieloletnich łowieckich planów
hodowlanych (Dz. U. Nr 221, poz. 1646, z pó n. zm.).
Wskutek nowelizacji ustawy – Prawo łowieckie czę ć uregulowań zawartych
w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu została przeniesiona do ustawy celem
zapewnienia ich zgodno ci z wymogami art. 92 ust. 1 Konstytucji RP. Źo uregulowania,
w drodze rozporządzenia, pozostała jednak szczegółowa zawarto ć rocznych planów
łowieckich i wieloletnich łowieckich planów hodowlanych.
Projektowane rozwiązania powielają rozwiązania, które sprawdziły się na mocy
dotychczas obowiązującego rozporządzenia. Nie powinny one prowadzić, nawet w przypadku
maksymalnego pozyskania zwierzyny w danym roku gospodarczym, do nadmiernego
pozyskiwania zwierząt łownych, zagra ającego ich populacji. Wieloletnie łowieckie plany
hodowlane, które sporządza się na okres 10 kolejnych lat gospodarczych, zawierają docelową
liczbę łosi, jeleni, jeleni sika, danieli, muflonów i dzików na 1 000 ha oraz docelową liczbę
saren, zajęcy i kuropatw na 100 ha. Podkre lić nale y, e jednym z warunków zatwierdzenia
przez wła ciwych miejscowo nadle niczych lub regionalnych dyrektorów Lasów
Państwowych rocznych planów łowieckich jest to, czy zawarte w nich dane (a zatem równie
liczba zwierząt zaplanowanych do pozyskania) gwarantują osiągnięcie celów okre lonych
w wieloletnim łowieckim planie hodowlanym. Je eli zatem w danym roku gospodarczym
nastąpi maksymalne pozyskanie zwierzyny, to dzier awcy lub zarządcy obwodów łowieckich
powinni zaplanować do pozyskania w następnym roku gospodarczym lub w kolejnych latach
taką liczbę zwierzyny, która umo liwi osiągnięcie zało onych celów w wieloletnim planie
hodowlanym. Obowiązek planowania gospodarki łowieckiej w danym roku gospodarczym
w kontek cie celów wieloletniego planu hodowlanego eliminuje zatem ryzyko nadmiernego
– 7 –
pozyskania zwierzyny. Zasada ta to swoisty mechanizm zabezpieczający niewielkie populacje
zwierząt łownych przed nadmiernym pozyskaniem.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie wymaga notyfikacji. Zgodnie z art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt rozporządzenia, z chwilą przekazania do konsultacji
publicznych i opiniowania oraz uzgodnień międzyresortowych, zostanie umieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji oraz jest zgodny z prawem
UE.
– 8 –
Źata sporządzenia:
Nazwa projektu:
rozporządzenie Ministra rodowiska
17 lutego 2015 r.
w sprawie szczegółowego zakresu
danych, które powinny zawierać roczne plany łowieckie i wieloletnie
łowieckie plany hodowlane
ródłoŚ
.
upowa nienie ustawowe zawarte w art. 8
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ust. 23 ustawy z dnia 13 pa dziernika 1995 r.
Ministerstwo rodowiska
– Prawo łowieckie (Źz. U. z 2013 r.
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu poz. 1226, z pó n. zm.).
lub Podsekretarza Stanu
Piotr Otawski– Podsekretarz Stanu,
Nr w wykazie prac leg. M
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Anna ornaczuk-Łuba – Z-ca Dyrektora Źepartamentu Le nictwa
i Ochrony Przyrody, tel. 22 579-2550, e-mail: anna.zornaczuk-
luba@mos.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Regulacja okre la szczegółowy zakres danych, które powinny zawierać roczne plany łowieckie i wieloletnie łowieckie
plany hodowlane, uwzględniając zasadę optymalnego gospodarowania populacjami zwierząt łownych oraz ochrony
lasów i u ytków rolnych przed szkodami wyrządzanymi przez te zwierzęta.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Konieczno ć wydania nowego rozporządzenia, zastępującego obecnie obowiązujące, wynika z faktu zmiany delegacji
w ustawie – Prawo łowieckie, poprzez dostosowanie jej do wymogów art. 92 ust. 1 Konstytucji, polegającej na
okre leniu wytycznych do wydania aktu wykonawczego oraz związane jest z przeniesieniem czę ci jego tre ci do samej
ustawy.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególno ci krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
W wielu krajach Uź gospodarka łowiecka nie podlega tak szczegółowemu planowaniu, jak w Polsce. Wieloletnie
łowieckie plany hodowlane są stosowane tylko w RP, natomiast roczne plany łowieckie w ograniczonym zakresie
obowiązują w innych krajach unijnych. Jednak ze względu na inny model łowiectwa w źuropie, tj. związany
z własno cią gruntu, plany pozyskania nie są tak szczegółowe, z powodu np. braku dokładnej inwentaryzacji zwierzyny.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielko ć
ródło danych
Oddziaływanie
Polski Związek Łowiecki
Członkowie Polskiego Publikacje GUS
Okre lanie limitów pozyskania
Związku Łowieckiego
zwierzyny.
– 116 tys.
Państwowe żospodarstwo 430 nadle nictw,
Publikacje GUS
Zatwierdzanie
rocznych
Le ne Lasy Państwowe
17 dyrekcji
planów
łowieckich,
regionalnych
sporządzanie i zatwierdzanie
planów wieloletnich.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W ramach konsultacji publicznych i opiniowania projekt otrzymająŚ Polski Związek Łowiecki, Źyrekcja żeneralna
Lasów Państwowych, Generalna Dyrekcja Ochrony rodowiska, Państwowa Rada Ochrony Przyrody, Polskie
Towarzystwo Le ne, instytucje naukowe, wojewodowie i marszałkowie oraz organizacje społeczne działające na rzecz
ochrony przyrody. Projekt zostanie tak e umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wej cia w ycie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
0
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
– 9 –
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
0
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Regulacja nie ma wpływu na finanse publiczne.
w tym wskazanie
ródeł danych
i przyjętych do obliczeń
zało eń
7. Wpływ na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wej cia w ycie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
0
pienię nym
sektor mikro-, małych
0
(w mln zł,
i rednich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
0
gospodarstwa domowe
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
niepienię nym
sektor mikro-, małych
i rednich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
Regulacja nie ma wpływu na konkurencyjno ć gospodarki, rodzinę, obywateli i gospodarstwa
w tym wskazanie
domowe.
ródeł danych
i przyjętych do obliczeń
zało eń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodno ci).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Wej cie w ycie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3192
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei