Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
młodych.
24.
Fundacja
Art. 27 b
Sformułowanie przepisu w sposób stawiający
Uwaga odrzucona.
Greenmind
właściciela, dzierżawcę lub zarządcę nieruchomości w Należy wyważyć dwie wartości konstytucyjne,
pozycji podrzędnej w stosunku do dzierżawcy lub
tj. prowadzenie racjonalnej gospodarki
zarządcy obwodu łowieckiego, bez względu na fakt
łowieckiej (jako elementu ochrony
czy nieruchomość, której zakaz ma dotyczyć, jest
środowiska) z prawem własności.
zabudowana, czy właściciel lub użytkownik wieczysty
stale lub czasowo na niej przebywa
bez konieczności wskazywania przesłanek moralnych
czy religijnych będących podstawą wnioskowania o
taki zakaz.
Zawarte obecnie w projektowanym przepisie zapisy
wprowadzają bezpodstawne ograniczenia.
PZŁ nie powinien otrzymać przywilejów
PZŁ jest odpowiedzialny za gospodarkę
zastrzeżonych w polskim systemie prawnym dla
łowiecką, ponadto opinia jest nie wiążącą dla
struktur państwa (opiniowanie projektów aktów
organu.
wykonawczych).
Art. 43 g ust. 2
Przyjęcie jednolitego limitu bezpiecznej odległości od
Uwaga odrzucona.
zabudowań, maszyn czy innych obiektów
Przyjęte odległości wynikają ze względów
stwarzających ryzyko postrzelenia ludzi, wynoszącego
bezpieczeństwa. Nie ma konieczności ich
300 m. Obecnie występują rozbieżności (100 m od
ujednolicania.
zabudowań, 200 m od pracujących maszyn
rolniczych).
50
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
Art. 43 e ust. 1
Wyłączenie z możliwości polowania nocnego (art. 43 e Uwaga odrzucona.
ust. 1) ptaki wskazane jako gęsi lub kaczki na zlotach i
Poza zakresem nowelizacji
przelotach skreślając art. 43 ust. 1 pkt 7. Zapis jest
sprzeczny z art. 43d ust. 1 pkt 7, gdyż w nocy nie jest
możliwe oznaczenie gatunku gęsi oraz kaczek, w
szczególności odróżnienie gatunków.
Art. 43d ust. 1 pkt 2
Zapis nie do przyjęcia. Wprowadza podział na dwa
Uwaga odrzucona.
rodzaje dokarmiania . W stanie obecnym przy
Przepis obecnie obowiązuje. Został jedynie
wprowadzeniu tego zapisu do ustawy jedynym
przeniesiony do ustawy z aktu niższego rzędu.
faktycznym kryterium identyfikacji obu rodzajów
miejsc dokarmiania jest zachowanie myśliwego.
Ustawa nie definiuje kryteriów pozwalających na
ocenę, czy dane miejsce dokarmiania dzików jest
przewidziane do odstrzału czy odstrzał jest
niedozwolony. Co skutkuje niemożnością ustalenia
faktycznego statusu miejsca i egzekwowania sankcji za
ew. zachowanie niezgodne z zapisem.
Termin „pasy zaporowe” nie jest nigdzie
Uwaga odrzucona.
zdefiniowany, również interpretacja terminu „punkt
Poza zakresem nowelizacji.
stałego dokarmiania” jest otwarta. Zapis sankcjonuje
dokarmianie, które powinno być zaniechane.
Art. 11 ust. 2 pkt 2 oraz art. 13
Wykreślenie lub modyfikacja zapisu. Dokarmianie
Uwaga odrzucona.
prowadzi do wzrostu liczebności populacji, prowadzi
Poza zakresem nowelizacji.
do szeregu efektów ubocznych obejmujących zmiany
zachowania i demografii populacji docelowych czy
zmiany w roślinności, dokarmianie zwiększa ryzyko
patogenów.
Art. 43 d ust. 1 pkt
Ustawa nie powinna być miejscem w którym obiekty
Uwaga odrzucona.
51
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
określonych działań (zakaz oddawania strzału) są
Penalizacji podlegają te zakazy, których
określone o wybitnie niejasne kryteria.
złamanie stwarza realne zagrożenie dla
Odnosząc się do wszystkich wpisanych w ustawie
człowieka.
zakazów oddawania strzału – tylko nieliczne podlegają
sankcjom karnym więc pozostałe są przepisami
martwymi i powinny być z ustawy usunięte.
42e ust 3
Należy zmienić definicję trofeów łowieckich by nie
Uwaga odrzucona.
wskazywała konkretnych gatunków zwierząt. Zapisy
Trofeum łowieckim takowym pozostaje nawet,
ustawowe definiujące trofeum
gdy dany gatunek przestaje być łowny. Zapis
z użyciem gatunku („czaszka borsuka”) utrudniają
nie wpływa na listę zwierząt łownych.
wprowadzanie za pomocą rozporządzeń koniecznych
zmian na listach gatunków zwierząt łownych i
chronionych, wymuszając każdorazowe dostosowanie
zapisów ustawy.
42e ust. 1
Brak definicji jak ma być mierzona „szczególna
Uwaga odrzucona.
wartość trofeów”, wydanie decyzji takiej wagi nie
Projektowany przepis ma na celu przejrzyste
wymaga załatwiania sprawy na poziomie MŚ.
zarządzanie i dysponowanie trofeami o
szczególnej wartości. W związku z
powyższym zostanie wydane nowe
rozporządzenie w tej sprawie.
Ponadto:
Uwaga odrzucona.
Postulat o poddanie włph SOOŚ.
Obowiązek taki wynika z odrębnych
przepisów i nie ma konieczności umieszczania
tego w PŁ.
Wprowadzenie do włph możliwości wskazywania
Uwaga odrzucona.
terenów, na których stosuje się czasowe ograniczenia
Poza zakresem nowelizacji.
form i terminów wykonywania polowań.
52
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
Rozszerzenie zakresu włph by obejmowały
Uwaga niezrozumiała.
gospodarowanie tzw. zwierzyną drobną.
WŁPH obejmuje gospodarowanie zwierzyną
drobną.
25.
Komitet Ochrony
Wprowadzenie bezwzględnego zakazu udziału dzieci
Uwaga odrzucona.
Praw Dziecka,
w polowaniach w ustawie – Prawo łowieckiej.
Poza zakresem nowelizacji.
Fundacja Dzieci
Naruszenie powyższego zakazu powinno być
Niczyje,
obwarowane sankcją karną (zawieszeniem lub
UNICEF,
pozbawieniem członkostwa w PZŁ, zagrożenie
Niebieska Linia
grzywną, karą ograniczenia lub pozbawienia wolności
do lat 2). W procesie rozwojowym dziecko
uczestniczące w zabijaniu zwierząt podlega
adaptacyjnemu mechanizmowi znieczulenia na
cierpienie innych istot. Udział w polowaniu to lekcja
przemocy zaaranżowana przez dorosłego. Zakaz
udziału dzieci w polowaniach jest istotne z uwagi na
konieczność zachowania szczególnych względów
bezpieczeństwa wobec nich.
26.
Klub
art. 8 ust 4.
Dodać do wytycznych także ochronę przyrody.
Uwaga odrzucona.
Przyrodników
Poza zakresem nowelizacji
Art. 8a ust. 1
Dodać do wytycznych także ochronę przyrody (istotne
Uwaga odrzucona.
w celu zwalczania gat. inwazyjnych).
Poza zakresem nowelizacji.
Wprowadzić możliwość nieobejmowania obwodem
Uwaga odrzucona.
łowieckim oraz okresowego zakazu polowań dla:
Polowanie jest tylko jednym z elementów
- terenów, dla których wymogi ochrony przyrody
gospodarki łowieckiej. Sam wymóg zakazu
wymagają wyłączenia z wykonywania polowania
polowań nie może być przesłanką do
- terenów rekreacji i wypoczynku
wyłączenia z obwodu.
Podział województwa na obwody łowieckie powinien
Uwaga odrzucona.
podlegać konsultacjom społecznym, a nie być
TK w uzasadnieniu do swojego wyroku nie
ograniczony do właścicieli nieruchomości.
wskazał na konieczność poddawania podziału
53
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
województwa na obwody łowieckie
konsultacjom społecznym.
Należy określić dostępny dla właścicieli i posiadaczy
Uwaga odrzucona.
nieruchomości tryb wnioskowania o jej wyłączenie z
Wyłączanie parków narodowych i rezerwatów
istniejącego obwodu łowieckiego — np. w przypadku
z obwodów łowieckich odbywa się
zmiany właściciela, zmiany zamierzonego sposobu
automatycznie w oparciu o art. 26 PŁ.
korzystania z nieruchomości itp., Należy także ustalić,
Właściciele nieruchomości mogą wystąpić o
jak ma następować wyłączanie z obwodów łowieckich
ustanowienie zakazu polowań.
np. parków narodowych i rezerwatów przyrody nowo
utworzonych oraz innych terenów, dla których
zaistnieje przesłanka wyłączająca
Jako przesłanka do analizy wniosków o wyłączenie
Uwaga odrzucona.
własności z podziału na obwody łowieckie powinny
Polowanie jest tylko jednym z elementów
być wskazane także zasady religijne lub moralne
gospodarki łowieckiej. Sam wymóg zakazu
właściciela nieruchomości, w szczególności wyrażone
polowań nie może być przesłanką do
sądowo ustanowionym zakazem polowania.
wyłączenia z obwodu nieruchomości, której
ten zakaz dotyczy.
Możliwość wnioskowania o sądowe ustanowienie
Uwaga odrzucona.
zakazu polowania na własnej nieruchomości ze
Należy wyważyć dwie wartości konstytucyjne,
względu na przekonania religijne lub wyznawane
tj. prowadzenie racjonalnej gospodarki
zasady moralne powinna dotuczyć wszystkich
łowieckiej (jako elementu ochrony
nieruchomości oraz wszystkich właścicieli i
środowiska) z prawem własności.
posiadaczy gruntów, a nie tylko nieruchomości
zabudowanych.
Wyłączenie polowań na gęsi niebędących w
Uwaga bezzasadna.
locie.
Poza zakresem nowelizacji.
Polowanie na ptactwo, w tym na gęsi odbywa
się tylko na osobniki będące w locie (poza
54
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3192
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei